Jump to content

B&G Zeus plotter med B&G 4G radar, kompass for overlay?

Leading Edge

Recommended Posts

Skal innstallere B&G 4G bredbaåndsradar og vil ha mulighet til radaroverlay på B&G Zeus plotter. Må jeg da ha eget kompass "Simrad RC42 rate kompass" for å kunne få overlay eller kan jeg bruke kompassdata fra seatalk kompasset til rate gyro S2 autopiloten som jeg konverterer til NMEA via Rayamarine sin interface box?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

• 3 uker senere...

Da har jeg fått innstallert og testet litt. Brukte Raymarine sin Interface for å gjøre SeaTalk om til NMEA 0183. Da har jeg nok info til å kjøre radaroverlay og det funker veldig fint. Problemet kom da jeg skulle ha AIS inn på plotteren. Siden den kun har en NMEA 0183 port koblet jeg NMEA signalet fra AIS inn på Raymarine interfacen fordi denne da vil legge det inn i "strømmen" og sende det til plotteren sammen med de konverterte seatalk signalene.

Fikk imildertid ingen AIS data opp.....Etter litt spekulering fant jeg ut at Raymarine interfacen gir NMEA 0183 i 4800 Baud mens AIS standarden er å sende på 38400 Baud. AIS data vil derfor ikke være lesbare for plotteren så lenge den må lese 4800 baud for å få tak i signalene fra Raymarine Interfacet.

Etter en del mer spekulering og lesing av manualer fant jeg ut at AIS boksen fra Digital Yacht kan motta NMEA 0183 i 4800 Baud og sende dem ut sammen med AIS signalene med 38400 Baud. Løsningen som skal prøves i morgen er derfor å kjøre Raymarine Interfacets signaler gjennom AIS boksen til Digital Yacht og så sende hele sulamitten ut til plotteren med 38400 Baud og stille den inn til å lese denne hastigheten. Da vil FORHÅPENTLIGVIS alt virke.......Kanskje.....

En annen ting er at plotteren "mister" kontakten med radaren når hovedtrømmen har vært slått av slik at jeg må resette plotteren til fabrikk innstillinger og kjøre opphenting av externe data og konfigurasjon på nytt for at den skal "oppdage" radaren igjen. Noen som har peiling på hva det kan være??

Prøvd alt men får ingen output fra AIS en. Måler heller ingen spenning på NMEA ut så dett må være noe feil med den.

Fortsatt problemer med at plotteren mister kontakten med radaren etter at strømmen har vært slått av. Men nå er det ikke mer å gjøre med det. Setter kursen for København i dag, AIS eller ikke...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...