Zandra Startet 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2013 Vi har fått montert en Sleipner sidepower hekktruster med dockingpanel fra Sleipner for å styre både hekktruster og baugtruster. Eksisterende baugtruster er fra Max Power. Hekktruster fungerer som forventet, men utfordringen er å få båtens baugtruster fra Max Power til å ta styring fra Sleipners dockingpanel. Vi mener at begge trustere har plussstyring og at dette skulle være en gjennomførbar installasjon. Er det noen som har erfaring med en tilsvarende installasjon? Hvordan skal max Power ledningene kobles til Sleipners dokcingpanel??? Vi har forsøkt å legge en og en av max-powers ledninger til Sleipners kontakt samtidig som rød og svart er koblet til rød og svart på Sleipners panel. Intet skjer.... Sleipners sitt kobling til dockingpanel har som dere ser inngang både til bow og stern truster. Men bare 4 ledninger: rød(pluss), svart (minus) samt grå og blå for å styre releer. Ledningene fra / til gammel Max Power joystick ser slik ut, det er 6 ledninger! Denne aktiveres ved å holde knapp nede og samtidig dra joystick til BB. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Max-power installasjonsmanualen ser ikke ut til å beskrive hva de ulike fargekodene går til så det må nok måles. http://www.jgtech.com/pdf/Manual-CT60-CT80-Elec-GB.pdf Muligens finnes det en egen manual for kontrollpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Takk for kopi av manual. Denne mangler ombord. Da er spørsmålet hvordan man i starten av juni får tak i hjelp som kan måle dette OG tolke måleresultatene. Båten befinner seg i indre Oslofjord og flyttes om nødvendig. Noen som har forslag??? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Hei Zandra. Gratulerer med en virkelig flott båt og ikke minst med de flotte motorene ;-) På min båt satt det en Lewmar thruster. Det ble så montert en sleipner thruster bak og jeg ville ha det dobbel Sleipner panelet slik som deg. Hos meg ble løsningen å bytte elektronikken på selve baugthrusteren til Sleipner. Det var ikke så dyrt. Problemet lå i selve aktiveringen av thrusteren. Fungerer perfekt nå. For et par dager siden satt jeg inn fjernkontroll og mottager. Utrolig kjekt for meg som ofte er ute alene. Lykke til. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Går alle seks ledningene fram til thrusteren? På min Max Power er det bare tre styresignaler. Det ene er pluss, de to andre er styrbord og babord retning. Jeg kjører den med Vetus kontrollpanel. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Zandra Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Sap_2000: Takk for det! Vi er allerede glad i de motorene! Stille, myk gange og helt røykfrie!! neste gang vi treffes må jeg få en omvisning i Karma, vi rakk jo ikke det denne gangen! oivindg: Ja. alle seks ledninger går inn i elektronikkboksen akkurat slik som det vises på side 12 av 19 i manualen som Chiefengeneer har linket til ovenfor. Men: Har snakket med Sleipner igjen..... Og jo da, de har kabelsett for ombygging, ikke noe problem. Dette fungerer fint sier de!!!!! Løp og kjøp! og vi løper!!! Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Da er elektronikkboksen fra Max Power byttet ut med den fra Sleipner. Og alt spiller som det skal!!! Fjernkontrollen er utsolgt fra Sleipner, men Nettbaat.no hadde den. Kommer på mandag! Nå er det snart klart for ferie!! Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Ser du har montert Sleipners hekktruster på din båt sammen med MaxPower baugpropell, og brukt Sleipners manøverpanel med suksess :-) Jeg har kjøpt det samme(SX80 utenpåliggende hekkthruster), inkludert ombyggingssettet fra Sleipner for styring av MaxPower baugthrusteren, men det er meget vanskelig å skjønne hvordan dette skal kobles??? Har ringt med Sleipner og de påstår nå at de ikke selger noe ombyggingsett og derfor ikke kan hjelpe, selv om jeg altså har bestill ombyggingsett/kabler -og motatt og betalt dett??? Har du noen tips, bilder eller tegninger for hvordan det kobles på baugthrusteren? Evnt. hvilken installatør/montør har du fått til å koble dette opp? Ekstremt takknemlig for alle tips du skulle ha ..... Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Tror det var CT marine i Leangbukta som monterte for oss. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 (redigert) Takk for raskt og hyggelig svar Zandra, men min båt star på land I Skien nå, så jeg får nok ikke CT marine til å se på/koble dette nå.. .Er det mulig for deg å ta noen bilder av hvordan det er koblet, eller kan det være mulig for meg å komme og ta en kikk i din båt for å se hvordan det er koblet? Jeg bor I Skien, så det er jo ikke så langt for meg å kjøre med bilen.......Har snakket med Sleipner, men de kan ikke hjelpe med koblingsanvisninger Redigert 23.Januar.2015 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje 925 Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Med litt hjelp fra manualen fra MaxPower for fjernkontroll har jeg koblet Sleipner RC-10 fjernkontroll til MaxPower panelet ved hjelp av to releer som styrer potensialfrie kontakter som er koblet I parallel med trykknappbryterne i MaxPower panelet. Aktiviserer MaxPower på vanlig måte ved å trykke ned begge manøverknappene og kan deretter benytte fjernkontrollen. Kabling er vist i skissene under: https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12807/kobling_sleipner_rc-10_maxpower.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12807/maxpower_controls.jpg Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Etter mye googling og søk på diverse båtforum, så fant jeg ut av det, fungere perfekt nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
gaskon Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Är det någon som löst detta problemet och kan dela med sig av lösningen. Står inför samma frågeställning som tråden beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Siljanca Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 (redigert) Terje 925 skrev On 23.4.2015 at 14.48: Med litt hjelp fra manualen fra MaxPower for fjernkontroll har jeg koblet Sleipner RC-10 fjernkontroll til MaxPower panelet ved hjelp av to releer som styrer potensialfrie kontakter som er koblet I parallel med trykknappbryterne i MaxPower panelet. Aktiviserer MaxPower på vanlig måte ved å trykke ned begge manøverknappene og kan deretter benytte fjernkontrollen. Kabling er vist i skissene under: https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12807/kobling_sleipner_rc-10_maxpower.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12807/maxpower_controls.jpg Det har gått over tre år siden du la ut linkene. Nå var det min tur til å benytte dem. Redigert 16.August.2018 av Siljanca Lagt til bilde av fargekode og hva de benyttes til (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinskutelaus Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Blåser støv av denne tråden. Jeg har akkurat montert en sleipner i hekken og har en max power series 60 i baugen. Det skulle vise seg og bli litt mer enn jeg hadde regnet med å få koblet disse sammen i sleipner docking panel som det så fint heter, denne bryteren som er formet som en båt. Sleipner trodde det lot seg gjøre med 2 rele som snur polariteten på styringen? Det vil si at det må være releet som mottar signalet fra bryteren, lukker seg og gir strøm videre til releet på motoren avhengig av retning hvis jeg forstår det rett? Er det noen som har en tegning på hvordan deres opplegg er sydd sammen? eventuelt også en tegning til max power? jeg har den gamle typen med 3 ledere til\fra motoren til bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.