Jump to content

Noen som har seilt Oslo-Belgia før?


jorvei

Recommended Posts

Vi er fire gutter som planlegger seilas fra Sandvika til Antwerpen i Belgia. Båten er en Maxi 87 (29 fot).Vi har moderat med erfaring, men begynner å få god kontroll på skuta. Turen går i slutten av juni. Hvor lang tid er det realistisk å bruke til Belgia? Hvordan er sjøen og vinden langs den danske vestkysten? Bør man seile "nære" land hele veien eller gå rett over havet? Alle tips rundt strekningen tas i mot med åpne armer :)

Link to post
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at dere skal til Antwerpen? Jeg håper dere er klar over at det er mange ulemper med å dra dit. Bla. mye trafikk, og som liten båt er dere fritt vilt, og mye tøffing opp Schelde. Det kan jo være spennende i seg selv, men gjør for guds skylds hjemmeleksa deres når dere studerer hvordan dere kommer inn. Dere ungår det meste styret ved å dra til Blankenberge.

 

Jeg har ikke seilt den turen, men jeg bor her nede for tida.

 

Høres ut som en knalltur!

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i hvert fall holdt meg unna den danske vestkysten. Jeg ville siktet på inngangen til engelske kanal, og så dreid babord inn til Belgia.

 

Men som Asheim sier må det gjøres hjemmelekse før dere drar. Separasjonssoner, bruk av "trafikklys" ved innseilinger osv er det greit å vite litt om på forhånd. Tidevann er også lurt å skjønne. Et tidevannskart kan gi deg mye god info, så dere slipper å seile i motstrøm HELE tiden.

 

God tur

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Aha, Rock Werchter er et godt mål for turen. Har ikke fått rotet meg dit sjøl, selv om jeg bor rett i nærheten. Kollektivtransport er en smal sak i Belgia, det går tog en gang i timen direkte fra Blankenberge til Leuven, og det tar under to timer. Fra Antwerpen tar det en time til Leuven. Oostende er også en mulighet som ikke er så alt for innviklet med båt, der er det direkteforbindelse på halvannen time til Leuven. Så mange flere havner er det faktisk ikke å velge mellom her i landet:)

 

Bare si ifra om dere trenger flere tips.

Link to post
Share on other sites

Vi brukte 5 døgn Skagen - Harwich (560nm, snittfart 4,7 knop) Det blåste tidvis helt greit, men Kornelia er ikke noen skarpseiler. Med mer mannskap kunne vi satt genaker, og da hadde det nok gått noe raskere.

 

Uansett syns jeg 5-6 dager høres litt lite ut. Ruten deres er endel lenger enn det vi seilte.

 

Tidsbruk er selvfølgelig avhengig av båttype og seilføring (og vind/vindretning). Ikke regn med at dere får god vind hele turen. Vi hadde flaks og fikk nordlige/nordøstlige vinder av grei styrke hele turen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...