Jump to content

Feil Posisjonsformat ?

Wintonsen

Recommended Posts

:pray: Jeg er litt usikker på Posisjonsformatet man skal bruke etter at jeg leste av min posisjon på apen til RS.
Ut fra det jeg ser der bruker de hddd.mm.ss.s og ikke hddd.mm.mmm som jeg har på min Garmin kartplotter, som igjen sender data til VHFen. Skal man ikke bruke hddd.mm.mmm som standard posisjonsformat brukt i Norge ? Noen som har kjennskap til dette ? takk for evt. innlegg :-)

Tja, standard? Spørs om du ser på brukergrensesnittet mot deg eller mellom GPS'en og de ulike enhetene. Brukes fint både desimal-grader, desimal-minutter og desimal-sekunder i ulike systemer rundt om, ofte med bruker-innstilling på ønsket og foretrukket format. I tillegg har man UTM-koordinater (oftest gitt i meter) og for å være vanskelig også mulighet å angi globale koordinater i meter (tilsvarende UTM-koordinater men med nullmeridian/greenwitch som senter-meridian). Derimot i data-strømmen direkte fra GPS'en (NMEA-setninga) er standarden som du sier desimal-minutter (HDDMM.MMMM, N).

Skal du konvertere så husk at det er 60s i et minutt og 60minutt i en grad. F.eks. posisjonen som telefonen min gav på nordlig lengde 63° 26' 17.65'' akkurat nå, blir endret til desimal-minutter 26' + 17.65/60 = 26.29', og endret til desimal-grader 63° + 26.29/60 = 63.4382°. Motsatt vei 0.4382*60= 26.29' osv. Og for å være vanskelig så må du om du seiler langt huske på at på sørlig og vestlig halvkule trekke fra desimal-fraksjonen...

EDIT:

Og egentlig vær glad amerikanerene har diktatur på GPS og nært tvangsinnført WGS84 som standard datum for geoide-modellen for GPS-posisjoner. Ville blitt stas ad mass om man også skulle fått velge fritt datum etter dagsform og behag for gemene hop av fritids-brukere :pray:

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Hei og takk for svaret, ja jeg er enig med deg i beskrivelsen, men det som jeg tenkte kunne bli et problem, er at hvis du kommer i nød og skal oppgi koordinatene, blir det da oppfattet slik dem skal.

For har du stil inn på hddd.mm.ss.s og de andre bruker hddd.mm.mmm hvordan blir det oppfattet da, hvis du forstår hva jeg mener. For når du leser av på kart plotteren ser man ikke om man har

det ene eller andre av hddd.mm.ss.s eller hddd.mm.mmm, for forskjellen er ikke Grader og minutter det er sec etter det jeg kunne se. Oppdaget dette når jeg kobla opp VHFen for og motta

GPS signaler, da var det det hddd.mm.ss.s på kart plotteren og hddd.mm.mmm på VHFen, og når jeg da ville kontrollere dette, brukte jeg appen til RS og da ble jeg i tvil siden Garminen stemte med RS sin posisjon og ikke VHFen. For når du sender ut en nød melding er det jo greit at dette stemmer overens med mottaker :smiley: jeg stilte kart plotteren over på hddd.mm.mmm slik at alle var like, men som nevnt da kom tvilen :confused:

Problemet er ikke veldig stort i praksis. Lengden av ett bredde-minutt er 1NM mil, og ett lengde-minutt er ca 950m eller så i Oslofjorden (0 ved polen, 1NM ved ekvator). Så bare du får grader og minutt sånn passe vil du kunne bli funnet temmelig effektivt.

Og hvis du satte fingeren sånn ca på et sjøkart og leste av posisjonen, hvor nøyaktig hadde det blitt? Erfaring viser det er mer enn godt nok det også så lenge det ikke er input til autopiloten vi snakker om.

EDIT

Og for data mellom GPS og plotter og VHF så går ting på standard NMEA-setninger, så blir ikke tull eller feil på datautveksling mellom enhetene. All innstilling på visning du gjør går på visuelt til deg som bruker, og det formatet du ønsker å lese på.

EDIT2:

Og hvis det virkelig er nød, så bruk nød-knappen på VHF'en og konsentrer deg heller om anker og lensepumper.... Da sørger VHF'en for å sende ut posisjon på format som er korrekt.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
  • 7 år senere...

Hvordan leser man opp posisjonen sin over radio om man har oppgitt posisjonsformat «hddd.mm.mmm» på GPSen sin, og hvordan leser man opp posisjonen hvis man har «hddd.mm.ss.s»

Bilde 1 er «hddd.mm.mmm» 4E28C4BD-B98A-4B31-8232-B8DEE7C5D281.jpeg.e5e7c7f8e8973cfe06c15107e87b6e1a.jpeg

Bilde 2 er «hddd.mm.ss.s»DD205E65-436B-446E-B7B8-6429B1F68DCA.jpeg.6c8ebf99a505bb690881e030bc74c15e.jpeg

Sliter litt med å vite hva jeg skal bruke hvis jeg skulle sagt posisjonen min over VHF, og hvordan jeg burde si den med de forskjellige formatene..

Marius Engel skrev 21 minutter siden:

pleier man å sløyfe tallet etter kommaet i sekunder

Når det gjelder nøyaktighet og litt oppklaring rundt posisjonsformater, så har jeg skrevet litt om deg i en tråd tidligere. Se min post (nr3 på lista) 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...