Wintonsen Startet 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2013 Jeg er litt usikker på Posisjonsformatet man skal bruke etter at jeg leste av min posisjon på apen til RS.Ut fra det jeg ser der bruker de hddd.mm.ss.s og ikke hddd.mm.mmm som jeg har på min Garmin kartplotter, som igjen sender data til VHFen. Skal man ikke bruke hddd.mm.mmm som standard posisjonsformat brukt i Norge ? Noen som har kjennskap til dette ? takk for evt. innlegg :-) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 (redigert) Tja, standard? Spørs om du ser på brukergrensesnittet mot deg eller mellom GPS'en og de ulike enhetene. Brukes fint både desimal-grader, desimal-minutter og desimal-sekunder i ulike systemer rundt om, ofte med bruker-innstilling på ønsket og foretrukket format. I tillegg har man UTM-koordinater (oftest gitt i meter) og for å være vanskelig også mulighet å angi globale koordinater i meter (tilsvarende UTM-koordinater men med nullmeridian/greenwitch som senter-meridian). Derimot i data-strømmen direkte fra GPS'en (NMEA-setninga) er standarden som du sier desimal-minutter (HDDMM.MMMM, N). Skal du konvertere så husk at det er 60s i et minutt og 60minutt i en grad. F.eks. posisjonen som telefonen min gav på nordlig lengde 63° 26' 17.65'' akkurat nå, blir endret til desimal-minutter 26' + 17.65/60 = 26.29', og endret til desimal-grader 63° + 26.29/60 = 63.4382°. Motsatt vei 0.4382*60= 26.29' osv. Og for å være vanskelig så må du om du seiler langt huske på at på sørlig og vestlig halvkule trekke fra desimal-fraksjonen... EDIT: Og egentlig vær glad amerikanerene har diktatur på GPS og nært tvangsinnført WGS84 som standard datum for geoide-modellen for GPS-posisjoner. Ville blitt stas ad mass om man også skulle fått velge fritt datum etter dagsform og behag for gemene hop av fritids-brukere Redigert 10.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Hei og takk for svaret, ja jeg er enig med deg i beskrivelsen, men det som jeg tenkte kunne bli et problem, er at hvis du kommer i nød og skal oppgi koordinatene, blir det da oppfattet slik dem skal. For har du stil inn på hddd.mm.ss.s og de andre bruker hddd.mm.mmm hvordan blir det oppfattet da, hvis du forstår hva jeg mener. For når du leser av på kart plotteren ser man ikke om man har det ene eller andre av hddd.mm.ss.s eller hddd.mm.mmm, for forskjellen er ikke Grader og minutter det er sec etter det jeg kunne se. Oppdaget dette når jeg kobla opp VHFen for og motta GPS signaler, da var det det hddd.mm.ss.s på kart plotteren og hddd.mm.mmm på VHFen, og når jeg da ville kontrollere dette, brukte jeg appen til RS og da ble jeg i tvil siden Garminen stemte med RS sin posisjon og ikke VHFen. For når du sender ut en nød melding er det jo greit at dette stemmer overens med mottaker jeg stilte kart plotteren over på hddd.mm.mmm slik at alle var like, men som nevnt da kom tvilen Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 (redigert) Problemet er ikke veldig stort i praksis. Lengden av ett bredde-minutt er 1NM mil, og ett lengde-minutt er ca 950m eller så i Oslofjorden (0 ved polen, 1NM ved ekvator). Så bare du får grader og minutt sånn passe vil du kunne bli funnet temmelig effektivt. Og hvis du satte fingeren sånn ca på et sjøkart og leste av posisjonen, hvor nøyaktig hadde det blitt? Erfaring viser det er mer enn godt nok det også så lenge det ikke er input til autopiloten vi snakker om. EDIT Og for data mellom GPS og plotter og VHF så går ting på standard NMEA-setninger, så blir ikke tull eller feil på datautveksling mellom enhetene. All innstilling på visning du gjør går på visuelt til deg som bruker, og det formatet du ønsker å lese på. EDIT2: Og hvis det virkelig er nød, så bruk nød-knappen på VHF'en og konsentrer deg heller om anker og lensepumper.... Da sørger VHF'en for å sende ut posisjon på format som er korrekt. Redigert 10.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 :-) Ok tusen takk for info og rask tilbakemelding, ha en riktig fin og ikke minst varm og regnfattig sommer Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Hvordan leser man opp posisjonen sin over radio om man har oppgitt posisjonsformat «hddd.mm.mmm» på GPSen sin, og hvordan leser man opp posisjonen hvis man har «hddd.mm.ss.s» Bilde 1 er «hddd.mm.mmm» Bilde 2 er «hddd.mm.ss.s» Sliter litt med å vite hva jeg skal bruke hvis jeg skulle sagt posisjonen min over VHF, og hvordan jeg burde si den med de forskjellige formatene.. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Øverst: 60 grader og 27 komma 473 minutter Nord Nederst: 60 grader 27 minutter og 29 sekunder Nord Sånn jeg ville gjort det. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Marius Engel Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 enslagsgjest skrev 4 minutter siden: Øverst: 60 grader og 27 komma 473 minutter Nord Nederst: 60 grader 27 minutter og 29 sekunder Nord Sånn jeg ville gjort det. flott! Takk :) pleier man å sløyfe tallet etter kommaet i sekunder? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Spørs jo hvor nøyaktig man vil ha det. Som oftest er det ikke nødvendig med så mye nøyaktighet. I eksempelet sløyfet jeg det fordi tallet var 0. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
VegJoh Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Slik @enslagsgjest foreslår er korrekt opplesning av posisjonsformatet. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Marius Engel skrev 21 minutter siden: pleier man å sløyfe tallet etter kommaet i sekunder Når det gjelder nøyaktighet og litt oppklaring rundt posisjonsformater, så har jeg skrevet litt om deg i en tråd tidligere. Se min post (nr3 på lista) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Marius Engel Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 VegJoh skrev 19 minutter siden: Når det gjelder nøyaktighet og litt oppklaring rundt posisjonsformater, så har jeg skrevet litt om deg i en tråd tidligere. Se min post (nr3 på lista) Her var mye nyttig! Tolker dette sånn at det er «grader, minutter og desimalminutter» som er mest vanlig å bruke i båt? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Ja. Det er det man bruker f.eks under båtførerprøven. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Jannmar Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Marius Engel skrev 1 time siden: enslagsgjest skrev 1 time siden: Øverst: 60 grader og 27 komma 473 minutter Nord Nederst: 60 grader 27 minutter og 29 sekunder Nord Sånn jeg ville gjort det. Øverst: seks-null grader to-syv komma fire-syv-tre minutter Nord Nederst: På samme måte Slik har jeg lært det, en gang i forrige århundre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.