Smiley Startet 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2013 Dattera har vært på båtførerkurs helga, arrangert av en av de store, kommersielle aktørene. To hele dager med opplæring og prøve til slutt. Vi fikk tidlig en misfornøyd tekstmelding der hun klagde på kursholderen, og etterhvert også på hvordan kurset ble gjennomført; kurset bestod ganske enkelt av en powerpoint-presentasjon med foiler som var kopiert ut av læreboka. Kursholder holdt seg til manus og leste lærebokteksten. Ved spørsmål fra salen ble teksten lest en gang til. Var det ytterligere spørsmål ble disse avvist som mas.... Dette kurset kostet kr.1700,- å delta på, i tillegg til kostnader for lærebok og eksamensavgift. Fullsatt kurs (ca.35 deltagere) skulle tilsi bortimot 60.000,- i samlet avgift. Billige leielokaler, og vips, en pen fortjeneste. Det jeg da lurer på er hva som egentlig kreves for å holde slike kurs? Det settes tydeligvis ikke særlig høye krav til pedagogikk...... Jeg kan nevne at eksamensresultatene etter helgen, i følge dattera, endte opp med et sted mellom 50 og 100% stryk for deltagerne.......(hun hadde ikke oversikt over alle). Det ble derfor varslet om at tidskravet til muligheten for å gå opp til ny prøve muligens ikke ville gjelde. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Det er på grunn av at ingen vil betale det det koster for gode kursholdere til å begynne med, som gjør at markedet råtner og de gode kursholderne finner annet å gjøre. Da gjenstår bare "kursholdere under pari" og da blir det dårlig. Gode kursholdere må også kjempe mot "nettet" og de faller derfor fra. Det har vært en del "gamle" folk som har holdt kurs rimelig, men de begynner å falle fra de og. Ihvertfall er i Vestfold. 60.000 er heller ikke alvverden hvis man begynner å regne litt på det. Husleie er sikkert 5-7000 for et par dager. Da sitter man igjen med ca 53.000. En som tjener 360' i året (gjennomsnitt industriarbeider er vel rett over 400') koster 42-46'++ i mnd. Ikke kjempebutikk som jeg ser det... Det er veldig synd at det er blitt slik. Det er et typisk eksempel på at vår generasjon som kjøper alt på nett ødelegger den "ikke-nett tilstedeværelsen" som mange trenger og "ikke-teknologer" har behov for. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
gsg Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 De aller fleste som søker til slike "enkle" kurs er vel mest opptatt av å få et "papir" på at de kan kjøre båt? De er vel ikke så opptatt om de har lært noe? Det var som han sa: "Nå har jeg lært hunden min å plystre og så sier kammeraten men jeg har aldri hørt at hunden din plystre? Nei. Sier den andre, jeg sa jeg hadde lært han det ikke at han kunne det." Du får det du betaler for. Det eneste de "lærer" på slike kurs er teori. Hvor mange har omkomme i teorien på sjøen? Bare synd at vi møter mange av desse på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Tidligere messet man : Obligatorisk opplæring , DA blir alt bedre. Personlig hadde jeg mine tvil fra før. PS : Dette er min erfaring også. Man bytter penger mot sertifikat. Kunnskap er underordnet, og pensum innholder uansett ikke det man messet om i utgangspunktet. Personlig ville jeg heller betalt for å slippe. Like dyrt, like dårlig, og sparer en helg eller to til å dra på sjøen istedenfor .... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
forskern Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 De aller fleste som søker til slike "enkle" kurs er vel mest opptatt av å få et "papir" på at de kan kjøre båt? Det eneste de "lærer" på slike kurs er teori. Hvor mange har omkomme i teorien på sjøen? Bare synd at vi møter mange av desse på sjøen. Jeg er inderlig enig. Å sitte i et klasserom og lære om halvplanende og planende båter, fyrlyktkarakteristikker, nullpunkt for dybdeangivelse i sjøkartet og hovedleias retning langs vestlandskysten både er og oppleves som komplett irrelevant for det store, store flertallet som tross alt drar på korte dagsturer med åpne landstedsbåter på godværsdager. Nei - kjære BP venner - jeg snakker ikke om dere/oss. Jeg storkoser meg med å lese sjøkart, slår opp (igjen og igjen) definisjoner på okkulterende og hurtigblink, og jeg synes det er spennende å lese om seilfartøy over 15m lengde må vise rundtlysende lanterne når de er forankret etter solnedgang. Men disse kursene skal treffe vanlige båtførere. Litt på samme måten som mange av oss har til elæringskursene på jobb med HMS og avviksrapportering. Vi forstår og aksepterer at vi må gå gjennom dem, men gjør det uten det minste entusiasme. Jeg tror ikke dagens båtførerkurs bidrar til øket sikkerhet på sjøen overhode. Jeg tror ikke noen timer i et klasserom virkelig kan formidle holdninger og forståelse for de aller viktigste sikkerhetsfaktorene: Fartsavpassing, utkikk, bruk av redningsvest (merk - bruk - ikke kunnskap om forskriftskrav) og avholdenhet fra alkohol (sikkert flere andre gode eksempler som skulle vært inkludert, men jeg inkluderer ikke forståelse av forskjell mellom ulike anker/dreggtyper og fortøyningstau blant dem...) Jeg tror ikke dagens kurs vil påvirke 18-årige hormonbomber som vil imponere vennene med fartslek i sin RIB eller en nonchalante 50-åring på flybridge av sin 50-fots Princess med en pjolter og et ubekymret forhold til småjollene omkring. I mine øyne er båtførerkurs/prøven i hovedsak egnet for å vise at "myndighetene har gjort noe". Ikke at "noe" virker. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Hei. Her på "bygda i Odalen" har jeg organisert noen kurs i samarbeid med Folkeuniversitetet innlandet. Det har jeg stått for lokale og tatt påmelding, ikke att det tar så mye tid, men det krever litt med både Mail og telefon. Lokale har jeg fått gratis av kommunen da båtførerkurs er opplæring. Overnatting for lærer ordner jeg også, men FOlkeuniversitetet betaler. Prisen her var sist 1850kr pr deltager, pluss prøven og lærebok. Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger fra deltagerene. Nå sist var det tidligere kaptein på Skibladner som var lærer. Det å ha flink lærer er nok alfa omega. Prisen er grei syns jeg. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
eiaro Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 (redigert) Jeg var med på et sånt kurs tidligere i vår med undervisning 10-17 på lørdag og søndag. Den helgen jeg var med var det 1 av 20 som strøyk. Det er ikke verst for et ganske stort pensum, og ja... Det ble suset gjennom med huskeregler og korte versjoner av det meste. Jeg er ikke i tvil om at kurset er tunet til spørsmålene som vanligvis kommer opp for å sjanse på at nok folk faktisk består. Fruen lånte bok og leste seg opp hjemme med hjelp/mas fra meg i fjor. Hun besto så det er faktisk mulig selv uten kurs. Tilhører historien at jeg strøyk samme dagen, og at jeg i vår nettopp måtte rette opp min litt skadeskutte rykte. Kort sagt, jeg tror ikke jeg vil anbefale intensivkurs dersom du ikke har til intensjon å faktisk lese i tillegg. Redigert 10.Juni.2013 av eiaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.