Jump to content

Hvem kan skifte belgen på Volvo S120 seildrev (Oslo/Sverige)?


GM36

Recommended Posts

Hvis du har pågangsmot og verktøy gjør du dette selv.

Men du må kjøpe ett belgsett fra Volvo Penta forhandler.

Det inneholder alt du trenger.

 

Du trenger en håndtlanger når drevet skal løftes ut/inn.

Gjør jo ikke noe om vedkommende er glad i å skru.

 

Du tar drevet med hjem og overhaler og bytter belgen i garasjen.

Du bør trykk/vakuum teste det overhalte drevet gjennom oljedrensen i bunnen av drevet..

Du kan sikkert få hjelp til det på ett verksted for påhengsmotorer.

Det skal holde ved 0,6 Bar. Her er en illustrert bruksanvisning på bytte av drev.

 

Geir :seeya:

 

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
  • 4 måneder senere...

Det er litt forskjellig fra båt til båt om det lar seg gjøre å dele drevet fra undersiden eller ikke, men det er svært viktig at pakningen i mellom kommer helt riktig og boltene skrues til med riktig moment. I Bavariaen jeg byttet på nå var det så trangt fra undersiden at det ikke er mulig å få drevet ut den veien. Da måtte propellakselen demonteres og drevet draes inn gjennom motorrommet. Gikk nok i hvert fall 15 timer på denne jobben, men i alle tilfeller er det en jobb det er utrolig viktig å gjøre 100% nøyaktig og da er det viktig å ta seg ekstra god tid og være ekstra grundig så en slipper å gjøre det to ganger :pray:

Link to post
  • 1 måned senere...

Aldri verden om jeg ville finne på å gjøre en slik jobb i henhold til beskrivelsen fra lady-helmsman.org. Jeg har gjort denne jobben på egen båt 3 ganger (intervall 7-10 år) og fulgt Volvo's beskrivelse ganske nøyaktig hver gang. Men at en proff trenger mer en 5 timer på en slik jobb går langt forbi min forstand (det er muligens noe mer tidkrevende på andre båter enn min). Ellers er videoen i inlegget til 111baat i god overenstemmelse med Volvo's beskrivelse. Om propellakselen behøver å demonteres er avhengig av hvordan det ser ut inni båten der drevet skal løftes ut (eller om du kanskje må bytte simmerringer i samme slengen hvis du har hatt lekkasje).

 

Eivind

Link to post

Hvis denne jobben skal gjøres skikkelig tar det mye lengre tid. Adkomsten har naturligvis mye å si. Jeg skiftet belg på en Bavaria 36 i høst. Der tok jeg 9000+mva for jobben (inkludert kjøring, 8 mil hver vei og flere turer)+deler. Det var altfor lite. Jeg tipper jobben tok rundt 12-15 timer. Det var litt plundrete å komme til og få sakene sammen igjen. Dessuten var jeg alene, men har både skrudd og installert mange motorer før. I dette tilfellet gikk det utrolig mye tid til kjøring til og fra, så hadde båten vært i Oslo-området hadde nok prisen vært grei. En slik jobb krever at en er nøyaktig og sjekker at hele drevet er i god stand. Det er mange ting som må demonteres, alle skruene skal strammes til med momentnøkkel i en bestemt rekkefølge og en slurvete utført jobb kan i værste fall bli katastrofe.

 

Jeg vet om en båteier som betalte en formue for å skifte belgen hos et kjent verksted. Like etter sjøsetting merket de kraftig vibrasjon under gange og båten tok inn mye vann. De ble berget av redningsskøyta og da båten ble tatt på land viste det seg at mekanikeren hadde slurvet ved montering av foldepropellen. Ett av propellbladene hadde løsnet og skåret en flenge i den nye flotte drevbelgen og vannet fosset inn. Jeg kunne helt sikkert gjort jobben endel fortere, men da hadde jeg neppe vært komfortabel med å levere nøkkelen tilbake til kunden, sende regning og vite at han skal seile hele sommeren med familien sin ombord :pray::pray:

 

En slik jobb skal en ikke slurve med. Mange båteiere klarer fint å gjøre jobben selv, men bruk da god tid og sørg for å være ekstra nøyaktig.

Link to post

Ett av propellbladene hadde løsnet og skåret en flenge i den nye flotte drevbelgen og vannet fosset inn.

Ha meg unnskyldt.

Tror du på det?

Propellbladet må da ha gått i nesten 45 graders vinkel forover, ha perfekt vinkel for å treffe på brønnen til drevet, trenge gjennom den nedre tetningen, forandre retning igjen for å gå opp gjennom brønnen og igjen ha perfekt vinkel for å treffe mellom flensen og brønnen.

Og så skal den ha kraft nok igjen for å skjære hull i belgen?

Har du prøvd å skjære i en sånn belg med kniv?

Link to post

Dere kan mene hva dere vil men jeg hadde en god magefølelse etter at disse jobbene var gjordt. Vi gjorde dette på to båter. Ikke noe tegne til noen lekkasje eller andre ting som gikk galt. Nå var vi vel begge vant til å skru litt og vi hadde greit med verktøy. Litt får en jo sett når motor vippes fremover. En kommer ganske greit til pakningsflatene. Selvfølgelig ble momentnøkkel og slikt brukt. Lekkasje er greit å sjekke for oljen på giret vil jo bli hvit hvis noe gikk feil.

Jeg tar sjansen og skriver på vegne av oss begge to og mener at dette var en jobb vi var godt fornøyd med. Dette ble god timesbetaling.

Og en ting til er at det er bedre å falle for egne feil enn for andres slurv, noe som preger båtbransjen.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post

Ha meg unnskyldt.

Tror du på det?

Propellbladet må da ha gått i nesten 45 graders vinkel forover, ha perfekt vinkel for å treffe på brønnen til drevet, trenge gjennom den nedre tetningen, forandre retning igjen for å gå opp gjennom brønnen og igjen ha perfekt vinkel for å treffe mellom flensen og brønnen.

Og så skal den ha kraft nok igjen for å skjære hull i belgen?

Har du prøvd å skjære i en sånn belg med kniv?

 

Dette var båten til en bekjent. Jeg synes det høres utrolig merkelig ut og kan ikke garantere at det stemmer. Det som imidlertidig er sikkert er at båten måtte berges av redningsskøyta og verkstedet som byttet belgen måtte tilbake og gjøre jobben på nytt. Redningsmannskapet bekreftet at belgen hadde blitt skadet, men båten ble reparert mens vi var på ferie så ingen så på dette utenom redningsmannskapet, de som var ombord og verkstedet som måtte gjøre jobben på nytt. Dette medførte også at han gikk glipp av et salg, men han seilte med oss når dette skjedde så dette ble kun gjenfortalt fra verkstedet så får man tro hva man vil. Jeg synes det virker merkelig, men det var også en litt spesiell båt. Verkstedet som gjorde jobben er kjent for skyhøye priser og elendig arbeid så hva de kan ha drevet med når de gjorde jobben er ikke godt å si :crazy::crazy:

Dere kan mene hva dere vil men jeg hadde en god magefølelse etter at disse jobbene var gjordt. Vi gjorde dette på to båter. Ikke noe tegne til noen lekkasje eller andre ting som gikk galt. Nå var vi vel begge vant til å skru litt og vi hadde greit med verktøy. Litt får en jo sett når motor vippes fremover. En kommer ganske greit til pakningsflatene. Selvfølgelig ble momentnøkkel og slikt brukt. Lekkasje er greit å sjekke for oljen på giret vil jo bli hvit hvis noe gikk feil.

Jeg tar sjansen og skriver på vegne av oss begge to og mener at dette var en jobb vi var godt fornøyd med. Dette ble god timesbetaling.

Og en ting til er at det er bedre å falle for egne feil enn for andres slurv, noe som preger båtbransjen.

Og disse jobbene ble gjort på 2-3 timer? Da er jeg veldig nysgjerrig på hva som ble gjort i forkant før stoppeklokka ble startet og hva slags båter det er snakk om. Er det tilgang til drevet aktenfra slik at en kan ta det den veien er jobben enklere, men 2-3 timer synes jeg virker altfor lite, selv med 2 personer. Jeg plundret endel ekstra siden jeg var alene, men kunne neppe gjort det på 2-3 timer selv om det hadde vært hjelp å få. NB! Simringer og slikt bytter man uansett når man har plukket fra hverandre drevet. Dette fordi det er mye enklere å skifte når hele drevet er demontert enn å gjøre det i etterkant og utrolig irriterende når drevet begynner å ta inn vann i oljen midt i fellesferien :headbang: . Dessuten har ikke disse simringene noe lengre levetid enn belgen, snarere tvert imot :rolleyes:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post

Dette gjør du selv på ca 3 - 15 timer.

Det kan umulig bli katastrofe om du ikke har ti tommeltotter. Det værste som kan skje er en LITEN vannlekasje. En katastrofe innebærer at gummibelgen plutselig løser seg opp i vann og forsvinNer !!

Vanntrykket er på ca 20 - 40 cm avhengig av båt, det er litt dypere enn i oppvaskkummen på kjøkkenet.

Risikoen ved skifte er oppskrytt /overdrevet.

 

SKftet min etter 15 år, da var den nesten like hel o fin som den nye.

 

Kjør i vei.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

NB! Simringer og slikt bytter man uansett når man har plukket fra hverandre drevet. Dette fordi det er mye enklere å skifte når hele drevet er demontert enn å gjøre det i etterkant og utrolig irriterende når drevet begynner å ta inn vann i oljen midt i fellesferien

Kan ikke poengteres sterkt nok og ofte nok.

Får tetningen rundt propellaksling slite seg inn på stålet blir det dyrt. J---- dyrt.

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp gjort jobben på en 2000 mod Bavaria31. Det som tok lengst tid var å koble fra alt av ledninger og slanger til motoren. Alt ble dokumentert med kamera og notater. Denne jobben brukte jeg 3 ettermiddager ( ca. 9 timer). Jobben med å lage klosser og støtte opp motor og seildrev og deretter skru alt løs tok et par timer. Det er j* trangt og tilkomsten til noen skruer gjør at man kun får 1/8 omdreining med hvert drag på fastnøkkelen. Det var ganske uproblematisk å løfte ut seildrevet alene, men jeg tror jeg skal en til å hjelpe meg med å koble motor og drev sammen igjen. Selve jobben med å splitte drevet og skifte pakninger og o-ringer overlot jeg til VP verkstedet. De brukte 3 timer på jobben. Arbeid og deler kom på 7000+ ( inklusiv belg kit og ny stengeventil til kjølevannet + alle o- ringer i nedre drevet. Og mekanisk fjerning av blåskjell :)

)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...