GM36 Startet 10.Juni.2013 Del på Facebook Startet 10.Juni.2013 Har planer om å skifte belgen på mitt Volvo S120 seildrev. Har sett store variasjoner på priser med merkeverksteder i den høyere enden. Tar gjerne tips om med noen som gjør jobben bra og billig i området rundt Oslo evt i Sverige GM36 Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Hvis du har pågangsmot og verktøy gjør du dette selv. Men du må kjøpe ett belgsett fra Volvo Penta forhandler. Det inneholder alt du trenger. Du trenger en håndtlanger når drevet skal løftes ut/inn. Gjør jo ikke noe om vedkommende er glad i å skru. Du tar drevet med hjem og overhaler og bytter belgen i garasjen. Du bør trykk/vakuum teste det overhalte drevet gjennom oljedrensen i bunnen av drevet.. Du kan sikkert få hjelp til det på ett verksted for påhengsmotorer. Det skal holde ved 0,6 Bar. Her er en illustrert bruksanvisning på bytte av drev. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
111baat Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Og her er videoen http://www.youtube.com/watch?v=cxqHqOwC78c Kul sak og musikk Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Kan du si hvilken priser du har hørt om? Har planer om om å få utført tilsvarende her på vestlandet i løpet av vinteren men er i tvil om hvilke priser det er snakk om? Tenker at en mekniker gjør jobben på en dag og arbeid, deler og kraning burde ikke komme på mere en kr 20 000???? Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Takk til dere med gode råd om hvordan jeg kan gjøre det selv. Men travel hverdag og ferie i juli gjør at jeg valgte den "trygge" løsningen med LaSa. Har fått et prisanslag til å leve med. Rapporterer tilbake om hva skjedde og sluttprisen. GM36 Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.November.2013 Del på Facebook Svart 9.November.2013 Hvordan gikk det med resultatet og sluttprisen? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.November.2013 Del på Facebook Svart 9.November.2013 Har fått prisoverslag som indikerer at dem regner med 15 timer på jobben, så kommer kraning,spyling,deler og service på drevet så vanskelig å få det til under 25000. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 9.November.2013 Del på Facebook Svart 9.November.2013 Vi byttet belgen på en båt på en formiddag. Vi var to amatører som ikke hadde gjordt dette før. Vi fant en beskrivelse her på nettet. Ikke tok vi ut motoren men vi delte drevet. Jobbet litt ovenfra og litt fra undersiden. Det gikk veldig bra. Vi gjorde dette på både et 120 og 110 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Det er litt forskjellig fra båt til båt om det lar seg gjøre å dele drevet fra undersiden eller ikke, men det er svært viktig at pakningen i mellom kommer helt riktig og boltene skrues til med riktig moment. I Bavariaen jeg byttet på nå var det så trangt fra undersiden at det ikke er mulig å få drevet ut den veien. Da måtte propellakselen demonteres og drevet draes inn gjennom motorrommet. Gikk nok i hvert fall 15 timer på denne jobben, men i alle tilfeller er det en jobb det er utrolig viktig å gjøre 100% nøyaktig og da er det viktig å ta seg ekstra god tid og være ekstra grundig så en slipper å gjøre det to ganger Sitér dette innlegget Link to post
s/y theo Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Hei Allan E Jeg er helt ny på båtplassen. Skal nå begynne med å bytte belg på volvo 120 SB drev. Lurte bare på hvilken beskrivelse du fant på nett. Mvh Bengt Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Jeg husker ikke helt men jeg skal leite litt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Fullstendig beskrivelse ligger ved Volvo's kit. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 http://www.lady-helmsman.org/motor.htm Enkelt, fungerte helt greit. Gjordt på 2-3 timer, da var vi to stk som jobbet i lag. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Aldri verden om jeg ville finne på å gjøre en slik jobb i henhold til beskrivelsen fra lady-helmsman.org. Jeg har gjort denne jobben på egen båt 3 ganger (intervall 7-10 år) og fulgt Volvo's beskrivelse ganske nøyaktig hver gang. Men at en proff trenger mer en 5 timer på en slik jobb går langt forbi min forstand (det er muligens noe mer tidkrevende på andre båter enn min). Ellers er videoen i inlegget til 111baat i god overenstemmelse med Volvo's beskrivelse. Om propellakselen behøver å demonteres er avhengig av hvordan det ser ut inni båten der drevet skal løftes ut (eller om du kanskje må bytte simmerringer i samme slengen hvis du har hatt lekkasje). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Hvis denne jobben skal gjøres skikkelig tar det mye lengre tid. Adkomsten har naturligvis mye å si. Jeg skiftet belg på en Bavaria 36 i høst. Der tok jeg 9000+mva for jobben (inkludert kjøring, 8 mil hver vei og flere turer)+deler. Det var altfor lite. Jeg tipper jobben tok rundt 12-15 timer. Det var litt plundrete å komme til og få sakene sammen igjen. Dessuten var jeg alene, men har både skrudd og installert mange motorer før. I dette tilfellet gikk det utrolig mye tid til kjøring til og fra, så hadde båten vært i Oslo-området hadde nok prisen vært grei. En slik jobb krever at en er nøyaktig og sjekker at hele drevet er i god stand. Det er mange ting som må demonteres, alle skruene skal strammes til med momentnøkkel i en bestemt rekkefølge og en slurvete utført jobb kan i værste fall bli katastrofe. Jeg vet om en båteier som betalte en formue for å skifte belgen hos et kjent verksted. Like etter sjøsetting merket de kraftig vibrasjon under gange og båten tok inn mye vann. De ble berget av redningsskøyta og da båten ble tatt på land viste det seg at mekanikeren hadde slurvet ved montering av foldepropellen. Ett av propellbladene hadde løsnet og skåret en flenge i den nye flotte drevbelgen og vannet fosset inn. Jeg kunne helt sikkert gjort jobben endel fortere, men da hadde jeg neppe vært komfortabel med å levere nøkkelen tilbake til kunden, sende regning og vite at han skal seile hele sommeren med familien sin ombord En slik jobb skal en ikke slurve med. Mange båteiere klarer fint å gjøre jobben selv, men bruk da god tid og sørg for å være ekstra nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Ett av propellbladene hadde løsnet og skåret en flenge i den nye flotte drevbelgen og vannet fosset inn. Ha meg unnskyldt. Tror du på det? Propellbladet må da ha gått i nesten 45 graders vinkel forover, ha perfekt vinkel for å treffe på brønnen til drevet, trenge gjennom den nedre tetningen, forandre retning igjen for å gå opp gjennom brønnen og igjen ha perfekt vinkel for å treffe mellom flensen og brønnen. Og så skal den ha kraft nok igjen for å skjære hull i belgen? Har du prøvd å skjære i en sånn belg med kniv? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 (redigert) Dere kan mene hva dere vil men jeg hadde en god magefølelse etter at disse jobbene var gjordt. Vi gjorde dette på to båter. Ikke noe tegne til noen lekkasje eller andre ting som gikk galt. Nå var vi vel begge vant til å skru litt og vi hadde greit med verktøy. Litt får en jo sett når motor vippes fremover. En kommer ganske greit til pakningsflatene. Selvfølgelig ble momentnøkkel og slikt brukt. Lekkasje er greit å sjekke for oljen på giret vil jo bli hvit hvis noe gikk feil. Jeg tar sjansen og skriver på vegne av oss begge to og mener at dette var en jobb vi var godt fornøyd med. Dette ble god timesbetaling. Og en ting til er at det er bedre å falle for egne feil enn for andres slurv, noe som preger båtbransjen. Redigert 6.Januar.2014 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 (redigert) Ha meg unnskyldt. Tror du på det? Propellbladet må da ha gått i nesten 45 graders vinkel forover, ha perfekt vinkel for å treffe på brønnen til drevet, trenge gjennom den nedre tetningen, forandre retning igjen for å gå opp gjennom brønnen og igjen ha perfekt vinkel for å treffe mellom flensen og brønnen. Og så skal den ha kraft nok igjen for å skjære hull i belgen? Har du prøvd å skjære i en sånn belg med kniv? Dette var båten til en bekjent. Jeg synes det høres utrolig merkelig ut og kan ikke garantere at det stemmer. Det som imidlertidig er sikkert er at båten måtte berges av redningsskøyta og verkstedet som byttet belgen måtte tilbake og gjøre jobben på nytt. Redningsmannskapet bekreftet at belgen hadde blitt skadet, men båten ble reparert mens vi var på ferie så ingen så på dette utenom redningsmannskapet, de som var ombord og verkstedet som måtte gjøre jobben på nytt. Dette medførte også at han gikk glipp av et salg, men han seilte med oss når dette skjedde så dette ble kun gjenfortalt fra verkstedet så får man tro hva man vil. Jeg synes det virker merkelig, men det var også en litt spesiell båt. Verkstedet som gjorde jobben er kjent for skyhøye priser og elendig arbeid så hva de kan ha drevet med når de gjorde jobben er ikke godt å si Dere kan mene hva dere vil men jeg hadde en god magefølelse etter at disse jobbene var gjordt. Vi gjorde dette på to båter. Ikke noe tegne til noen lekkasje eller andre ting som gikk galt. Nå var vi vel begge vant til å skru litt og vi hadde greit med verktøy. Litt får en jo sett når motor vippes fremover. En kommer ganske greit til pakningsflatene. Selvfølgelig ble momentnøkkel og slikt brukt. Lekkasje er greit å sjekke for oljen på giret vil jo bli hvit hvis noe gikk feil. Jeg tar sjansen og skriver på vegne av oss begge to og mener at dette var en jobb vi var godt fornøyd med. Dette ble god timesbetaling. Og en ting til er at det er bedre å falle for egne feil enn for andres slurv, noe som preger båtbransjen. Og disse jobbene ble gjort på 2-3 timer? Da er jeg veldig nysgjerrig på hva som ble gjort i forkant før stoppeklokka ble startet og hva slags båter det er snakk om. Er det tilgang til drevet aktenfra slik at en kan ta det den veien er jobben enklere, men 2-3 timer synes jeg virker altfor lite, selv med 2 personer. Jeg plundret endel ekstra siden jeg var alene, men kunne neppe gjort det på 2-3 timer selv om det hadde vært hjelp å få. NB! Simringer og slikt bytter man uansett når man har plukket fra hverandre drevet. Dette fordi det er mye enklere å skifte når hele drevet er demontert enn å gjøre det i etterkant og utrolig irriterende når drevet begynner å ta inn vann i oljen midt i fellesferien . Dessuten har ikke disse simringene noe lengre levetid enn belgen, snarere tvert imot Redigert 6.Januar.2014 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Dette gjør du selv på ca 3 - 15 timer. Det kan umulig bli katastrofe om du ikke har ti tommeltotter. Det værste som kan skje er en LITEN vannlekasje. En katastrofe innebærer at gummibelgen plutselig løser seg opp i vann og forsvinNer !! Vanntrykket er på ca 20 - 40 cm avhengig av båt, det er litt dypere enn i oppvaskkummen på kjøkkenet. Risikoen ved skifte er oppskrytt /overdrevet. SKftet min etter 15 år, da var den nesten like hel o fin som den nye. Kjør i vei. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Mare Nostrum Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Skiftet på Yanmar SD20. To mann, en erfaren (bil)mekker, samt undertegnede, trangt og jæ...... Brukte 8 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 NB! Simringer og slikt bytter man uansett når man har plukket fra hverandre drevet. Dette fordi det er mye enklere å skifte når hele drevet er demontert enn å gjøre det i etterkant og utrolig irriterende når drevet begynner å ta inn vann i oljen midt i fellesferien Kan ikke poengteres sterkt nok og ofte nok. Får tetningen rundt propellaksling slite seg inn på stålet blir det dyrt. J---- dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 I følge manualen skal denne byttes årlig!!! Se bort fra siste innlegg. Direkte feilinformasjon! Sitér dette innlegget Link to post
s/y theo Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 Takk for linken og alle kommentarer. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Jeg gjorde dette selv (alene) og jeg er amatør ;) Klikk på linken der finner dere en godt illustrert beskrivelse på engelsk. I tillegg var det med veldig god instruksjon sammen med belg kit'et fra Volvo Penta. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bav31 Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Jeg har nettopp gjort jobben på en 2000 mod Bavaria31. Det som tok lengst tid var å koble fra alt av ledninger og slanger til motoren. Alt ble dokumentert med kamera og notater. Denne jobben brukte jeg 3 ettermiddager ( ca. 9 timer). Jobben med å lage klosser og støtte opp motor og seildrev og deretter skru alt løs tok et par timer. Det er j* trangt og tilkomsten til noen skruer gjør at man kun får 1/8 omdreining med hvert drag på fastnøkkelen. Det var ganske uproblematisk å løfte ut seildrevet alene, men jeg tror jeg skal en til å hjelpe meg med å koble motor og drev sammen igjen. Selve jobben med å splitte drevet og skifte pakninger og o-ringer overlot jeg til VP verkstedet. De brukte 3 timer på jobben. Arbeid og deler kom på 7000+ ( inklusiv belg kit og ny stengeventil til kjølevannet + alle o- ringer i nedre drevet. Og mekanisk fjerning av blåskjell :) ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.