Jump to content

Hvem kan skifte belgen på Volvo S120 seildrev (Oslo/Sverige)?

GM36

Recommended Posts

Skiftet på Yanmar SD20. To mann, en erfaren (bil)mekker, samt undertegnede, trangt og jæ...... Brukte 8 timer.

Hvorfor ?

SD20 har dobbel belg med alarm mot intrengning mellom.

Jeg har sjekket litt, og det er ikke så vanlig å bytte disse, og jeg fant ikke tilfeller der det hadde skapt problemer å la det være.

Opplevde dere lekasje eller andre problemer, eller var det bare føre var...?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 4 uker senere...

Nå har også jeg byttet drevbelgen. Belgen var 10 år gammel og så like fin ut som den nye som ble satt inn....

Båten er enda ikke sjøsatt og testet etter byttet, men jeg håper og tror at alt fungerer som det skal og at det er tett...

Om det er flere som skal i gang med denne jobben så har jeg lagt ut en beskrivelse av hvordan jeg skiftet drevbelgen i vår båt.

Beskrivelsen som følger med i drevbelg-kitet fra Volvo er også veldig bra.

• 10 måneder senere...

Jeg startet denne tråden i 2013 og tenkte at jeg ville rapportere hva som skjedde den gang.

La-Sa gav meg en ca. pris på 17.000. Jeg spurte om det hadde betydning at det var trangt motorrom
og fikk svaret “De fikk jo motor og drev inn så vi skal nok få det ut”

Sluttregningen kom på 32.000 hvorav 14.000 var 15 timer arbeid og 2.800 for kranløft.
Det var noe ekstra deler og ekstra jobb - men jeg må inrømme jeg fikk sjokk.

Men historien fortsetter. Dro like etter på ferie og da jeg kom Kristansand gikk jeg rett i
brygga. Gummipakningen som La-Sa hadde montert hang nede på propellen.

Feilen viste seg til slutt å være at vibrasjonsdemperen mellom motor og seildrev var
gått i stykker. Å fikse denne i fellesferien kostet nye 25.000 (tok litt tid å finne problemet).

Det var naturlig å spørre om det var en sammenheng mellom det som skjedde.
Gummipakningen som hang på seildrevet viste at vedkommende fra La-Sa som hadde
montert denne hadde gjrt en slett jobb ved ikke en gang å bruke sandpapir på pakningen
før lim ble påført.

Man tenker da fort “hva annet galt har denne reparatøren gjort?” Kunne nytt feste i
bakkant av seil-drev (La-Sa mente at det Dufour hadde fabrikkmontert var ustandard)
eller selve hadde arbeidet på seildrev og motor påvirket vibrasjonsdemperen?

Kom selvfølgelig ingen vei med denne argumentasjonen og det eneste jeg oppnådde
var et tilbud fra Thomas i La-Sa om å sette på gummipakningen på nytt. Det var
jeg ikke interessert i - spesielt når han fortalte at de benyttet vanlig Casco kontaktlim
som jeg selv og mange andre har dårlige erfaringer med.

La meg si det diplomatisk. Fikk en rekke dyr-kjøpte erfaringer og vil i fremtiden
kun benytte La-Sa i nødsfall.

• 1 år senere...
  • 6 måneder senere...

Hallo! Jeg er igang med samme jobb nå. Montere ny belg på drev. Jeg har kjøpt nytt (brukt) drev uten belg. ett par spørsmål. I båten (mørebas 33) har jeg montert en Volvo penta 2003t, mitt nye drev heter 120sB. Jeg mener å ha hørt engang at 2003T skal ha ett drev som er litt kraftigere enn de andre? at ett spesielt av 120s drevene er beregnet for denne motoren...noen som har noen tanker om dette? Google kan ikke hjelpe meg..

Hallo! Jeg er igang med samme jobb nå. Montere ny belg på drev. Jeg har kjøpt nytt (brukt) drev uten belg. ett par spørsmål. I båten (mørebas 33) har jeg montert en Volvo penta 2003t, mitt nye drev heter 120sB. Jeg mener å ha hørt engang at 2003T skal ha ett drev som er litt kraftigere enn de andre? at ett spesielt av 120s drevene er beregnet for denne motoren...noen som har noen tanker om dette? Google kan ikke hjelpe meg..

Det er litt rot rundt dette.

Båten min bekjente har er Bav 38 fra 05. Har D2-55 på et 120 drev.

Min motor er en MD2030D med 130 drev. Den blei plukka ut av en Bav 39 fra 06.

Ser ut som Bavaria kjøper motorer i bulk og setter de inn ettersom det passer seg.

For å gjøre forvirringa fullkommen ble begge motorene levert med MS25 drev.

Som er et 130 drev med girkassa til 120 drevet.

Takk for infoen. Veldig forvirrende hele greia. Først hadde jeg 83' Vp 2003 (28 hk) med s120-B drev, når motoren og drevet tok kvelden satte jeg inn en 93' 2003T (43 hk) med ett s120-C drev. Nå er s120-C drevet gravlagt (en vinter med ekstrem tæring). Kjøpt nytt drev s120-B og klar til å sette det inn. Jeg har egentlig allerede bestemt meg for at det går bra og at de er akkurat like, men det hadde vært kjekt med en bekreftelse fra noen bare. hehe. Jeg tror forresten s110 drev har en annen utveksling enn s120 men jeg vet ikke om alle s120 har lik utveksling...det skjønner jeg vel fort til våren:)

ps. Belgen som tråden egentlig handler om er like på 110/120/130.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...