Erik Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Skiftet på Yanmar SD20. To mann, en erfaren (bil)mekker, samt undertegnede, trangt og jæ...... Brukte 8 timer. Hvorfor ? SD20 har dobbel belg med alarm mot intrengning mellom. Jeg har sjekket litt, og det er ikke så vanlig å bytte disse, og jeg fant ikke tilfeller der det hadde skapt problemer å la det være. Opplevde dere lekasje eller andre problemer, eller var det bare føre var...? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Langs land Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Bare for sikkerhetsskyld. Den var tross alt 19 år. Så og føltes like god ut som den nye. Alarmen bør testes innimellom (med saltvann!). Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Ja, alarmen må testes periodisk, hvis ikke blir det falsk trygghet !! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
seilbaaten Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Nå har også jeg byttet drevbelgen. Belgen var 10 år gammel og så like fin ut som den nye som ble satt inn.... Båten er enda ikke sjøsatt og testet etter byttet, men jeg håper og tror at alt fungerer som det skal og at det er tett... Om det er flere som skal i gang med denne jobben så har jeg lagt ut en beskrivelse av hvordan jeg skiftet drevbelgen i vår båt. Beskrivelsen som følger med i drevbelg-kitet fra Volvo er også veldig bra. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
GM36 Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Jeg startet denne tråden i 2013 og tenkte at jeg ville rapportere hva som skjedde den gang.La-Sa gav meg en ca. pris på 17.000. Jeg spurte om det hadde betydning at det var trangt motorromog fikk svaret “De fikk jo motor og drev inn så vi skal nok få det ut”Sluttregningen kom på 32.000 hvorav 14.000 var 15 timer arbeid og 2.800 for kranløft.Det var noe ekstra deler og ekstra jobb - men jeg må inrømme jeg fikk sjokk.Men historien fortsetter. Dro like etter på ferie og da jeg kom Kristansand gikk jeg rett ibrygga. Gummipakningen som La-Sa hadde montert hang nede på propellen.Feilen viste seg til slutt å være at vibrasjonsdemperen mellom motor og seildrev vargått i stykker. Å fikse denne i fellesferien kostet nye 25.000 (tok litt tid å finne problemet).Det var naturlig å spørre om det var en sammenheng mellom det som skjedde.Gummipakningen som hang på seildrevet viste at vedkommende fra La-Sa som haddemontert denne hadde gjrt en slett jobb ved ikke en gang å bruke sandpapir på pakningenfør lim ble påført. Man tenker da fort “hva annet galt har denne reparatøren gjort?” Kunne nytt feste ibakkant av seil-drev (La-Sa mente at det Dufour hadde fabrikkmontert var ustandard)eller selve hadde arbeidet på seildrev og motor påvirket vibrasjonsdemperen?Kom selvfølgelig ingen vei med denne argumentasjonen og det eneste jeg oppnåddevar et tilbud fra Thomas i La-Sa om å sette på gummipakningen på nytt. Det varjeg ikke interessert i - spesielt når han fortalte at de benyttet vanlig Casco kontaktlimsom jeg selv og mange andre har dårlige erfaringer med.La meg si det diplomatisk. Fikk en rekke dyr-kjøpte erfaringer og vil i fremtidenkun benytte La-Sa i nødsfall. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Vekker litt liv i denne gamle tråden. Er det noen som vet om folk som utfører denne jobben på Østlandet?Jeg kan gjerne transportere båten ut Oslofjorden om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Hallo! Jeg er igang med samme jobb nå. Montere ny belg på drev. Jeg har kjøpt nytt (brukt) drev uten belg. ett par spørsmål. I båten (mørebas 33) har jeg montert en Volvo penta 2003t, mitt nye drev heter 120sB. Jeg mener å ha hørt engang at 2003T skal ha ett drev som er litt kraftigere enn de andre? at ett spesielt av 120s drevene er beregnet for denne motoren...noen som har noen tanker om dette? Google kan ikke hjelpe meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Hallo! Jeg er igang med samme jobb nå. Montere ny belg på drev. Jeg har kjøpt nytt (brukt) drev uten belg. ett par spørsmål. I båten (mørebas 33) har jeg montert en Volvo penta 2003t, mitt nye drev heter 120sB. Jeg mener å ha hørt engang at 2003T skal ha ett drev som er litt kraftigere enn de andre? at ett spesielt av 120s drevene er beregnet for denne motoren...noen som har noen tanker om dette? Google kan ikke hjelpe meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Det bør gå greit. D2-55 ble levert med 120 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Okey, men det finnes 120s-a/120s-b/120s-c osv. Det jeg mente var om noen vet hva forskjellen er? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Det finnes tilogmed et 120SH drev. Jeg aner ikke hva som er forskjellen, og jeg har aldri sett noe annet enn 120SB drev. Hvis jeg ser i delekatalogen så viser den kun deler til 120SA og 120SB. En bekjent av meg har en D2-55 og jeg er ganske sikker på at det sitter en 120SB nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 En bekjent av meg har en D2-55 og jeg er ganske sikker på at det sitter en 120SB nedi der. Jeg trodde du måtte benytte 130-drev til disse moderne motorene. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Det er litt rot rundt dette. Båten min bekjente har er Bav 38 fra 05. Har D2-55 på et 120 drev. Min motor er en MD2030D med 130 drev. Den blei plukka ut av en Bav 39 fra 06. Ser ut som Bavaria kjøper motorer i bulk og setter de inn ettersom det passer seg. For å gjøre forvirringa fullkommen ble begge motorene levert med MS25 drev. Som er et 130 drev med girkassa til 120 drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Takk for infoen. Veldig forvirrende hele greia. Først hadde jeg 83' Vp 2003 (28 hk) med s120-B drev, når motoren og drevet tok kvelden satte jeg inn en 93' 2003T (43 hk) med ett s120-C drev. Nå er s120-C drevet gravlagt (en vinter med ekstrem tæring). Kjøpt nytt drev s120-B og klar til å sette det inn. Jeg har egentlig allerede bestemt meg for at det går bra og at de er akkurat like, men det hadde vært kjekt med en bekreftelse fra noen bare. hehe. Jeg tror forresten s110 drev har en annen utveksling enn s120 men jeg vet ikke om alle s120 har lik utveksling...det skjønner jeg vel fort til våren:) ps. Belgen som tråden egentlig handler om er like på 110/120/130. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.