Jomes Startet 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2013 (redigert) Hei alle kloke flinke hoder her inne . Problemstillingen min ligger på ferskvannsiden på min MD2B. Reiste ut i morges, tappet ut kjølevæsken på motoren, fyllte så opp med QMI kjølesystemrens og vann. Startet opp motoren, ferskvannet og rensen sirkulerte veldig bra. Motoren gikk på tomgang 1 times tid. Tempraturen lå stabilt rundt 80-85 grader. Det jeg ikke gjorde riktig var at jeg lot ikke motoren stå å kjøle seg til imorgen, for så tappe ut rensen, samt fylle ny væske på kald motor. Utålmodig som jeg var, lot jeg motoren kun hvile ca 30 min før jeg tappet motoren, eller deler av rensen , og den var veldig varm. Tappet det jeg fikk ut. Fyllte på ny kjølervæske og vann. Det som da skjer er at væsken ikke vil sirkulere. Faan. Første jeg tenker på er at det har kommet luft i systemet pga tapping ved varm motor ? tenker jeg rett ? Så hva gjør jeg i morgen når motoren er kald ? skal jeg tappe igjen, og fylle på nytt ? Eller er det noen som vet hva som kan være problemet. Sjekket også oljen, den er iallefall svart. Hvor mange liter kjølevæske tar MD2B med tanke på etterfylling. Noen tips videre med denne problemstillingen ? Hilsen fortvilet :( Redigert 10.Juni.2013 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
SveinHa Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Om det er luft en eller annen plass så vil den forsvinne av seg selv og ikke blokkere for sirkulasjon med mindre luften ligger i sirkulasjonspumpen. Har ikke vært borti MD2 med ferskvannskjøling men vet der finnes noen varianter med elektrisk sirkulasjonspumpe og i så fall ville jeg først sjekket om denne sviver. Gjør den det kan det jo være rustflak som har løsnet og ligger og blokkerer en eller annen plass. Om det er rustflak ville jeg skrudd ut dreneringsventilene nede på sylindrene (ikke bare åpnet de men skrudd ut hele messingventilen) og sett om der var mye rust og grums der, denslags har lett for å legge seg på laveste punktet og staking med en streng i hullene der kan få ut mye... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jomes Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Så du mener det skal i praksis gå greit å tappe motoren med kjølevæske mens motoren er veldig varm ? mente jeg leste man alltid skal la motoren kjøle seg helt ned før tapping. Sirkulasjonen har virket utmerket fremtil jeg tappet mens motoren holdt ca 70 grader. Danner det seg ikke luftlommer når en tapper på varm motor ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Trenger virkelig litt hjelp her dere . Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 (redigert) Skjønner ikke problemet! Når du tapper av vannet blir hele motoren en luftlomme, uansett om den er varm eller kald! Å fylle kaldt vann på varm motor derimot er ikke veldig lurt. Ting kan sprekke eller slå seg skjevt... Jeg ville ha tatt ut termostaten og sjekket i en gryte på komfyren om den åpner som den skal. Deretter fylt helt opp med kjølevæske og latt motoren gå seg god og varm og se om sirkulasjonen kommer når termostaten åpner. Mulig jeg misforstod litt, men skylte du ikke med rent vann før du fylte på nytt? Redigert 11.Juni.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Takk for svar. igjen :-) Ang min MD2B, byttet olje, oljefilter. Jeg synes motoren blir fortere varm etter oljebyttet. Litt annen lyd i motoren også, den virkere tettere liksom. Men ingen ulyder. Når jeg kjørte på masjfart med den gamle oljen holdt temp 80-85 grader iflg kjølevæsken. Etter jeg byttet olje og oljefilter lå den jamt på 90 grader. er dette normalt ? Et annet dumt spørsmål, jeg har ferskvannskjøling og varmeveksler, med gjennomstrømming av sjøvann for å kjøle ned evnt overskuddsvarme . Termostaten, hvor i all verden sitter den ? er det lokket på toppen av ekspansjonstanken eller i enden av varmeveksleren. ? eller begge ? og hva er det lokket på enden av varmevekseleren med, sitter skrue eller mutter der, hvis det ikke er termostat, hva er det bak ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
rudir Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Er det elektrisk eller mekanisk pumpe på ferskvannsiden? Brukte du tappekrane nede i sylindrene til å tappe ut rensen? Det skal skylles godt etter i flere omganger med ferskvann før påfylling av ny frostvæske! Hva er med sjøvannssiden av varmeveksleren? Noen bilder kunne kanskje være til hjelp. Redigert 17.Juni.2013 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Har du noen bilder av motoren du kunne lagt inn? Det kan hjelpe på feilsøkingen. Har du orginal VP ferskvannskjøling? Termostaten på min MD11C sitter i termostathuset på enden av eksosmanifolen. Mot svinghjulet. Her finner du det meste du er ute etter. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742090-26-13762.aspx Redigert 17.Juni.2013 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.