Erik Startet 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2013 Byttet drev i Vinter, og ser til min fortvilelse det jeg vurderer som å være vann i oljen på det nye drevet Er dere enige i min vurdering av at det er vann i denne olja : Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
jensemann2 Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Hmm, ikke mye vann hvertfall. Kan det være kondens ? Link to post
Erik Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Utelukker ikke kondens, men frykter saltvann. Er det noen måte å teste det på ? Oljen har stått en stund i bøtta i bildet over. Slik ser det ut når jeg rører litt : Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ravddo Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Ble det skiftet o-ring på tappepluggen siste gangen den var ute? SD 20 drevet lekker fort på denne hvis den ikke blir byttet. Dette er en gjenganger. For å sjekke om det er vann tar du olje i en spiseskje og varmer med en lighter under. Du ser fort om vannet koker i oljen. Om det er salt eller ferskvann er det oljeprøve som må til. www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Erik Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Denne tappepluggen har aldri vært ute før. Drevet er helt nytt, det ble skiftet i vinter. Jeg tar med meg olja til de som byttet drevet for meg i dag, så kan de vurdere hva dette er de som er fagfolk. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
jensemann2 Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 På det siste bildet det ser det ut som vann i oljen ja...:( Link to post
Erik Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Leverandør sier det er vann i Olja ja. Mener det skyldes ormegress som hadde viklet seg rundt propell aksling, og at dette er normalt og ikke noe spesielt selv om drevet er helt nytt (i vinter), Kunne skje på første turen det mente de. Slikt må mann bare regne med, selv om det var litt uflaks. Jeg må bytte simmer ringene sier de... Jeg hadde håpet på problemfritt Drev hold noen sesonger jeg etter å ha spandert 50 000,- på dette i vinter.. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bellen Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Her høres det ut som at leverandøren prøver å lure deg for garanti. Om dei ikkje kan bevise at det er ormegress som har før til dette, eller noe annet fysisk på drevet, så skal ikkje du måtte betale for reparasjonen. Kjør hardt mot dem og ikkje lat deg lure av selgeren!! Link to post
Erik Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Ble enig om at jeg demonterer propell aksling, og lever til dem, og at de bytter zimmerringene. De lovet at det at jeg demonterer/monterer ikke påvirker videre garanti. Så får vi håpe at det var der det lå og at det ordner seg. Skal virkelig litt ormegress gjøre dette utett? Jeg har ikke hørt om dette før. Andre som har erfart dette? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Trykkern Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 (redigert) Selvfølgelig bare tull! I så fall må de jo komme med en eller annen dokumentasjon på at det er årsaken. Men det samsvarer med det jeg har opplevd. Båtbransjen har en "litt spesiell oppfattning" av hva det innebærer å utstede en garanti på et produkt. Det er selvfølgelig DU som har gjort noe feil og ikke de som har levert et dårlig produkt eller gjort en dårlig jobb! Simringene på mitt SD 50 drev har blitt byttet to ganger uten at det ble tett. Nå tror jeg imidlertid at årsaken er funnet etter et tips her på forumet. Drevet ble levert med for lang peilepinne og det ble da fylt på for mye olje. I følge servicebuletin utsted fra Yanmar september 2009 ville dette kunne medføre at simringer på drev som tetter mot motor og mot sjøvann kunne ryke på grunn av for høyt trykk når oljen ble varm. Jeg har foreløpig kun sett lekkasje av olje mot motor. Nå skal jeg snart ta opp båt og tappe av olje og da får jeg se om det er vann i olja også. Trøsta så langt får være at oljelekkasje mot moter er redusert mye etter at peilepinne ble byttet til lengre og riktig type. Denne servicebuletin fra Yanmar 2009, hadde verksted ikke hørt noe om Har ikke hørt at det er samme problem med peilepinnen på SD 20 drevet, men du skal ikke se bort i fra at det har vært fylt på for mye olje "åkke som"! Redigert 11.Juni.2013 av Trykkern (see edit history) Link to post
Erik Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Det var langt verre enn fryktet. Da jeg åpnet drevet for å ta med bakstykket/akslingen til leverandør møtte dette synet meg ; Ser ut som ett lager innerst har gått i stykker, og at dette har gnagd videre i bakveggen. Så lenge varte gleden med nytt drev Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bellen Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Stor sansynlig for at dette har skjett er på grunn av dårlig smøreevne av oljen på grunn av vannet som har kommet inn. Men uansett, dette ER en garantisak. Link to post
Erik Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Blir spennende å se hva de sier hos leverandøren i morgen da.... Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ser ut som om dette ordner seg og at ferien i august er reddet. Blir byttet til nytt drev. Fornøyd med hvordan leverandør har håndtert dette så langt. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Flott Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Trykkern Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Så bra at de tar ansvar og gir deg det du har krav på uten noe mere tull Link to post
Ask Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Ble det skiftet o-ring på tappepluggen siste gangen den var ute? SD 20 drevet lekker fort på denne hvis den ikke blir byttet. Dette er en gjenganger. For å sjekke om det er vann tar du olje i en spiseskje og varmer med en lighter under. Du ser fort om vannet koker i oljen. Om det er salt eller ferskvann er det oljeprøve som må til. Hei Bra dette ordnar seg. Problemstillinga er vel ikkje lengre aktuell, men eg skriv likevel. Me har to SD 20 på vår cat. Me har hatt båten i 9 1/2 år, og brukt den mykje. Eg har fått ålagras i propellen, og det har aldri ført til at zimmerringane har tatt kvelden. Fiskesen og plastikk derimot. Me har heller aldri skifta o-ringane på tappepluggane, og det har aldri ført til lekkasjar. Ask Link to post
shaukaas Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Gleden ved å ha båt!! Hadde vann i mitt SD20 for to år siden. Byttet simmerringer, og dette har vært tett siden. Men akkurat hvorfor disse tok kvelden, er jeg ikke sikker på! En russer på myhanse.com har boret et hull i lokket for peilepinnen, og koblet på en slange opp til en ekspansjonstank. Han er overbevist om at Yanmar ikke har tatt høyde for det økte oljetrykket i gearhuset når dette blir varmt. Jeg er imidlertid noe skeptisk til både konklusjonmog løsning; men at det har noe for seg å sjekke nivå/ikke overfylle - det har jeg blitt overbevist om! Såvidt jeg vet så skal det også ekstreme mengder med vann til før du mister smøreevnen til olja. Nå er ikke jeg noen mekaniker, men vil tro at dersom man peiler ukentlig - så vil man avdekke skumming lenge før noe skade inntreffer. Mitt drev så ihvertfall helt fint ut etter å ha åpnet det, se gjerne tråden på Hanseklubbens forum. Jeg bytter dessuten olje og o-ring årlig. Ikke fordi olja nødvendigvis et "utslitt", men for å ha et godt overblikk med evt vanninntrengning. Link to post
Erik Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Takker for tilbakemeldinger, lærer noe nytt stadig vekk. Forhandler sier at selv ikke store mengder vann i olje ville resultert i slikt lagerbrudd. De hadde faktisk ikke sett det før. Er heller ikke helt sikkert det var vann i min olje, kan ha vært oppmalt alu.... Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Geir Hel Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Er slik med det meste,feil/mangler oppstår/komme igjennom,selv ved den beste oppfølging av maskinell/mennesklig overvåking Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn