Jump to content

AC generator ..

I.E

Recommended Posts

Godkväll,

Har en Kubota 2 cyl diesel motor som driver en Markon AC generator och får därmed 230 v ombord. Turtalet på Kubotan är fixerat ( med ståltråd genom en bult ) och i mina öron väldigt högt inställt. Tänkte sänka turtalet eftersom motorn inte behöver ligga på så högt varvtal för att klara belastningen från förbrukarna.

Min fråga är:

Om jag sänker varvtalet på Kubotan, riskerar jag då att ändra hertzen eller spänningen så att den ej fungerar till 230 v förbrukarna ?

På AC generatorn står det 50 kVA & 3000 rev/min

Tack / Dan

På AC generatorn står det 50 kVA  &  3000 rev/min

<{POST_SNAPBACK}>

50 kVA var vel litt mye? Her er det vel en liten skrivefeil, 5 kVA er vel mer korrekt? :wink::wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Godkväll,

Har en Kubota 2 cyl diesel motor som driver en Markon AC generator och får därmed 230 v ombord. Turtalet på Kubotan är fixerat ( med ståltråd genom en bult ) och i mina öron väldigt högt inställt. Tänkte sänka turtalet eftersom motorn inte behöver ligga på så högt varvtal för att klara belastningen från förbrukarna.

Min fråga är:

Om jag sänker varvtalet på Kubotan, riskerar jag då att ändra hertzen eller spänningen så att den ej fungerar till 230 v förbrukarna ?

På AC generatorn står det 50 kVA  &  3000 rev/min

Tack / Dan

<{POST_SNAPBACK}>

Er usikker på om dette arrangementet er en "fix-ferdig" generatorpakke eller et "hjemmebygg", men hvis en ikke trenger effekten går det kanskje an å gire generatoren opp med et par reimskiver slik at generatoren går på samme turtall mens Kubota'en går noe lavere? Forutsatt at det er plass til dette selvsagt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...