Jump to content

2012 90hk Evinrude E-tec fusking


Hetlevik

Recommended Posts

Hei.

Satte båten på sjøen idag, etter at den har stått innendørs siden i fjor.

På båten står det en Evinrude E-tec 90hk 2012 modell (kjøpt ny i fjor sommer, og har anslagsvis 5 gangtimer)

Motoren startet på 0.5 sekund når jeg startet den opp tidligere idag. Den gikk veldig fint og gjevnt, ingen hakking eller lugging. Alt vel så langt.

jeg kjører så i ca 1 time (kjører motoren god og varm først) i varierende hastigheter. Litt på plan og litt i rolig fart. Etter en stund begynner motoren å fuske (etter at jeg kjørt i marsjfart for så slakke av) og til slutt dør den. Jeg prøver å starte den 3-4 ganger, men ingenting skjer. Motoren kinner, men starter ikke opp. 5 gangen starter den, men går "luggete" på tomgang. Jeg kobler den i forover, og motoren dør igjen. Jeg gjør dette ca 5 ganger, og til slutt får jeg motoren til å gå såpass at jeg kan gå helt på sakte til nærmeste båtplass ca 200m fra der problemet oppstod.

For informasjonsskyld får jeg ingen alarmer hverken før, under eller etter hele denne seasen. Det er olje på motoren, det er besin, det er ingen problem med bensinslangen og det er inngen tette kjølevannsinntak og/eller feil med kjølingen ut av motoren.

Inne i havna prøver jeg å starte motoren. Det går fint. Den går noenlunde greit på tomgang, men lar seg ikke ruse. Prøver jeg å ruse den opp, står den å "stanger" på 1600 omdr og går stygt i det området.

Noen tips til hva dette kan være? Dårlig bensin? Kondens? Dårlige tennplugger (husk på at dette er en så og si helt ny motor, med 5 gangtimer)? Noe annet?

Takk for forhånd.

Link to post
Share on other sites

Hvis du spør om kondens så bør du jo opplyse om du har fast tank og om den har vært full eller tom i vinter, samt om du har vannavskiller.

Eller er det litt snodig at disse motorene som er så fulle av sensorer ikke har noe å fortelle gjennom feilmeldinger, men du har kanskje ikke noe som kan tappe "black box'en" for informasjon?

Pluggene er alltid interessant å titte på uansett gangtimer. Hvis motoren er ny og er under garanti/reklamasjonstid så er det vel uansett ikke noe å begynne å mikke med.

Det har i følge utenlandske fora vært byttet en del styringsenheter på disse motorene

Hvis den ikke kommer opp i turtall kan motoren ha gått i "limp-home" / nødmodus.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten har ikke fast tank. Det er en 25l plastank som jeg fylte ny bensin på idag. Jeg tror det var noen liter i tanken fra høsten i fjor, hvor mye er usikkert, toppen 5 liter.

Som sagt ingen feilmeldinger, hverken på det ene eller det andre. Hver gang man vrir om tenningen på disse motorene går den gjennom en syklus der den sjekker alt fra olje til motorfeil, ingen av disse opplyser om feil etter at oppstartssyklusen er gjennomført. Jeg har selvfølgelig heller ikke noe diagnoseverktøy til å lese ut noe fra Black-boxen.

Jeg tror ikke det er vannutskiller på bensinfilteret, men en løsning kan vel være å skru det av og tappe av det som eventuelt skulle være der?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke E-tech selv, men jeg mener å huske at (noen av dem) kommer med vannavskiller montert i motoren.

Følg bensinslangen hele veien. Vannavskiller er større enn et vanlig papir-bensinfilter, vanligvis omtrent som et oljefilter.

Hvis du ikke har det ville jeg montert et slikt utvendig. Disse motorene er avanserte (og følsomme) greier.

 

Også plasttanker som har stått ute kan få litt kondens i seg. Men jeg har aldri i 40 år fått merkbart med kondens i dem og har aldri tatt hensyn til plassering om vinteren.

 

EDIT: Tror også at noen E-tech'er har lysdioder på styringsenheten som du bare ser hvis du tar av lokket, men det er kanskje større motorer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No-no! :cryin: (Dysene til E-tec er såpass kostbare at) du skal bli kvitt vannet før det kommer inn i motoren.

 

Innsprøytningsmotorer skal ikke ha kondensfjerner :

 

http://www.dinside.no/6524/tips-ikke-bruk-kondensfjerner

 

 

"Vann har mindre molekyler enn bensin. Derfor vil aldri bensin og vann bli blandet i tanken. Kondensfjerner gjør at vann blir løst opp til mindre partikler og blander seg med bensinen. Dette gjør at bensinpumpen får tak i vannet i tillegg til bensinen og pumper det frem til motoren.

Igjen er det forskjell på forgasser- og innsprøytningsmotorer. En forgassermotor tar ikke spesielt skade av kondensfjerner, men i innsprøytningsmotoren vil vannet aldri komme seg gjennom motoren. Det vil bli liggende i tilføringssystemet for drivstoffet, og kan dermed skape korrosjon i bensintilførselen til motoren. Det er derfor vår anbefaling å ikke bruke kondensfjerner i moderne innsprøytningsmotorer."

Link to post
Share on other sites

Oj sann!!

Jeg trodde jeg visste litt om dette, men der var det et stoort hull i min kunnskap! At dette var mindre bra på slike motorer visste jeg rett og slett ikke.

Takker, Småbåtentusiasten :thumbsup:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...