Jump to content

2 stk. Volvo EVC display - styrer det ene det andet?


MajorAndy

Recommended Posts

Min mekaniker mener at jeg har et problem: Jeg har to sådanne Volvo EVC motordisplays.

 

Hvis jeg sætter tænding på bagbords motor, så tænder begge displays, men tænder jeg kun for styrbords motor, så forbliver de slukkede. Det virker altså som om de bagbords på en måde styrer det styrbords.

 

De øvrige motorinstrumenter (de analoge) tænder uafhængigt af hinanden.

 

Har du sådan et set-up? Og fungerer det på samme måde hos dig? Er jeg normal, kort sagt? (Jeg kender godt svaret på det spørgsmål ...:rolleyes: )

 

Ups, fik ikke lagt billede med. Sådan ser de ud:bilde

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Nå må vi ikke ødelegge tråden til MajorAndy med Steyr tull, selvsagt synkroniserer de turtallet men det har ikke noe med displayene å gjøre.

 

Disse displayene lages av CanTrak, modellen er vel 2600 orginalt men finnes i flere forskjellige varianter (software).

 

Jeg klarer ikke å få det til å høres riktig ut at de skal stå strømløse om man kun går med "feil" motor.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Jeg beklager, men jeg tror ikke på den med den dårlige kontakt. Jeg er mere end 80 procent sikker på at det altid har været sådan.

 

Min båd var en af de aller første Nord West byggede med D-serien og jeg tror mest på en forkert installation. I EVC-installationsvejledningen står tydeligt, at alle instrumenter der er er fælles for begge motorer skal kobles på "Master engine" som er BB motor. Den styrer derefter de fælles instrumenter. Mon ikke NW har gjort en fejl i installationen her?

 

Det er fx sådan, at også skalaerne på SB instrument styres af BB. Hvis jeg starter SB motor og varmer den op og vælger graf-visningen, så forsvinder visningen efter nogen tid. Årsag: BB motor er kold, og skalaen går derfor kun til max cirka 30 grader. Men selv om SB motor er over 30 grader, så er skalaen stadig på max 30.

 

Hvis jeg så starter BB motor og varmer den op, så flyttes skalaerne på SB i takt med BB. Det er derfor efter min mening tydeligt, at SB instrument får styring fra BB på en eller anden måde og slet ikke fungerer uafhængigt af BB. Det kan ikke skyldes dårlig spænding men må være enten meningen eller en forkert installation.

 

Forskellen i spænding som Bitteliten nævner, har Diesel Dahl givet en god forklaring på: Disse instrumenter viser ladespændingen på generatoren og her sidder en diode, der sænker spændingen med 0,5-0,7 volt. Det passer perfekt med den forskel, jeg registrerer.

Link to post

Jeg kikket litt i en installasjonsmanunal jeg fant på nettet, jeg fant kun manual som viste ett felles instrument for begge motorene. Du har tydeligvis en annen løsning med to instrumenter. Jeg ville lettet på panelet og funnet ut hvor disse er koblet til, se om de kommer fra hver sin kabelstokk eller om de henger etterhverandre.

Link to post

 

Forskellen i spænding som Bitteliten nævner, har Diesel Dahl givet en god forklaring på: Disse instrumenter viser ladespændingen på generatoren og her sidder en diode, der sænker spændingen med 0,5-0,7 volt. Det passer perfekt med den forskel, jeg registrerer.

Mitt EVC viser 14,1-14,2V ladespenning, og jeg tror ikke at vi har 14,6-14,9V ladespenning før dioden

Link to post

Jeg har ingen tro på at dette skyldes noe spenning. Disse displayene kommer på ved langt lavere spenning enn dette. Den spenningen som leses av på displayet er heller ikke spenningen som displayet får, det er spenning målt på motor og sendes ut som digital info på canbusen.

Nei du må begynne med å se hvordan instrumentene er koblet sammen.

Link to post

En ting jeg ikke har fått helt klart for meg, har du ett slikt display oppe og ett nede? Eller to på hvert sted?

Cantrak displayene jeg har er kun utstyrt med en + og en - så her må man inn med dioder hvis man skal ha to strømkilder. Jeg vil tro displayene dine har samme innmat da jeg kjenner til at man kan flashe de med passende software. Selv har jeg ett display på hver motor så derfor blir det uavhengig strømkilder.

Link to post

I øvrigt har jeg to, separate problemer, tror jeg: Det ene er, at min HCU genstarter når jeg skifter gear på BB motor. Dette er nok sandsynligvis et strømproblem, men dette er så rigeligt behandlet i aktuator-tråden.

 

Det andet problem er de to instrumenters sammenlåsning, som min mekaniker siger kan skyldes en anden fejl. Men hvor jeg altså er i tvivl om hvad der er normalt og derfor efterlyser andre, der som jeg har to EVC-instrumenter - en for hver motor.

Link to post

FF: Det er meget svært at se med de blotte øje, da alle kabler løber inde i siden af skroget gemt væk fra synlighed, PCU'erne er gemt væk i et mikro-lille skab og alle kabler i øvrigt er strippet sammen i en stor pølse. Så skal jeg i gang med det store måle-cirkus, men det kan jo også blive nødvendigt

 

Et kig ind i kabel-helvedet:

 

img_1805.jpg

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

OK, så tror jeg at jeg har en hypotese:

 

Dette er tegningen for installation af systemet:

 

bilde

 

 

 

Det virker som om Frøken Fryd kan have en pointe i at NW har installeret det andet display i halen af det første - det vil sige forbundet med BB HCU via et Y-kabel. Mens det nok burde være være tilknyttet den SB HCU. Da alle data kører på bussen - både SB og BB motor data - kan displayet godt "se" alle motordata, men får altså ikke strøm før SB motor har tænding på.

 

Det vil jeg forske lidt i og vender naturligvis tilbage. Om dette også påvirker spændingen? Vi får se, men det tror jeg ikke.

 

 

Red: Bitteliten: Du har naturligvis ret i at det er tid til at ringe efter kavaleriet, men der går jo sport i at finde ud af tingene selv :smiley:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Ja, det kan vist sættes op som "twin", men det er jo en anden type end dit, så jeg er ikke sikker på at man kan se data for hver maskine individuelt? Men så fik NordWest jo solgt lidt ekstraudstyr til den første ejer :wink:

 

Trist at jeg ikke længere kan ringe til Jesper på Vindön og spørge. :sad:



Måske er dette netop forklaringen..?

 

Nord West kabler op så der kun skal være et display. Ejeren fortryder eller påpeger, at der bør være to. Kablerne ligger inde i maven af båden og er trukket, så NW beslutter at sætte et Y-kabel på den eksisterende i stedet for at trække nye kabler fra instrumentet til HCU'en, der sidder monteret et pænt stykke væk? Nå, vi får det aldrig at vide...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...