MajorAndy Startet 11.Juni.2013 Del på Facebook Startet 11.Juni.2013 (redigert) Min mekaniker mener at jeg har et problem: Jeg har to sådanne Volvo EVC motordisplays. Hvis jeg sætter tænding på bagbords motor, så tænder begge displays, men tænder jeg kun for styrbords motor, så forbliver de slukkede. Det virker altså som om de bagbords på en måde styrer det styrbords. De øvrige motorinstrumenter (de analoge) tænder uafhængigt af hinanden. Har du sådan et set-up? Og fungerer det på samme måde hos dig? Er jeg normal, kort sagt? (Jeg kender godt svaret på det spørgsmål ... ) Ups, fik ikke lagt billede med. Sådan ser de ud: Redigert 11.Juni.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Det er slik med en del andre instrumenter også. BB motor (tenningsbryter) styrer bl.a. analog vannmåler hos meg (som egentlig er en fellesfunksjon) og BB er vel "master motor" i EVC systemet som VP beskriver det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Dette høres jo helt tullete ut, jeg har akkurat de samme displayene på mine Steyr motorer, de er koblet mot hver sin motor både canbus og strømforsyning. Vet du om canbusen er felles for motorene eller to adskilte? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Det er ikke sikkert det er så tullete som det kan virke i første omgang. Kan helst ha en bakenforliggende årsak. Hva med f.eks. synkroniseringen av motorenes pådrag på Steyr-systemet, foregår den automatisk uten at hendlene trengs å matches? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 (redigert) Nå må vi ikke ødelegge tråden til MajorAndy med Steyr tull, selvsagt synkroniserer de turtallet men det har ikke noe med displayene å gjøre. Disse displayene lages av CanTrak, modellen er vel 2600 orginalt men finnes i flere forskjellige varianter (software). Jeg klarer ikke å få det til å høres riktig ut at de skal stå strømløse om man kun går med "feil" motor. Redigert 11.Juni.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Jeg har ett EVC display for to motorer. Uansett hvilken tenning jeg slår på så tennes EVC displayet. Jeg tror det er dårlig kontakt et sted i EVC systemet til MA Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Med originale VP displayer er vel dette et rent plug & play system uten særlige muligheter for å "fikle noe til" med feilkoplinger. Så dårlig kontakt i EVC høres ut som en salgbar forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Kan det tenkes at displayene er koblet etterhverandre med y koblinger istedet for å koble de til hver sin kabelstokk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Jeg tror dette henger sammen med den lave spenningen MA har på motorinstrumentene sine. Måler god spenning på batteriene - lavt på instrumentene. Vakkel ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Jeg beklager, men jeg tror ikke på den med den dårlige kontakt. Jeg er mere end 80 procent sikker på at det altid har været sådan. Min båd var en af de aller første Nord West byggede med D-serien og jeg tror mest på en forkert installation. I EVC-installationsvejledningen står tydeligt, at alle instrumenter der er er fælles for begge motorer skal kobles på "Master engine" som er BB motor. Den styrer derefter de fælles instrumenter. Mon ikke NW har gjort en fejl i installationen her? Det er fx sådan, at også skalaerne på SB instrument styres af BB. Hvis jeg starter SB motor og varmer den op og vælger graf-visningen, så forsvinder visningen efter nogen tid. Årsag: BB motor er kold, og skalaen går derfor kun til max cirka 30 grader. Men selv om SB motor er over 30 grader, så er skalaen stadig på max 30. Hvis jeg så starter BB motor og varmer den op, så flyttes skalaerne på SB i takt med BB. Det er derfor efter min mening tydeligt, at SB instrument får styring fra BB på en eller anden måde og slet ikke fungerer uafhængigt af BB. Det kan ikke skyldes dårlig spænding men må være enten meningen eller en forkert installation. Forskellen i spænding som Bitteliten nævner, har Diesel Dahl givet en god forklaring på: Disse instrumenter viser ladespændingen på generatoren og her sidder en diode, der sænker spændingen med 0,5-0,7 volt. Det passer perfekt med den forskel, jeg registrerer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Instrumentene er sannsynligvis plugget inn på feil plass i kretsen i forhold til installasjonsveiledningen. Det er nemlig et utall av muligheter om man kun ser på hvor pluggene passer og ikke følger selve installasjonsveiledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Jeg kikket litt i en installasjonsmanunal jeg fant på nettet, jeg fant kun manual som viste ett felles instrument for begge motorene. Du har tydeligvis en annen løsning med to instrumenter. Jeg ville lettet på panelet og funnet ut hvor disse er koblet til, se om de kommer fra hver sin kabelstokk eller om de henger etterhverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Forskellen i spænding som Bitteliten nævner, har Diesel Dahl givet en god forklaring på: Disse instrumenter viser ladespændingen på generatoren og her sidder en diode, der sænker spændingen med 0,5-0,7 volt. Det passer perfekt med den forskel, jeg registrerer. Mitt EVC viser 14,1-14,2V ladespenning, og jeg tror ikke at vi har 14,6-14,9V ladespenning før dioden Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Jeg har ingen tro på at dette skyldes noe spenning. Disse displayene kommer på ved langt lavere spenning enn dette. Den spenningen som leses av på displayet er heller ikke spenningen som displayet får, det er spenning målt på motor og sendes ut som digital info på canbusen. Nei du må begynne med å se hvordan instrumentene er koblet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 (redigert) DTS til Mercruiser var tilsvarende. BB instrumenter viste samme som SB ved første oppstart. Og alle tentes når SB motor ble slått på. En måtte inn i en undermeny som ikke stod i den lille manualen for å sette opp Canbus systemet å si at det var 2 motorer og 2 sett instrumenter i systemet. Redigert 11.Juni.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 En ting jeg ikke har fått helt klart for meg, har du ett slikt display oppe og ett nede? Eller to på hvert sted? Cantrak displayene jeg har er kun utstyrt med en + og en - så her må man inn med dioder hvis man skal ha to strømkilder. Jeg vil tro displayene dine har samme innmat da jeg kjenner til at man kan flashe de med passende software. Selv har jeg ett display på hver motor så derfor blir det uavhengig strømkilder. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Jeg har to displays nede og to oppe. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 I øvrigt har jeg to, separate problemer, tror jeg: Det ene er, at min HCU genstarter når jeg skifter gear på BB motor. Dette er nok sandsynligvis et strømproblem, men dette er så rigeligt behandlet i aktuator-tråden. Det andet problem er de to instrumenters sammenlåsning, som min mekaniker siger kan skyldes en anden fejl. Men hvor jeg altså er i tvivl om hvad der er normalt og derfor efterlyser andre, der som jeg har to EVC-instrumenter - en for hver motor. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Har du sjekket hvordan dine instrumenter er koblet i dag? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 (redigert) FF: Det er meget svært at se med de blotte øje, da alle kabler løber inde i siden af skroget gemt væk fra synlighed, PCU'erne er gemt væk i et mikro-lille skab og alle kabler i øvrigt er strippet sammen i en stor pølse. Så skal jeg i gang med det store måle-cirkus, men det kan jo også blive nødvendigt Et kig ind i kabel-helvedet: Redigert 12.Juni.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Det er ikke på tide å få en god mekaniker til å koble til Vodia da - eller ringe Peter i Marstrand? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 (redigert) OK, så tror jeg at jeg har en hypotese: Dette er tegningen for installation af systemet: Det virker som om Frøken Fryd kan have en pointe i at NW har installeret det andet display i halen af det første - det vil sige forbundet med BB HCU via et Y-kabel. Mens det nok burde være være tilknyttet den SB HCU. Da alle data kører på bussen - både SB og BB motor data - kan displayet godt "se" alle motordata, men får altså ikke strøm før SB motor har tænding på. Det vil jeg forske lidt i og vender naturligvis tilbage. Om dette også påvirker spændingen? Vi får se, men det tror jeg ikke. Red: Bitteliten: Du har naturligvis ret i at det er tid til at ringe efter kavaleriet, men der går jo sport i at finde ud af tingene selv Redigert 12.Juni.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 (redigert) Så lenge dette er lystbetont kosearbeid kan jeg ikke være mer enig med deg Det underlige her er vel at du har to EVC displayer. Du klarer deg jo lenge med ett for begge motorer Redigert 12.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 (redigert) Ja, det kan vist sættes op som "twin", men det er jo en anden type end dit, så jeg er ikke sikker på at man kan se data for hver maskine individuelt? Men så fik NordWest jo solgt lidt ekstraudstyr til den første ejer Trist at jeg ikke længere kan ringe til Jesper på Vindön og spørge. Måske er dette netop forklaringen..? Nord West kabler op så der kun skal være et display. Ejeren fortryder eller påpeger, at der bør være to. Kablerne ligger inde i maven af båden og er trukket, så NW beslutter at sætte et Y-kabel på den eksisterende i stedet for at trække nye kabler fra instrumentet til HCU'en, der sidder monteret et pænt stykke væk? Nå, vi får det aldrig at vide... Redigert 12.Juni.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Jesper finns. Se sms Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.