Jump to content

Motoranbefaling til Skibsplast 15 HT ?


Eksos

Recommended Posts

Hei, handla meg igår en Skibsplast 15 HT til overkommelige 30 kroner!

Båten har ikke vert i bruk på lang tid, interiøret må byttes ut, men utvendig er det ikke stort mer enn vask og en ny fenderlist som må til for å få den akseptabel...

Denne båten skal brukes som bruksbåt, har ingen planer om å få den i ny-skikk, vil gjerne holde kostnadene litt nede...

 

Det jeg lurte på da, var hvilken motor denne trenger for å plane med 4-5 personer? Ser at maks den er sertifisert for er 65hk, så vil tro 30hk blir lite?

Skal den ha lang eller kort stamme?

 

Slenger ut ett lite bilde av hvordan båten ligger nå, skal få seg en real shine og bli presentabel så fort jeg får henta den :)

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Lang stamme mener jeg.

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 50hk på denne. Gjerne også "smart tabs" for å få den lett i plan.

 

Iflg dekor så ser den ut til å være produsert tidlig-midten av 80-tallet. Ser ut som et godt utgangspunkt - en grundig shine burde gi deg svar på hva som evt trengs å gjøres med den.

 

på skibsplast.no finner du link til gamle brosjyrer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten er egentlig ganske bra den, iallefall til å koste 30kr! Interiøret må nok byttes ut, men ser ikke så altfor mørkt på dette...

Noe over det den er sertifisert med blir det nok ikke, pris på innkjøp samt modifisering av hekken frister ikke særlig :P

Satser på å finne en allright en rundt 50-60hk, som ikke koster skjorta! Altfor begrenset utvalg til en overkommelig pris på Sunnmøre :(

Link to post
Share on other sites

Båten er iallefall hentet nå :)

Fin langt ifra, men langtifra fin!

Kjøpte også en påhengsmotor slik jeg får båten på sjøen.. Denne er nok noe liten, men får gjøre nytten første tiden iallefall... 1998mod Evinrude 40hk som jeg fikk til 13000, bra pris det vell?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde ein Skibsplast 15 HT tidleg på 80 talet og hadde då ein Yamaha 85hk på hekken, det synest eg var ein perfekt kombinasjon. Hadde to propellar ein 17" til å dra vannski med og ein 21" til vanleg bruk og då gjorde han 42-43 kn etter dåtidens målingar.

 

Var ofte ute på tur saman med ein kamerat, han hadde ein Selco 13ft med Johnson 35hk på. Når han låg på økomarsfart i 20-22kn og eg på samme, då brukte vi akkurat likt med drivstoff. :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også en påhengsmotor slik jeg får båten på sjøen.. Denne er nok noe liten, men får gjøre nytten første tiden iallefall... 1998mod Evinrude 40hk som jeg fikk til 13000, bra pris det vell?

 

fenderlist, vask/polering samt nytt bunnstoff, så blir det bra det der.

Blir jo ingen racerbåt med 40hk, men med rett propell så burde den plane greit med ikke så alt for mye last.

 

Sjekk ut smart tabs som jeg nevnte lenger opp, de gjør en god jobb med å minimere planingsterskel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Blir nok ingen racerbåt nei, men får meg iallefall ut på sjøen.. Sjeldent mulighet for å ligge i høy fart her på sunnmmøre, veit heller ikke hvordan denne båten er i sjøen? Virker jo som den er bygget relativt solid iallefall :)

 

Smart Tabs så ikke så dumt! ut Leste litt tester om de, virker som de faktisk har en viss effekt også :)

Redigert av Eksos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har smart tabs på 2 båter, de har bra effekt ja. På Yamarinen min som i utgangspunktet har et nøytralt og lettplanende skrog virker de nesten litt for godt. Men kommer da godt med når jeg har mye last i båten, og jeg kan avpasse fart etter forholdene uten at båten setter seg "på ræva"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Noen mener 250 hk er akkurat passe :giggle: (bilder fra aktuell finn-annonse).

 

skibsplast15ht_250_2.jpg.f702fba81162d893e37e73e9513ff69c.jpg

 

skibsplast15ht_250.jpg.759501cb57d89f9f81baeeb16bbbddc4.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fulgte gamle vannlinja :) nå skal det sies at alt treverk i båten er bytta ut, nye stringere og spant, alt støpt inn, knestøttene i akterspeilet går fra bunnen og helt opp til brønnen 

 

Jeg så endel bilder fra byggeprosessen, eieren påsto han ikke kan glassfiber, men jobben ser bedre ut enn hva jeg ser enkelte "proffer" som jobber med dette, leverer 

 

Synd det er is i området, ellers hadde jeg tatt med noen propeller opp til han for å teste neste gang jeg skal opp til de å hjelpe vidre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...