Jump to content

Båtoppshining... Triks/Tip's og mottas med takk!


Naurstad 37

Recommended Posts

Well Well... Captain....

Etter Saga Siglar kom SS Norway!

Fra liten seilbåt til cruiseskip...

Har kasta meg over en Naurstad 37, en forvokst tupperware haug ispedd en god del trevare.
Det og gå ifra en kompakt plasthylse til DET badekaret har vist seg å bli litt lettere tenkt, en gjordt. Men men, motivasjonen er god, viljen er tilstedet, evnen kan man jo diskutere litt...Dog - håpet - håpet er der! Badende i fantasien om en flott, blank, skinnende, og trygg skute, eller skip om man vil...
Baujahre 1980, altså godt over 30 år's gammel plastikk, så og ser man enkelt til tross om man står ett godt stykke fra. Så kan man jo tenke seg polishen når man er nærmere enn .. eh... 50 meter? Matt i pelsen, tørr i huden, ulike farger her og der (tidligere eiere har nok flekka en god del plasser, og vips var marihøne utseende ett faktum), sprekker (dog ingen større) i skrotten noen plasser, og i det store og hele - båten kan til forveksling minne om en blanding av ett vevd teppe og samisk folkedrakt fra indre Tana.
Dog var dette av utseende.
Kjøremessig så oppfører den seg mer som en godt brukt Tiger-Tank's fra Panzerwaffe, dundrende gjennom kratt og skogholt i Nord-Frankrike en høstdag i 44'. Like uberegnelig som der Führer, og med en egen evne til å ta både til Styrbord og Barbord etter eget forgodtbefinnende. Har kjempeproblem med å ratte rundt med andre ord. Båten lever litt sitt eget liv. Det går, men da stort sett ved å bruke motorene som styreredskap. Roret er ikke til å stole på, det til tross for godt med hydraulikk olje.. Anyone som har gode tips og mulige løsninger her??? Ta gjerne kontakt pr mail om noen er i nærheten og har lyst å komme og se/røre/prøve...

2 stk, Ford SABB motorer på 185 HK hver, må jo gjøre veg i vellinga. Tenkte jeg - HA! - gikk akkurat like fort som yanmar 8-11 hesteren som stod i plasthylsa.....
Mye kan nok skyldes at båten har ligget på vannet siden Ålesund hadde den store grillfesten. Til tross for dette er det ikke noen store problemer å sveive opp gramafon lyden, for det må jeg innrømme, lyden fra pusekattene under akterdekk, DET er musikk. Bergenserene kan bare ha Grieg, jeg har pusekattene mine jeg... Problemet er å stoppe dem! Starter gjør de, men duppidittene som skal stoppe dem, döm funcar inte. Løsningen er å krabbe ned i motorrommet og stanse dem manuelt. Litt irriterende... Her og... Anyone som har gode tips og mulige løsninger her??? Ta gjerne kontakt pr mail om noen er i nærheten og har lyst å komme og se/røre/prøve...

Innvendig, joda, stooor og god, og verdens største buesofa midt i båten. Plass til en haug med folk! Problemet her er mer rundt vinduene.. Det finnes likemange tråder med vinduslekkasjer som det finnes plass til folk i buesofaen i skuta, her inne i forumet. Har litt problemer med å orientere meg om hva som er beste løsning. Det kan se ut som at båtbyggerene i sin tid hadde for store åpninger i forhold til vindusstørrelse, vipps er mulighetene for jacuzzi i forkabin til stede. Nå er det slik at sesongen er begynt, så og er motivasjonen min for å ta turen hit og dit, og tilbake der igjen. Dermed så lurer jeg på om det er noen som har peiling på en hurtigløsning på litt større vannlekasjer? Det renner ikke inn altså, men godt nok til at jeg ser det som en større lekkasje. Aluminiumslister ute - med spor i midten som skruer gjennom trelister på innsiden skrues inn i. Pluss, en pakning rundt selve vinduet. Pr. nå. har jeg pøst på med sicaflex så jeg iallefall kan få nytta denne sesongen. Men, selv da har jeg problemer med å holde jacuzzi mulighetene vekke. Anyone som har gode tips og mulige løsninger her??? Ta gjerne kontakt pr mail om noen er i nærheten og har lyst å komme og se/røre/prøve...

Så kommer den store utfordringa, det ELEKTRISKE... Splatte mine brimseil..

En sann spagetti haug av ulike farger, snorende rundt til uante plasser. Det og gå på ekspidisjon i balja er forbundet med møysommelig planlegging og dertil egnet ampermeter. Det må være kilometer med ledningsnettverk som får selv de mest avanserte strikkekart fra Burda til å være barnematen.
Båten skal visstnok ha fabrikkmontert innredning, men det å få tak i de elektriske tegninger anser jeg som like vanskelig som ekspidisjonen til Amundsen. Her strekker ikke mine kunnskaper til noe særlig, og hvordan jeg kan få hjelp til dette uten å betale halve båten i pant aner jeg ikke. Så noen som har en ide til hvordan man kan starte på denne utfordringa - og har gode tips og mulige løsninger her??? Ta gjerne kontakt pr mail om noen er i nærheten og har lyst å komme og se/røre/prøve...
Jeg må prøve å rydde opp i ledningsnettverket da det er en masse løse ledninger overalt, og liker ikke slikt. En og annen kan jeg godta, men dette er for mye. Noe som og kan ha sin årsak i at jeg har problemer med strøm som fosvinner fra tid til annen. Forbruksbatteriet tappes fort, men bare periodevis. Altså, en (eller flere) feil som tapper batteriet, og det ikke hele tiden.. :confused:

Så for å summere opp litt:
1. Utvendig finnish, rulle på maling - gode tips til maling/lakk? Sprøytelakkere er vel ikke mulig uten det koster ett oljefond?
2. Rorproblemer, de er hele - og olje er der. Fremdeles lever de litt sitt eget liv. Gode tips til mulig løsning?
3. Motorer stanser ikke. Finner ikke ut hvor feilen er (bryterene virker og være ok).
4. Vinduer, en gjenganger, men hurtig midlertidig løsning til større lekkasjer? Sicaflex ikke godt nok.
5. Det elektriske, hjæææælp.....

Det hører med til historien at jeg for det meste befinner meg i funskjonær verden, og ikke er all verden handy-man. Men som de fleste andre på mitt nivå, så liker vi og tro dette. Da er det godt vi har gamle sjøulker som kan navigere oss inn på den rett veg. I samme slengen, beklager om det er noen som finner spørmålene tåpelige, men sånn er det når man setter en skrivebordrotte til å fikse og styre med ett romskip.

Underveis i emnet her, og hvordan det uvikler seg, så klasker vi til med noen bilder fra tid til annen.. Her er åpningsbildene av tonnevis med tupperware...https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51414/baatforum_akter_120613.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51414/baatforum_bau_120613.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...