Jomes Startet 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2013 Volvo Penta MD2B - Oljebytte. Tenkte bytte olje + oljefilter på min gamle motor. 1979 mod . Leste litt i manualer, men blei ikke klokere. Jeg forstod utifra manualen at motoren + gear er den samme oljen. Derfor lurer jeg på om bruker gearkassen og motoren den samme oljen ? Og holder det med at jeg kunn fyller og tapper på samme plass. Jeg tenkte suge ut oljen ved peilepinnen ved hjelp av oljesuger. Eller må jeg fylle opp 3 liter til motoren og separat fylle opp 0,6 liter ved gearkassen. ? Eller er det andre plasser en skal fylle på ? Manualen hendviser også til "backslag" hva er dette ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Johannes Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 (redigert) Det er slik at motor og gear benytter samme oljetype. De deler ikke oljereservoar. Så du må tømme og fylle olje på motor og gear for seg. Backslag er svensk og betyr gear. Fra Wikipedia: Backslag används på motordrivna båtar för att kunna vända rotationsriktningen på propellern, och därmed åstadkomma drivkraft framåt eller bakåt. Backslaget har även funktionen att reducera motorns varvtal (utväxling) så att propellern roterar med sitt effektivaste varvtal. Redigert 12.Juni.2013 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Hei. takk for svar. Du har helt rett :-) Men det oljefilteret, kan man kjøpe + bruke et fra biltema ? envt hvilken type ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
rudir Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Har du MD2B med reduktionsbackslag typ RB så har den en felles oljekrets med motor. (Det finnes heller ikke noe påfyllingsskrue til olje på RB-gearet, kun en tappeskrue nedunder bak selve kassen) Motoren sitter for det meste bakoverlent i båten, derfor får en ikke suget opp alt olje der peilepinnen sitter. Vil derfor anbefale å tappe av resterende oljen ved RB-kassens dreneringsskrue, særlig hvis det siste oljeskiftet ligger noen gode stunder tilbake i fortiden ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Takk for svar. igjen :-) Ang min MD2B, byttet olje, oljefilter. Jeg synes motoren blir fortere varm etter oljebyttet. Litt annen lyd i motoren også, den virkere tettere liksom. Men ingen ulyder. Når jeg kjørte på masjfart med den gamle oljen holdt temp 80-85 grader iflg kjølevæsken. Etter jeg byttet olje og oljefilter lå den jamt på 90 grader. er dette normalt ? Et annet dumt spørsmål, jeg har ferskvannskjøling og varmeveksler, med gjennomstrømming av sjøvann for å kjøle ned evnt overskuddsvarme . Termostaten, hvor i all verden sitter den ? er det lokket på toppen av ekspansjonstanken eller i enden av varmeveksleren. ? eller begge ? og hva er det lokket på enden av varmevekseleren med, sitter skrue eller mutter der, hvis det ikke er termostat, hva er det bak ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
rudir Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Noen bilder av gearkassen, motor og varmeveksler var ikke dumt... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Temperaturforskjellen har neppe noe med oljeskiftet å gjøre. Men 90 grader går helt greit det da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Volvo Penta har deletegninger. Her er en som viser kjølesystemet: Termostat: http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7742090_036?path=MarineDieselEngines%2F7742090%2F7742090_26%2F7742090_036 Del nr 9 / 876080 Termostatsats er kanskje den du spør etter? Oljefilter: VP av eldre modeller kan være Fram. Oljefilter VP nr ser ut til å være 834337 (Kr 163) for denne serien av motorer. Da kan du finne Fram overgangstabeller basert på VP-nr hvis du skal spare. Biltema? Gjetter på at det er vesentlig billigere innmat i dem. Det vil i tilfelle være i paritet med alt jeg har forsøkt av bremsedeler etc. Redigert 13.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Båtmotorer er jevnt over kjøligere enn bilmotorer. Grunnen til at 90 grader er valgt i bil er at dette gir optimal forbrenning. Termostaten på MD2 er helt åpen ved 74 grader og begynner å åpne ved 60 grader. se "Technical data, cooling system" i Workshop manual for denne motoren. Du finner beskrivelser av motoren i arkivet her. Du kan vurdere en rens i kjølesystemet og bytte kjølevæske hvis du lett oppnår så høy temperatur som 90 grader uten vedvarende høy belastning. Se f.eks diskusjoner om temperaturer i disse trådene: https://baatplassen.no/i/topic/77525-hva-er-normal-driftstemperatur-pa-dieselmotor-i-bat/ https://baatplassen.no/i/topic/20425-montere-gjoer-det-selv-defroster-paa-volvo-penta-md2b/ Redigert 13.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.