Jump to content

MD2B - Spørsmål rundt Oljeskift

Jomes

Recommended Posts

Volvo Penta MD2B - Oljebytte.

Tenkte bytte olje + oljefilter på min gamle motor. 1979 mod .

Leste litt i manualer, men blei ikke klokere.

Jeg forstod utifra manualen at motoren + gear er den samme oljen. Derfor lurer jeg på om bruker gearkassen og motoren den samme oljen ? Og holder det med at jeg kunn fyller og tapper på samme plass. Jeg tenkte suge ut oljen ved peilepinnen ved hjelp av oljesuger.

Eller må jeg fylle opp 3 liter til motoren og separat fylle opp 0,6 liter ved gearkassen. ? Eller er det andre plasser en skal fylle på ? Manualen hendviser også til "backslag" hva er dette ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Det er slik at motor og gear benytter samme oljetype. De deler ikke oljereservoar.

Så du må tømme og fylle olje på motor og gear for seg.

Backslag er svensk og betyr gear.

Fra Wikipedia: Backslag används på motordrivna båtar för att kunna vända rotationsriktningen på propellern, och därmed åstadkomma drivkraft framåt eller bakåt. Backslaget har även funktionen att reducera motorns varvtal (utväxling) så att propellern roterar med sitt effektivaste varvtal.

Redigert av Johannes (see edit history)

Har du MD2B med reduktionsbackslag typ RB så har den en felles oljekrets med motor. (Det finnes heller ikke noe påfyllingsskrue til olje på RB-gearet, kun en tappeskrue nedunder bak selve kassen) Motoren sitter for det meste bakoverlent i båten, derfor får en ikke suget opp alt olje der peilepinnen sitter. Vil derfor anbefale å tappe av resterende oljen ved RB-kassens dreneringsskrue, særlig hvis det siste oljeskiftet ligger noen gode stunder tilbake i fortiden ;-)

Takk for svar. igjen :-) Ang min MD2B, byttet olje, oljefilter. Jeg synes motoren blir fortere varm etter oljebyttet. Litt annen lyd i motoren også, den virkere tettere liksom. Men ingen ulyder.

Når jeg kjørte på masjfart med den gamle oljen holdt temp 80-85 grader iflg kjølevæsken. Etter jeg byttet olje og oljefilter lå den jamt på 90 grader. er dette normalt ?

Et annet dumt spørsmål, jeg har ferskvannskjøling og varmeveksler, med gjennomstrømming av sjøvann for å kjøle ned evnt overskuddsvarme . Termostaten, hvor i all verden sitter den ? er det lokket på toppen av ekspansjonstanken eller i enden av varmeveksleren. ? eller begge ? og hva er det lokket på enden av varmevekseleren med, sitter skrue eller mutter der, hvis det ikke er termostat, hva er det bak ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Volvo Penta har deletegninger. Her er en som viser kjølesystemet:

Termostat:

http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7742090_036?path=MarineDieselEngines%2F7742090%2F7742090_26%2F7742090_036

Del nr 9 / 876080 Termostatsats er kanskje den du spør etter?

Oljefilter:

VP av eldre modeller kan være Fram.

Oljefilter VP nr ser ut til å være 834337 (Kr 163) for denne serien av motorer. Da kan du finne Fram overgangstabeller basert på VP-nr hvis du skal spare.

Biltema? Gjetter på at det er vesentlig billigere innmat i dem. Det vil i tilfelle være i paritet med alt jeg har forsøkt av bremsedeler etc.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Båtmotorer er jevnt over kjøligere enn bilmotorer. Grunnen til at 90 grader er valgt i bil er at dette gir optimal forbrenning.

Termostaten på MD2 er helt åpen ved 74 grader og begynner å åpne ved 60 grader. se "Technical data, cooling system" i Workshop manual for denne motoren.

Du finner beskrivelser av motoren i arkivet her.

Du kan vurdere en rens i kjølesystemet og bytte kjølevæske hvis du lett oppnår så høy temperatur som 90 grader uten vedvarende høy belastning.

Se f.eks diskusjoner om temperaturer i disse trådene:

https://baatplassen.no/i/topic/77525-hva-er-normal-driftstemperatur-pa-dieselmotor-i-bat/

https://baatplassen.no/i/topic/20425-montere-gjoer-det-selv-defroster-paa-volvo-penta-md2b/

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...