Jump to content

Båtrace flyttes fra Oslo til Trondheim


bliss X

Recommended Posts

Stod omtalt i Adressa for et par dager siden.

 

Håper jeg har fått båten på vannet til da.

Kansje det burde arrangeres et treff i Trondheim i sammenheng med båtracet. Om det blir tilsvarende vær som det var i 97 under Cutty Shark så kommer det til å bli et yrende folkeliv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på nært hold ved noen av disse racene, "Gamle Salten" ble brukt som hotellskip både et par ganger i Arendal og en gang i Oslo.

 

Det er slett ikke min form for båtliv som praktiseres - og jeg må vel innrømme at jeg foretrekker å være på god avstand.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på nært hold ved noen av disse racene, "Gamle Salten" ble brukt som hotellskip både et par ganger i Arendal og en gang i Oslo.

 

Det er slett ikke min form for båtliv som praktiseres  -  og jeg må vel innrømme at jeg foretrekker å være på god avstand.

 

mvh

Poseidon

:yesnod::yesnod:
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på nært hold ved noen av disse racene, "Gamle Salten" ble brukt som hotellskip både et par ganger i Arendal og en gang i Oslo.

 

Det er slett ikke min form for båtliv som praktiseres  -  og jeg må vel innrømme at jeg foretrekker å være på god avstand.

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

For min del er dette årets høydepunkt :flag: Folkefest og mye snadder å se på :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og at noe som har foregått mellom Aker Brygge og Nesodden kan  komme under utrykket "offshore" er temmelig ubegripelig.... Så nå blir allikevel helgen 12-14. august trivelig også i indre Oslofjord

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis Trondheimsfjorden "kvesser opp", blir det sikkert "noe bølge-svakkel"!

Cutty Sark i -97 var virkelig litt av en folkefest! Flott at vi får slikt race her oppe for en gangs skyld, slik at VI også får se det! :flag:

Hva med Bårplass-treff her samtidig? :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer til Trondheim med dette arrangementet. Jeg håper det blir et fint arrangment uten så mange gretne kommentarer. Personlig så synes jeg slike arrangement er morsomme, men så er jeg ikke så fint følende av meg da :wink: , jeg tåler litt motorstøy et par timer i året og synes at båter som forflytter seg raskt er morsomt og spennende. Selve racet tar en liten time, litt treningskjøring et par timert idligere på dagen samt pole position dagen før løpet.

 

Jeg har selvsagt forståelse for at en del mennesker i indre Oslofjord inkludert Nittedal og andre steder synes dette ikke er passende en august dag, men løpet starter etter kirketiden så den blir ikke forstyrret i allefall.

 

Nå synes jeg det var morsommere i Arendal siden dette bød på litt mere variert farvann, yttersiden av Tromøya er vel å betraket som "offshore". Jeg kan vel for ordens skyld også gjøre oppmerksom på de fleste andre løpene i denne serien arrangeres i litt andre omgivelser enn havnebassenget i Oslo. Det er hele serien som kalles for offshore 1, det kan kanskje hjelpe litt på de som synes dette er ubegripelig.

 

Dette er vel å betrakte som er sport og ikke direkte båtliv slik som jeg ser det, men alle har jo forskjellig syn på hva som er sport.

 

Jeg tror nok at dette som er en typisk rikmannsport ikke passer så godt inn i Norge siden janteloven sitter såpass godt ingrodd i ryggmargen til Ola og Kari. I andre deler av verden hvor dette arrangeres er dette folkefest uten sure miner fra de andre innbyggerne....

 

Sakset dette fra havna.com

 

Folkefest.

I fjor oppga politiet at det var flere hundre tusen tilskuere som så båtene i løpet av de tre dagene de kjørte i Oslo. Både på Aker Brygge og ved Akershus Festning sto folk tett i tett for å følge båtene. I og med at Oslo mister løpet, går man også glipp av verdifull markedsføring av byen. Racet blir TV-sendt til 200 millioner mennesker i 169 land. I fjor ble det også solgt 5700 hotellsenger i Oslo i forbindelse med løpet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i det meste av det Sydvesten her sier. Jeg gratulerer trh med å ha fått arrangementet - Trh-fjorden kan være utfordrende. Samtidig synd at Oslo har mistet det, både pga betydningen for reiselivsnæringen og for den folkefest det er på sjøen for de av oss som ønsker å se på.

 

OK, så er det en rikmannssport, men det er da også mye annet vi forlyster oss med. Jeg synes faktisk det er litt underholdende å se på dette, særlig de senere år hvor også nordmenn har hevdet seg. Raske biler og båter er jo noe mange av oss gutter synes er litt kjekt, selv om vi gjerne kjører en doven Volvo e.l. selv.

 

Vi opplevde Offshore-helgen i 2004 som morsom og underholdende. Tom. admiralinnen syntes dette var ok, for den tiden det varte. All motorsport støyer, slik er det bare. Dra på et flystevne - kjempegøy synes nok mange (meg inkludert), men direkte støysvakt er det ikke. Det er vel også noe av poenget. Så støy i seg selv er ikke noen grunn til å dømme det nord og ned, spør du meg.

 

Jeg hadde gjerne sett at arrangementet kom tilbake til Oslo.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Stod omtalt i Adressa for et par dager siden.

 

Håper jeg har fått båten på vannet til da.

Kansje det burde arrangeres et treff i Trondheim i sammenheng med båtracet. Om det blir tilsvarende vær som det var i 97 under Cutty Shark så kommer det til å bli et yrende folkeliv.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra ide' Støttes.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i det meste av det Sydvesten her sier. Jeg gratulerer trh med å ha fått arrangementet - Trh-fjorden kan være utfordrende. Samtidig synd at Oslo har mistet det, både pga betydningen for reiselivsnæringen og for den folkefest det er på sjøen for de av oss som ønsker å se på.

 

OK, så er det en rikmannssport, men det er da også mye annet vi forlyster oss med. Jeg synes faktisk det er litt underholdende å se på dette, særlig de senere år hvor også nordmenn har hevdet seg. Raske biler og båter er jo noe mange av oss gutter synes er litt kjekt, selv om vi gjerne kjører en doven Volvo e.l. selv.

 

Vi opplevde Offshore-helgen i 2004 som morsom og underholdende. Tom. admiralinnen syntes dette var ok, for den tiden det varte. All motorsport støyer, slik er det bare. Dra på et flystevne - kjempegøy synes nok mange (meg inkludert), men direkte støysvakt er det ikke. Det er vel også noe av poenget. Så støy i seg selv er ikke noen grunn til å dømme det nord og ned, spør du meg.

 

Jeg hadde gjerne sett at arrangementet kom tilbake til Oslo.

<{POST_SNAPBACK}>

Mnjaaa.... jeg ser de positive argumentene for arrangementet som KOB framfører. Jeg er nok ikke noen stor tilhenger av dette opplegget, hverken i forhold til miljø eller støy. På toppen av det hele er det faktum at racet stenger fjorden for vanlig bruk i en (normalt) fin sommerhelg et vektig/viktig argument i mot for min del.

Link to post
Share on other sites

Mnjaaa.... jeg ser de positive argumentene for arrangementet som KOB framfører. Jeg er nok ikke noen stor tilhenger av dette opplegget, hverken i forhold til miljø eller støy. På toppen av det hele er det faktum at racet stenger fjorden for vanlig bruk i en (normalt) fin sommerhelg et vektig/viktig argument i mot for min del.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke mer riktig å si at det blir noe begrenset bruk av fjorden, for normalt båtliv, i disse timene dette pågår? Synes ikke selv det er noe problem. De fleste av oss har båter som det går greit å forflytte seg i til områder vi foretrekker.

 

Under siste båtrace var det ihvertfall svært mange båter, mange flere enn normalt, som valgte å være på fjorden i nærheten av racet. Det var en del av folkefesten. Men vi respekterer selvfølgelig at andre kan ha andre meninger :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Trodheim med veldig spennende arangement, Det med miljø og støy kan vi leve med de timene det varer.

Rikmanns sport, javel her leser jeg misunelse.

Ser at noen syntes fjorden blir sperret en helg ??, det er vel sterkt overdrevet de få timene dette varer kan man vel klare å kjøre den omveien som skal til eller holde seg borte fra den lille flekken det blir kjørt på.

Syntes det er synd Oslo ikke får dette arrangementet noe som er med på å sette Oslo og Norge på verdenskartet

 

:flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Trodheim med veldig spennende arangement, Det med miljø og støy kan vi leve med de timene det varer.

Rikmanns sport, javel her leser jeg misunelse.

Ser at noen syntes fjorden blir sperret en helg ??, det er vel sterkt overdrevet de få timene dette varer kan man vel klare å kjøre den omveien som skal til eller holde seg borte fra den lille flekken det blir kjørt på.

Syntes det er synd Oslo ikke får dette arrangementet noe som er med på å sette Oslo og Norge på verdenskartet

 

:flag:  :sailing:

Vel .. Jeg er hvertfall glad for at vi som bor i Oslo slipper dette sirkhuset. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Trondheim :seeya:

 

 

Kjempefest dett, som startet i Arendal i norsk sammenheng. Synes at arrangementet i Arendal var langt bedre enn hva de noen gang fikk til i Oslo, langt mer intimt og konsentrert, men med en del av løypa "uttaskjærs", som seg jo hør og bør i et off-shore løp.

 

Igjen blir jeg skuffet over "grinebiterske", "ikke tråkk i sandkassa mi"-holdninger som er et tydelig utslag av den norske jante-mentaliteten, og det skal de nok få merke i Trondheim også, desverre.

 

Gled dere, trøndere, dette er et båtsirkus det er verdt å få med seg. :flag:

 

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Er det ikke mer riktig å si at det blir noe begrenset bruk av fjorden, for normalt båtliv, i disse timene dette pågår? Synes ikke selv det er noe problem. De fleste av oss har båter som det går greit å forflytte seg i til områder vi foretrekker.

 

Under siste båtrace var det ihvertfall svært mange båter, mange flere enn normalt, som valgte å være på fjorden i nærheten av racet. Det var en del av folkefesten. Men vi respekterer selvfølgelig at andre kan ha andre meninger    :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal ikke dra denne diskusjonen videre, men bare kort bekrefte det Baltic sier. Det var altså bare Frognerkilen/Aker Brygge som var avstengt under racet. På sydsiden av traseen (dvs. mot øyene i den østlige delen av fjorden og N for Nesodden) var det fri ferdsel for alle. Likeldes var det helt uproblematisk å komme ut Lysakerfjorden. og da lå jo hele vestfjorden med øyene, samt fjorden sydover tilgjengelig for de som syntes det ble for mye båter og støy.

 

Men - selvsagt er det fullt tillatt å mene hva man vil om dette.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Med manglende lokalkjennskap til utkantene omkring Gamle Viken må jeg få lov til å uttrykke en viss glede over at sirkuset er flyttet til Trondheim. For min egen del kunne jeg nok satt pris på å se båter som pisker opp sjø og lager masse bråk, men: Vi skal feire bryllupet til en god venn av meg i strandlinjen i Oslo-området lørdagen i august. Ettersom han vokste opp midt i Kalahari-ørkenen, og hans foreldre skal ha sitt livs tur til Norge, er jeg glad for at vi kan vise dem en fredelig fjord. De synes nok (med god grunn) at nordmenn er et underlig folkeferd. Skulle vi i tillegg ha som oppgave å fortelle hvorfor "These magnicifent men in the noisy machines" gjorde sitt beste for å ødelegge osonlaget, ville nok oppgaven blitt for stor, særlig for oss som i utgangspunktet foretrekker en fredelig tur på sjøen, bare forstyrret av en og annen fisk som vil være med oss hjem.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...