Jump to content

Skive bak propellen forskellig etter type propell? Nødvendig?


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har fått meg stålpropell i posten idag da vulkingen i alupropellen er gåen. Når jeg skulle sette på denne fikk jeg ikke propellen langt nok inn for å få festet skiven (plast) og mutteren. Det viser seg at skiven som står inn mot undervannshuset har for stor diameter eller for å si det riktig. Stålproppellen har mindre diameter på denne skiven en det alupropellen har. Fjerner jeg skiven kommer proppellen riktig på plass. Er det riktig å bare fjerne denne skiven? (tror ikke det) Er en slik skive hylle vare eller må den bestilles eller kan jeg frese den ned i en dreibenk? Ergelig ettersom jeg skulle sjøsette idag. Skiven er den som ligger på alupropellen

 

 

 

bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

"thrustbrikken" er veldig viktig ja, den som tar opp skyvekreftene fra propellen. Har sett noen som hadde glemt å montere denne - da hadde propellen spist seg nærmere 2 cm framover ... :blush:

 

Kjenner ikke evinrude så godt, men mener at man f.eks kan bruke Mercury propeller på Yamaha om man har rett thrustskive. Dvs at en av propellene du har muligens er uorignal og derfor trenger annen skive...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da får jeg vente til imorgen for å se om de kan ha på nothuset, hvis ikke får jeg dreid av den jeg har tenker jeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det er slik at forskjellige propellere kan brukes til forskjellige drev og påhengere. Disse bruker ulike propellernav (propellerhub) og du må ha den riktige til din kombinasjon prop-drev/undervannshus. Noen propellere har såkalt solid hub, noen har plastforing, noen har gummi og de fleste har en bronsehylse inni som må ha riktig splines og thrustwasher. De som selger denne propelleren du har kjøpt har også riktig nav eller info om hvilket du skal bruke.

Link to post

Noe i veien for at jeg dreier av den skiven som var der tidligere mot den forrige propell? Innerdelen er idag 55mm og skal være cirka 35, Ytter delen er cirka 65mm og passer akkurat mot anleggsflaten som dere ser på bildet.

 

bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Tenkte muligens det jeg og men ble usikker. Metallet du ser er ikke løst men fast i propellen. Synes ikke den svinger så fritt rundt når jeg setter den på

 

Måtte ut å prøve montere igjen men nei uten skiven går propellen mot aluhullet. Tykkelsen på ytterste del av skiven stemmer med tykkelsen på nylonforingen som skal være ytterst og da ser det ut som om alt stemmer. Fikk akkurat melding fra en tidligere arbeidskollega hos Sørra Bygg som sa at jeg skulle ta det med ned dit så skulle vi se om det ikke var mulig å dreie av den

 

GNR jeg sprang og sjekket esken men nei ingen ting der. Har kjøpt den privat på finn så neppe så mye å gjøre med det, jeg har imidlertid sent en e-post til selger og forklart problemet slik at ha kan spørre om dette neste gang han selger en propell. Han hadde flere titalls forskjellige og spurte om alt med untak av dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Propellerakselen er kon innenfor spline. Det er mot dette koniske stykket av akselen at propellerens skyvekraft overføres til båten. På min 23' båt har jeg beregnet kraften til å være anslagsvis 2,5 tonn ved maksfart. Som du ser på thrust-skiven er denne kon innvendig. Du kan sikkert dreie den skiven du har forutsatt at propelleren får tilstrekkelig klaring til undevannshuset og at den ikke svekkes.

Link to post

Da har jeg fått dreiet av og alt passer som smurt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Sjøsetter ikveld

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja det gikk jo ikke så bra. Bossingen eller hva det heter var nok noen mm for stor med det resultat at propellen bare begynte å spinne og laget masse fint messings støv. Har fått lånt meg en propell som er noe for stor men funker. Er det vanskelig å bytte denne bossingen? Må den eventuelt sendes inn og er det en kostbar affære???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Noen mm er nok en overdrivelse men enten måtte den være utslitt før jeg fikk den eller det er forskjellige toleranser ute å går?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja, eller den var ødelagt tidligere, er det vanlig at det er forkjellig dim på disse. Kjente ikke noe slakk i propellen når jeg monterte den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ikke jeg heller, skjønner ingenting. Material feil anskje?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...