førstebåteier Startet 12.Juni.2013 Del på Facebook Startet 12.Juni.2013 Har en slik båt, jeg får ca 25 knop på toppfart, mener denne byrde være litt høyere. Motoren står i nederste hakk på tilten, bør den kanskje opp litt? Har også en del spinning på propellen når jeg gir full gass, men hvis jeg øker gradvis er det ingen spinn, tror dette kan ha med propellen å gjøre, står en plastpropell, muligens denne byttes??? Noen tips ???? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KjetilBN Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Du bør nok være på andre sida av 30 knop. Tror propellen har skylda. Sikkert andre her inne med samme båt/motor som kan gi deg et tips om propellstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Er nok en Propulse propell du har da? Disse er ikke kjent for å gi noe særlig fart. Ville nok byttet ut denne mot en i alu eller stål,høres ut som du har mye slipp eller for høyt montert motor. Kan også være at akselen spinner på propellbosset. Har du mulighet for å legge ut et bilde av dette slik at man ser motorhøyden og propellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
førstebåteier Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 (redigert) Det er en Propulse ja,den ville jeg byttet ut til en 3 bladers alu eller stålpropell. Prøvde en slik på en Yamaha 90,og båten fikk mye dårligere toppfart. Siden den spinner under akslerasjon kan det være noe feil med bosset i propellen. Det ser ut som motoren din står noe lavt, jeg ville kanskje hatt den 2-3cm høyere. 12,5X13 er vel standard størrelse på propellen. Redigert 12.Juni.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Kjenner flere som har hatt skibsplast 15, med diverse forskjellige motorer fra 50-55-75 hk, med fart fra 25-26 knop til i overkant av 30. Så ikke ta for gitt at denne "skal" gå i over 30. Er det en 2 el 3syl 60hk? En viss forskjell i krefter i disse, 2syl 60hk er vel mer å regne som en 50hk. Det je har hørt om propulse er at den funger bra på marsjfart, men taper på toppfart ift. en alu propell Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Ja,og i tillegg glemte jeg å nevne at stigningen er jo justerbar på Propulspropellen. Hvis du tar av propellen og skrur ut de skruene rundt navet kan du vri bladene i forskjellige posisjoner. Kan se ut som bladene står med høy vridning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Hadde en slik tidligere og fikk 2 knop mere når jeg byttet til alu, marsjfarten og 1-2 knop. Prøvde aldri å stille på den da den lå på rette turtallet på full gass, mistet imidlertid 3 av bladene så derfor ny/brukt alu som har holdt cirka 11 mnd før vulkingenrøk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
førstebåteier Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Bosset er det "overgangen" for at Denne uorginale propellen skal passe min maskin? Lyrer rett å slett på å bytte propellen, spørsmålet er om jeg skal hår for stål Evt Alu.. Er ikke ute etter høyest mulig toppfart, mere en høyere marsjerte med "lavt" forbruk. Men tilten på motoren har ingenting å si??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 (redigert) Bosset er den indre delen av propellen som går innpå akslingen. Hvis vulkingen som holder hylsa inne i bosset slipper,vil akslingen begynne å spinne rundt inne der. Tiltingen på motoren er først og fremst for å justere slik at båten ligger mest mulig riktig i vannet,for å få baugen opp tilter du opp og vil du ha baugen ned tilter du ned. På de alle båter jeg har hatt har jeg fått mest fart ved å tilte mest mulig opp,men blir det for mye vil båten begynne å hoppe. Stålpropell er endel dyrere enn alu,det beste for deg hadde vært å fått lånt en standard alupropell og målt turtallet på motoren. Turtallet skal ligge innenfor det som er anbefalt for motoren din på full gass. Redigert 12.Juni.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.