Jump to content

Skibsplast 15vs med 60hk Johnson Toppfart


førstebåteier

Recommended Posts

Har en slik båt, jeg får ca 25 knop på toppfart, mener denne byrde være litt høyere. Motoren står i nederste hakk på tilten, bør den kanskje opp litt? Har også en del spinning på propellen når jeg gir full gass, men hvis jeg øker gradvis er det ingen spinn, tror dette kan ha med propellen å gjøre, står en plastpropell, muligens denne byttes??? Noen tips ????

Link to post
Share on other sites

Er nok en Propulse propell du har da? Disse er ikke kjent for å gi noe særlig fart.

Ville nok byttet ut denne mot en i alu eller stål,høres ut som du har mye slipp eller for høyt montert motor. Kan også være at akselen spinner på propellbosset.

 

Har du mulighet for å legge ut et bilde av dette slik at man ser motorhøyden og propellen?

Link to post
Share on other sites

Det er en Propulse ja,den ville jeg byttet ut til en 3 bladers alu eller stålpropell. Prøvde en slik på en Yamaha 90,og båten fikk mye dårligere toppfart.

Siden den spinner under akslerasjon kan det være noe feil med bosset i propellen.

 

Det ser ut som motoren din står noe lavt, jeg ville kanskje hatt den 2-3cm høyere.

 

12,5X13 er vel standard størrelse på propellen.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner flere som har hatt skibsplast 15, med diverse forskjellige motorer fra 50-55-75 hk, med fart fra 25-26 knop til i overkant av 30. Så ikke ta for gitt at denne "skal" gå i over 30.

 

Er det en 2 el 3syl 60hk? En viss forskjell i krefter i disse, 2syl 60hk er vel mer å regne som en 50hk.

 

Det je har hørt om propulse er at den funger bra på marsjfart, men taper på toppfart ift. en alu propell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik tidligere og fikk 2 knop mere når jeg byttet til alu, marsjfarten og 1-2 knop. Prøvde aldri å stille på den da den lå på rette turtallet på full gass, mistet imidlertid 3 av bladene så derfor ny/brukt alu som har holdt cirka 11 mnd før vulkingenrøk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bosset er det "overgangen" for at Denne uorginale propellen skal passe min maskin? Lyrer rett å slett på å bytte propellen, spørsmålet er om jeg skal hår for stål Evt Alu.. Er ikke ute etter høyest mulig toppfart, mere en høyere marsjerte med "lavt" forbruk. Men tilten på motoren har ingenting å si???

Link to post
Share on other sites

Bosset er den indre delen av propellen som går innpå akslingen.

Hvis vulkingen som holder hylsa inne i bosset slipper,vil akslingen begynne å spinne rundt inne der.

 

Tiltingen på motoren er først og fremst for å justere slik at båten ligger mest mulig riktig i vannet,for å få baugen opp tilter du opp og vil du ha baugen ned tilter du ned.

På de alle båter jeg har hatt har jeg fått mest fart ved å tilte mest mulig opp,men blir det for mye vil båten begynne å hoppe.

 

Stålpropell er endel dyrere enn alu,det beste for deg hadde vært å fått lånt en standard alupropell og målt turtallet på motoren. Turtallet skal ligge innenfor det som er anbefalt for motoren din på full gass.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...