Jump to content

Yamaha 4 takter 115 hk "kveles" ved høyt turtall

IacobIacob

Recommended Posts

Har en Yamaha 4 takter, 115 Hk fra 2005, den har gått fint men til i fjor. Den starter lett, går fint på tomgang og ved lavt turtal. Når båten skal opp i plan går det en liten stund, motoren kommer opp i turtall og båten planer nesten så kveles den, turtallet går ned og jeg må justere ned turtallet så den ikke kveles helt. Ved å kjøre på lavt turtall en stund blir det bedre og bedre og etter ca 20-30 minutter slutter problemet og motoren går som den skal.

Er det noen som vet hva dette kan skyldes?

Jeg har forsøkt på verksted men de finner ikke ut av det.

Takk for tips.

Ja litt merkelig med at det går over etter en stund, men du må uansett begynne et sted og da ville jeg satset på bensintilførsel.

Hvordan så filterne ut, har de byttet alle?

Åpne VST tanken og se hvordan den ser ut inni og om filteret ser rent og pent. Du har sikkert et 10 micron filter i båten, er det f.eks. mye vann i det?

Kan det f.eks være gammel bensin?

Er batteriet ditt gammelt, mye irr på jordingskontakter på batterier? på motor?

jeg ville også startet med bensintilførsel.

Blinker det noe i displayet? Motorsymbolet i turteller kan blinke feilkoder, f.eks 2 + 8 blink = error 28

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde nesten samme problem selv en gang, og da var det fuktrelatert. I mitt tilfelle kom det fukt inn i fordelerlokket. Motor gikk fint på lave turtall men kveltes ved pådrag. Når motor ble varm fordampet fukten og alt var ok. Pakningen på fordelerlokket var gåent.

Er jo ikke sikkert at det er akkurat det samme hos deg, men siden problemet forsvinner etter at motoren er blitt varm, heller jeg litt mot at det er fukt ihvertfall... Ved trøbbel med bensin hadde det nok vedvart ville jeg tro?

Jeg byttet ikke filter selv, så kan ikke si så mye men skal sjekke.

Jeg har også hatt problemer med bensintilførselen og når jeg har pumpet med den manualle pumpa har jeg ikke klart å få den "hard". Jeg trodde en gang det var luft i system da bensinfilteret var litt ødelagt. Etter å ha byttet det løste problemet seg. I ettertid har problemet kommet tilbake så jeg tenkte at det ikke var relatert. Skal forsøke å pumpe igjen neste gang problemet oppstår.

Takk for mange gode tips og råd, nå har jeg flere ting å jobbe videre med.

:smiley:

• 1 måned senere...

De fant feilen til slutt! Det var ett lite brudd i en ledning som lå inne i en større kabel med mange ledninger. Når motoren var kald var det kontakt nok til at motoren gikk, når den var kald og turtallet økte ble det mer vibrasjoner som gjorde at ledningene kom fra hverandre, dette gjorde at 2 sylindre sluttet å virke og motoren "døde". Når motoren ble varm tror vi metallet i ledningene utvidet seg så det ble bra kontakt igjen. Yamahas diagnoseprogram klarte ikke å identifisere feilen.

Ny ledning gjorde susen, nå går motoren som aldri før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...