Jump to content

Hva bør maks eksostemp på Yanmar 6 LP 290 være under marsjfart?


2556cb

Recommended Posts

Du må antagelig havarere noen motorer før du vet svaret. På turbinmotorer brukes tempfølere på ulike steder, noen før første turbintrinn, andre imellom turbinene og verdien fra én motortype er helt irrelevant på andre. Verdiene som avleses er heller ikke reelle men korrigerte tall fordi grenseverdiene som brukes av operatøren skal være den samme fra motor til motor. M.a.o. er det ikke mulig å vite hva som er grensen for eksostemp på din motor, det avhenger av for mange variabler. Du kan bruke instrumentet til å oppdage endring i.f.t. normalen på en frisk motor.

Link to post

Avhengig av belastning på motoren selvfølgelig, kvaliteten på drivstoff, mottrykk i eksosanlegg, tilstand på motoren osv osv.

Det du kan ha som tommelfingerregel er at alt under 630 grader inn på turboen er akseptabelt under kontinuerlig drift. 500 høres helt fint ut moderat belastet.

 

Forøvrig er pyrometeret som DieselDahl sier, først og frems et redskap for å følge med på trending. Øker eller faller det over tid ved samme belastning, da indikerer det at noe er på gang.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...