2556cb Startet 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2013 For at motoren ikke skal dra for tungt lurer jeg på hva eksostempen ikke bør overskride når jeg marsjer. Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ingen som har peiling?? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Snakker du om eksostemp. før/etter turbo? Hvilken målesensor er installert her som originalt? Hva sier produsenten? Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Sensor er installert før turbo, har ikke funnet noen data på dette. Dette er et Wema instrument og funker fint, +/- 500 grader når jeg marsjer. Men har ikke funnet noe info om hvor smertegrensen går. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Du må antagelig havarere noen motorer før du vet svaret. På turbinmotorer brukes tempfølere på ulike steder, noen før første turbintrinn, andre imellom turbinene og verdien fra én motortype er helt irrelevant på andre. Verdiene som avleses er heller ikke reelle men korrigerte tall fordi grenseverdiene som brukes av operatøren skal være den samme fra motor til motor. M.a.o. er det ikke mulig å vite hva som er grensen for eksostemp på din motor, det avhenger av for mange variabler. Du kan bruke instrumentet til å oppdage endring i.f.t. normalen på en frisk motor. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Avhengig av belastning på motoren selvfølgelig, kvaliteten på drivstoff, mottrykk i eksosanlegg, tilstand på motoren osv osv. Det du kan ha som tommelfingerregel er at alt under 630 grader inn på turboen er akseptabelt under kontinuerlig drift. 500 høres helt fint ut moderat belastet. Forøvrig er pyrometeret som DieselDahl sier, først og frems et redskap for å følge med på trending. Øker eller faller det over tid ved samme belastning, da indikerer det at noe er på gang. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.