Jump to content

Elwaro 9000. Hvilke type skal man velge?


enter4u

Recommended Posts

Hadde en Elwaro 9000 fly (ble bygd 7 flybridge båter).

Den hadde en Yanmar 4LH-STE med 222hk. Topp fart 23 kn.

Min hadde aksel. Begynte å ri på kjølen allerede ved 15knop. Veldig ustabil, trimflaps ett must og ble brukt MYE. En dårlig kjøl konstruksjon.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 2 uker senere...

Ville valgt drevløsningen,har hatt det selv noen år.kan ikke få fullrost den båten...meget økonomisk,lettplanende,...Min marsja lett i 20-21 knop,med en aqad 40b..165hk nå ser jeg mange av de har motorer over 200hk..det er enda bedre..ser prisene har rast på dem i de siste 5 åra..så her kan du få mye båt for pengene..løp å kjøp:-)

Link to post

Personlig liker jeg denne båt typen , skulle jeg valgt ville jeg kjøpt med aksel , og av vilken grunn??! regner med at du skal kjøpe en relavtivt gammel modell derfor kan du slippe store utgifter vis du velger aksel , er mye tryggere en drev , får et bedre mellom register som drevbåt ikke har , dessuten slippe kostnader med gammelt drev og alt rundt dette , en båt fra 1986 med drev er ikke bestandig bra og du behøver ikke å merke et drev havari før det smeller , kan være vanskelig å høre ulyder , hadde jeg kjøpt ny båt ville jeg helt klart valgt drev! men ikke gammelt drev! få på trimplan på en halvplaner å du kjører fint 15-18knop med en 200+ hk eller mere ;-) (TENK PÅ LOMMEBOKA)

Link to post

Hmm.....mange godt argumenter her. Mariell: Hva mener du med dårlig kjølkonstruksjon? Feilkonstruert? Tynn?....eller hva? Er enig med Windy ang gammelt drev. En smell der kan fort koste 30-40K. Båten skal i Vansjø, og der kjører vi stort sett.....merk: STORT SETT rolig. Men jeg vil ha en som marsjer i 16-18 mht saltvannsturer. Syns den senterkabinen til drev-utgaven er litt upraktisk. Har ikke sett det i virkeligheten men........

Link to post

Fartsregistre har du hele veien med drev på Elwaroen,,trimplan gjør at det ikke har noen merkbar planingsterskel,.Drevet kan være ett svakt punkt,men med riktig behandling har du det lenge..,Service er enkelt å lære,plukke det av bruker du 15min...da kan du hive det baki bilen ta det med hjem og bytte olje..osv..sette det på bruker du ca 15-30min på med litt trening:-)..Midtcabinen likte vi godt,..aktercabinen kjenner jeg ikke til....litt smak å behag..råder deg til å ta en prøvetur med begge båtene..en med drev og en uten..

Link to post

Var det at båten var veldig kilen for vektforandring under fart jeg tenkte på. Red som sagt på kjølen allerede fra ca 15 knop. Om noen flyttet seg i båten med den farten eller høyere, la den seg umiddelbart på siden, slik at en måtte bruke flapsene for å få den på rett kjøl igjen.

 

Kjøl konstruksjonen er også svak.

Båten er i utgangspunktet en helplaner bergenet for bruk med hekkagregat.

Siden endel inkl. meg selv liker aksel bedre, ble det også produsert noen for fast aksel.

Etter hva jeg har forstått. Tok man da ett helplanende skrog, skjærte ut ett felt akter og støpte fast en "kjøldel" Dette var kun de siste 2-3 metrene akterut.

Lånte bort båten til en båtvant venn. Han greide selvfølgelig å dunke nedpå på ett skjær.

Var ett ordnetlig treff, men i 5-6 knops fart.

Resultat flere sprekk der hvor kjøldelen var festet og inntrenging av mye vann. Ved hjelp av andre båter med transportable lensepumper. Greide de å holde båten flytende.

Du kan lese mer om det her.

https://baatplassen.no/i/topic/7219-elwaro-9000/

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Kjenner en som lånte en Elvaro 9000 med drev og 200hk volvo , han mente det var en flott sjøbåt , drevet er jo en svakhet når du ikke vet noe om åssen det er behandlet/service osv , dessuten vet en ikke hvor lang levetid det er igjen før det kan bli defekt , erfaring fra andre brukere bør det være minimum 200hk ferielastet , at den går på kjølen kan helt sikkert ordnes (vis aksel) med trimflaps , min Nordan family 27 med 200hk volvo masjer fint ferielastet 16-17 lett! og max ca 20 knop men da kan den lett ri på "ubåt"kjølen som den har er vel den båt typen med størst kjøl!!

men vær obs på følgende på Elvaro 9000 den har dobbelt sandvitch skrog det vil si tre virke i mellom tror det er balsatre som er brukt og dette suger vann ved grunnstøtting/hull i skroget , sjekk derfor nøye dette og historikken på båten evnt åssen en kan sjekke om det er fukt i mellom skroget!! hvorfor dem har brukt denne metoden er å lage skroget lett og stivt som mulig , tror denne veier rundt 3500kg og det er lite for en 30foter i forhold til mange andre båter , kom på en liten ting til .baugpropell er et must!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...