Jump to content

Hvilken snekke og hvorfor?

johannes_glenna

Recommended Posts

Jeg er en 13 år gammel gutt som bor i Sandefjord og er veldig båtinteressert. Faren min har en 2002 Scand Baltic 29 som vi akkurat har kjøpt oss og min spillelærer også en veldig god venn av meg og pappa har en Skarpnes 30 og vi drar ofte ut på båtturer og jeg har lurt litt på om jeg vil ha en RIB eller snakke når de få meg til å vende over til snekke etter at vi begynte å snakke om RIB. Hva slags snekke er fine? Jeg har sett på en comet 21 og flere sjømann 22. Begge er fine båter og praktiske er de også, personlig foretrekker jeg nok en sjømann fordi jeg synes de er så fine. Hva kan jeg få hjelp til og hvorfor jeg skal/ikke skal kjøpe en RIB/snekke? Jeg har lyst til å kjøpe noe før sommeren og pappa spytter jo litt penger inn, men link meg hvis dere finner noe som heller ikke er for dyrt ;)

Velkommen til forumet!

Rib og snekke er ganske forskjellige båtopplevelser - det skal være visst!

Grunnen til at mange unge velger små båter er kanskje at er lette å frese omkring med, trekke opp på en strand og at muligheten til planefart er tilstede.

I din alder er jo maks hastighet 10 knop, da.

Med riktig vektfordeling og kanskje hjelp av loffer / Smart tabs så kan kanskje en Rib plane under 10 knop?

Det finnes jo planende snekker også.... men de er dyre.

Bruk søkefunksjonen i dette forumet så finner du mye om Sjømann 22. ser ut til at det er en vanli vanlig førstegangs-snekke.

Det er også et medlem her som tok det navnet/nicket "Sjømann.22" og han skrev mye om båten sin.

Lykke til!

• 2 uker senere...

er jo litt som småbåtentusiasten er inne på her. en liten RIB kan du dra lett opp på land/henger, ta med deg når familien skal på ferie osv. ulempen med en rib er jo at det er en liten båt som bare blir brukt til og frese rundt på fjorden men det er også kanskje det du ville ha brukt båt til, hvis man snakker litt med den lokale småbåt havnen så får man sannsynligvis lov til og "låne" en plass til en liten rib, en snekke må man ha båtplass til og kanskje også en plass og ha den på vinteren og det er ikke billig, kan godt hende jeg husker feil men jeg mener veldig bestemt og huske at det var krav på hvor stor båt man kan kjøre uansett når man er uten båtførerbevis? når jeg var yngre ( rundt 15-16 år ) så drømte jeg om en skjærgårdsjeep.

Jeg har lov til å kjøre en båt over 10 fot hvis den kjører under 10 knop. Jeg har dermed lov til å kjøre en båt som er 7 meter lang, noe som tilsvarer ca. 23 fot. Jeg tror jeg kan kjøre en båt som er -10 fot over 10 knop hvis det er en motor under 10 hk hvis jeg ikke tar feil... Det er mange valg. Sett på mye RIB'er og det er interresant og siden jeg bor i Sandefjord så er det fint med både snekker og RIB'er men det er jo ikke de største problemene og jeg får lånt en båtplass av en kompis av pappa til en RIB tenker jeg. Av snekker så har jeg sett på saga 20, comet 21, sjømann 22 og fler, men så langt er jeg mest fristet av sjømann 22 eller comet 21 fordi jeg ikke liker den åpne plassen som ikke skiller cabin og uteplass. Det er mye å jobbe med i en snekke og det er jeg klar over. Vi har hatt en Scand classic i syv år nå, har akkurat kjøpt en Scand Baltic og det er mye jobb og slit. Tror vi skal ha en plass for båt i hagen til vintre framover. Det er lettere og billigere meg RIB, men har sett mye på snakker etter at pappa og han som tilbyr at vi kan låne en plass spurte om hvorfor jeg ikke ville ha snekke og det er hyggelig, men kan bli slitsomt.

Hei.

Ville også ha sett på Hanto 22. Dette er fine båter med et skrog med flotte linjer. I forhold til en Sjømann 22 så er det stor forskjell. (Har hatt Sjømann 22 selv så jeg har "lov" til å mene noe om Sjømann) Som gib skriver så er også Saga 20 fine båter. Hadde i ungdummen en Saga 20 som jeg var godt fornøyd med så en slik er også verd å kikke på. Uteplassen på en Saga 20 er ikke vesentligere dårligere enn på snekker på 22 fot, du mangler vegg inn til kabinen men det tror jeg egentlig ikke gjør så mye.

Hebbe

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg har lov til å kjøre en båt over 10 fot hvis den kjører under 10 knop. Jeg har dermed lov til å kjøre en båt som er 7 meter lang, noe som tilsvarer ca. 23 fot. Jeg tror jeg kan kjøre en båt som er -10 fot over 10 knop hvis det er en motor under 10 hk hvis jeg ikke tar feil...

Du tar feil.

Du har kun lov til å føre båt som ikke kan oppnå høyere fart enn 10 knop, båten kan ikke være mer enn 7 meter lang og motoren kan være inntil 10 hk.

Det er lettere og billigere meg RIB, men har sett mye på snakker etter at pappa og han som tilbyr at vi kan låne en plass spurte om hvorfor jeg ikke ville ha snekke og det er hyggelig, men kan bli slitsomt.

Hvis du synes det er slitsomt å jobbe med båt bør du ikke kjøpe deg snekke. Det er alltid noe å gjøre med en gammel båt, men de fleste av oss ser på dette kun som kos. Hvis du synes det er slitsomt å vedlikeholde dine egne ting bør du heller kjøpe deg noe som krever minimalt med vedlikehold...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så flott at en ung mann har lyst på snekke. Siden du er omgitt av båtfolk (eller folk i båt) trenger du vel ikke være redd for å finne ut av vedlikeholdet. Om du finner plass i ei båthavn stiller nok gamlingene opp i kø for tips og råd. Det opplever du neppe med en RIB.

I tillegg vil du lære masse med å pusle med både selve båten og motoren.

Men det viktigste for en trettenåring kan jo være at ei saktegående, trygg og stødig snekke er en damemagnet. Du har plass til å ta med venner og vennene har lettere for å få tillatelse fra opphavet til å være med i ei snekke, du kan enkelt montere stereoanlegg, du får plass til turutstyr og kan bruke båten til mye mer enn å gasse rundt i "indre havn". I tillegg fyker en liten RIB rundt som ei kork ved det minste vindpust.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Kjøpte selv en saga 20 snekke da eg var 13 år gammel og hadde mye glede av denne. Hadde 10 hk diesel som brukte ca 1 liter pr time. Var ofte ute med 6-8 personer. Det går nok ikkje i en liten rib!

Dersom det er en dagstur båt du er ute etter hadde eg valgt en åpen snekke ute kabin.

Tror ikkje du skal bekymre deg over vedlikeholdet. En time på høsten og 3 på våren er det eg bruker på årlig vedlikehold.

Fantastisk at vi ser rekruttering til båtlivet (med ønske om egen båt) i en alder av 13 år! Ja, begynn ung og få smaken på det. En noe eldre snekke vil det alltids være noe arbeid med dersom du ønsker å holde den i en slik stand at du trygt kan reise ut uten å oppleve problemer underveis. Men du er i en alder hvor du lærer fort (og husker det du har lært, ikke minst). På den måten vil du etter hvert skaffe deg uvurderlig erfaring (med hjelp og råd fra pappa og hans kompiser) som du vil ha nytte og glede av resten av livet. Jeg forstår at du allerede har fått smaken på båtlivet gjennom turer med familiebåten, og nå har fått lyst til "å starte opp for deg selv". Som en annen skriver over her, gå for en snekke fremfor RIB. Med snekka tar du med deg venner ut på hyggelige turer, og "snekkefart" er den koseligste. Formålet med båtlivet er ikke å komme frem, men å være underveis.

Jeg husker selv godt min første båt, var ikke så gamle karen den gang. Dette var en åpen 21 fots tresnekke med en 3,5 hk Marna bensinmotor. Motoren var fra 1937, det husker jeg sto innsveiset på blokka, båten tror jeg var noe eldre. Den var hvitmalt utvendig, grønn og lysegrå innvendig. Den hadde en 15 liters bensintank i kobber hengende på bb side, og denne fylte jeg meget sjelden. Var jeg noe uheldig og skrapet borti fjellet, var det bare å gå over med malerkosten, så var det fikset. Telt, sovepose og primus hadde jeg liggende innunder fordekket, så om kvelden var det bare å finne seg en lun plass på en holme, slå opp teltet (hvis det var utrygt for regn), eller rett og slett krype under en busk med soveposen. Vi var ofte flere ute med denne båten, og jeg kan ikke huske jeg har hatt det mer moro med en båt enn denne. Senere har det blitt mange båter av varierende fabrikat og størrelse. Har selv en Baltic som din far har, men nå er vi dessverre blitt mer opptatt av hvordan båten ser ut enn å nyte selve båtlivet.

Ja, som sandefjordsgutt er det både riktig og flott av deg å kaste deg ut i båtlivet på egen hånd. Nødvendig hjelp vil du få underveis etter hvert som du trenger det. Du har fått mange gode tips over, og ikke vær redd for å gå for en snekke uten egen hytte (Polar 20' f.eks). Når sola skinner er det ikke noen følelse som er bedre enn en helt åpen båt, tusle i vei i kosefart, alene eller med gode venner om bord.

Du vil aldri angre at du begynte et selvstendig båtliv i ung alder, da får du det "i blodet", og vil etter hvert bli en lykkelig båtgal som oss andre her inne på BP. Jeg ønsker deg lykke til med båtvalg og et selvstendig båtliv.

Redigert av Carwell (see edit history)

Jeg ser på både hanto'ene og polar'ene og tenker at de er litt ute av min prisklasse. Den hanto'en Hebbe linket meg var riktig pris men jeg vil se bilder av motor, cabin, løsninger akter, og sittegruppe og puter. Flere ting jeg vil se i bildene og uten de fleste av dem vurderer jeg nesten ikke

Kjøpte selv en saga 20 snekke da eg var 13 år gammel og hadde mye glede av denne. Hadde 10 hk diesel som brukte ca 1 liter pr time. Var ofte ute med 6-8 personer. Det går nok ikkje i en liten rib!

godt poeng med lave driftskostnader, en slik liten snekke kjører nesten hele sommeren på en tank - da blir det mere kr til overs til andre ting :smiley:

Andre merker å se etter: Siesta, Diana, Troll, Fram osv

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

disse gamle tresnekkene er jo eldre. og for og holdes tipp topp så må man pusse og lakkere veldig mye annenhvert år sammen med resten av pussen før båten skal ut på vannet, de andre årene er det samme jobben som på alle andre båter, du har både helt åpne tresnekker og tresnekker med overbygg, 20-24 fot lange bredden er jeg usikker på, men vekten av treverket gjør de til veldig stødige og stabile båter, noe farts monster er de på ingen måte med en normal motor, båten til bestefaren min var 24 fot og hadde en motor på.... 25 hk? og den gjorde 6 knop, personlig syntes jeg trebåter har mye mer sjarm men ja det er mer jobb med de

den til bestefaren min blei det fylt på en 5 liters kanne med bensin nå og da iløpet av sesongen

Enig! Fleste trebåter har mer sjarm, men jeg vil ikke kaste meg inn i et arbeid som jeg ikke har tid til. Tror det funker bedre med materialer av plast i stedet. Nå som jeg skal begynne i 9. Trinn, få mer lekser og konfirmere meg så er jeg redd for at det blir mindre tid om vinteren. Jeg rekker nok å vedlikeholde en snekke som ikke er av tre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...