Jump to content

HOW-TO Bytte turbo på Volvo Penta KAD32 og KAD4X

Windy37GM

Recommended Posts

• 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Byttet selv nå. Veldig bra guide. Om du vil ha et litt lettere liv så vil jeg anbefale å anskaffe skrallefastnøkler. 15mm skralle startmotornøkkel til de 4 turbomuttrene samt hvis du kommer til så ta av løftebrakketen som er ved turboen. (krever at du løsner 2 bolter. En 14mm på baksiden av blokka og en 12mm på aftercooler.

Det desidert verste var få på nye kobberskiver (NB! Disse 2 følger IKKE med i pakningskitet) på oljebanjobolten som forer turboen med olje fra blokka. 

46 minutes ago, Windy37GM said:

Gøy at denne tråden som er 11 år gammel fortsatt har relevans :-)

mvh

Windy37GM

Hvorfor skulle det ikke være det?  tror vi hadde blitt redd hadde vi summert gjenomsnittsalder på norske båtmotorer!!  Mange i norge  har jo 30 år gamle grønne slitere under dørken! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 3 timer siden:

Hvorfor skulle det ikke være det?  tror vi hadde blitt redd hadde vi summert gjenomsnittsalder på norske båtmotorer!!  Mange i norge  har jo 30 år gamle grønne slitere under dørken! 

Du mener vel 40 år gamle grønne slitere, og vel så det :smiley: Men det blir naturligvis færre og færre av dem etterhvert. Den velkjente 40B-motoren ble vel introdusert i 1982/1983.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

-morten- skrev On 12.6.2024 at 8.32:

Det er gøy fordi da jeg skrev den hadde jeg ikke trodd den tråden skulle leve så lenge.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Mr_Stian skrev for 17 timer siden:

Mellom turbo og eksosbend så er det ikke noe pakning. Jeg har en liten eksos lekkasje som jeg tror kommer herifra. Er det mulig å ha på noe stoff her som hjelper å tette denne koblingen? 

Der skal det normalt være en kobberskive. Ville ikke brukt noe annet.

Om det er lekkasje der kan det være klemringen er løs. Mangler det pakning må det ha blitt glemt ved en montering.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Chris284 skrev for 7 timer siden:

Der skal det normalt være en kobberskive. Ville ikke brukt noe annet.

Om det er lekkasje der kan det være klemringen er løs. Mangler det pakning må det ha blitt glemt ved en montering.

Har du ett delenummer på denne skiven? Den viser ikke på deletegningen ser du. Og alt jeg har lest om v-band så er det ikke noe pakning der. 

IMG_6390.png.086c1a3cf12ddadbb3ab4a60c36b48e1.png

Mr_Stian skrev On 20.6.2024 at 1.26:

Lite spørsmål her til dere som har gjort dette før. Mellom turbo og eksosbend så er det ikke noe pakning. Jeg har en liten eksos lekkasje som jeg tror kommer herifra. Er det mulig å ha på noe stoff her som hjelper å tette denne koblingen? 

Det skal ikke være noe der. Klemringen skal strames såpass at det ikke lekker :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...