Jump to content

HOW-TO Bytte turbo på Volvo Penta KAD32 og KAD4X


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann
Tenkte jeg kunnne lage en liten HOW-TO på bytte av turbo på KAD32. Det er rimelig likt på aqad30 serien, samt kad42,kad43,kad44 og kad300, så du kan sikkert bruke dette som en guide.

Ny turbo ble kjøpt inn av Vallø motor. Morten i butikken ga meg gode råd med på veien, og fant også frem alle kobberskiver og de korrekte pakningene.

 

Av verktøy trenger du diverse. Jeg har et sett som vist her (Biltema varenummer 10120)

t.jpg

og savnet intet bortsett fra en skiftenøkkel og et enkelt umbrakosett.
Du trenger også pakningssett fra Volvo til oljerørene, samt eksospakningen. I tillegg bytter jeg personlig alle kobberskiver.

NB: Jeg fraskriver meg ethvert ansvar om du ødelegger din egen motor ved å følge dette. Og alle skrivefeil!

Nåvel, here goes.

Ny turbo er stålfarget, Jeg valgte å lakke min nye i Volvogrønn. Masker godt, og pass særlig på olje flensene. Spray grundig i 2-3 lag. Da blir'n grønn!

t00.jpg

Fjern plastdekselet

t2.jpgt3.jpgTøm motoren for

 

Tøm motoren for kjølevæske. På venstre side av motoren er det 2 slanger. Vi skal løsne på den som IKKE er merket med blå strips. Tøm innholdet i en kanne. Ser det ille ut (ikke grønn og fin), så skifter du frostvæske.Tapp av så mye som det går. Kannen du ser her er en 20 liters Biltema kanne

t4.jpgt5.jpg

 

Løsne slangeklemmene som holder røret fra luftfilter/kompressor. Løse umbrakoskrue på den svarte krøken. det er 2 stykk, den ene er litt krøkkete bak der, men du finner den. Løsne toppskruen på krøken, flytt unna staget.

t6.jpg

 

Fjern luftfilteret, løsne 2 skruer og fjern luftfilterboksen. Dytt en gammel t-skjorte nedi hullet slik at ikke noe faller nedi. Ta nå bort y-røret som går fra kompressor/lluftfilter og bort til turboen.

t7.jpgt8.jpg

Løsne klammer bak på turbo som holder turbo sammen med røret som går over til aftercooler. Ta klammeret bort. Pass på at den orange pakningen ikke blir borte.

t9.jpg

 

Løsne lufterøret som står på toppen av eksosdelen av turboen.Den hvor det går en slange avgårde. Denn slangen lufter ut turboen mhp kjølevæske. Som du ser går den bort til termostathuset og så til ekspansjonstanken

t28.jpg

 

Eksos siden. Løsne klammeret. Dette klammeret er hardt å dra fra hverandre, sånn er det bare. Bare gled deg til det skal på igjen :-) Vi tar dette bort for å komme til diverse skruer.

t11.jpg

 

Løsne skruen bak på turbohuset som fester turbo i bakkant.

t10.jpg

 

Løsne begge de 2 boltene til de 2 olje rørene( oljetilførsel og oljeretur). Den ene er krøkkete, men med 12mm fastnøkkel går den 1/6 omdreining for hver tak. Du må knaskje bøye litt på en slange, men det går.

t12.jpg

 

Fjern eksos krøken. Putt en gammel t-skjorte i hullet slik ikke noe faller nedi her. Hvis så skjer så må båten på land.

 

t13.jpg

 

Det som nå skal bort fikk jeg ikke noe godt bilde av. Hvis du følger det oljerøret som er øverst på turboen nedover blokka, så kommer du til et klammer under turbo. Dette skal løsnes, ikke fjernes. Følg røret videre ned til ca midt på blokka. Her siter det en 19mm banjoskrue som skal taes bort slik at oljerøret på toppen av turboen kan beveges unna når turboen skal av. IKKE bend på rørene.

 

Løsne nå de 4 stk 15mm mutterne som holde turboen på plass. Ta turboen av forsiktig.
Pass på her. Det vil være noe kjølevæske i denne, dette må ikke havne i eksosmanifolden.

t14.jpg

 

Vips, turbo er løs og kan fjernes.

t16.jpg

 

Vi trenger noen deler fra den gamle turboen som skal over på den nye. Fjern umbrakoskruen fra den nye turboen som vist på bildet. Løsne bolten på den gamle turboen og flytt over til den nye. Dette er bakfestet til turboen.Flytt også over messingbolten fra den gamle til den nye(bolten ved siden av skiftenøkkelbilde)).

t17.jpg

 

t18.jpg

 

Viktig!! Nå er det kaffepause, gjerne med inlagt vaffel eller baguette.

 

Så er det å begynne å montere den nye turboen (også kalt for Stressvifte :-) Sett den nye turboen på plass.Pass på å følge installasjonsmanualen (1 side) og sett pakningen med den forhøyede delen mot turboen. Ikke stram skruene, bare dra det nedtil.

t21.jpg

 

Monter inn de 2 nye pakningen og fest de 2 boltene. NB: den ene er lengre enn den andre. Den lengste skal øverst og bak av de 4. Vær veldig forsikitg og trekk jevnt til. Jeg trekker litt og litt på de 2, sikkert 3-4 ganger frem og tilbake for å oppnå jevnt trykk.
Gjenta på de 2 under (og der er det traaaangt)

t22.jpg

 

Fest de 4 bolteen som holder turboen nå. Dra jevnt på hver av de 4, litt på den ene, så neste og gjør det rundt noen ganger. Trekk til med 35-40Nm.

Skru fast festebolten i bakkant.

t10.jpg

t24.jpg

Fest klammeret etter turboen som vist på bildet.

t23.jpg

 

Sånn: nå kommer det tricky. Få på plass banjoskruen for oljerøret. Her skal det 2 nye kobberskiver på, samtidig som du skal fest røret. Jeg brukte nesten 10 helke minutter før den endelig satt som den skulle. Jeg brukte en pipenøkkel som jeg fyllte med papp for å få litt press på bolten. Funka fint.

t26.jpg

 

Monter eksoskrøken som du fjernet istad. Den hersens klammern er stram som fy, men det går tilslutt. fest alle slangeklemmer til diverse slanger.

 

t11.jpg

 

Fest lufterøret som skal på toppen av turboen.

t28.jpg

 

Skru på plass luftfilterboksen først, derretter Y røret som vist. Stram slangeklemmer

 

t29.jpg

Sjekk at slangeklemmene sitter ok.

 

Tilslutt er det den svarte luftkrøken som festes med de 2 umbrakoskruene og toppstaget.

t30.jpgt31.jpg

 

Ferdig

t32.jpg

 

Nå er det bare å fylle på med kjølevæske igjen,

t33.jpg

Tørk opp evnt oljesøl rundt der hvor du har skrudd på rør som har med olje å gjøre (det på siden av blokka og de 2 på turboen)

 

Vent litt så lufta får tid til å stige til ekspansjonstanken (5 minutter??) og du kan starte opp. La den gå i noen minutter. Stopp den igjen

 

Se over motor for oljelekkasjer og vannlekkasjer. Sjekk særlig den banjobolten på blokka på venstre side og under oljerørene til turbo.

Grattis, du byttet akkurat en turbo og lærte litt om maskinen din :-)

Mvh
bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Glemte 1 ting.

Pustefilteret taes av og på når man demonterer og monterer litt sånn som det passer seg. Pustefilteret er det grå filteret mellom turbo og intercooler (sees som en grå boks på bilde T29). Det gjør at ingenting, skruer osv, faller nedi hullet :-)

@Jori. Nei. Mitt filter var relativt lett, så da droppet jeg det :-)

 

Min gamle turbo målte egentlig ganske greit, men etter bytte fikk jeg en ekstra knop. Fra 30,2 til 31,3

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

En liten kommentar: Det er meget viktig at turboen får tilstrekkelig olje, særlig før første oppstart, og derfor er det en fordel om man tilfører oljetilførselen på turboen noe olje før montasje. I tillegg kan det være en fordel og dra motoren på starteren i et par omganger av 15-20 sek med stoppknappen inne slik at man får dratt fram en del olje før oppstart.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Helt enig.

Men det er litt dumt på at på KAD motorer er det ikke stopp knapp slik som på en del av de gamle motorene. Og hvis turbo fylles med olje, renner det ut når du monterer fordi den ene oljetilførselen er nedover.. Dog fyllt jeg litt samtiidig som jeg snurret på viften, burde sikkert skrevet det.. Ble borte i hodet gett :-)

 

Husker godt den gamle 30 motoren pappsen hadde, hvor vi kjørte starter med stoppknappen inne til vi hadde litt oljetrykk, slapp stoppknapp og fin start uten den klassiske dieselraklingen.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
  • 11 måneder senere...

Flott beskrivelse, har aldri skrudd på en motor før, men for et år siden røyk turboen på den andre maskinen og det ble så dyrt at denne gangen skiftet jeg det selv etter din beskrivelse.

Det fungerte glimrende, men på testturen fungerte ikke den andre som ble skiftet ny orginal volvoturbo i mai 2013, så nå er det på han igjen, håper det går på garanti.

Link to post
  • 10 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg holder på med å demontere nå på min KAMD43P, for å skifte lekk pakning mellom blokka og turbo. MEN...bolten til oljetrykkrøret som sitter på blokka er veldig vanskelig å komme til, nesten umulig på min Baltic. Jeg kom til etter hvert med en skralle og vinkel etc, men det kjentes ut som om bolten satt aldeles skikkelig fast. Er dette riktig? Sitter den dønn, slik at man må ta i skikkelig mye for å løsne den? Den er ikke rustet. Må man ta av oljerøret ved turbo først før man løsner nede ved blokka, samt løsne på klammer? Hvordan løsnet dere denne bolten?

 

Bolt merket nr 32 på tegningen.

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3426.aspx

 

bilde

Link to post

Jeg klarte å unngå å demontere røret med bolt merket 32.  Røret merket med bolt 34 kan vris til siden, da det er er festet med slangekoblinger.

Da går det så vidt det er å få lurt ut turbo hos meg. Det er meget viktig at røret du nevner ikke blir bøyd! Da kan du både få lekkasje under blokka og også på toppen av turbo.

Link to post

Det ville vært veldig deilig å slippe å prøve å demontere bolt merket 32! Men er det ikke slik at røret på toppen av turboen er i veien siden den sitter midt i mellom turboen? Husker du hva du gjorde for å lirke den ut?

Slik ser det ut hos meg, med røret på toppen turboen.
 

bilde


Bolt merket 34 er olje retur og har gummislange nederst mot blokka. Så den sikkert bøyes litt forsiktig på ja, det var det jeg håpet! :thumbsup:

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Helt enig.

Men det er litt dumt på at på KAD motorer er det ikke stopp knapp slik som på en del av de gamle motorene.  Og hvis turbo fylles med olje, renner det ut når du monterer fordi den ene oljetilførselen er nedover..  Dog fyllt jeg litt samtiidig som jeg snurret på viften, burde sikkert skrevet det.. Ble borte i hodet gett :-)

 

Husker godt den gamle 30 motoren pappsen hadde, hvor vi kjørte starter med stoppknappen inne til vi hadde litt oljetrykk, slapp stoppknapp og fin start uten den klassiske dieselraklingen.

 

mvh

Bavaria32sport

Jeg har byttet pakning og montert alt sammen igjen. Skal sette ut båten i morgen fredag. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få olje inn til turbo ved oppstart...? Kan noen gi et tips til dette på min KAMD43 motor? Please?

Link to post

Takk for godt tips!

 

Jeg tenkte litt på saken i tillegg her. Jeg har ikke demontert selve turboen, kun løsnet den. Så oljefilm på lager fra siste kjøring vil fortsatt være tilstede. Etter å ha hatt båten på land en måned i høst begynte jeg demonteringen, og når jeg løsnet oljerørene inn og ut fra turbo så kom det ikke ut noe oljesøl derfra. Så da har kanskje oljen uansett synket noe tilbake til bunnpanna? I tillegg visste jeg at det sikkert kom til å ta 5sekunder før motor startet, og jeg vet at oljetrykket på motoren kommer umiddelbart etter start. Så jeg startet idag uten noe mer styr enn å starte motor.

 

Jeg har ikke kjørt den opp i turtall ennå, men skal prøve det etterhvert. Men håper at det har gått bra med turbo-oppstart likevel!

Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...

Hei. Driv demonterer min turbo på kad 43 2004 mod. Hvordan kom du til å skru løs den bakerste mutter til bb side på turbo.?

Er forferdelig trangt på min ivertfall. Kom du til fra stb(høgre) side eller bb(venstre) side. Og brukte du vanlig fastnøkkel? Hadde stor hjelp i artikkelen din.

Mvh kai.r.tangen

 

 

IMG_20190111_193954.png.3b323a9717211ad614115c36eaf86954.png

Link to post
  • 2 år senere...
Windy37GM skrev On 13.6.2013 at 9.54:

Løsne bolten på den gamle turboen og flytt over til den nye. Dette er bakfestet til turboen.

 

Eg driv og bytter turbo no, og har stor glede av denne tråden. Takk! 

Men eg lurte på sitatet over. Beklager hvis det er eit dumt spørsmål. Eg mangler ingen bolter på den nye turboen som eg kan sjå, og tenker derfor ikkje bytte ut ein ny bolt med ein gamal. Er det ein spesiell grunn til at denne bør byttes eller er det berre det at nokre turboer mangler denne bolten? 

Link to post
Vestlandssong skrev for 17 timer siden:

 

Eg driv og bytter turbo no, og har stor glede av denne tråden. Takk! 

Men eg lurte på sitatet over. Beklager hvis det er eit dumt spørsmål. Eg mangler ingen bolter på den nye turboen som eg kan sjå, og tenker derfor ikkje bytte ut ein ny bolt med ein gamal. Er det ein spesiell grunn til at denne bør byttes eller er det berre det at nokre turboer mangler denne bolten? 

Jeg synes det er fantastisk moro at denne tråden har blitt dratt opp igjen innimellom og hjulpet en del folk :-)  Det finnes forøvrig ikke dumme spørsmål, det finnes derimot en god del dumme svar... 

 

Til spm ditt: Tråden er 8 år gammel, så kanskje det er forskjell på turboer levert nå enn fra dengangen?  Ingen bolter til overs er jo ofte et godt tegn.

 

vennlig hislen

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hva var årsaken til at du byttet? Målte du lavt trykk, slo de seint inn, var motorene svake eller?

 

Holder på med trykkmåling på mine nå, men finner ikke i verkstedmanualen hva trykket på turboer skal være. Kompressorene ser ut til å lade som tiltenkt.

 

Målte 0,8 mm avstand på blader og hus på bb motor i våres.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...