Jump to content

S/Y Rainbow kommer hjem/ oppussingstråd.


S/Y Rainbow

Recommended Posts

I dag skal jeg (ENDELIG) hente "nye" seilskuta hjem! :flag::flag_bp:

 

Er bare 3 dager siden jeg kjøpte den, men har vært lenge å vente (er faktisk 259.200 lange sekunder i 3 døgn).

 

Det blir ingen hentetråd siden det bare er ca 60 nm fra lokasjon til hjemmehavn. Skuta er en 34 fots seilbåt som dere sikkert ser i signaturen så kommer jo til å gå noen timer med å få seilt den hjem.

 

Vil gjerne bruke denne tråden til å spørre om råd til forskjellige saker som skulle dukke opp, for skuta trenger litt kjærlighet og omsorg etter å ha blitt oversett i ett par år.

Da får jeg jo samlet alle spørsmålene på ett sted og det er jo greit. :smiley:

 

Det første jeg vil spørre om i denne tråden er om det er noen som har erfaring med GPSMap 520/525 (husker ikke hvilke det var) som mister skjermlys og hva dette kan skyldes? Alle funksjoner fungerer fint, men den er meget lyssvak på fullt justert lys i dagmodus.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår deg godt - 259200 sekunder er jo umenneskelig lang tid å vente! :giggle:

En som har blitt oversett et par år, som du skriver, mangler mest sannsynlig en god del selvtillit. For å bygge den opp igjen, må du antagelig fokusere på de positive sidene. Dine tanker om omsorg og kjærlighet er et utmerket utgangspunkt. Kjærlighet ved første blikk er en fantastisk oppfinnelse, men modning av et forhold skal heller ikke undervurderes.

Lær deg alle kriker og kroker å kjenne, og tenk aldri at bilder og spørsmål om råd er for mye av det gode!

Jeg kan ikke garantere at jeg kan hjelpe deg med noe, men jeg kan love deg at jeg skal følge med!

Lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! 60 nm er da langt nok til å ta noen bilder å dele litt av turen :flag_bp:

Ang. spørsmålet ditt, mister den lyset av og til eller er den uten(svakt) lys hele tiden?

 

Takk så mye! Bilder er tatt underveis og vil bli delt når jeg har fått "landet" etter en ikke uproblematisk hentetur, hadde forventet endel problemer og det stod til forventningene. :lol:

 

Den starter med fullt lys og mister lyset etter ett sekund.

 

Jeg forstår deg godt - 259200 sekunder er jo umenneskelig lang tid å vente! :giggle:

En som har blitt oversett et par år, som du skriver, mangler mest sannsynlig en god del selvtillit. For å bygge den opp igjen, må du antagelig fokusere på de positive sidene. Dine tanker om omsorg og kjærlighet er et utmerket utgangspunkt. Kjærlighet ved første blikk er en fantastisk oppfinnelse, men modning av et forhold skal heller ikke undervurderes.

Lær deg alle kriker og kroker å kjenne, og tenk aldri at bilder og spørsmål om råd er for mye av det gode!

Jeg kan ikke garantere at jeg kan hjelpe deg med noe, men jeg kan love deg at jeg skal følge med!

Lykke til!!!

 

Takk så mye til deg også, Wiking26AC! :smiley: Er nok mange spørsmål som vil komme på løpende bånd.. :giggle:

 

Jeg starter med å spørre om det største problemet som dukket opp etter henteturen.

 

 

Vi hadde (heldigvis) kommet vel hjem til fjorden her, da låste gearet seg etter at jeg skulle bakke rolig ut fra en brygge. Jeg fikk en plystrende lyd fra kjelleren og satte båten i fri, deretter er den helt umulig å få i gir, hverken forover eller bakover.

Den står helt kubb og har forsøkt å tvinge den på selve gearet med resultat av at motoren da kveler seg. :nonod:

 

Noen som har vært borte i dette problemet før??

 

Motoren er en VP MD11 med MS2 gear. :pray:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mange "PetterSmarter" her inne som kan hjelpe deg. Jeg er helt hjelpeløs når det gjelder det tekniske, men løfter gjerne denne tråden opp igjen!

Mulig du skulle laget en ny tråd om akkurat gear-problemet! :yesnod:

Det går nok bra skal du se!

Link to post
Share on other sites

Et lite referat fra henteturen: (Regnet med litt kluss siden båten ikke har vært i bruk på to år, bare tatt opp for vinterene og satt ut på våren etter bunnsmørning)

 

Torsdag 13/6

Brunetta kjører meg og en kamerat til Sande for å hente båten, vi fyller opp båten med god mat, god drikke og endel nødvendigheter som feks. drivanker, filtere og verktøy.

Vi bruker et par timer på å rydde litt på plass og kjøre klar for å flytte båten til Horten før videre seilas hjem dagen etter. (Vi ankom båten kl 20.00 og hadde derfor ikke planer om å gå lenger en det den første kvelden).

Startet opp motor og tok en sjekk på den, samt lot den gå en halvtime før vi dro ut fra havna.

 

Alt gikk greit, kjølevannet kom fint ut fra eksosen og det var små bekymringer, helt til vi var gått en 20 min ut fra havna da det plutselig veltet røyk opp fra kjelleren, det første jeg tenkte var "ferskvannspumpa er koblet til det dårlige motorpanelet og tenningen der, F*** at jeg ikke sjekket den skikkelig!!". :diving: Vi ble raskt dratt mot land av strøm og vind så jeg kastet ut drivanker (båten var ikke gjort seilklar). Vi fikk gjort båten seilklar og rullet ut forseilet for å komme oss bort fra land, dette gikk kjempefint og vi seilte fint tilbake til havna og la oss inntil det vi trodde var en brygge, som dessverre var en bølgebryter uten landtilknytning. :thumbsdown:

Der var vi strandet for natta.. Gikk ned og sjekket at pumpa gikk på tenning, noe den ikke gjorde, den bare klikket såvidt ved å skru på tenning, fant da frem noe ledning og koblet meg inn på ledningen fra pumpa og bort til eltavla og koblet denne på på "lys forlugar", da sveiv den så det suste!! :clap:

 

Klokka var nå blitt rundt 01.00 på natta og vi bestemte oss for å la motor kjøle seg helt ned for å gjøre et nytt forsøk dagen etter, så da ble det både en og to ankedrammer på meg og kompisen mens vi lagte oss god mat og avsluttet kvelden for å komme oss opp tidlig dagen etter.

 

Fortsettelse følger..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder giret ditt høres det ut for meg som om det er noen lager som har tatt kvelden og laget så stor slark inne i giret at tannhjula har kilt seg i hverandre.

Om jeg ikke tar helt feil så er det konformet drev på kubben, inbiller meg at dette har kilt seg.

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse av henteturen:

 

Fredag 14/6

Vi stod opp i 7-tida etter noen timer med god søvn, rart hvor godt man sover i en båt.. Setter i gang etter en kjapp frokost og morgenstell med å klargjøre båten for seiling, etter at den var klar for seiling startet vi motoren for å se om den fremdeles går fint etter går-kveldens oppheting, den malte heldigvis som en katt!

Så såg vi til vår store lettelse at de 12 m/s med vind som var meldt ikke har slått inn (hadde ikke lyst å seile båten i denne vinden første gang jeg skulle seile den), det var nå 2-3 m/s rett akterifra i vår seileretning. (litt lite vind igjen det, ikke lett å bli fornøyd med den vinden :wink: ).

 

Vi la fra brygga med godt mot og lot motoren gå på tomgang etter at vi hadde lagt fra, heiste seila og hadde et fint lite driv før vinden avtok og la seg nesten helt stille. Dermed var det ut med spriebommen og lense rolig sørover. :sailing:

 

Da var det at det skjedde igjen, merket at det kom røyk fra kjelleren som i motsetning til kvelden før luktet eksos.. typisk.. Ned i båten og alle luker opp for å lufte for deretter å leite etter feil, hadde en klar mistanke pga lukta. Sjekket manifoil og eksosbend og fant da et hull på ca 1,5 cm i diameter på undersiden av bendet. Det var relativt varmt nedi der nå også så lot det lufte og kjøle seg ned før vi la ca 20 lag med aluteip rundt bendet som en midlertidig reparasjon. Startet opp motoren igjen og lot den igjen gå litt på tomgang for å sjekke om denne høyst midlertidige reparasjonen fungerte, det virket tett og fint så jeg ville prøve med litt høyere turtall for å sjekke om det fortsatt holdt tett da. Da begynte motoren plutselig å dø ut, fikk den i gang igjen og prøvde litt turtall før den på ny døde ut..! Har problemene ingen ende..??! Ventet som sagt noe kluss.. :nonod:

 

Dette virket jo som et typisk "ikke få nok Diesel problem" så dro ned i kjelleren og begynte å sjekke slangene. På slangen fra tanken og inn til motoren er det en klemmepumpe som nå var helt flat, med andre ord får den ikke fuel gjennom der fra tanken, tanken er helt full så diesel skal det være nok av. Skrudde opp slangeklemmen på ene siden av klemmepumpen og der spratt klemmepumpa ut igjen, med andre ord vakuum der ja..

 

Nå var vi ikke langt fra Holmestrand så satte kursen inn der for seil, jeg hadde en ide' jeg ville prøve ut. Ville ikke legge båten igjen noe annet sted enn i hjembyen nå ser dere.

 

La til ytterst i Holmestrand og gikk opp til Tess, på Tess kjøpte jeg 3 meter slange, et par slangeklemmer, plugg og slangeskjøt (til 750,- kr). Dro ned igjen i båten og skrudde slangen fra hverandre igjen. Slangen jeg kjøpte koblet jeg inn på slangen som gikk inn til motoren og plugget slangen som gikk til tanken, stappet deretter enden av den "nye slangen rett ned i en full 20 liters kanne med diesel som jeg hadde og gikk opp for å prøve å starte motoren. Nå startet den fint og malte igjen som en overkost katt! HURRA!!

 

Seilte nå fra brygga i Holmestrand for seil etter å ha stoppet motoren etter en 15 mins gange på moderat turtall. Vinden økte etter hvert og vi fikk et fint driv sørover forbi Horten, syntes nå vi fortjente en kald en så åpnet en iskald pils og nøt sola og vinden i seila. Ren lykke! :cheers:

 

Seilte så inn til Vallø marina der frøkna ventet for å bli med på siste stykket gjennom vrengen og hjem til fjorden, hadde en kjempefin kvelds og nattur videre helt til vi kom til Holtskjæra sør for Tønsberg Tønne da motoren begynte å jage, gikk da på storseil sammen med motor for at den skulle ligge bedre i de 2-3 meter bølgene som var ute mellom Tjøme og tønna, skjønte fort at dette var filteret som begynte å tetne da dette var det eneste jeg ikke hadde hatt av (siden jeg kløna hadde glemt å ta med filterbånd til å løsne det med). Roet ned turtallet og hadde en uproblematisk siste reis inn til Sandefjord. Var fremme ca kl 06.00 og var relativt trøtt da.

 

Sov noen timer før jeg dro på BT og kjøpte filterbånd + div småsaker. Byttet filter og så jo at det var mye grums i det gamle, startet og nå malte den fint igjen. Hentet barna og dro ut på en øy for å kose oss litt med barna på lørdagskvelden (utsatte nå storvask og start på oppussingen).

 

Søndag 15/6

 

Vil problemen INGEN ende ta???

 

Vi lettet anker utpå dagen og skulle inn til byen for å hente en annen kamerat som ville se båten, la inntil i Sandefjord og ventet i ti minutter på han. Da han kom ombord startet jeg opp motoren og skulle bakke ut av brygga, revers reagerte ikke så jeg satte den i fri og da hørte jeg en høyfrekvent plystrelyd fra kjelleren så jeg stoppet motor og kjente på girvelger, den stod HELT bom fast.. Vi var nå løs fra kaia og seilte med gunstig vind på masta over til den andre kaia i Sandefjord som ligger ca 50 bortenfor og la oss inntil der. gikk så ned og sjekket om vi kunne få den i gir på giret, men det stod like bom fast der. Var mye jeg ventet skulle skje, men at giret skulle toppe helga hadde jeg faktisk ikke ventet! Da bare skrattlo jeg, for nå har vel det som kan skje galt på en hentetur skjedd. Det fine med det er at jeg har blitt GODT kjent med båten på disse får dagene. :thumbsup:

 

Ønsker ingen andre en slik hentetur, men kjøper mann billig båt kan man egentlig ikke vente annet heller. Gleder meg nå til å få shinet båten og få giret i orden slik at den igjen kan brukes i mens vi pusser opp resten.

 

Vi smiler og er ved godt mot fremdeles! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Når skyvekonen ryker så pleier den å slure ved inngrep, og om den er gåen så kan den også dreies til på nytt og fortsatt holde i mange år :)

 

Håper at det lar seg fikse uten å måtte kjøpe nye styrekon ja, giret er nå nesten ute etter at jeg lå i hele går kveld i noen merkelige stillinger inn over akslingen og frem mot giret for å løsne giret, fikk til slutt løsnet alle umbracoskruene som fester giret til motoren, men noen av de går tregt rundt og det er et skikkelig knot å treffe på de to underste hver gang man skal bytte "tak". :sweat:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder fra henteturen.

 

bilde

Med spriebommen ute, på lens. Ser seila trenger vask ja.

 

bilde

Seilkos. Ser mye som må fikses på i dette bildet..

 

bilde

 

Kompisen måtte klatre litt i masta for å hente inn en line som plutselig flagret. Klatretrinna satt litt fast så tok båtshaken til hjelp, de trenger nok å smøres litt, for de videre oppover satt bom fast.

 

bilde

 

Her er klemmepumpa som var helt flat når slangen til tanken var tilkoblet, på bilde går slangen rett i en 20liters kanne. Her også med nytt filter.

 

bilde

 

Den høyst midlertidige og usikre reparasjonen av eksosbendet, Aluteip kan virkelig være gull å ha ombord! Nederst i bilde ser man også litt aluteip som er surret rundt den også midlertidige koblingen til ferskvansspumpa. (hadde ikke annen teip om bord, men isolerte med plast innenfor teipen).

 

bilde

 

Vakkert!

 

bilde

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at flere av fallene er litt "trege", er dette noe som går seg til selv nå når båten er i bruk igjen etter to år uten bruk, eller er det noe jeg kan gjøre for å få de til å gå lettere?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

De virker ikke å være for tykke, men det skal jeg sjekke nærmere ikveld etter jobb.

 

Fikk montert noen ledpærer igår som jeg kjøpte på Maritim, til leselysene, de skulle være varmgule, men fremstår mer som oransje, tror de må byttes igjen..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om hvor man kan fylle gass på kjøleagregatet i Sandefjord - Stokke -Tønsberg?

Ring kind energispar. Tidligere kind service. Mulig de fortsatt ut gjør det. Hils fra meg, mulig det hjelper

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei S/Y Rainbow, flott tråd! Imponerende innsats. Må flire innimellom.... Du beskriver hendelsene svært så levende...:-)

Skal love deg å følge med på tråden og komme med tips hvis min ubetydelige erfaring kan være til hjelp. Seiling er i sannhet en magisk opplevelse som flere burde få oppleve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...