Jump to content

S/Y Rainbow kommer hjem/ oppussingstråd.


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Ring kind energispar. Tidligere kind service. Mulig de fortsatt ut gjør det. Hils fra meg, mulig det hjelper

 

Ja de kan jeg ho høre med, jeg kjenner jo Per der borte, men er usikker på om han jobber der fremdeles. Skal hilse fra deg! :smiley: Takk enda en gang for god hjelp! (prøvde å hilse på deg i kortesja, men det var jo ganske mye båter rundt deg da.)

 

 

Hei S/Y Rainbow, flott tråd! Imponerende innsats. Må flire innimellom.... Du beskriver hendelsene svært så levende...:-)

Skal love deg å følge med på tråden og komme med tips hvis min ubetydelige erfaring kan være til hjelp. Seiling er i sannhet en magisk opplevelse som flere burde få oppleve.

 

Hei På Svai! :smiley:

Takk for det, flirte ganske mye selv når de forskjellige hendelsene oppstod. :giggle:

Alle råd og erfaringer er til hjelp, så takker for det også! Alle burde få oppleve seiling, forresten så tror jeg at jeg har sett båten din noe sted, S/Y XO låter veldig kjent, vært noe på Østlandet med den?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått bekreftet at det er konkoblingen på gearet som er ødelagt, dette er jo selvfølgelig den dyreste delen i gearet (typisk? :yesnod: ), så da kysser jeg 5300,- for den delen adjø og setter meg rolig og (u)tålmodig tilbake og håper at gearet er iorden før helga kommer.. :pray:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Crap med konkoblingen, det er Murphy's lov i første potens...

Jepp, du har helt rett; S/Y XO ble seilt ifra sin forrige hjemmehavn på Dronningen i august ifjor og hjem til ny hjemmehavn i Hommersåk utenfor Stavanger.

Siden omdøping av navn på båten medfører ulykke.... valgte vi å beholde navnet med ny hjemmehavn. ;-)

Navnet skjemmer jo ingen, men det forplikter....

Hos oss har det kun vært mindre vedlikeholdsjobber som er utført; skiftet toalett slanger, nye gass slanger, nytt pakningsett på toalett og slike små kosejobber. ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Ja de kan jeg ho høre med, jeg kjenner jo Per der borte, men er usikker på om han jobber der fremdeles. Skal hilse fra deg! :smiley: Takk enda en gang for god hjelp! (prøvde å hilse på deg i kortesja, men det var jo ganske mye båter rundt deg da.)

 

 

 

Joda Per jobber der fremdeles. Kjenner han godt.

PS. de har flyttet til Pindsle, rett ved siden av Menkonomen

 

Var ikke mye jeg fikk hilst på andre i kortesja nei, mer enn nok med å følge med båtene rundt meg.

 

Mariell

PT Block 31 Angola

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Crap med konkoblingen, det er Murphy's lov i første potens...

Jepp, du har helt rett; S/Y XO ble seilt ifra sin forrige hjemmehavn på Dronningen i august ifjor og hjem til ny hjemmehavn i Hommersåk utenfor Stavanger.

Siden omdøping av navn på båten medfører ulykke.... valgte vi å beholde navnet med ny hjemmehavn. ;-)

Navnet skjemmer jo ingen, men det forplikter....

Hos oss har det kun vært mindre vedlikeholdsjobber som er utført; skiftet toalett slanger, nye gass slanger, nytt pakningsett på toalett og slike små kosejobber. ;-)

 

Hehe ja er typisk det, nå er konkoblingen forhåpentligvis på vei og fremme i dag..

Da er det den båten jeg tenkte på ja, flott båt du har! :smiley: Jeg får ikke helt jobber med toalettet til å bli kosejobb jeg da, når slike jobber skal tas er jeg plutselig veldig flink til å lære brunetta å skru, så står jeg å viser og peker for å skru må ho jo lære..! :giggle:

 

Joda Per jobber der fremdeles. Kjenner han godt.

PS. de har flyttet til Pindsle, rett ved siden av Menkonomen

 

Var ikke mye jeg fikk hilst på andre i kortesja nei, mer enn nok med å følge med båtene rundt meg.

 

Mariell

PT Block 31 Angola

 

Var oppom der i går, men da var det lapp på døra med (ute på oppdrag), får prøve igjen i dag.

 

Er som oftest slik i kortesja, men hyggelig ble det selv om været ikke helt var med oss. Er vel varmere i Angola tenker jeg..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Begynte å sjekke dette med dieseltilførselen som ikke fungerte ved henteturen i går kveld, skrudde av lufteslangen og blåste ut av den, det virket ikke som det var mye motstand der, men det var et ørlite "puff". Tenkte at dette kanskje rettet opp det jeg oppfattet som et vakuum fra tanken, men når jeg først var i gang med det ville jeg sjekke alt, så skrudde deretter av dieselslangen i begge ender og blåste ut av den ned i en avskåret 5 literskanne, der kom det både diesel og MASSE dritt.

Selger av båten hevdet at tanken var bare 4 år og at den stort sett hadde vært full, den skulle dermed være gullende ren, bildene under viser noe annet. :lol:

 

Er det dette som kalles dieseldyr eller er dette bare rein dritt?

 

Bilde med diesel og dritt sammen.

bilde

 

Her har jeg helt av det meste av Dieselen for å se hvordan dette såg ut mer klart. Ikke lekkert dette, eller som brunetta sa: "Ææææssj!!" :giggle:

bilde

 

Er jo ingen tvil om at denne tanken må tømmes og renses... :lol:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Hehe nei er nok ingen tvil om det, snakka med kind forresten, de skulle fikse gass! Til og med ta turen ned i båten og fylle der for bare 250,- , slipper å skru ut kjøleagregatet også da. :smiley: Takk for godt tips igjen, Mariell! :smiley:


Yes yes yesss!!! :smiley::smiley: :smiley: Konkoblingen er kommet i dag så da får jeg montert giret ikveld og dratt på vannet i helga! :clap: Selv om jeg må ha dieselslangen i kanne så SKAL jeg på vannet i helga!

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Eureka: Takk for tipset, men returen hos meg går i motoren, dette ble grundig sjekket før vi begynte å kjøre på reservekanna, litt flaks kan man jo ha når man får litt tull.. :smiley:

 

Fikk tilbake giret kl 19 fredag kveld og hadde da pakket klar skuta med proviant og diverse før helga, kl 21 hadde jeg montert ferdig giret og satt sammen det jeg måtte skru fra for å få giret ut/inn.

Testet giret en halvtimes tid uten å ha koblet akslingen til slik at jeg kunne ligge der og kjøre med båten i gir, den oppførte seg helt fint og giret ble ikke varmt eller viste tegn til at noe ikke var som det skulle. :thumbsup:

Dro da sammen med rederinnen og en kamerat ut til en øy og la oss til for å hygge oss med litt god mat og drikke for kvelden, våknet lørdag til et skikkelig drittvær (som det var meldt, men er jo lov å håpe :giggle: ) så vi ble liggende ved øya og fant ut at vi rett og slett ikke gadd seile i det pissregnet som var denne dagen. Det ble heller sosialt lag med noen andre venner som lå i båt ved samme øy denne dagen. Herr Dick som jeg har navngitt den gode kompisen av en dieselovn gjorde dette til en tørr og fin dag når man oppholdt seg inne i båten. Sent lørdag kveld fikk vi ett lite glimt av sola før den gikk ned. (bilde under).

 

Søndag stod vi opp til strålende sol med et ørlite kuppelhode etter en lang regndag med mye godt sosialt samvær. Dro så inn for å hente barna som vi hadde lyst å ha med ut på vannet. Kjørte da motor inn til land (grunnet kuppelhode :blush: )

På returen ut igjen skjer det, det kommer et DIGERT smell fra kjelleren, jeg og alle om bord skvetter som fy før vi ser hvit røyk/damp komme opp. Ble litt stresset nå for jeg kunne ikke skjønne hva som er i motorrommet som kan lage et slikt smell og motoren hadde ikke gått mer enn 20 min siden vi hentet barna og hadde fått kjølt seg ned siden vi da lå en times tid.. :confused: Fikk bråluftet med alle luker og dro ned i motorrommet for å stoppe motoren (den hadde fortsatt å gå helt fint) siden stoppkabelen jeg kjøpte var feil, hadde jo klipt bort den gamle, råtne kabelen da jeg tok ut giret. Merket da at motoren ikke var spesielt varm så ble enda mer usikker på hva dette var for noe nå.

Vi kom oss inn til brygga ved hjel av en kamerat med jolle siden jeg ikke hadde lyst å bruke motoren nå og bare var 100 meter fra brygga, fikk åpnet motordekselet som er bak trappa og så da med en gang hva det var for noe, ekspansjonstanken var sprengt i fillebiter..?!! Ble litt lettet for gikk da ut fra at det ikke var så dyre greiene som det hørtes ut som da det smalt, oppdaget at det ikke var lufting på ekspansjonstanken og var et uorginalt lokk fra SAAB (??) på den.

Lurer fælt på hva som gjorde at det ble bygget opp slikt trykk der, kan det ha vært for mye væske på? Kan det være topp-pakningen?

 

Bilder under.bilde

Fra solgløttet lørdag kveld, idyllisk!

bilde

 

Herr Dick

bilde

 

Ett stykk i filler sprengt ekspansjonstank.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Ekspansjonstank uten utlufting høres jo veldig smart ut da :crazy: :crazy: :eek:

En trøst. Nå har du fått testet at ferskvannskjølelinja de er tett :giggle:

 

Lagt til: Er det ikke en utluftingstapp som du kan kople en liten slange på som er rett ned for lokket. ser sånn ut på bildet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hehe ja hadde ikke lagt merke til det jeg, men når jeg oppdaga det så syntes jeg det var meget merkelig ja.. Ny tank er bestilt (650,- for len liten plast-tank på Framnæs Maritime :eek: ) og ankommer imorgen tenker jeg.. :smiley:

Den tappen som er øverst er til vannretur og var koblet til slange den ja, men ingen lufting..

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Fikk kjøpt nye inne høyttalere på Jula http://www.jula.no/5-25-hoyttaler-2-pk-610108 i går, de såg mindre ut på bilde enn de var når jeg fikk de ut av eska hjemme, men tok de med i båten og prøvemonterte de først med tape før jeg kom til at det ikke ble for stort, selv om jeg syntes de var litt større enn jeg forventet. Monterte de deretter og er fornøyd. :smiley: Forskjellen på disse og tilsvarende fra Maritim (Boss) er at disse er under halve prisen. Lyden kom seg betraktelig i båten og tenker vel at jeg skal ha inn en forsterker også for å ytterligere gjøre den bedre. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt en ny plotter, Garmin 720S, den gamle som er en 520 er plassert under sprayhood, har for liten skjerm til å kune leses skikkelig fra styreposisjon. Den nye har mulighet for å koble til radar og få overlay på bilde, det jeg lurer på er; kan denne kobles til en Raymarine Radar og hva trenger jeg eventuelt for å få gjort det?

 

Takknemlig for svar og råd. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Digger tråden - selv om det var litt vondt å lese om alle problemene underveis. Glad du tar alt med godt mot :-) Jeg vil gjerne se flere bilder av båten din - gikk glipp av den Finn-annonsen du la ut når du kjøpte båten. Har det skjedd noe mer nytt, eller er de verste problemene over nå? Fornøyd med kjøpet ditt?

Link to post
Share on other sites

Fint å høre at du liker tråden! :smiley:

Her er alt ved godt mot fremdeles! Dukker alltid opp et nytt problem.. :lol: Vel, det har ikke vært de største problemene i det siste, jeg har fått monter den nye plotteren og er strålende fornøyd med den, har også fått montert den nye ekspansjonstanken fra Framnæs Maritime som jeg mistenker har innhold av gull i plastikken.. :giggle: Har også fått hengt opp lazybagen slik at den er til mer bruk enn bare som bomtrekk som den forrige eieren hadde brukt den som, det såg straks mye finere ut også når vi fikk seilet liggende på toppen av bommen.

Her gjorde jeg jo som den feiltenkende dusten jeg er en ny tabbe, ikke en stor tabbe, men likevel noe som fører til litt merarbeid for meg.

 

Jeg har sett litt på forskjellige løsninger av opphenget til lazybagen og også forhørt meg med andre seilere om hvordan de ville hengt den opp (rart hvor mange forskjellige løsninger og meninger folk kan ha på en så tilsynelatende enkel sak, han ene ble nesten sint når jeg la frem min tenkte løsning og mente at en seilmaker var den eneste som kunne gi meg et skikkelig svar). :lol:

Vel til tabben, det eneste jeg ikke hadde sjekket og forhørt meg om var hvilke type line jeg skulle bruke til bæggen, jeg tok det som en selvfølge at man her bruker elastisk line for å slippe at den strammer seg når man slår ut bommen på lens samtidig som den henger stramt og pent hele tiden uten at man må frem på masta for å slakke av.

Jeg har 3 fester på lb'en og kjøpte da inn 2 dobbeltrinser 4-8 mm til å ha i salingshorna (de som var der er enkle) og 4 enkle til linene, kappet da til 3 meter line til de to ytterste festene og kjørte en trinse inn på den før jeg festet de i LB'en, hengte så en 4,5 m line fra trinsen som var tredd på den korte 3 m linen og hadde en trinse inn på denne før jeg festet den på det innerste festet på LB'en, tok deretter en line og festet fra trinsa på 4,5 m linen og klatret opp i salingshorna for å kjøre gjennom dobbeltrinsen der for så å gå ned til forkant av mast. (Håper dette høres forståelig ut)

Dette ble seende ganske så pent ut helt til jeg oppdaga at det var så mye strekk i linene at jeg fikk de øverste enkel trinsene nesten helt opp i salingshorna når jeg strammet det til slik jeg ville ha det. :blush:

 

Så dette må jo fikses, skal jeg kappe ned lengdene jeg har på linene som er festet for å få det hele til å se mer riktig ut eller skal jeg bytte ut alle linene? :confused:

 

Har merkelig nok glemt å ta noe særlig bilder av hele båten, men dette skal jeg få gjort. Under kommer en del bilder fra noe av de jeg har gjort + litt hygge.

 

En annen ting jeg opplevde her i forrige uke etter å ha vært ute å seilt i ganske så bra vind er at motoren dagen etterpå begynte å dø ut på turtallet for så å komme seg igjen, jeg tenkte at dette ikke kunne være dritt i dieselen siden jeg fremdeles kjører motor fra slange ned i kanne ( har vært ALTFOR fint vær her i det siste til å ligge i kjelleren og rense tank) :saint: . Det været passer best til å ta seg en pils og kose seg i. Uansett så byttet jeg da filter og som jeg mistenkte så var det ikke noe dritt i det jeg byttet ut. prøvekjørte motor og det var akkurat det samme problemet fremdeles. Kom da på at motor gikk litt på tomgang for å lade da jeg seilte dagen i forveien, kanna var da ca 1/3 full og siden vi hadde lagt litt på skjeve (både den ene og andre veien) så kan det jo hende at den hadde sugd litt luft fra slangen, så fikk luftet motor og nå malte den igjen som en katt. Problem solved! :thumbsup: Dessverre så ødela dette for tur til Stavernsfestivalen, men vi fikk vært på sjøen likevel. :smiley:

 

Er fremdeles meget fornøyd med kjøpet, på tross av ting som dukker opp og vi har brukt båten hver helg siden vi hentet den og nesten alle ukedagene i tillegg, vi overnatter ofte i båten nå i ukedagene også for så å dra inn til land og jobb på morgenen. :smiley: Har jo tross alt ferie fra 16.00 - 09.00 hver dag før storferien starter om halvannen uke. :yesnod:

 

Bilde av høyttalerne som jeg kjøpte på Jula.

 

dsc_0091.jpg

 

Bilde av lazybag-opphenget, dårlig bilde, skal få tatt et bedre.

dsc_0140.jpg

 

Bilde av undertegnede som holder på å bytte ut plotter.

dsc_0137.jpg

 

Bilde av trompetisten vår som passer på at flagga kommer ned til rett tid samt fyller øya med god stemning når han drar i gang for eksempel "hvem kan segla forutan vind" i sene kveldstimer.

dsc_0119.jpg

 

Skipsbikkja har funnet seg godt til rette om bord, han selv syntes han får løpe for lite fritt når vi går for seil, men det får bare være.

dsc_0173.jpg

 

Middag som kan anbefales i varmen.

dsc_0171.jpg

 

På vei til land og jobb i går morges kl 06.30 med 20 grader i lufta.

dsc_0172.jpg

 

I går kvelds solnedgang. Nydelig! Kan se S/y Rainbow her som den høyeste masta på bildet.

dsc_0178.jpg

 

4 Timer jobb nå så er det rett på sjøen igjen! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå er motet litt nede her.. Problemene vil jo ingen ende ta.. I dag tidlig på vei til jobb (overnatter i båten nå i disse fine dagene) merket jeg en hardere gange på motoren. Har søkt litt opp og ned her på forumet og har funnet en som har hatt samme problem som jeg fikk i dag. Det står dessverre ikke en konklusjon i den tråden, er VELDIG takknemlig for svar rundt dette, da det bare er får dager til jeg går på ferie og vi hadde planlagt båttur. :pray:

 

Se denne tråden, jeg har fått det samme problemet. https://baatplassen.no/i/topic/74181-problem-med-temp-og-forbruk-av-olje-paa-volvo-penta-md11/


Ingen som har hatt eksakt dette problemet foruten TS som jeg linket til?

Er rimelig desperat :giggle: her nå og er veldig interessert i å vite hva konklusjonen er på dette problemet.. Har hvert fall funnet ut at sjøvannspumpa må sjekkes (simeringene).

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

@superman: Du ville ha flere bilder av båten så det kommer under, har ikke hatt lyst å legge ut hele bilder tidligere fordi jeg gremmes over den styggeste vindskjermen i plexi som jeg noen gang har sett. :blush::giggle:

 

I går etter å ha hatt en meget motløs dag tok jeg meg i rævskinnet, dro det opp av stolen og spaserte ned til båten, var nesten vettskremt etter å ha lest en del sider om lignende problemer som jeg nå har her på forumet :giggle:. Er virkelig noen her inne som er skikkelige dommedagsprofeter og som kan knekke sammen motet til den mest optimistiske kløna (meg i dette tilfellet).. :giggle:

 

Vel, vel.. Jeg krøkte så den lange kroppen min inn i akterlugaren og inn sideluka til motorrommet, lå å "bannet og steikte" litt før jeg begynte å skru ut sjøvannspumpa, dette gikk raskt og var uproblematisk. Da jeg hadde fått den ut så jeg at også på koblingspunktet inn til motor fra pumpa var det olje/vann/gørr og ble enda mer optimistisk i forhold til at det bare er denne som utgjør feilen med å få vann inn i motor. :thumbsup: Bilde av pumpe med gørr under.

 

Etter at jeg hadde fått denne ut ville jeg sjekke enda litt mer opp inne i det rommet, har jo alt vært der utallige ganger, men en ekstra gang inn der med motet oppe igjen kan jo aldri skade. Fant så et par feil som jeg har grublet litt på, men utsatt å ordne opp i pga strålende solskinn og kald pils. :lol::cheers:

Husker ikke om jeg tidligere har nevnt det, men ferskvannspumpa som er drevet fra tenningen har ikke fungert derfra så jeg har tyvlånt strøm fra skapet for å få denne til å gå. Nedi bunnen fant jeg en ende av en ledning som rakk frem til og tydeligvis har vært koblet opp mot pumpa. Tidligere eier sa at han hadde hatt fra hverandre koblingene på hele tennings panelet med klokker og ladelys og meddelt meg at ladelyset merkelig nok lyste fullt hele tiden selv om han hadde målt dynamoen til å gi riktig strøm. Syntes det var litt rart siden det ikke har lyst så lenge jeg har hatt båten, men har selv målt at dynamo gir riktig strøm. Så jeg begynte å gruble litt på dette og fulgte ledninger frem og tilbake, opp og ned, gjennom strømper og sokker for så å prøve å koble til denne igjen da den helt tydelig har vært koblet til ferskvannspumpa. Gikk så opp og skrudde på tenning for å sjekke om pumpa da ville gå (etter å ha satt tyven i arrest), da lyste plutselig ladelyset fullt igjen :confused: , gikk ned for å høre om pumpa gikk og det gjorde den ikke.

De små grå fungerte plutselig utmerket godt og jeg skjønte da at tidligere eier har koblet pumpa til ladelyset og ikke tenninga, fant så kabelen som var koblet fra dynamo hengende litt skjult og løst bak motorpanelet, med andre ord har ikke dynamoen vært koblet til ladelyset, men derimot ferskvannspumpa og dermed det vedvarende lyset som tidligere eier har hatt. :lol::clap::lol: Noen som har ett koblinskjema for tenningsboksen?? Vil gjerne gå over dette etter å ha sett de feila der. Bilde under av koblinga som gikk til ladelyset fra pumpa.

 

Ville deretter finne hvor motoren kaster ut olja og vannet i motorrommet, så leitet rundt med lommelykt og fant heldigvis ingen renninger fra toppen, men fant derimot renninger fra selvstarteren (denne motoren kan startes med sveiv herfra) bak oljepåfyllingen under det ene luftfilteret. Der var det masse griseri og øljesøl ned til oljefilteret og langs motorveggen så her har vi nok stedet olja kommer ut. :clap:

noen som vet hva som må gjøres med den for å stoppe oljen i å komme ut der eller vil dette fikse seg selv ved at motoren ikke får vann inn??

Bilde under.

 

Har i dag morges vært å fått tak i nye simeringer (kr 228,- for 2 stk) til sjøvannspumpa og gleder meg til å få den demontert i ettermiddag og få sjekket om de som er der er helt gåen.

 

Avslutter nederst med bilder av båten som har blod i urinen + litt kos! :smiley:

 

Sjøvannspumpa med gørr.

bilde

 

Kobling fra ferskvannspumpa til ladelyset :giggle:

bilde

 

Nede mellom filterne her ser dere en liten rund ende der olja ser ut til å ha kommet ut fra.

bilde

 

Bilde av S/Y Rainbow med den stygge vinskjermen i plexi. :blush:

bilde

 

Fra andre siden.

bilde

 

Den store synderen som gjør at ting har en tendens til å bli utsatt.. :lol::drink:

bilde

 

Barna koser seg :thumbsup:

bilde

 

Buffet i båten når vi lå i Kjerrinvik forrige helg og hørte på Delillos. :smiley::cheers_wine::easter:

bilde

 

 

Takknemlig for svar på ovenstående spørsmål og fortsatt god sommer til alle andre som titter innom denne tråden! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Kjørte innom motorguruen min for noen gode råd i går etter jobb, jeg viste han sjøvannspumpe delene og det endte jo med at han fikk krutt i rumpa og monterte sammen sjøvannspumpa som jeg på forhånd hadde demontert og ga den en full shining samtidig! :thumbsup: Prøvde å putte på han noen kroner for dette, men det ville han ikke høre snakk om!! Det var viktigere med skikkelig utført arbeid enn penger sa han, men skal putte på han noen pakker med sigaretter som han liker veldig godt når jeg skal innom han etter jobb for å levere lånt pumpe i dag. Han ga meg også noen meget gode råd om hvordan jeg skulle utføre oljeskift som jeg kommer til å beskrive under, jeg sa jeg skulle opp til BT og kjøpe pumpe til å suge ut olja med og da kom han med en elektrisk pumpe som han hadde laget i stand selv som han ville låne meg, denne gjorde jobben mye enklere! Den mannen har sin vekt i gull!! :smiley::thumbsup:

 

Så til gårdagens båt-jobb.

Startet med å montere sjøvannspumpa på motoren, tømte motorene for olje/vann eller kanskje det var vann/olje ( :lol: ), rengjorde deretter alle åpninger som jeg får åpnet for gørr, så ut som selveste busemannen selv hadde vært på besøk der med sveisestøv i nesa... :giggle:

Fylte motoren med 2, 5 liter diesel og en halvliter olje som er ca 2 dl for mye. motoren skal ha ca 2,80 dm3 med olje. Rettet opp "kompresjonshåndtakene" på toppen og tørnet motor på starteren med denne blandingen i ca 5 min. (koblet deretter til landstrøm for lading :giggle: )

 

Tømte så motor for denne blandingen og fylte på 4 (!!) liter olje som er ca 1,2 liter for mye, dette er ganske tidkrevende da på fyllinga ligger meget trangt til samtidig som det renner sakte ned. ( brukte ca 25 min på denne påfyllinga..) Startet motor og lot den gå på turtall rett over tomgang i 15 min, tømte så motor for denne nye olja som da den kom ut var blitt grå.

Byttet oljefilter og fylte på nye ca 2.90 L med en bedre kvalitetsolje. (Nye 20 min med påfylling som medførte en øm rygg og ømme skuldre)

 

Startet så motor igjen og lot den gå i 30 min på tomgang.

 

I løpet av det første oljebyttet forsvant all hvit eksos og den ble normal, motoren fikk også en finere gange etter hvert som den fikk gå og oljebyttene ble utført. Det jeg oppdaget var er at det var spon i filteret som jeg byttet ut, dette kan komme av at motor fikk så god opprenskning som den gjorde, men kan også være noe som har kommet nå nylig har jeg blitt fortalt av guruen min. Han mener at jeg fint kan bruke motoren nå i ferien og at det mest sannsynlig ikke vil skje så mye med den, men ha et våkent øre til den.

Har tenkt å følge dette rådet siden jeg tar ferie i morgen ettermiddag og ønsker å benytte båten i den, men jeg kommer nok ikke til å bruke den hardt.. :pray:

Havarerer den så havarer den.. (havarer er egentlig et banneord for meg nå rett før ferien) :lol:

 

Litt ved siden av: En KJEMPESTOR takk til Mariell som ga meg tlf nr til denne motor/gir-guruen som er så behjelpelig og flink! :smiley::thumbsup: Vanker båtdram på deg "Mariell" ! :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

 

Bare hyggelig Rainbow. En ankerdram er ikke å forakte. :)

 

får desverre ikke lagt inn smily's med denne ekstreme trege netttilkoblingen jeg har her nede på jobben.

ICE er hyperask i forhold

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

@ Mariell: Da blir det ankerdram når jeg ser du er i fjorden igjen! :smiley:

 

@ Eureka: Hehe ja følger tråden din og har tatt mye lærdom av ditt prosjekt Eureka. :smiley: Fin båt og godt jobba! :thumbsup: Håper bare båten hvert fall holder gjennom ferien nå, så får vi se om det ikke blir en ny motor på den i løpet av vinteren kanskje, nevnte dette til guruen, men da reagerte han nesten som at jeg spyttet han i tryne.. :giggle: Noe ny motor ville han ikke høre snakk om at jeg skulle ha.. :lol:

Båten er jo fra 1990 med registrering i -91 og med tanke på dårlig vedlikehold av tidligere eier så er det jo ikke uventet at det dukker opp noe nytt hele tiden.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

jeg har jobbet alt for mye og seilet alt for lite i sommer. Det har resultert i en begrodd båt. Brukte et par timer i går til å skrape den ren under vannlinjen med teleskopstang og vindusnal. Så nå er alt så meget bedre. Skal hoppe uti sjøen i dag med våtdrakt, snorkel og maske og ved hjelp av en sånn plast-sak man bruker til å stryke ut tapet med, skrape av siste rest. -Samt en inspeksjon av skovhjulet til loggen....skal tro om jeg klarer å bytte zink på akslingen også :)

Link to post
Share on other sites

Våtdrakt? :wink: Har heldigvis fått brukt skuta mye selv, det lengste den har lagt uten bruk er når giret ble overhalt i en uke, halvannen.. Så har ikke fått mye groe, men helt akter på skroget i buen på akterspeilet så ligger båten med ca 4 cm av akterspeilet konstant nedi sjøen, dette resulterer i flittig bruk av kosten der for den delen er jo veldig synlig og det kommer fort litt grønt gress der (kanskje jeg bare skulle skrapt det av og gitt det til noen som er mer glad i grønt gress en meg? :wink::lol: )

 

i dag blir det prøvetur, så gjenstår det å se om motoren holder ved belastning også.. :pray:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...