Jump to content

S/Y Rainbow kommer hjem/ oppussingstråd.


S/Y Rainbow

Recommended Posts

Ja... Da var testturen foretatt i går.. :nonod: motoren gikk i stå etter en halvtimes gange med lav belastning... :diving: Dette er jo typisk siden jeg går på ferie i dag... :thumbsdown: Kan fortelle mer om dette senere..

 

På den LYSE siden, jeg trålet finn.no i går kveld etter at jeg var tauet inn og nyoverhalt mye nyere motor er nå kjøpt inn! :yesnod::thumbsup: Jeg stoler ikke lenger på denne motoren som jeg har, uansett hvor mye jeg hadde overhalt den, det tar dessuten mye mer tid å overhale den enn å bytte til ny motor så har blitt noen telefoner i dag.. :lol:

Nå får jeg hvert fall en VP 2003 som er overhalt og komplett med gir. Med andre ord kommer det snart til salgs ett MS2 gir som er nyoverhalt og en ikke fullt så nyoverhalt MD11D. :giggle:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

 

Imponert over at du greier å se det positivet i alle problemene du har hatt den siste måneden.

På den annen side, hjelper ikke å grave seg ned å synns synd på seg selv.

får håpe at ikke hele ferien blir på Asnes.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja er jo ikke noe poeng i å syntes synd på seg selv, er da mye bedre å prøve å se det positive i det, for da får både jeg og resten av familien en bedre hverdag.

Jeg ser det slik, den gamle motoren var det så mye tull med at jeg uansett ikke hadde prøvd meg på noe lengre turer med den siden jeg var så utrygg på den, nå får jeg en nyoverhalt motor inn som jeg etter litt testing sikkert kommer til å føle meg trygg på og dermed våge å dra på lengre turer med. :thumbsup:

Greit nok at jeg har seil, men vil også gjerne ha en fungerende motor som jeg kan bruke, man vet jo aldri hvilke situasjoner som dukker opp.

Nå sitter jeg bare å venter på at selger av motoren skal ringe for at jeg kan dra ned å hente den.. Båten ble i går levert til en som skal gjøre mesteparten av jobben for meg, fordi jeg ikke orker å bruke ferien på å ligge å skru. Han er i gang med å ta ut MD11'en så det blir klart til den nye kommer inn. :smiley:

 

Jeg skal selv ta en skikkelig rengjøring i motorrommet da han har fått ut MD11'en, for ser ikke lekkert ut der etter at det har blitt presset olje ut av motoren. Hva er best å rengjøre dette med? Diesel?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Takk for headup'et Eureka. :thumbsup: Tenkte å bytte lydisoleringen ja, er den 30 mm fra BT ok?


Da er nye motoren hentet, :smiley: men det ser ut som jeg ikke har fått med meg ferskvannspumpa her, kan hvert fall ikke finne den selv. Møtte en hyggelig og tillitsfull selger som har kjøpt motoren nyoverhalt, men ikke brukt den selv av forskjellige årsaker. Da jeg kom hjem stusset jeg litt over at kabelstokken er splittet i ene enden og dermed mangler en kontakt. Videre har jeg merket at motoren mangler ferskvannspumpe, dette skulle selger se om han fikk tak i fra de han kjøpte motoren fra. Se bilder under.

 

dsc_0242.jpg

dsc_0243.jpg

dsc_0240.jpg

dsc_0239.jpg

 

 

Her ser dere jo klart at denne mangler ferskvannspumpa som skal stå under dynamo.

Det siste bildet la jeg til på pur F for å vise at "Yep guys jeg kjører en biltype med farge som mange av dere ikke liker så godt for å si det mildt" :giggle: Ref noen OT tråder om svarte Audier o.l. :lol: Men jeg er en hyggelig kar fordet altså og heller ikke et trafikksvin.. :saint:

 

I værste fall at ikke selger får tak i denne pumpa som jeg trenger så sårt, er det noen alternative løsninger som kan brukes? Feks bruke den gamle pumpa som står på Martec'en i MD11D'en?

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Kjøleproblemet er løst etter mye god hjelp i egen tråd angående problemet. :thumbsup:

 

Igår og i dag har vi fått ut gamlemotoren, montert kjølesystemet slik det skal være på den nye, fått rengjort motorrommet (det var det SKRIKENDE behov for :sweat: ) , fått isolert motorrommet med nye isloasjon, fått inn den nye motoren, kappet vekk masse gamle kabler som er til? :confused: , lagt opp den nye kabelstokken + litt andre småting. :smiley:

 

Imorgen gjenstår det finjustering av motor, tilkobling og mentering av pumper, filter og ekspansjonstank + litt diverse før prøvetur. :thumbsup:

 

Det kommer bilder av det hele, men orker ikke nå siden jeg nettopp har kommet hjem etter å ha holdt på siden i morges.. :clap:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

glemte å kommentere ditt tidligere spørsmål om isolasjonstype. Jeg brukte typen med blyplate inni. Hadde en stor plate fra før i hvit farge og kjøpte resten jeg hadde behov for, fra BT som var samme type plate.

 

bilde

 

Etter... dog ikke helt ferdig på dette bildet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den så fin ut, jeg kjøpte den vanlige varianten, litt gnien nå om dagen siden jeg har så mange andre store utlegg. :lol: Hmm kanskje rive ut imorgen og bytte?? Nei, får heller bytte til den varianten du har lagt inn når jeg får energien til å begynne å rote nedi der igjen etter dette motorbytte.. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Biltema sin er svart, så det ser ikke like lekkert ut. har det i motorromstak og bakveggen. Denne hvite fikk vi feillevert fra Grandezza i Finland som følge av lekkasje på sjøvannsfilteret på D6motoren og våt isolasjon i motorromsluka. Så jeg brukte det jeg hadde liggende. Kostbar er den også. -om det er verdt pengene...tja... sikkert ikke :) behold det du har og bruk tid og pengene på noen annet.

 

lagt til: viktigere å bruke tid på å tette alle lydlekkasjer fra motorromet til salong og ut i skott/ benkerom. Bare husk å la motorrommet få nok luft.

 

Stå på!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...