Jump to content

Ny tenningslås er koblet til, men Beta marine motor starter ikke


cheetah

Recommended Posts

Da har jeg fått ny tenningslås som er koblet. Tenningslåsen er annerledes enn den gamle og mere robust pluss at glødingen er mot venstre og ikke samme veien man vrir for å starte motoren. Det meste av koblingen var bare å kopiere fra den gamle men en ting som var annerledes er at det står AC istedenfor 1 og 15/54 som var på koblingen til den gamle låsen. På 1 var det 2 hvite kabler og 15/54 en brun. jeg koblet alle 3 sammen på AC. Har jeg gjort noe feil eller? var et koblingspunkt som det sto 50 på og men var ikke brukt på den gamle tenningslåsen. Jeg vridde om tenningen og lys osv funket og lyd men når jeg vridde helt til start posisjon så skjedde det ingenting.. Hadde tenningen på tok en kabel direkte fra pluss på batteriet og på koblingspunktet på startmotoren. Da startet motoren med en gang. Er det releet som er gåen eller noe? Noen som har vært bort i noe lignende og kan komme med noen gode råd :smiley: Legger med noen bilder men er ikke så bra kvalitet på de.

 

Kobblingssiden av den gamle tenningslåsen

 

bilde

 

Den nye tenningslåsen

 

bilde

 


bilde

 

bilde

 

Dette er vel releet men hvordan får jeg testet det?

 

bilde

 

 

Link to post

biltema hadde ikke sånn type rele og ikke, bilxtra, meconomen, bestmarine osv heller.. Skal høre med en spesial forretning i morgen. Fikk låne med meg et rele fra en gammel mercedes men når jeg skulle sette over fra den gamle så var det bare 3 kontakter og ikke fire. Har jo funket tidligere som det er så skjønner ingenting og ifølge koblingsskjemaet så var det heller ikke riktig. Mangler en svart ledning også ifølge skjemaet. Så står litt fast nå :headbang: Men kan være det funker med nytt og riktig rele :smiley: Noen som kan hjelpe meg her? Legger med et par bilder av koblingsskjema og nærbildet av releet på skjemaet. Ble desverre ikke så bra kvalitet på bildene og det ene er på siden.

 

bilde

 

bilde

Link to post

50? Må være 50a på tenningslåsen du mener og der blir bare 17, 19, 30 og ac brukt i følge tegning. Virker ikke som det er noe rele til i nærheten av motor ifølge tegninger, bare en 40a sikring. Alt av lys, lyd og målinger fra instrumenter fungerer når tenningen er på og jeg starter motoren vet å ta ledning fra + på batteri og på starteren der den rød/hvite kabelen er. Den rød/hvite får spenning på tenningslåsen når jeg vrir om tenningen og virker ikke som det er brudd i kabelen heller. Kan være noe jeg ikke ser helt men vet ikke helt enda..

Link to post

Da starter motoren som bare det med tenningslåsen :smiley: Målte den rød/hvite kabelen nede ved startmotoren når jeg vridde om tenningen og så at det var spenning der så byttet ut kabelskoen og vips så startet motoren med en gang når jeg vridde om tenningen :thumbsup: Så nå er jeg klar for båtsesongen :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...