cheetah Startet 13.Juni.2013 Del på Facebook Startet 13.Juni.2013 Da har jeg fått ny tenningslås som er koblet. Tenningslåsen er annerledes enn den gamle og mere robust pluss at glødingen er mot venstre og ikke samme veien man vrir for å starte motoren. Det meste av koblingen var bare å kopiere fra den gamle men en ting som var annerledes er at det står AC istedenfor 1 og 15/54 som var på koblingen til den gamle låsen. På 1 var det 2 hvite kabler og 15/54 en brun. jeg koblet alle 3 sammen på AC. Har jeg gjort noe feil eller? var et koblingspunkt som det sto 50 på og men var ikke brukt på den gamle tenningslåsen. Jeg vridde om tenningen og lys osv funket og lyd men når jeg vridde helt til start posisjon så skjedde det ingenting.. Hadde tenningen på tok en kabel direkte fra pluss på batteriet og på koblingspunktet på startmotoren. Da startet motoren med en gang. Er det releet som er gåen eller noe? Noen som har vært bort i noe lignende og kan komme med noen gode råd Legger med noen bilder men er ikke så bra kvalitet på de. Kobblingssiden av den gamle tenningslåsen Den nye tenningslåsen Dette er vel releet men hvordan får jeg testet det? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 (redigert) Virker som releet er gåen. Hvor i bergen området får jeg tak i nytt rele og hva heter den type rele som jeg har? de har ikke sånt på bensinstasjonene jeg har vært hos.. Er 40a det som er i båten men går det greit med et på 30a eller må det være 40+? Redigert 14.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/ Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
cheetah Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 biltema hadde ikke sånn type rele og ikke, bilxtra, meconomen, bestmarine osv heller.. Skal høre med en spesial forretning i morgen. Fikk låne med meg et rele fra en gammel mercedes men når jeg skulle sette over fra den gamle så var det bare 3 kontakter og ikke fire. Har jo funket tidligere som det er så skjønner ingenting og ifølge koblingsskjemaet så var det heller ikke riktig. Mangler en svart ledning også ifølge skjemaet. Så står litt fast nå Men kan være det funker med nytt og riktig rele Noen som kan hjelpe meg her? Legger med et par bilder av koblingsskjema og nærbildet av releet på skjemaet. Ble desverre ikke så bra kvalitet på bildene og det ene er på siden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Det relét på teginga og den på biltemalinken er vel like, eller er det noe jeg ikke ser? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 det manglet en motstand eller noe på den biltema sin og i butikken hadde de bare 30a rele og er beregnet for diodebelysning virket det som. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 50 er til starterinnslaget. 30 er fra batteriet. Det er ikke mulig å se av skjemaet ditt hvordan tenningslåsen er koblet men ofte er reléet til andre ting enn motoren. Hvis det er relé til starteren sitter det oftest på motoren i nærheten av starteren. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 50? Må være 50a på tenningslåsen du mener og der blir bare 17, 19, 30 og ac brukt i følge tegning. Virker ikke som det er noe rele til i nærheten av motor ifølge tegninger, bare en 40a sikring. Alt av lys, lyd og målinger fra instrumenter fungerer når tenningen er på og jeg starter motoren vet å ta ledning fra + på batteri og på starteren der den rød/hvite kabelen er. Den rød/hvite får spenning på tenningslåsen når jeg vrir om tenningen og virker ikke som det er brudd i kabelen heller. Kan være noe jeg ikke ser helt men vet ikke helt enda.. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 hei om ledningen får spenning oppe på tenningslåsen, men ikke nede på innslagsreleet må der vel nesten være brudd.. prøv å legg opp en ledning paralellt så vil du ihvertfall se det. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Skal det være et rele på startmotoren og? uansett så slår noe inn slik at motoren starter når jeg tar pluss rett fra batteriet. Jeg målte motstanden i kabelen og virker ikke som det er brudd men kan sjekke med en egen kabel som du sier ja. Takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Ble desverre ikke så bra kvalitet på bildene og det ene er på siden.Manualen ligger her: http://www.betamarinenw.com/Engines/betamarine-beta9.html Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Da starter motoren som bare det med tenningslåsen Målte den rød/hvite kabelen nede ved startmotoren når jeg vridde om tenningen og så at det var spenning der så byttet ut kabelskoen og vips så startet motoren med en gang når jeg vridde om tenningen Så nå er jeg klar for båtsesongen Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Supert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.