Kimandre88 Startet 13.Juni.2013 Del på Facebook Startet 13.Juni.2013 Trenger hjelp til kobling av dynamoen min. Jeg vet ikke hvor den gule som stikker opp skal henn. Det er kun merka w og b-. Satt minus på b- å pluss på den tykkeste skruen. Når jeg da skulle starte smelta minusen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 (redigert) Den gule kabelen tilhører trolig ikke regulatoren, jeg mener at det opprinnelig er en lyseblå/grå kabel som går fra Iskra-regulatoren til minus.Likevel, dette er minste problemet som du har. Verre er at isoleringen ha smeltet.Dette tyder på en direkte kortslutning, eller at diodene rykte m.m., blir i grunn det samme og feilen må fjernes før du går videre.Du er altså nødt å levere dynamoen på verksted, eller å kjøpe en ny med det samme siden den er så billig at ordentlig reparasjon nesten ikke lønner hvis en ikke kan gjøre det selv. Jørg Redigert 14.Juni.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kimandre88 Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Takk for svar, ny dynamo kjøpt :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SulzerRTA Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Hei Kjekt å få noe nytt. Allikavel OBS med ny dynamo at du kobler den riktig. Kan informere om at gul W er tilkobling til turteller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Det hele en gang til og nå riktig. Gul kabelen til høyre er bare en bro mellom en fase (nederst til høyre inngang til diodebroen og kontakt med betegnelsen "W" Hvis regulatoren er en 1528 da er kablen som stikker ut til venstre D+ til regulatorens fanekontakt. Og da kommer vi til trådstarterens problem. Smeltet kontaktet er nemlig ikke B- men D+. (kontakt for tilkobling av ladelampen.) B- derimot er kontakte øverst til venstre på bildet. B+ er den på venstre side men nederst. ------------------------------------------------------- Det som ha skjedd her er at Kimandre88 koblete batteri-minus til D+. Først skjer det ikke noe siden diodene sperrer på andre side. T.o.m. da han vridde nøklen gikk det greit fordi ladelampen sender da bare spenning til minus. Men når han har startet motoren begynte dynamoen å produsere strøm, også til D+. Så, stakkars D+ kontakten måtte bare smelte fordi den tåler ikke direkte kortslutninger. Ende Lykke til videre med ny dynamo. Pass på at du kobler riktig, det står påstemplet på både deksel og dynamo-hus. Jørg __________________________ Fant nå også en dynamo av det samme type. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Alexfoxi Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Hvilken dynamo kjøpe du? Sitér dette innlegget - Hvorfor står svenske fyrtårn opp ned?- For at ubåtene også skal finne veien. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.