Jump to content

Har vi blitt sjøens politi ????

Allan E

Recommended Posts

Jeg synes at baatplassen`s brukere påtar seg mer og mer rollen som sjøens politi. Skal vi lete etter bilder, episoder, historier eller ulykker for den saks skyld for å måtte mene noe her på internett. Av og til har vi ment, vi har dømt, vi har trodd, men vi tok feil alle sammen, meg inkludert.

Jeg vil ikke nevne noen av de trådene som har vært, men tenk tilbake for å se om det har vært mange. Noen klager på at den blå båten av det merket kjører for fort, den røde båten av det merket spiller for høy musikk, skipperen i den båten der luktet av alkohol.

Jeg må si at jeg synes det har blitt for mye av den slags.

Å jeg må innrømme at av og til reiser jeg ut sammen med noen kamerater for å kose meg med litt drikke og litt fiske. Kanskje en bruker en litt mindre båt med en liten motor som det ikke er så nøye med, den er godt kjent i farvannet og finner veien hjem uansett.

Det er ikke bestandig en kan si sikkert når en kom hjem eller hvem som styrte, men det det har bestandig gått bra.

Har vi mistet evnen til bare å kose oss, å la andre seile sin egen sjø uten at vi skal kommentere det.

Kan hende er det en tendens i den retning du beskriver, tenker å annen tråd på gang her nå og siste ang. båtbilder fra Brazil ... Det kan jo hende at fremleggelse av disse bildene/episodene har en tendens til å være soling i egen glans, men det gjelder neppe alle. Og den effekt som bekreftelsen for at "slik skal det ikke gjøres" har, er i alle fall ikke av det vonde. Men så var det personvernhensyn, da, den biten er nok litt mer problematisk. Kom plutselig til å tenke på at jeg har vært i mange situasjoner som jeg ville ha vært beskjemmet over å se omtalt eller avbildet her ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Dette er nok desverre ikke bare en trend her i forumet, men det er generelt i samfunnet. Vi liker å heve oss over andre, kommentere hvor "dumme" de er. Vi koser oss over andres tabber og henger dem like gjerne ut for både det ene og andre.

Dette er nok en trend vi må leve med, den styres av markedet. Skandaler og fadeser selger best, om det er sant eller ei spiller mindre rolle.

Vi er nok ikke så mye bedre her på baatplassen heller, vi kaster over avisinnlegg henger ut folk fordi de har penger til å kjøpe stor båt(les leketøy), eller de har båter de kan kjøre veldig fort med som bråker i tillegg midt på en søndag.

Jeg synes vi skal feie for egen dør før vi starter hos andre, men det er nå min mening da :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg synes at baatplassen`s brukere påtar seg mer og mer rollen som sjøens politi. Skal vi lete etter bilder, episoder, historier eller ulykker for den saks skyld for å måtte mene noe her på internett. Av og til har vi ment, vi har dømt, vi har trodd, men vi tok feil alle sammen, meg inkludert.

Jeg vil ikke nevne noen av de trådene som har vært, men tenk tilbake for å se om det har vært mange. Noen klager på at den blå båten av det merket kjører for fort, den røde båten av det merket spiller for høy musikk, skipperen i den båten der luktet av alkohol.

Jeg må si at  jeg synes det har blitt for mye av den slags.

Å jeg må innrømme at av og til reiser jeg ut sammen med noen kamerater for å kose meg med litt drikke og litt fiske. Kanskje en bruker en litt mindre båt med en liten motor som det ikke er så nøye med, den er godt kjent i farvannet og finner veien hjem uansett.

Det er ikke bestandig en kan si sikkert når en kom hjem eller hvem som styrte, men det det har bestandig gått bra.

Har vi mistet evnen til bare å kose oss, å la andre seile sin egen sjø uten at vi skal kommentere det.

<{POST_SNAPBACK}>

Er _litt_ enig med deg. Han som solgte båten med bilde av barn på dollbordet (annen tråd) kunne vel kanskje blitt anonymisert? :blush:

Samtidig er det vel dessverre ofte slike turer som du beskriver som bidrar til at vi hadde 51(?) omkomne i fritidsbåtulykker i fjor...(selv om det har gått greit med dere). Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen fra tidligere år med bryggedans osv, men har etterhvert moderert meg til å vente med styrepilsen/ankerdrammen til jeg ligger surret til kai.

Husker vi var på vei til bryggedans i Helgøysund en gang på 80-tallet. Krysset over Nedstrandsfjorden (som er BRED) fra nord med en Nidelv 24 som marsjet 5-6 knop. Så kom det et utrolig regnvær. Vi siktet inn autopiloten mot innløpet, tok med oss pilsen ned i kabinen og satte i gang med et slag "mattis". Førstemann som måtte opp for å "tømme tanken" hadde akkurat fått opp smekken da han måtte kaste seg over autopiloten for å kople ut og svinge unna. Vi var noen få meter fra å ende opp på svaberget ved fyrlykta som står ved innløpet fra nord. Moral: Sabla god autopilot som traff så godt :lol:

Vi fniste oss selvsagt nesten ihjel, men i ettertid ser jeg at det ikke var så utrolig lurt - ikke bare at vi holdt på å ende opp på land; "tømming av tanken" hengende over akterstevnen mens skuta går på autopilot og resten av banden sitter mer eller mindre nedsnødd i kabinen var nok vel så farlig.

Tipper det er flere som kjenner seg igjen? Eller kanskje du har rett og jeg får kraftig skjenn? :blush:

, skipperen i den båten der luktet av alkohol.

Jeg må si at  jeg synes det har blitt for mye av den slags.

<{POST_SNAPBACK}>

Den dagen jeg ikke kan kose meg med pilsen i snekka , da gidder jeg ikke detta mere trur jeg . Det er alt for mange perfektsjonister rundt om .Dem gjør aldrig det og vertfall ikke det osv.

Jeg kjenner mange båtfolk rundt om , jeg trur ikke jeg kjenner noen som ikke kan kose seg med en pils på vei ut til øya eller hvor dem skal . Nei kos dere på fjorden med en kald en og nyt båtlivet .

PS:For og slippe mye av diskusjon på mange sider .Dette mener jeg så lenge det er snakk om snekke og ikkeno 20-30 knops båter , det er jo 0.8 alko i blod på sjøen er vel en pils kansje det .....

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Helt klart vi skal kunne ta oss en pils eller to. Det er jo det som er båtlivet. Men!! Vi bør vel ikke fortelle hele fjorden at vi har tatt noen alt for mange pils for mye! Da ber vi jo om oppmerksomhet.

Båtlivet er snart vårt eneste fristed. Hvis alle tar litt ansvar hver så går nok dette bra. Og at ikke alle skal passe på hverandre. Da blir det slitsomt.

:cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Jeg synes vi skal feie for egen dør før vi starter hos andre, men det er nå min mening da 

Helt enig med deg!

Men, jeg mener at det kan være lurt å stoppe litt opp når man ser slike bilder som vi har kommentert i en annen tråd i dag: Jeg synes det er helt OK å nevne at det muligens ikke er spesielt smart å la barn sitte på yttersiden av dollbordet under fart og også at det kan være lurt å ta opp tampene før man starter propellen. Det kan jo være en påminnelse for noen og enhver: Det kan vel hende vt gjør noe ubetenkt "vi også". :blush::blush:

Men, å begynne og beskrive noens aktivitetsnivå i nærheten av hjernebarken på grunn av et bilde eller to, nei, det bør vi holde oss for gode til. :smash:

Forøvrig med hensyn til aktivitet i nærheten av hjernebarken:

Hver gang jeg tenker på noe i denne retning, så klarer jeg ikke å la være å smile av en herværende gullfiskdiktators beskrivelse av hvordan han i lengre tid ristet på hodet for å få den grå inn i holderen sin igjen.. :lol::lol::lol:

Dette mener jeg så lenge det er snakk om snekke og ikkeno 20-30 knops båter

Nevnte eksempel med autopilot i snekke med påfølgende kortspilling er verre i mine øyne enn å nyte en pils i 30 knop. Ingen setter på autopilot for å pilse eller spille kort i 30 knop, derimot har man fokus der fokus bør være.

Men selvfølgelig, man skal som skipper ikke komme i snøvleform ved transportetapper med hurtiggående fartøy. Ikke med snekker, joller eller seilbåter heller, etter min mening.

Two beer or not two beer, that's the question...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Two beer or not two beer, that's the question...

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i den ... jeg husker for lang tid siden at det var fast rutine på solskinnsdager å åpne en sommerøl (Hansa naturligvis) så snart vi var ute av marinaen. For en glede! Øyeblikkelig avslapning og kos, mens Quindebestet tok seg av eldstemann (som var enebarn da). Dessverre snudde Quindebestet tvert om på dette og i de senere år har det blitt mange strenge blikk når noe sterkere enn lettøl har funnet veien om bord... :cryin: Satser på å få henne omvendt nå når hun har fått barskap til rødvinen, med innlagt lys ... nesten like bra som barskapet i Nidelven, rett ved siden av sofaen ... :yesnod:

Jeg synes at baatplassen`s brukere påtar seg mer og mer rollen som sjøens politi.

Det du nevner kan like gjerne være et utslag av abstinenser - mange har ikke hatt båten på sjøen på månedsvis. Nå går de mer eller mindre rundt seg selv i ren frustrasjon og venter på at den egne båtsesongen skal starte - og da kan det fort begynne å krible både i pekefingeren og de andre på tastaturet :wink::wink:

Lykke til med båtsesongen 2005 - her i Stavanger startet den heldigvis for 68 dager siden :flag:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

tror ikkje det. men om eg feks seiler min egen sjø i vill fart [1] så kaffekoppen din skvetter, hva sier

du da? seil og la seile... men det er lov å mene ting om tang. også om en ikkje liker ett eller annet.

samtale er *både* positive og negative meldinger. i motsatt fall blir forum som baatplassen.no tannløse....

barx

[1] ikkje så lett med tresnekka vi har no, men vent til vi får oss digert beist

med 2 x 300 hk... :-)

Redigert av barx (see edit history)

Er det ikke med denne diskusjonen som med vår egen fremferd på sjøen, da? Altså at det er et godt poeng å vise hensyn og være en anelse tolerant (look who's talking! :eek: ) Altså at man må kunne diskutere AT noen fremviser oppførsel som kan ses som uforstandig, men uten at vi behøver å legge frem navn og bilde. Og uten at vi behøver å kalle dem folr idioter eller annet. Med mindre, selvsagt, det er åpenbart velfortjent ...

Jeg er steikandes enig med personen som startet denne diskusjonen. Båtplassen ligner mer og mer et forum for sikkerhetshysteriske pedanter som hiver seg over enhver minste hendelse i media og presterer å dra det ut i det uendelige. Når det gjelder FINN annonsen som var årsak til det siste hysteriske anfallet må jeg si at noe særlig lenger ned i idiotien tviler jeg på at det er mulig å gå. Med den overbeskyttelseekstremisme og sikkerhetsfanatisme som enkelte står for her inne lurer jeg på om de i det hele tatt kan oppholde seg i båt.

Jeg trodde Båtplassen skulle være et forum for båt og båtliv, nå minner det om Forum For Fåreskaller.

Samtidig blir en person som kaller seg Havgapet æreskjelt side opp og ned og bedt om å forsvinne så snart han er innpå. Han har i det minste mye å tilføre emnet båt og båtliv.

Første gang jeg oppdaget Båtplassen var jeg fornøyd med å ha funnet et nettsted som har Den Store Lidenskapen som tema. På grunn av at det nå er så mye svada er det sjelden jeg er innpå men tråden med FINN annonsen gjorde meg rimelig irritert. La Båtplassen være det forumet det er tenkt å være og gi litt slakk.

Forty

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Problemet eller årsaken til problemet er vel at alle interessante tema snart har vært diskutert så langt de lar seg gjøre. Og abstinensen etter våren og båtlivet gjør at man bare må skriv/diskutere et eller annet.

Ellers så kan det ofte være greit å tenke seg om en gang eller to før man skriver innleg, starter ny tråd etc. Tale er sølv, mens taushet er gull heter det vel i et gammelt ordtak.

Ellers så er det jo ikke nødvendigvis veldig smart å sitte på rekka under fart....., men som regel så går det bra, men ikke altid.

Svart (redigert)

Takk skal du ha. Jeg skjønner at det er min poll som diskuteres her,

<{POST_SNAPBACK}>

Nei nei nei, det er slettes ikke din tråd som var i mine tanker når jeg skreiv dette. Jeg har vært inne på tanken og var litt usikker når jeg postet tråden. Men at din tråd minte meg på dette igjen, ja. Tenk tilbake så kommer du nok på noen forskjellige, 49 fot båt på grunn i østfold, seilbåtulykke skagerak, villmannskjøring osv. Ikke alle har det vært bilde men beskrivelsen har vært god nok for lokalbefolkningen.

Det du kommenterte var bare blåbær mot enkelte av trådene som har gått tidligere.

Men det er vel kanskje som Poseidon sier at det er utslag av abstinenser.

Det må være flaut eller straff nok for båterieren som har gjordt en blemme å få bilde i avisa om ikke det skal kommenteres her på forumet.

Redigert av Sailing metal (see edit history)

Jeg tror nok det blir litt feil å "sensurere" ytterligere hvilke tema som skal kunne taes opp på forumet. Jeg for min del deltar på de innlegg hvor jeg har en personlig mening. På andre innlegg deltar jeg ikke. Jeg er forsåvidt enig i at noen innlegg, som f.eks inlegget med Dory`n med folk sittende på siden ble litt hysterisk fremstilt. At noen velger å kommentere det synes jeg likevel er greit. Mulig jeg heller ikke tenker meg nok om før jeg legger inn et svar/kommentar? Jeg synes imidlertid at at folk må få skrive det de har på hjertet, så får man i hvertfall et mer levende forum. At man bør veie sin ord, "Tale er sølv, mens taushet er gull heter det vel i et gammelt ordtak.", er jeg tildels enig i. Det må imidlertid ikke føre til at man blir redd for å mene noe om ting som skjer. At man refererer til saker som ligger fritt på internett må man jo tåle så lenge ikke man er ufin.

Synes i grunnen det er svært lite usaklige innlegg og saker som ikke burde vært tatt opp her på forumet. Sammenlikner det litt med praten på brygga, selv om det her kan spores når du "driter på draget". Føler at jeg etterhvert får et inntrykk av personligheten til deltakerne når man har lest en del innlegg fra dere.

Har psykoanalysert alle :lol:

:flag:

Redigert av OLPI (see edit history)

Ellers så kan det ofte være greit å tenke seg om en gang eller to før man skriver innleg, starter ny tråd etc. Tale er sølv, mens taushet er gull heter det vel i et gammelt ordtak.

Ellers så er det jo ikke nødvendigvis veldig smart å sitte på rekka under fart....., men som regel så går det bra, men ikke altid.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir vel litt vanskelig med "gull" i et forum da :wink:

Det er i grunnen ikke så veldig smart å kjøre bil på vinterføre hvis en ikke behersker en skrens heller, er det? Likefullt gjelder det de fleste sjåfører. Og så har vi noen som ikke bryr seg, hverken om det slenger her eller der, og det blir aldri så mye som en ripe i bilen, eller i andres biler heller.

Som noen sa lenger opp; det kan være Kragerøs beste svømmer som sitter på siden av nevnte båt.

mvh

M.

Marna

Jeg er steikandes enig med personen som startet denne diskusjonen. Båtplassen ligner mer og mer et forum for sikkerhetshysteriske pedanter som hiver seg over enhver minste hendelse i media og presterer å dra det ut i det uendelige. Når det gjelder FINN annonsen som var årsak til det siste hysteriske anfallet må jeg si at noe særlig lenger ned i idiotien tviler jeg på at det er mulig å gå. Med den overbeskyttelseekstremisme og sikkerhetsfanatisme som enkelte står for her inne lurer jeg på om de i det hele tatt kan oppholde seg i båt.

Jeg trodde Båtplassen skulle være et forum for båt og båtliv, nå minner det om Forum For Fåreskaller.

Samtidig blir en person som kaller seg Havgapet æreskjelt side opp og ned og bedt om å forsvinne så snart han er innpå. Han har i det minste mye å tilføre emnet båt og båtliv.

Første gang jeg oppdaget Båtplassen var jeg fornøyd med å ha funnet et nettsted som har Den Store Lidenskapen som tema. På grunn av at det nå er så mye svada er det sjelden jeg er innpå men tråden med FINN annonsen gjorde meg rimelig irritert. La Båtplassen være det forumet det er tenkt å være og gi litt slakk.

Forty

<{POST_SNAPBACK}>

God og viktig tråd. ...og jeg er også inderlig enig med "Forty".

JEG SKAL SKJERPE MEG :blush:

...og det håper jeg også at andre gjør, spesielt når man kjapt legger an en "alle de andre..."-argumentasjon i en tråd som denne. Ettertanken bør kanskje sige på. Husk f.eks fenderdebatten, og alle som blei stemplet som bortimot totalt ubrukelige dersom man var så uheldig å ikke fatte at fendrene absolutt skal inn under gange.

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Jeg er steikandes enig med personen som startet denne diskusjonen. Båtplassen ligner mer og mer et forum for sikkerhetshysteriske pedanter som hiver seg over enhver minste hendelse i media og presterer å dra det ut i det uendelige.

Forty

<{POST_SNAPBACK}>

Astor:

Båtlivet er snart vårt eneste fristed. Hvis alle tar litt ansvar hver så går nok dette bra. Og at ikke alle skal passe på hverandre. Da blir det slitsomt.

Disse tingene ha også jeg lagt merke til, og det er verdt å merke seg at mange av dem som driver denne reguleringspolitikken, er BYROKRATER, og det er kanskje betegnende i Norge, hvor vi har dobbelt så mange offentlige ansatte per innbygger som i Sverige!.

Når det gjelder sikkerhet til sjøs, så er det en STOR ting, og det er muligheten til å komme seg ombord etter et fall i sjøen. Andre reguleringer vil ha minimal virkning på ulykkes-statistikken.

Når det gjelder skrekk-historier om veltede kaffekopper ol. så vil jeg nevne at på Nord-Møre passerer

ambulansebåten (60 fot 2500 hk, planende) gjerne i en avstand av 30-50m. Ingen har noen gang

tenkt på å kritisere dem, selv om de lager BØLGER. Vi legger bauen opp mot bølgene og vinker og får vink tilbake. Det er egentlig en fin prøve på at alt er festet ombord. (Les sjøklart).

Dette skjer både titt og ofte, ikke bare ved nød, men helt normale oppdrag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...