Jump to content

Har vi blitt sjøens politi ????

Allan E

Recommended Posts

Astor:

Båtlivet er snart vårt eneste fristed. Hvis alle tar litt ansvar hver så går nok dette bra. Og at ikke alle skal passe på hverandre. Da blir det slitsomt.

Disse tingene ha også jeg lagt merke til, og det er verdt  å merke seg at mange av dem som driver denne reguleringspolitikken, er BYROKRATER, og det er kanskje betegnende i Norge, hvor vi har dobbelt så mange offentlige ansatte per innbygger som i Sverige!.

Når det gjelder sikkerhet til sjøs, så er det en STOR ting, og det er muligheten til å komme seg ombord etter et fall i sjøen.  Andre reguleringer vil ha minimal virkning på ulykkes-statistikken.

Når det gjelder skrekk-historier om veltede kaffekopper ol. så vil jeg nevne at på Nord-Møre passerer

ambulansebåten (60 fot 2500 hk, planende) gjerne i en avstand av 30-50m.  Ingen har noen gang

tenkt på å kritisere dem, selv om de lager BØLGER.  Vi legger bauen opp mot bølgene og vinker og får vink tilbake.  Det er egentlig en fin prøve på at alt er festet ombord. (Les sjøklart).

Dette skjer både titt og ofte, ikke bare ved nød, men helt normale oppdrag.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg pleier også å legge baugen mot bølgen når når jeg blir innhentet eller kommer møtende båter som lager "god" sjø, men når de som innhenter deg legger seg tre meter fra skutesiden så er det ikke alltid lett og dreie mot bølgene når du har en båt som 1/3 av farten til den som innhenter deg. Ække godt og flytte kaffekopper og andre ting som uheldigvis står løst :headbang::headbang:

En kan da ikke la være og kommentere slikt. Vi andre er også på sjøen for å ha det "gøy" men prøver å ungå og gjøre det på andres bekostning :nono: :nono:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

....

Å jeg må innrømme at av og til reiser jeg ut sammen med noen kamerater for å kose meg med litt drikke og litt fiske. Kanskje en bruker en litt mindre båt med en liten motor som det ikke er så nøye med, den er godt kjent i farvannet og finner veien hjem uansett.

Det er ikke bestandig en kan si sikkert når en kom hjem eller hvem som styrte, men det det har bestandig gått bra.

Har vi mistet evnen til bare å kose oss, å la andre seile sin egen sjø uten at vi skal kommentere det.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jo hva det er, ett forum der folk snakker, og det må folk få lov til. Når det gjelder hva folk driver med i båten sin så gir jeg igrunn lang f! Om noen drikker seg dritings og ramler uti og drukner: synd for dem. Jeg gir vel stort sett blaffen i bl.a. promilleloven på sjøen jeg også, fordi jeg mener den er ubegrunnet, og jeg har aldri vært borti farlige situasjoner som følge av dette. Det dør 30-40 personer på vannet i året, og langt fra alle kan "beskyldes" for å ha opptrådt klandreverdig. Det er risikabelt å ferdes i ett annet element, og når man ser totale antall ulykker,,,, jeg synes igrunn det er utrolig lite ulykker med fatalt utfall. Det tyder kanskje på at folk har litt oppe i toppen og klarer å bedømme litt selv, og ikke trenger all verdens moralprekener. Men å lufte sine meninger må folk få lov til. Redigert av klikk (see edit history)

Tipper det er flere som kjenner seg igjen? Eller kanskje du har rett og jeg får kraftig skjenn?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle nesten tro at vi har våre på samme bryggedansen, har nok endel tvilsome historier på lager som eg helst bare vil glemme. :sleep: Nå er styrepils forbudt ombord hos meg :nono: mann blir vel litt klokere etterhvert som en blir eldre, får en håpe

Jeg synes at baatplassen`s brukere påtar seg mer og mer rollen som sjøens politi. Skal vi lete etter bilder, episoder, historier eller ulykker for den saks skyld for å måtte mene noe her på internett.

Noen klager på at den blå båten av det merket kjører for fort, den røde båten av det merket spiller for høy musikk, skipperen i den båten der luktet av alkohol.

Har vi mistet evnen til bare å kose oss, å la andre seile sin egen sjø uten at vi skal kommentere det.

<{POST_SNAPBACK}>

Sailing Metal, jeg er veldig enig i det du skriver, og det er selvsagt fryktelig synd at personifisering fremkommer i mange saker, samt at man skal være forsiktig med å fordømme, da de aller fleste av oss sitter i glasshus, for vi er da (heldigvis) ikke perfekte.

Samtidig er det vanskelig å sette en grense mellom det å "henge ut noen" i forhold til det å "bry seg" fram til det å "reagere for å redusere faresituasjoner".

Jeg er av den oppfatning at jeg slettes ikke vil slutte med å verne om mine omgivelser. Ser jeg personer som overhode ikke er i stand til å føre en båt grunnet alkohol eventuelt narkotika, hvorfor i all verden skal jeg toe mine hender og se på at de utgjør en trussel for min familie og mine omgivelser?

Dersom jeg ser en idiot som fører sitt fartøy på en slik måte at fartøyet bringer faresituasjoner for andre båtførere, badende, padlende samt eventuelt påføre skade på eiendeler som ligger ved brygger etc, hvorfor i all verden skal jeg kun toe mine hender og ikke gjøre noe med dette?

Neida, jeg tar grep, og gjør noe med det når jeg opplever situasjoner som nevnt ovenfor.

På en annen side, personer som har styrepils og litt mer, personer som har sine barn hengende over rekka under fart, båtførere som har "sokkene" hengende ute, båteiere som spiller musikk for hele fjorden, personer som ikke passer flaggreglene etc., gidder jeg selvsagt ikke reagere på. Man får utvise sitt eget skjønn og ansvar.

Som nevnt, jeg liker selvsagt ikke personifisering, men synes samtidig det er greit å få høre andres holdninger til sjølivets hendelser, uten at jeg føler dette blir veldig moraliserende overfor andre. Dette er et forum for diskusjon av båtrelaterte saker, noen synes det er greit å bre ut sine meninger om ting de reagerer på, mens andre er av motsatt mening.

(Når dette er sagt, så må jeg samtidig legge til at jeg har egentlig ventet på at det skal komme tilfelle hvor det blir lagt ut reaksjon på en hendelse, og det til sist viser seg å være medlem her på forumet man diskuterer (vi er tross alt veldig mange medlemmer her nå )).

Nå er styrepils forbudt ombord hos meg :nono: mann blir vel litt klokere etterhvert som en blir eldre, får en håpe

<{POST_SNAPBACK}>

Selv om den grå ikke sitter helt fast i holderen sin enda så er jeg helt enig med deg og har totalforbud angående styrepils og generellt båtkjøring under påvirkning av alkohol-untatt i dønn krise. Men om en med alderen blir så mye klokere tror jeg ikke stemmer. Her i gården er det ikke plagsomt mye med fornuft iflg mine bedre 7/8,til tider kalt 1/8 tonneren Ørnhild. . Tror det venter meg en ond og grusom skjebne på freadg kveld..... :nonod:

Ja jeg er sikkert av de værste jeg.... :lol: synes det er greit med 1-2 pils mens jeg tusler utpå..men vi har faktisk en grense som sier at det er lov..har båt som gjør 30 knop...men koser meg i 4-5...er ei kløne til å legge til innimellom...men får det til til slutt....hender at jeg glemmer en fender.. :eek: ...skuta er ikke noe imponerende.... :nonod: ...

at noen har kroner til å kjøpe palass er greit for meg..

at de blir skikkelig drita og ajerer helt tullingerer ikke så greit :headbang:

men det VÆRSTE jeg vet er de som skal imponere meg hvor nærme de kan komme og gjerne dra halve fjorden etter seg.. :puke:

Det er alle slags mennesker på vannet om sommeren, og det er det vel sikkert plass til så lenge vi kan ta litt hensyn til hverandre men det er der problemet er... Enkelte må ødelegge for alle!

Hvis noen driver med noe jeg oppfatter som lifsfarlig så prøver jeg å hinte om at det ikke er så lurt men ikke alle tåler det...

1 mai er jeg i gang!!

alle advart! :lol::cheers:

ps: har handlet vimpel så alle kan flykte når dere ser jeg kommer... :cool:

Oii. Dette ble hett, gitt! Flott at vi ikke har samme oppfatning om ALT! DA hadde blitt kjedelig da! :lol:

Dette er mitt yndlingsforum! Hvorfor? Jo, mest fordi jeg synes det er intr. å lese andres meninger. Noen er jeg helt enige med, andre dypt uenig med; Men jeg vil IKKE kritisere andres meninger, derimot diskutere dem. Av og til. Det er masser av innlegg i dette forum hver dag (time). De fleste gidder jeg ikke å klikke meg inn på... De er utenfor MIN intr.-sfære. Noen strenger fenger; Enten fordi jeg kanskje kan bidra med noe, eller sjøl LÆRE noe. Det er dette som gjør dette forum så unikt. Synes JEG. (Tenk på all den spisskompetanse som finnes blant oss!!)

ER vi (eller PRØVER vi å være) sjøens politi? Nope! ( er nå MIN mening)

Ha en fortsatt strålende dag!

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det var mer dette med å henge ut, drite ut og le av, som jeg tenkte på. Det var mer eller mindre ondskapsfullt vil jeg kalle deg.

Ofte var det folk som ikke var på forumer her i det hele tatt. Vi hentet fra aviser, annonser uten at involverte viste om det. Det er noe helt annet når vi ler av egne feil eller tabber. Vi har jo hatt tråden "årets tabbe" som var fin.

At har forskjellige meninger er jo bare med på å gi forumet farge.

...å henge ut, drite ut og le av...

Se det er jeg ikke enig i. Personangrep etc skal ikke forekomme .

<{POST_SNAPBACK}>

Det var i grunnen det sm var mitt anliggende også. Å kommentere en situasjon eller handling er en ting, men å publisere navn, adresse og telefonnummer til den man anser som «synder» er langt under nivået for alminnelig god folkeskikk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...