Four Startet 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2013 (redigert) Hei. Jeg har sett det er en tråd om biltema olje for 2 taktsmotorer, men det er så mange forskjellige meninger og er ute etter en som er nærmere 100% sikker på hva som er greit og ikke. Jeg har en Mercury 150 HK V6 2-takter motor. Dette er en 1992 modell. (ser ca. slik ut; ) Jeg har til nå brukt 2-takts olje som jeg har funnet på bensinstasjoner/ESSO. Dette koster jo da ca kr 150 per liter. Dette blir litt i drøyeste laget ettersom oljesystemet på motoren er fjernet, slik at man tar oljen rett oppi bensinen. Bensinprisen da på denne ellers bensinsultne motoren hadde jeg håpet å minke. Kan jeg bruke Biltema sin 2-taktsolje rett i bensinen på denne motoren? Jeg så det på 2-taktsoljen til Biltema at det står ikke f.eks. FUll-syntetisk eller halv-syntetisk, det står "Mineral". Hva betyr egentlig dette? Vil denne oljen minke effekten til motoren?Har også et lite spørsmål til. Motoren min ryker helt insane med hvit røyk ved oppstart, selvom den er varm også. Hva kan dette være? Håper på et bra svar. Redigert 13.Juni.2013 av Ola Slipgaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rbuljo Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Mineral olje er billigste sort. Er en billig og dårlig variant. Bruk helsyntetisk olje. Alle klager på dyre oljer, men mukker ikke når de fyller tanken til 16.- literen.. Beste oljen i min mening er Mobil1. Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
ivar Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 hvit røyk... at det ryker ved oppstart er helt vanlig. Olje i bensinen gir også mer røyk, da motoren trenger mye mer olje på full gass enn på lave turtall (Yamaha sitt autolube system gir ca 0.75% på tomgang, 2% på full gass, mercury sitt sikkert noe tilsvarende) Sjekk også pluggene - er noen veldig mye renere/hvitere enn de andre kan det tyde på at det kommer kjølevann inn i sylindrene. Mineralolje vil også normalt ryke og lukte mer. Men uenig i at mineral automatisk = dårlig. Jeg kjører like gjerne på en god mineralolje som en halvdårlig syntetolje.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Oljen skal rett ut av motoren og brukes ikke over lengre tid slik at de smøreevnen ikke brytes ned som ved vanlig oljebruk i en 4-taktsmotor (syntetisk olje = like store oljemolekyler med god smørevne) Det som skiller totaktsolje er evnen til å forbrenne rent i sylinderen slik at stempeltopper ikke kokses. Ved forkoksing tapes effekten i eksplosjonen fordi koksen er en hullete pute som bryter eksplosjonskreftene i alle retninger. Lenge siden jeg brukte totaktsmotor, men da passet Shell's olje godt til min Yamaha-motor. Jeg kjente forskjell på lukten på eksos og forbandt subjektivt forbrenningsevnen etter det. Hvis motoren er i god stand og har salgsverdi ville jeg spandert en olje som ikke forringer motoren. Oljen er vel tross alt en liten kostnad sammenlignet med bensinforbruket? En forhandler som f.eks Ravns garage har vel god peiling på Mercury og kan anbefale deg en god totaktsolje for den. Dette står i Mercury's egne brosjyrer: Conventional 2-stroke models - Certified TC-W3 2-Stroke Outboard Oil DFI/OptiMax models - Quicksilver OptiMax/DFI 2-Stroke Outboard Oil og Quicksilver Premium 2-Cycle TC-W3 Outboard Oil Quicksilver Premium Plus 2-Cycle TC-W3 Outboard Oil Se http://www.mercurymarine.com.au/home/service-warranty/service-maintenance/fuel-oils-recommendations-outboards.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Å bruke noe annet eller dyrere enn Biltemas TC-W3 olje til ca kr 66 pr liter på en bensinslukende vannavkjølt relativt saktegående påhengsmotor med oljeblandet bensin er sløsing ja. Denne oljen er nok fullt ut brukbar til formålet. Og den er tappet til Biltema av en eller annen kjent storprodusent/oljeselskap. Oljekjøp på bensinstasjoner er forøvrig normalt sett en dyrere affære uansett formål og noe man helst bare gjør til småmotorer/etterfylling eller i nødsfall. Noe helt annet er det å fylle en dyrere og kanskje bedre olje på en blodtrimmet luftavkjølt mopedmotor som bruker en tank bensin i kvartalet ;-) Eller f.eks. E-tec/Optimax med datastyrt oljeinnblanding på sparebluss. Det blir noe annet. Vedkommende som nevner Mobil 1 i denne forbindelse er kanskje i 4-takts verdenen. Det er ikke slik at mineralolje nødvendigvis er dårlig olje. For mange 4-taktsmotorers del anbefales det gjerne mineralolje med hyppigere oljeskift som en bedre løsning enn syntetisk/fullsyntetisk med sjeldne oljeskift. Men gammal 2-takter er uansett en helt annen verden. Aldri får en olje kortere levetid enn da, og fullsyntetisk olje er bortkastede penger om det ikke gjelder en racingtrimmet motor da. Forøvrig kan man ikke ta helt feil med den olja her http://www.maritim.no/motor-styring/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler_3/castrol-outboard-2t-1-liter og de har jo som kjent butikk i trådstarters by ;-) Redigert 14.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maruma Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 +1 Teerex :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Jeg tenker sånn at har jeg råd til å ha båt så skal i hvert fall motoren få det beste Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 (redigert) Eg har begynt og bruke denne på 30hk suzuki, kjøper på mekk, koster 89kr, brukandes?? Redigert 15.Juni.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 om den ikke er brukanes så vil du nok merke det, men 2-takts olje er jo ikke akkurat rakettforskning heller så den funker nok. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Smartrib330 Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Har kjøpt olja fra Biltema og har kjørt ca. 2l av 5l. Eneste minuset ved denne oljen er at den ryker noe mer enn dyrere oljer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Har kjøpt olja fra Biltema og har kjørt ca. 2l av 5l. Eneste minuset ved denne oljen er at den ryker noe mer enn dyrere oljer. Hvilken olje har du kjøpt på Biltema og hvile oljer er det du sammenlikner med ? Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Takker for meget gode svar. Jeg skal se etter castrol-oljen:) Redigert 16.Juni.2013 av Ola Slipgaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Bruker BT-olje på alt jeg har av påhengere, biler, båter og motorsykler. Aldri hatt det minste problem med noe som helst. Man må bare sjekke hvilken oljetype som er korrekt før man handler. Hvis du vil betale 100,- mer pr literflaske enn BT-pris, kan du svinge innom nærmeste Statoil-stasjon. Da står det Laserway/Raceway på etiketten og kanna er grå. Så blir det opp til den enkelte om det er etiketten eller inneholdet du ønsker å betale for.http://www.mc24.no/article.php?articleID=664&categoryID=6 På Felleskjøpet selger de visstnok Texaco-olje i andre kanner, hvis du vil ha et annet alternativ. Har kjørt WTC3 olja til BT på påhengene i over 20 år, og jeg har ikke lagt merke til at den ryker noe mer enn andre, men nå er det stort sette av/på som gjelder på gassen på de båtene vi har med påhenger, så det er mulig jeg ville lagt mer merke til det med mye dorgekjøring og sakte fart. Redigert 16.Juni.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 skal prøve BT olja nå i sommer. Har kjørt Shell Nautilus de siste årene, den er ikke av de mest røyk/luktsvake, så regner med at BT olja faktisk kan gi en forbedring der. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Four Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Etter samtale med mercury verksted så anbefalte de ikke biltema-oljen, men da heller Quicksilver sin 2-cycle olje. Og den var iallefall LITT billigere enn den man får på bensinstatsjon. De anbefalte denne ettersom jeg har oljen rett i bensinen, og for å oppholde best nok smøring osv.Betalte 418kr for 4literskanne olje. Er jo ikke like bililg som biltema, men det er bedre:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 quicksilver er jo Mercurys egen olje, den vet de funker, så den kan de jo trygt anbefale. (At de selger den selv er jo ren bonus ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Hadde blitt overrasket om de anbefalte noe annet enn den de selger selv ja:p Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 ja man anbefaler jo ikke en konkurrent ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Quicksilver er en god olje men jeg tror motoren trives vel så bra med en Biltema olje i bensinen. Denne motoren er ikke så kravstor på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 men man blir vel ikke akkurat ruinert uansett om man betaler 70 eller 100 kroner literen ;-) men spart er spart Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Four Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 De har hovedsakelig Volvo Penta, men driver også med Mercury, så er vel ikke reeent Mercury sted:p han klarte iallefall å forklare en hel del. Men sparer uansett 50kr literen på olje, og det er greit nok for meg:) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bruker BT-olje på alt jeg har(...) Aldri hatt det minste problem med noe som helst. +1 Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.