Jump to content

Biltema olje til mercury 150

Four

Recommended Posts

Hei.

Jeg har sett det er en tråd om biltema olje for 2 taktsmotorer, men det er så mange forskjellige meninger og er ute etter en som er nærmere 100% sikker på hva som er greit og ikke.

Jeg har en Mercury 150 HK V6 2-takter motor. Dette er en 1992 modell. (ser ca. slik ut;

)

Jeg har til nå brukt 2-takts olje som jeg har funnet på bensinstasjoner/ESSO. Dette koster jo da ca kr 150 per liter. Dette blir litt i drøyeste laget ettersom oljesystemet på motoren er fjernet, slik at man tar oljen rett oppi bensinen. Bensinprisen da på denne ellers bensinsultne motoren hadde jeg håpet å minke.

Kan jeg bruke Biltema sin 2-taktsolje rett i bensinen på denne motoren? Jeg så det på 2-taktsoljen til Biltema at det står ikke f.eks. FUll-syntetisk eller halv-syntetisk, det står "Mineral". Hva betyr egentlig dette?

Vil denne oljen minke effekten til motoren?

Har også et lite spørsmål til. Motoren min ryker helt insane med hvit røyk ved oppstart, selvom den er varm også. Hva kan dette være?

Håper på et bra svar.

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)

hvit røyk... at det ryker ved oppstart er helt vanlig. Olje i bensinen gir også mer røyk, da motoren trenger mye mer olje på full gass enn på lave turtall

(Yamaha sitt autolube system gir ca 0.75% på tomgang, 2% på full gass, mercury sitt sikkert noe tilsvarende)

Sjekk også pluggene - er noen veldig mye renere/hvitere enn de andre kan det tyde på at det kommer kjølevann inn i sylindrene.

Mineralolje vil også normalt ryke og lukte mer. Men uenig i at mineral automatisk = dårlig. Jeg kjører like gjerne på en god mineralolje som en halvdårlig syntetolje....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oljen skal rett ut av motoren og brukes ikke over lengre tid slik at de smøreevnen ikke brytes ned som ved vanlig oljebruk i en 4-taktsmotor (syntetisk olje = like store oljemolekyler med god smørevne)

Det som skiller totaktsolje er evnen til å forbrenne rent i sylinderen slik at stempeltopper ikke kokses.

Ved forkoksing tapes effekten i eksplosjonen fordi koksen er en hullete pute som bryter eksplosjonskreftene i alle retninger.

Lenge siden jeg brukte totaktsmotor, men da passet Shell's olje godt til min Yamaha-motor.

Jeg kjente forskjell på lukten på eksos og forbandt subjektivt forbrenningsevnen etter det.

Hvis motoren er i god stand og har salgsverdi ville jeg spandert en olje som ikke forringer motoren.

Oljen er vel tross alt en liten kostnad sammenlignet med bensinforbruket?

En forhandler som f.eks Ravns garage har vel god peiling på Mercury og kan anbefale deg en god totaktsolje for den.

Dette står i Mercury's egne brosjyrer:

Conventional 2-stroke models - Certified TC-W3 2-Stroke Outboard Oil

DFI/OptiMax models - Quicksilver OptiMax/DFI 2-Stroke Outboard Oil

og

Quicksilver Premium 2-Cycle TC-W3 Outboard Oil

Quicksilver Premium Plus 2-Cycle TC-W3 Outboard Oil

Se http://www.mercurymarine.com.au/home/service-warranty/service-maintenance/fuel-oils-recommendations-outboards.aspx

Å bruke noe annet eller dyrere enn Biltemas TC-W3 olje til ca kr 66 pr liter på en bensinslukende vannavkjølt relativt saktegående påhengsmotor med oljeblandet bensin er sløsing ja.

Denne oljen er nok fullt ut brukbar til formålet. Og den er tappet til Biltema av en eller annen kjent storprodusent/oljeselskap.

Oljekjøp på bensinstasjoner er forøvrig normalt sett en dyrere affære uansett formål og noe man helst bare gjør til småmotorer/etterfylling eller i nødsfall.

Noe helt annet er det å fylle en dyrere og kanskje bedre olje på en blodtrimmet luftavkjølt mopedmotor som bruker en tank bensin i kvartalet ;-)

Eller f.eks. E-tec/Optimax med datastyrt oljeinnblanding på sparebluss. Det blir noe annet.

Vedkommende som nevner Mobil 1 i denne forbindelse er kanskje i 4-takts verdenen.

Det er ikke slik at mineralolje nødvendigvis er dårlig olje. For mange 4-taktsmotorers del anbefales det gjerne mineralolje med hyppigere oljeskift som en bedre løsning enn syntetisk/fullsyntetisk med sjeldne oljeskift.

Men gammal 2-takter er uansett en helt annen verden. Aldri får en olje kortere levetid enn da, og fullsyntetisk olje er bortkastede penger om det ikke gjelder en racingtrimmet motor da.

Forøvrig kan man ikke ta helt feil med den olja her http://www.maritim.no/motor-styring/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler_3/castrol-outboard-2t-1-liter og de har jo som kjent butikk i trådstarters by ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

om den ikke er brukanes så vil du nok merke det, men 2-takts olje er jo ikke akkurat rakettforskning heller så den funker nok.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Bruker BT-olje på alt jeg har av påhengere, biler, båter og motorsykler. Aldri hatt det minste problem med noe som helst.

Man må bare sjekke hvilken oljetype som er korrekt før man handler.

Hvis du vil betale 100,- mer pr literflaske enn BT-pris, kan du svinge innom nærmeste Statoil-stasjon. Da står det Laserway/Raceway på etiketten og kanna er grå. Så blir det opp til den enkelte om det er etiketten eller inneholdet du ønsker å betale for.http://www.mc24.no/article.php?articleID=664&categoryID=6

På Felleskjøpet selger de visstnok Texaco-olje i andre kanner, hvis du vil ha et annet alternativ.

Har kjørt WTC3 olja til BT på påhengene i over 20 år, og jeg har ikke lagt merke til at den ryker noe mer enn andre, men nå er det stort sette av/på som gjelder på gassen på de båtene vi har med påhenger, så det er mulig jeg ville lagt mer merke til det med mye dorgekjøring og sakte fart.

Redigert av Honduras (see edit history)

skal prøve BT olja nå i sommer. Har kjørt Shell Nautilus de siste årene, den er ikke av de mest røyk/luktsvake, så regner med at BT olja faktisk kan gi en forbedring der.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Etter samtale med mercury verksted så anbefalte de ikke biltema-oljen, men da heller Quicksilver sin 2-cycle olje. Og den var iallefall LITT billigere enn den man får på bensinstatsjon. De anbefalte denne ettersom jeg har oljen rett i bensinen, og for å oppholde best nok smøring osv.

Betalte 418kr for 4literskanne olje. Er jo ikke like bililg som biltema, men det er bedre:)

ja man anbefaler jo ikke en konkurrent ;-)

men man blir vel ikke akkurat ruinert uansett om man betaler 70 eller 100 kroner literen ;-) men spart er spart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...