Jump to content

Hvordan feste lodd på moringstau?

Vanntett

Recommended Posts

Har en moring med bøye der jeg kunne tenke meg å feste ett lodd/daumann noen meter under vannflaten. Både for å hjelpe bøyen med å holde staget på toppen rett opp, og for å få en demping av rykk fra båten. Bøya er på 75liter. Tenkte å feste ett lodd bestående av 10 liter betong støpt i en bøtte 2m under bøya, altså rundt 15kg vekt under vann. Men hvordan fester jeg dette loddet til moringstauet? Dette er ett plastbelagt 28mm tau med 3 blykjerner. Kan jeg bruke samme typer tauklemmer som brukes til å feste tau i bøye og moring for å koble på ett tau fra loddet? Vil det kunne være ett problem at loddet skraper opp og ødelegger moringstauet?

Har samme system på min bøye.

Altså en støpt daumann ca 2,5meter ned på tauet

Jeg løste det ved å støpe inn en 1 Toms plastsslange itredd et tau. Da hadde jeg en løkke på loddet som gnager minimalt

Så laget jeg en løkke på tauet fra bøye- og tredde loddet inn i løkka

Tauet fra bøya er 32 mm tauet i loddet er 22

Har hatt det slik i 6 år.

Sjekket i fjor med froskemenn - ikke noe problem.

Håper du skjønner hva jeg mener

Fordelen med å gjøre slik er at om loddet skulle gnage av løkken - så vi ikke bøyer løsne fra tauet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...