Vanntett Startet 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2013 Har en moring med bøye der jeg kunne tenke meg å feste ett lodd/daumann noen meter under vannflaten. Både for å hjelpe bøyen med å holde staget på toppen rett opp, og for å få en demping av rykk fra båten. Bøya er på 75liter. Tenkte å feste ett lodd bestående av 10 liter betong støpt i en bøtte 2m under bøya, altså rundt 15kg vekt under vann. Men hvordan fester jeg dette loddet til moringstauet? Dette er ett plastbelagt 28mm tau med 3 blykjerner. Kan jeg bruke samme typer tauklemmer som brukes til å feste tau i bøye og moring for å koble på ett tau fra loddet? Vil det kunne være ett problem at loddet skraper opp og ødelegger moringstauet? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hva med å støpe inn en gjennomgående bøyle i loddet, sjakle inn moringstauet i bunn og et to meter langt tau fra oversiden av loddet og opp til bøya? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vanntett Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ja det er jo en mulighet. Men da må jeg kappe tauet og legge opp enda ett sett nye kauser, sjakler og tauklemmer. Det blir en del ekstra ting som kan ruste eller ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Har samme system på min bøye. Altså en støpt daumann ca 2,5meter ned på tauet Jeg løste det ved å støpe inn en 1 Toms plastsslange itredd et tau. Da hadde jeg en løkke på loddet som gnager minimalt Så laget jeg en løkke på tauet fra bøye- og tredde loddet inn i løkka Tauet fra bøya er 32 mm tauet i loddet er 22 Har hatt det slik i 6 år. Sjekket i fjor med froskemenn - ikke noe problem. Håper du skjønner hva jeg mener Fordelen med å gjøre slik er at om loddet skulle gnage av løkken - så vi ikke bøyer løsne fra tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hva slags tau er dette 32mm tauet ditt? Det jeg har er veldig stivt, ikke mulig å knyte, så det må i så fall bli en stor løkke med tauklemmer. innbiller meg at dette vil svekke tauet en del ettersom kreftene da vil belaste tauklemmene direkte. Her er ett bilde jeg tok under monteringen: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.