GOE Startet 9.Mars.2005 Del på Facebook Startet 9.Mars.2005 En kamerat av meg har et problem med et drev som siger ned. Dette skjer både under kjøring og om man kjører drevet opp og båten ligger stille. Dette er et drev av Volvo 290 fra midten av 80 tallet. Det er ingen lekasjer å se noen steder, det minker heller ikke olje på beholderen på powertrimen. Det er forsøkt å skifte olje uten at dette var til noen hjelp. Når man kjører drevet opp og ned fungerer det helt greit. Noen her på forumet som har meninger om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
MT. Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Det er tydeligvis lekkasje innvendig i systemet. Enten siger oljen forbi stempeltetningene i de hydrauliske sylindrene som løfter drevet, ellers tetter ikke ventilene i pumpa som presser oljen ut i sylindrene. Om man er fingernem kan overhaling av hydraulikksylindrene kan gjøres selv. Pumpa på Volvo 290 kjenner jeg ikke, men tilsvarende pumpe på OMC Cobra er også mulig å ta service på selv. Kjøp en workshop-manual på dette drevet av feks Clymers eller Haynes, og gå i gang. Bilder og eksakte beskrivelser av hva man skal se etter av slitasjetegn, samt metodikk for demontering og montering. Det burde være påbudt å ha en slik bok for alle med hekkaggregat... Hør med Automobilia, de skaffer bøker til alt mulig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
fredriksen Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Jeg er ikke ekspert, men jeg har samme drev. Mitt drev synker også noe over tid, og det lever jeg med foreløpig. Når synket blir for raskt, kan det skyldes flere problemer. Det kan være lekkasje i løftesylindrene, i slangene eller i ventilene i pumpa. (Det kan også skyldes lite hydraulikkolje....) Da du ikke ser noe synlig lekkasje, vil jeg anta at det er ventilene i pumpa som har en liten lekkasje. Disse kan sikkert skiftes, men jeg vet en som nevnte at han byttet om på de to ventilene og fikk det til å holde seg da. Han nevnte noe om at den ene ventilen hadde lite slitasje / bruk. Du skriver ikke om hvor gammelt drevet ditt er, men man kan vel si at de eldste med den runde tiltpumpa kunne få dette problemet etter en del år på nakken. Dersom du eventuelt velger å skifte hele pumpa, er det en sak til ca 6.000 kr. + arbeid, så er du orientert... Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 (redigert) Jeg har selv et DP290A drev fra 1987 hvor jeg hadde samme problem. Hos meg var det ventilene i den hydrauliske pumpen som ikke holdt tett. Som en nødløsning så byttet jeg om ventilene som henholdsvis presser drevet ut/inn, men vær oppmerksom på at den ene ventilen, som presser drevet ut, vistnok er beregnet for høyere trykk en den som presser drevet inn. Til slutt så gikk også el-motoren i pumpen og det var ingen vei utenom å kjøpe ny pumpe. Det er riktignok to typer pumper - den gamleste (som jeg hadde) var helt sort og med integrert oljereservoar. Denne selges vistnok fremdeles men det leveres ikke deler til den - den nyere utgaven har en gjennomsiktig oljebeholder på undersiden av selve pumpen og denne leveres det deler til. Mener å huske at ventilene kostet ca 700 kr. for et par år siden. Hvis det blir til at det må anskaffes ny pumpe så se på "www.eurofritid.com" og "www.maskin-marine.no" da de selger disse pumpene rimeligere enn Volvo. Pris ligger vel på 6000 ++. Søk også på "www.baatmagasinet.no/baatweb/webdisk.nsf/main?OpenView" og du finner masse innlegg som omhandler samme problem. Redigert 9.Mars.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Kjenner ikke dette systemet, men kan ikke en pumpe til trimplan benyttes? Koster vel under 3 lapper. Bare et forslag. Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
juhl Svart 9.Mars.2005 Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Hvis Du har den gamle pumpetype med indbygget resevoir kan man bytte om på ventilerne højtryk og lavtryk men du risikere at drevet slår op med kraftig bakmanøvre. da ventilen ikke kan holde modtrykket. På hver af ventilerne sidder der en lille pakning som skal slutte tæt - den kan evt vendes og så slutter ventilen tæt igen - men pas på den er lille og kan nemt beskadiges når den tages ud. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2005 Takk for gode råd. Har fått tak i Clymer Shop Manual , dette vil jeg tro er til god hjelp. Får ta fatt på problemet til uka. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Audifil Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Hei, Har også dette prob.... Dette må du gi en tilbakemelding på.. Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
GIH Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Hei!! Lenge siden jeg har skrevet noe her nå men følger nå med her inne og dette problemet som GOE beskriver sliter jeg med selv og tydligvis mange med meg. Jeg har funnet ut hvorfor mitt drev siger men jammen har jeg fått mange rare teorier (som kunne blitt dyre) visst jeg hadde gått på noen av de. Så til det jeg har erfart. Visst drevet siger når det er kjørt opp og det er ingen utvendig lekkasje så er det bortimot 100% sikkert at det er ventilene i pumpen som ikke holder tett. Hvorfor?? Når drevet er kjørt helt opp så er stempelstangen i sylinderen helt ute. Det vil da si at på den siden av stempelet som stempelstangen er er festet er det lite olje og på andre siden av stempelet mye olje. Da er det mange som har den teori at visst pakningene på stempelet er slitt så siger oljen gjennom der og drevet siger. Dette er fysisk umulig fordi oljen da må gå mot den siden av stempelet som stempelstangen er, og der er ikke plass fordi stempelstangen opptar et visst volum her. Dette er bortimot sjakk matt. Jeg var på nippet til å kjøpe nye sylindre(kr8000) før denne teorien kom frem. Kjører man derimot drevet ned og prøver å presse drevet opp, da holder ikke denne teorien fordi da presses oljen fra stempelstangsiden og til den andre og der blir det plass. Vanskelig?????? Må si jeg måtte litt i tenkeboksen før jeg tok denne, men det er fornuft i det. Jeg har ikke demontert pumpen enda men jeg håper det ikke er så komplisert???? Skal da jobbe litt med å få tak i nye ventiler eller få reparert de gamle og evt. komme tilbake med resultat. Mvh Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
Glastron Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Du er kansje klar over det. Men verkstedshåndboken for 290 drev ligger i dokumentarkivet. Til og med på svensk Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Hei, første innlegg her ja Jeg fant denne tråden fra 2005. Er det noen som har fått tak på ventilene som det snakkes om her i pumpen og erfart at dette løser problemet. Jeg har akkurat byttet hele powertrim settet på sjøsiden (nye sylindre og slager) pga. lekkasje i begge sylindrene (hull i den ene og svetting fra o-ring på den andre. Det har blitt mye bedre (bruker ikke olje), men fremdeles siger drevet ganske fort inn når jeg går i marsjhastighet (i plan, ca 24 knop). Mistenker pumpa/ventilene i denne og er derfor veldig spent på om det er en grei operasjon å få tak i ventiler samt å bytte disse. /Svein Ole Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 (redigert) Hei! Skulle alt av skruing/overhaling være forgjeves. Så er det en kampanje på Drevia.se om reduserte priser på pumper og tilt-sylindre. Hvis det er lov å bruke ordet "billig" Jeg ga 8000,- For komplett fabrikkny drevplate med tiltsylindre og hudraulikkpumpe kjøpt på finn.no. Byttet hele rasket. Nå er alt ok - uten lekkasjer, sig av drev, slark i styrehjelm etc Redigert 4.September.2006 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 (redigert) Tar opp tråden igjen. Har byttet til ny type brukt trimpumpe, men denne holder ikke drevet ute. Siger helt inn etter noen minutter. Har hatt pumpa oppe og sjekket 2 ventiler med stramme-mutter. Inne i ventilen er det kun fjær og kule, med forskjellig dim. på kulene. Er dette alt som skal holde tett eller er det flere ventiler her? Strammet begge ventiler 1/2 omdr. uten at det ble noe bedre. Har noen fikset dette/hva ble gjort? Setter inn bilde med 1 ventil på plass. Redigert 19.September.2006 av krl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Hei, før du byttet pumpe, sank drevet innover da også? Altså at den nye (brukte) pumpen hadde samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Hei ville kjørt bensin gjennom systemet noen ganger for å rengjøre ventilene der etter fylt motor olje sae30 på og prøvd.har demontert en god del av tilt pumpene før ogsom regel er det kommet smuss(skit)i ventilen så det synker.du kan også demontere ventilhuset og strame fjæren,(ikke for mye da går ikke drevet ned uten å ta av trykket). Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
Glastron Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Hei. Det sitter 2 ventiler med gummisete under de to store skruene på hver side. Etter tips fra en tidligere tråd her på forumet, snudde jeg disse setene. Vær veldig forsiktig så du ikke lager rift eller skader på disse. Dette løste problemet hos meg 100%. Men det varte ikke lenge. Huff. Kansje du kan være heldigere. Hadde vært greit å høre om noen her har greid å skaffe deler (ny type). Volvo rister bare på hodet. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Hei ville kjørt bensin gjennom systemet noen ganger for å rengjøre ventilene der etter fylt motor olje sae30 på og prøvd.har demontert en god del av tilt pumpene før ogsom regel er det kommet smuss(skit)i ventilen så det synker.du kan også demontere ventilhuset og strame fjæren,(ikke for mye da går ikke drevet ned uten å ta av trykket).Hilsen Thomas. Kan du forklare nærmere hvordan en demonterer dette og strammer fjæren. Har som skrevet demontert 2 ventiler som inneholdt fjær og kule og strammet disse noe, uten effekt. Kjøpte båten med gammel-type pumpe som ikke klarte trimme i fart. Mener den holdt tett under kjøring, men ikke helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Hadde av pumpen for 2 gang. Nå tok jeg en stjerne-skrutrekker og vridde forsiktig rundt i ventilsetet. Strammet ventilen litt ekstra (helt inn) og nå virker det som det holder trykket. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) tar opp igjen denne saken her: min trim pumpe er firkantet på topp og "reservoaret" er sylinderformet på hver sin side (midt på pumpa) står det en skrue (19mm?) , når jeg løsnet den ene var det en fjær under den .. altså... har prøvd å skifte olje , drevet siger fremdeles i fart... skal jeg prøve å sette ett stjernejern inn i hullene der med fjærene og stramme ?? andre tips ? Redigert 9.Juli.2008 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.