Jump to content

Tetningsstoff til lekkasje i kalesjesøm

Stephan

Recommended Posts

Jeg har en litt tilårskommen kalesje på en Hanto 24. Der det er sydd i en løpegang for en kalesjebøyle er sømmen forsterket, og det er blitt litt vel mange nålehull. Regnvann lekker gjennom og renner ned (i båten) i enden av løpegangen. Resten av kalesjen er tett. Så tenkte jeg smøre noe på sømmen utvendig for å stoppe lekkasjen.

Forslag om hva som kan egne seg (ikke stearin)?

Stephan

Ville skaffet meg en remse med kalesje,og lime den over som en forsterkning,gjorde dette selv og ble innponerende bra.

Om du kjøper samme farge så blir det ikke så synlig,og riktig tekstillim så blir alt 100 prosent tett og forsterket samtidig.

Og kalesje limet kan du bruke alle steder det begynner løsne litt.Det trekket inn i kalesjen og tetter/limer.

bare dra innom en kalesje butikk !

Her i sfj har de i alle farger bredder og lenger til rep av kalesjer.De fleste bruker kalesje/tekstil lim.Kan jo limes fra begge sider også.

Man kan også prøve såkalt Grønlandsvalla, som er en tettevoks som selges i sport & fritidsbutikker. Ser ut som et lite såpestykke, voksen gnis inn i sømmer og glidelås for tetting. Har selv god erfaring med denne brukt på båtkalesje.

støtter denne, selges på xxl for 99 penger. De gamle sømmene på skuten min ble potte tett, og hullene var ikke små. Smurte godt over med voksen og varmet etterpå med varmepistol, så legger voksen seg ned i hullene og tetter. Det holder nok ikke evig, men er billig og enkelt.

http://www.xxl.no/fj%C3%A4llr%C3%A4ven/Greenland-Wax/p/1084255_1_Style

Redigert av eriklepe (see edit history)

Jeg har brukt Simsons/Sikaflex som nødreperasjon.- Funker utmerket til småhull, både på kalesje og presenning:

Gni inn på den ene siden til det tyter ut på andre siden. Gni så ut på andre siden. Bruker du klar farge, eller en farge som likner kalesja, blir det en diskret reparasjon. (Dette gir naturligvis ingen styrke mot riving, men tetter småhull.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...