Stephan Startet 13.Juni.2013 Del på Facebook Startet 13.Juni.2013 Jeg har en litt tilårskommen kalesje på en Hanto 24. Der det er sydd i en løpegang for en kalesjebøyle er sømmen forsterket, og det er blitt litt vel mange nålehull. Regnvann lekker gjennom og renner ned (i båten) i enden av løpegangen. Resten av kalesjen er tett. Så tenkte jeg smøre noe på sømmen utvendig for å stoppe lekkasjen. Forslag om hva som kan egne seg (ikke stearin)? Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Ville skaffet meg en remse med kalesje,og lime den over som en forsterkning,gjorde dette selv og ble innponerende bra. Om du kjøper samme farge så blir det ikke så synlig,og riktig tekstillim så blir alt 100 prosent tett og forsterket samtidig. Og kalesje limet kan du bruke alle steder det begynner løsne litt.Det trekket inn i kalesjen og tetter/limer. bare dra innom en kalesje butikk ! Her i sfj har de i alle farger bredder og lenger til rep av kalesjer.De fleste bruker kalesje/tekstil lim.Kan jo limes fra begge sider også. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Kanskje dette kan brukes: http://www.marineshop.no/Båtpleie/Tetting-og-liming/Sømtetter-Klar-355-ml--111922-p0000130974.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Man kan også prøve såkalt Grønlandsvalla, som er en tettevoks som selges i sport & fritidsbutikker. Ser ut som et lite såpestykke, voksen gnis inn i sømmer og glidelås for tetting. Har selv god erfaring med denne brukt på båtkalesje. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Takk for svarene! Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 brukte stearin på en av de forrige båtene. Tok et vanlig stearinslys og gnikket over sømmen.. Funket det! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 (redigert) Man kan også prøve såkalt Grønlandsvalla, som er en tettevoks som selges i sport & fritidsbutikker. Ser ut som et lite såpestykke, voksen gnis inn i sømmer og glidelås for tetting. Har selv god erfaring med denne brukt på båtkalesje. støtter denne, selges på xxl for 99 penger. De gamle sømmene på skuten min ble potte tett, og hullene var ikke små. Smurte godt over med voksen og varmet etterpå med varmepistol, så legger voksen seg ned i hullene og tetter. Det holder nok ikke evig, men er billig og enkelt. http://www.xxl.no/fj%C3%A4llr%C3%A4ven/Greenland-Wax/p/1084255_1_Style Redigert 14.Juni.2013 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
diplomat Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Jeg har brukt Simsons/Sikaflex som nødreperasjon.- Funker utmerket til småhull, både på kalesje og presenning: Gni inn på den ene siden til det tyter ut på andre siden. Gni så ut på andre siden. Bruker du klar farge, eller en farge som likner kalesja, blir det en diskret reparasjon. (Dette gir naturligvis ingen styrke mot riving, men tetter småhull.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.