Jump to content

feeling 486 seilbåt, hvordan finne ut hvor regnvann lekker inn?

s/y-hysteria

Recommended Posts

Jeg har en helvetes lekkasje, og jeg er i ferd med å miste mine klinkekuler, og jeg har lyst til å selge den helvetes skuta og kjøpe ei hytte langt faen inni landet hvor det ikke engang renner en bekk!!

Hver gang det regner kommer det vann fra et eller annet sted og renner ned til bunnpanna under motoren. Det er ferskvann, og det oppstår kun når det regner. Det er ikke kjølevann fra motoren.

Det er en 48 fots feeling 486 (seilbåt)

Jeg har nå fikset alle de tingen jeg mente det kunne være. Og har minsket lekkasjen noe.. Det var blant annet noen gjennområtne plater osv.

har noen noen seriøst gode tips for hvordan man sporer opp en lekkasje.. ? Har noen erfaringer som de har lyst til å dele med en frustrert kvinne? Det er noe jeg overser her!

Alle svar mottas med takk og jeg lover at det vil skape jææævli mange gode goodwillpoeng på karmaen!

En person inne i båten og en person utvendig med hageslange.

Spyl hele båten systematisk, en del av gangen. Personen innvendig ser etter lekkasjer.

Kan være vanskelig. Noen lekkasjer kommer først etter lengre tid med "nedbør".

Vannet behøver ikke å komme ut der det lekker, men kan bevege seg et stykke i innredningen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Høres ikke bra ut, Monica, har samme problemet, men her ender vannet opp i hyllene i byssa. Har bestemt meg for å leve med det ett år til, men nå har vel du ca 350 overnattingsdøgn mer enn meg i året, så jeg forstår frustrasjonen. En båt på 48 fot tilsvarer vel sånn ca. 48 millioner potensielle lekkasjepunkter. Har du skrudd eller limt teakdørk? Om den er skrudd: gang potensielle lekkasjepunkter med en million til.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Vrien sak, og kan være ulogisk å spore da vann i små spalter også renner oppover. Jeg ville forsøkt med Capt. Tolley's Creeping Crack Cure

Spor opp mulige sprekker og spalter på utsiden og forsøk med en dråpe Capt Tooley. Suger sprekken til seg dråpen har du ett lekkasjepungt hvor vann vil trenge inn når det regner. Det må være tørt når du prøver, og lekkasjepungtet kan ligge langt unna der det kommer tilsyne innvendig. Suger sprekken fyller du på med mere, før du lar det tørke en times tid. Forsøk så på nytt og gjenta hvis sprekken fortsatt suger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Æassa, det der er ikke så vanskelig...du har bare ikke leita på den siste plassen enda.

Motoren står under cockpit/ trappa?

Jeg kjenner ikke båten din, men...

Punkt 1 er rekkestøtter og boltene som fester disse.

Deretter pushpit og dens bolter.

Kabelgjennomføringer akter.

Dreneringen av cockpit. - har du oppe cockpitkalesjen, så er det ikke derifra.

Vannets vei er alltid nedover. Når det regner, har du bare en ting å gjøre, finn frem den beste lommelykta og

begynn i motorrommet når du ser det har blitt vått der. Let derifra og følg vannet.

Ta med en tørkerull og tørk bort alt vannet..

Du sier lite om hva du har tettet og hvordan du har tettet. Kanskje du allerede har vært nære tampen som brenner.

Cockpitbenker, motorrom mm kan naturligvis være helt rene og ryddige til neste regnfall.

Jeg har tidligere vært inne på tanken å bruke merkekritt. Lag horisontale striper og du vil se hvor vannet bryter stripen... Det kan funke rent teoretisk ihvertfall..

Unasett, jeg har jo ikke snøring på hvordan båten ser ut og områdenes utforming, så noen bilder kan jo gi oss

noen ideer.

Igjen, vann renner nedover...

Forøvrig synes jeg du overdramatiserer ørlite i emnetittelen...

Så for meg at du hadde en lekk skroggjennomføring, og det eneste som holdt båten flytende var lensepumpe og ausekar.

Redigert av Eureka (see edit history)

Forøvrig synes jeg du overdramatiserer ørlite i emnetittelen...

Så for meg at du hadde en lekk skroggjennomføring, og det eneste som holdt båten flytende var lensepumpe og ausekar.

:lol: ligger vel litt i nicket til trådstarter at hysteriske tendenser kan forekomme..

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg har nå fikset alle de tingen jeg mente det kunne være. Og har minsket lekkasjen noe.. Det var blant annet noen gjennområtne plater osv.

skulle disse tette mot vann da, eller har lekkasjen som får deg til

å lengte etter klinkekuler og dalstroka innafor ført til at platene

råtna opp? i såfall en ide og lete over platene. kanskje disse ligger

under dekket? som igjen er perforert av skruer til teaken?

Snu henne på hodet, og se hvor det renner utigjen :yesnod:

Hvis du har noen forskjellige steder du kanskje mistenker så kjøp litt forskjellige konditorfarger og øs på med vann. Blir det blått vann i maskinrommet så lekker det der du helte på blått o.s.v

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Teipa papir langs hele skrogsiden en gang og startet der det ble vått......fant frem til slutt :)

Mitt forslag også; Dasspapir absolutt over alt, stappes og tapes, og så spyling fra utsiden. Så er det "bare" å nøste opp.

Hvis det er noen trøst - jeg ble nesten 40 før jeg fikk vanntett bil ...

konditorfarger

... bare sjekk hvor lett det er å få vekk fargen først ...

• 3 uker senere...

Vel til alle som har bidratt!! Takk takk...

Jeg er faensteike meg blond som bare gjøken... Og omtrent like praktisk anlagt som en sosionom! En solskinsdag gikk jeg ut og satte vannslangen på ræva på båten og spylte laus! Så stupte jeg nedi ei luke og begynte å leite, og der fant jeg 3 skruer som lakk noe borti veggen... Så de er nå skrudd ut (sammen med den der treklossen de var skrudd i) så har jeg fylt igjen hullene med gelcoatsparkel. og så skal jeg bore opp nye hull til den der treklossen og fylle de med sikaflex og muttre og hele pakka så det blir tett og pent :)

halleluja!

Hos meg kommer det mest vann inn via den gjennomgående masta. Når det regner og blåser fra enkelte retninger kan man nesten starte kraftverk i bunn av masta.. :wink: Gjennomgående mast blir ikke aktuelt på neste båt nei. I tillegg har det lekket vann fra nesten hver eneste luke i båten, selv om selger garanterte båten som helt tett. Har byttet ut plexiglasset i noen av lukene (limt fast med passende fugemasse eller skiftet pakning) og brukt Capt. Tolley's på andre luker. Fungerer bra, så den eneste kjente lekkasjen nå er gjennom den masta. Så skulle det fremdeles komme en del vann inn, sjekk ut masta hvis du har gjennomgående mast.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...