gregor Startet 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2013 (redigert) Jeg har kjøpt en 44 fots stål seilbåt i Arendal.. er det forsvarlig om jeg og en kompis drar å henter den til Oslo? Ingen av oss har noe serlig erfaring med så store båter.. jeg var mye i båt da jeg var liten og kompisen min har vært endel ute i 16 fots daycruiser siste åra.. Bør jeg ordne med noen som kan være med som har vært litt mere ute i større båter? Tar med en padde med gps og kart i tilfelle.. Båtfører prøven har jeg.. snart.. Redigert 14.Juni.2013 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
dude Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Dette fikser dere Gregor ha en fin tur, og gratulerer så mye med skuta.. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Hvasalgs båt har du erfaring med da? Danskebåten? Hehe ... umulig å svare på spørsmålet ditt, men 1) sjekk kart veldig nøye 2) sjekk værmelding veldig nøye 3) saaaakte fiiiiilm i haaaaavn = da går det bra. PS. glemte det viktigste: Grattis! Før eller senere må du jo få styr på skuta, så hvorfor ikke før :) Redigert 14.Juni.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 "Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert!" (pippi) Kjør på, stor båt er på en del måter enklere enn liten, og enkleste måten å lære å svømme er å prøve seg på dypt vann. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 ? ? Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Takk for grattiser :) Spørs om ikke det blir tur da ja :) får det nok ikke til før om 14 dager :/ Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
-morten- Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Det aller viktigste på en gammel ukjendt båt er å sjekke dieselfiltere ev. Skifte ogvev ha med reserve. Sjekk reimer og i det heletatt sjekk motorens tilstand.. Ting kan skje når dere minst venter det! Om det ikke er snakk om en velholdt strøken båt og motor.. Det var skremselsproppagandaen.. Ellers så kan det jo blinen flott hentetur i flott sommervær.. Som det nevnes så sjekk sjøkart og sett dere inn i det å lese kart. Husk å peile ut nødhavner om det oppstår problemer eller dårlig vær, ev bunkringsplasser men det er det jo flust av på sørlandskysten og oslofjorden! Lykke til. Smart å ta med en båtvant om du har kompiser som er det! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ben Sin Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Hadde definitivt brukt mer tid på å sjekke riggen enn dieselfilteret på en seilbåt, men det hadde dere kanskje ikke så mye om i marinen - morten-...... Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Vell.. siden ingen av oss har erfaring i seilbåt så tror jeg ikke vi har planer om å heise seil på hjemturen så motor blir nok det viktigste å sjekke :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Trophy Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 (redigert) Men å heise et seil i nødstilfelle må dere vel kunne Redigert 15.Juni.2013 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Arvid_A Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Spennende prosjekt, som også kan bli en flott og lærerik tur! Som morten er inne på, er det svært viktig at dere sjekker teknisk tilstand på så vel motor som drivstoffsystem, og har med ekstra dieselfiltre! Hvis mulig, få sugd opp en dieselprøve fra laveste punkt i tanken før dere starter, for å sjekke at dieselen ser ren og fin ut, uten spor av vann. Hvis du opplyser mer om motor og drivverk, så vil du sikkert få mer konkrete tips fra gamle ringrever her på forumet! Dersom dere også lager en "hentetråd" her med løpende informasjon og bilder fra turen, så er sjansen stor for at det dukker opp hjelpende kommentarer under veis, både i tilfelle tekniske problemer og havnemuligheter! Lykke til med planlegging og tur! Sitér dette innlegget Link to post
Sea Major Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Det kommer til å gå helt fint. Med normal forsiktighet og respekt for havet, samt grunnleggende kunnskap om sjøkart/navigering så er det ikke noe stort problem. Jeg gjorde det samme i fjor, reiste til Bergen for å hente seilbåt uten noen som helst erfaring med seilbåter. Seilte til Kristiansand, og det var bare morro hele veien ,prøvde meg bare frem med seileine når jeg følte at forholdene var "kontrollerbare". God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Stor båt er først og frems anderledes enn liten inn og ut fra havn. Og inn og ut fra havn må du lære enten detcer i Arendal eller hjemme. Utpå er stor båt bare fordel om det blir ruskete. Utpå er det navigering som gjelder, så det må noen ombord beherske. Dernest er det trygghet på fremdrift som gjelder. Sjekk motor, drivstoff etc som flere har nevnt. Men ikke undervurder den ekstra muligheten seil gir. Jeg flytta nettopp min seilbåt fra der skaden på drev ble oppdaget til der den skulle fikses. Og siden det var seilbåt slapp jeg slep. Seilte bare selv, ingen problem. Har dere derfor med en seilkyndig på turen så har dere egentlig også en ekstra motor ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
littmild Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Dette er ikke noe problem, sørg for å ha kart, og sørg for å ha kunnskapen så du får brukt dem. Vil også anbefale VHF og medlemskap i RS. Om dere har tid til å vente på god værmelding så kan dere få en helt fantastisk tur. Få ting er så deilig som å hente "ny" båt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Hakkannen Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 (redigert) Vil også støtte dem som sier at det kan være en fordel å prøve seilene litt før dere tar avgårde.Muligheten for å kunne bruke seilene hvis motoren skulle få problemer er noe av det mest geniale med en seilbåt I tillegg, en tur fra Arendal til Oslo med seilbåt uten å heise seil er nesten på kanten Kan dere ikke få med dere forrige eier ut på fjorden en tur før dere setter kursen hjemover? Den tidligere eieren kan vise og forklare hovedprinsippene, han kan sikkert også fortelle om ting dere bør være litt obs på. En liten historie: For et par uker siden var vi ute en liten gjeng i god vind. Seilte et par tre timer og fikk prøvd ut de nye seilene litt. Da vi var på vei mot havna igjen hylte plutselig motoralarmen og temperaturgiveren viste rett over 110°C. Det var pålandsvind og vi drev (litt for) raskt mot land. Hadde med meg tre kamerater som ikke har den lengste seilerfaringen akkurat, for han ene var dette første turen i seilbåt. Det blåste litt, så jeg så ikke for meg å seile helt inn i havna, greit nok med en mindre båt, men 44 fot og 10 tonn uten god manøvreringsmulighet er ikke greit mellom millionbåtene som ligger tett i ei trang havn. Men det viktigste først og fremst var å unngå å drive på land, det kunne fort blitt stygt. Heldigvis har båten seil, derfor sveivde vi ut genoaen/forseilet litt, snudde og satte kursen innover Ryfylke. En mann på dekk til å holde kursen innover og holde seilet fint mens vi andre da fikk god tid til feilsøkning av motoren. Motoren var så varm at det var vanskelig å se hvor lekkasjen var, så måtte fylle på med vann for å se. Heldigvis slapp vi impellerbytte, det var bare en slangeklemme inn til varmeveksleren som hadde hoppet av så rundt 6-7 liter kjølevæske hadde lekket ut. Etter en ny klemme og fylling av varmt ferskvann på motoren kunne vi starte maskinen igjen og komme oss til havn. Hadde vi ikke kunnet bruke forseilet hadde båten vært knust i fjæresteinene, vi var alt for nærme land da motoren gikk varm til at redningsskøyta kunne rukket fram i tide. VIlle absolutt ha seilt båten hjem selv, men forarbeid er viktig. Når du tar båtførerprøven lærer du basic navigasjon. Du har nettbrett med gps der du kan laste ned f.eks. Navionics kartprogram i tillegg til papirkartene. Sjekker du over motoren, styringa og lærer deg prinsippene med seiling vil dere få en fantastisk kjekk tur Å legge til kan være en liten utfordring, men bruker dere god tid på det går det som regel bedre enn med dem som gir flat pedal. I båt jeg ikke er vant til pleier jeg øve på å legge til langs en tenkt brygge en plass langt av land for å lære båten bedre å kjenne. Hvordan den reagerer på ror og hvor mye gass som må gis for at ting skal skje er forskjellig fra båt til båt. Redigert 15.Juni.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Dere skal nok klare dette fin om dere legger en plan og tenker igjennom "neste trekk" før dere utfører det. Motor må fungere og være trygg. Forrige eier kan sikkert si noe om når det sist var filterskift etc og et spørsmål om tanken har vært drenert og om filterene så gufne ut kan han sikkert også svare på. Om du ikke har skrudd så mye motor før, så skal du ikke belage deg på å lokalisere, drenere og skifte dieselfilter/ forfilter, med påfølgende lufting av systemet, for første gang, dersom uhellet først er ute med tett tilførsel. Første gang blir det både knot og søl selv om man ligger trygt fortøyd. Det blir ikke noe lettere med rullende sjø og land i sikte. Lokaliser i hvert fall viktige servicepunkt og ha en plan for gjennomføring. Sett dere inn i enkle prinsipper for seiling. Prøveheis og senk seilene i havn dersom vindforholdene tillater det. Bli kjent med, og merk, hva de ulike tauene går til. Hva med å bruke en hel dag i nærområdet hvor du skal hente båten, kjør motoren skikkelig, bli kjent med hvor raskt og hvordan båten lystrer roret, hvor fort du kan stoppe opp etc. Hvordan propellen trekker båten sideveis. Ta et par turer ut og inn av havn om det passer. Er det rulleforseil eller stagkroker? Dersom rulle, så er dette svært enkelt å bruke. Det kan settes og rulles inn i alle vindretninger. Storseil kan kun heises og senkes med baugen rett mot vinden, -vindøye. Ikke prøv noe annet, da du vil få vind i seilet og festene i masta kiler seg fast midlertidig, til du får båten opp i vindøyet igjen. Et forseil kan hjelpe godt til med å stabilisere båten om du går for motor. Går forstaget helt til toppen av masta eller delvis opp? -det sier noe om hvor stort storseilet er i forhold... Bruk av storseilet er heller ikke noe Hokus Pokus. Igjen, baugen mot vinden, og heis seil. Men tren på dette i svak vind først. Igjen, bruk en dag til å bli kjent med båten utpå sjøen og så setter dere kursen hjemover. ( bruker dere en dag til med å bli kjent med båten ellers også, med funksjonstest av utstyr som motor, dass, bysse, strøm om bord, autopilot etc etc, så er dere tryggere når dere først er på vei. Det er bedre å finne ut om noe ikke funker i havn, enn å oppdage det underveis. Legg ut bilder av båten, utstyr mm, så skal du få tips om hvordan ting funker. Bilder av rigg, vinsjer, avlastere, seilmontering må til for å gi riktige råd om hvordan DIN båt skal håndteres. Jeg kjøpe meg min første seilbåt for litt over ett år siden. Seiling har jeg begynt å lære meg etterpå. Jeg har til nå ikke hatt noen om bord for å vise meg hvordan ting gjøres. men jeg har lest et par bøker. Mange erfaringer og nybegynner feil har jeg gjort. Jeg husker aller første gang jeg satte seil. Da storseilet var nesten til topps og jeg drev ut av vindøyet, og fikk vind i seilet, oppdaget jeg at det manglet en bolt i bomfestet på masten. Bomen var på tur til å løsne... Alene i båten. Ble litt svett da kan du si. Et par turer senere hadde jeg begge seilene oppe og holdt 6 knop i fin flyt. Dreiv å justerte på og ble kjent med utstyret. Klønet det skikkelig til med trim av storseilet, båten ble presset rundt i vinden og seilet revnet. ( dog var det fra 1982 og slitt) Når jeg nå senere leser, og begynner å fatte hvordan samspillet er mellom forseil og storseil, og harmonien mellom alle justeringsmulighetene, så skjønner jeg godt hva som gikk galt. Jeg har hått mange aha-opplevelser... Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Takker for svar.. mulig jeg får lurt med meg en kompis som har litt seilerfaring også :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
LM 9725 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Husk at man har en grei nødbrems i anker da, virker på både dypt og grundt vann og er en rask og enkel måte å få litt tenketid. Dropp ankeret og mest mulig tau, om det ikke tar i bunn vil det sannsynlig dreie båten med baugen mot vinden og bremse (drivanker) og tar det tak vil det holde igjen. Viktigste er å ta ting med ro, og heller skynde seg langsomt om ting begynner å bli krevende. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Anbefaler - som flere andre - å prøve å seile båten også. Få gjerne med selger på en liten runde først, han kan vise det grøvste. Seil godt ut fra land, så får dere god tid til det som skal gjøres. Som andre har nevnt; Ta gjerne med vhf også, sertifikatet - hvis du ikke alt har det - tar du så snart du kan, vhf'en tar du med på turen uansett, uvurderlig i nødsfall. Og så er det sikkert flere enn meg som lurer på hvaslags båt du har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Appropo vhf.. Det står en vhf i den nå.. eiern snakka om å ta den ut siden jeg ikke hadde sertifikat.. hvordan er reglene på det? Og er det virkelig noe de bryr seg med om man skulle bli stoppet? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
bliss X Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Jeg synes ikke dere skal tenke på seiling hvis dere ikke kan seile. Det er nok annet å holde styr på hvis dere har lite erfaring. Fokuser heller på: - At båten er i sjødyktig stand - Navigering - Manøvrering Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Appropo vhf.. Det står en vhf i den nå.. eiern snakka om å ta den ut siden jeg ikke hadde sertifikat.. hvordan er reglene på det? Og er det virkelig noe de bryr seg med om man skulle bli stoppet? Hvis du har kjøpt båten *med* VHF så kan han selvfølgelig ikke ta den ut, og selger har selvfølgelig heller ingenting å gjøre med om du har sertifikat eller ikke. Hvis båten er annonsert med vhf så kan han ikke ta den ut uten at du tillater det og får kompensasjon. Reglene sier at du må ha konsesjon/lisens og du eller noen andre ombord må ha sertifikat. Men det er ingen, hverken politi eller redningsmannskap, som vil bli spesielt fornøyde om du fjerner vhf'en før du legger ut på tur, uansett om papirene ikke er i orden. Det er rett og slett «farlig». Hvem som helst har lov til å bruke VHF i nød. Det du gjør er følgende - gi beskjed til selger om at vhf'en skal leveres med båten som avtalt, kjøp pensumboka (http://www.lmf.no/index.php?pageID=155&openLevel=48&prodID=107 ) og les tilstrekkelig til at du klarer å betjene radioen i nødsfall. Les pensum i sommer og meld deg opp til privatisteksamen, det er ikke vanskelig å bestå i det heletatt. Svjv. kan du få konsesjon med en gang når vhf'en følger med båten, det fikk ihvertfall jeg, tror det avhenger litt av kom båten står i Skipsregistret eller ikke, kanskje noen andre kan utdype? http://no.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF www.maritimradio.no Redigert 16.Juni.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Appropo vhf.. Det står en vhf i den nå.. eiern snakka om å ta den ut siden jeg ikke hadde sertifikat.. hvordan er reglene på det? Og er det virkelig noe de bryr seg med om man skulle bli stoppet? Vil jeg virkelig ikke anbefale. Formelt skal en person som har SRC-sertifikat (VHF-sertifikat) stå som ansvarlig eier av lisensen ombord og er ansvarlig for bruken av stasjonen, og vanlige er at dette er eier eller i alle fall primærbruker. Ved salg skriver man et skjema [1] på overføring av lisens fra tidligere eier til ny. Dette skjemaet bør du uansett fylle ut å få signert, er bare knot å måtte tilbake til gammel eier i fremtiden engang for å få signaturen for å få lisensen over på ditt navn. I praksis er det ingen som blir straffet for å ha VHF ombord uten gyldig lisens/sertifikat, og strengt tatt er det ikke påbudt å ha sertifikat for å benytte stasjonen så lenge eier av lisensen tar ansvar for din bruk. Sikkerhetsmomentet er uansett så stort at du bør ha VHF ombord uansett, og det er himmelvid forskjell på fastmontert vhf med høyt plassert antenne (mastetopp helst) og handholdt VHF. Ellers les FAQ [2] til maritim radio for å få info om VHF: Jeg har solgt en båt med VHF til en som ikke har radiosertifikat. Må jeg fjerne radioen før overleveringen finner sted? Nei, dette er ikke lenger nødvendig. Melding om eierendringen sendes i stedet til Lisensavdelingen på samme måte som hvis ny eier hadde hatt radiosertifikat. Lisensavdelingen vil ved mottak av en slik melding overføre lisensen til ny eier, men vil samtidig opplyse ham om at lovlig bruk av utstyret forutsetter at man har radiooperatørsertifikat. [1] http://www.maritimradio.no/site/pages/load_pic.php?pic_id=125 [2] http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=1196 Redigert 16.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Jeg synes ikke dere skal tenke på seiling hvis dere ikke kan seile. Det er nok annet å holde styr på hvis dere har lite erfaring. Fokuser heller på: - At båten er i sjødyktig stand - Navigering - Manøvrering Hvorfor da kjøpe seilbåt? At båten er sjødyktig MÅ man sjekke FØR man legger avgårde. Navigering - seil i åpen sjø hvor navigasjon ikke er krevende, gå for motor innaskjærs. Manøvrering - mest utfordrende i havn og trange farvann, da seiler man selvfølgelig ikke som nybegynner en 44 fots båt. Bli kjent med seilene så raskt som mulig, så kan de fungere som backup dersom motoren skulle fuske. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Okay. vi lar nok radioen stå da ja. Jeg skal uansett få med vhf'n, men var snakk om å koble den fra og heller koble den opp igjen når jeg har ordnet sertifikat. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.