Jump to content

Prosjekt: Långedrag 44 1980


gregor

Recommended Posts

Tenkte lage en prosjekt tråd for skuta. Båten er en 44 fots stål seilbåt laget på verft i Långedrag. Jeg har kjøpt båten for å bo i den.

 

Nå i første omgang skal den på land for å sandblåses og males utvendig. Det skal også sveises endel når den er på land for å bygge om litt ting som ikke funker. Jeg har også planer om å skum isolere invendig så jeg er i full gang med å rive innredning og det dukker stadig opp endel rust her og der.

 

Bor i en rusten byggeplass for tiden :p Jeg pussa opp en jolle når jeg var 12 - 13 med litt guiding og utenom det er jeg noldus med minimalt med erfaring så lærer veldig mye om dagen :)

 

Her er noen bilder fra før jeg begynte å herpe alt :) Litt stressing siden jeg snart skal ha den på land, men tar bilder underveis så skal jeg poste seinere når jeg får tid :)

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

bilde

bilde

 

Kaptein fant roen på hente turen :)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Allright.. på tide med en update her. Har vært 4 dager siden slutten av Juli som jeg ikke har vært i båten nå. I tilleg til jobb og 2 timers pendling til faren min hvor jeg bor mens jeg holder på. Så nå har jeg tvinga meg selv til å ta en ukes båt pause. :) Regner med å kunne få det så jeg kan sove der til innen jul så da blir det nok en litt mere balansert hverdag og kansje litt mere regelmessige oppdateringer :)

 

Jeg har tatt ut alt interiør. Skjært ut vinduene i "styrhuset" og lukene. Vinduene er sveist inn på nytt for å få rette flater i steden for det buede vinduet som var der tidligere. Det var årsak til mye rust pga skruer som holdt plast glasset nede. Til lukene har jeg satt inn rammer som jeg har laget av L profiler så lukene får rette flater å ligge på. Vindus rammer i aluminium er bestilt, men lukkene bestiller jeg fra manship litt seinere. Det er mye annet også som er sveist. Det gikk med 210 kappskiver og over 15 kilo sveisetråd til stål arbeidet.

 

Under vannlinja ble det sandblåst. Over vannlinja måtte jeg til slutt bare male det nye stålet før kulda kom så der må jeg til med å pusse og sparkle litt for å få det bra til våren igjen.

 

Innvendig har jeg gått over hele skroget med nålbanker og fjernet rust. Det var en jævlig jobb med kompressor støy og banking og støv og helvette. Jeg var helt svart hver dag når jeg kom hjem i over 3 uker. Så brukte jeg Ferro-Bet for å kjemisk fjerne resten av rusta før det ble malt to strøk med arcanol. Også har jeg begynt å skum isolere, men må vente på mere utstyr til det som er på vei fra Belgia.

 

Jeg kunne sikkert skrivd mange sider om alt jeg har gjort her, men slenger heller med noen bilder :)

 

Opp på land

bilde

 

Skjært ut front ruta

bilde

 

Side vindu skal også ut :)

bilde

 

Dreneringa i disse brønnene i cockpitten funket dårlig så her kappa jeg ut bunn og sveisa inn ny med helling inn mot midten på den ene sida.

bilde

 

Litt større nedgangsluke

bilde

 

Ny vindusramme på vei inn. Den delen som er satt inn der og side vinduene fikk han som er sammen med mamma laga til og stansa ut der han jobba før han ble pensjonert

bilde

 

På taket her ligger også en av luke rammene som blei sveist inn. Jeg har ikke noe bedre bilde av den.

bilde

 

Baugthruster piercing på vei inn

bilde

 

Sandblåsing på gang

bilde

 

Skitten kaptein :)

bilde

 

Ferdig sandblåst. Vinduene i skroget var fulle av rust så de er sveist igjen, men de skal jeg skjære ut igjen seinere. Gjør alt klart innvendig så jeg bare kan bestille vinduer og skjære hull når de kommer.

bilde

 

Nye farger

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Plask :)

bilde

 

Nå som kulda har kommet så er det innvendig det skjer

bilde

 

Rigga opp med diesevarmer som står ute og med varmluftslange inn for å få det varmt nok til å legge skum isolering. Det var oppe i 35 grader der inne. Innholdet i isolasjons tankene må være minimum 24 grader og stålet må ha pluss grader.

bilde

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Pfhøyyy, nesten som å bygge en hel båt fra bunn av. Jeg vet hva jeg snakke om, Hulda:

 

bilde

 

Som i bunn og grunn ikke er så veldig ulik prosjektet ditt. Tror jeg legger med nedpå med et glass rødvin. Hulda tilbringer vinteren på land for første gang på 10 år for en del arbeider. Skumming ble gjort for over 10 år siden, like bra i dag. Ingen rust, verken under vann eller innvendig. Men det er mulig jeg kommer til å sandblåse og male under vannlinjen om et par år. Malingen under vann holder ikke mer enn 10- til 15 år. Og om et par år så runder Hulda 15 år i sjøen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponert imponert. Hadde denne skuta i nattbordskuffa i for mange år siden. At en gjør grundig antirustbehandlig er alfaω på en stålbåt. På vår reise i Middelhavet så vi mange tipp topp stålbåter med opprusta skrog. Grunnarbeidet hadde ikke vært på plass.Tragisk. Men dette ser solid ut. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært artig å tatt en titt på hulda en gang :)

 

Joshua: Hvor mange fot er din? Jeg skal bytte ut rekka på båten og har vurdert å ha stål som du har.. push og pull - pit blir i hvertfall stål, men muligens rustfritt stål i mellom.. Skal ta bort den davitern som står der i rustfritt stål nå og sveise på en ny som da blir en del av pushpit bak. Lurte også på å lage en targa bøyle i stål for å ha paneler og vindturbin på.

 

Whiskey: Båtpils stiller jeg opp for :)

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Bare husk at du skummer med selvslukkende skum om du skal sveise i båten. Ellers vil det ta fyr. Hvis du skal sveise rekke, anbefaler at du holder deg til samme stålet hele veien. Du vil få korrosjonsproblemer i overgangssonene, før eller senere. Selv om noen lag maling effektivt isolerer. Hulda har en drøss innsveiset rustfritt uten at det gir problemer. Joshua er 39 fot og 11 inches over stevner, om jeg ikke husker feil. En annen kjent Joshua heter "Northern Light", og har vært jorden rundt minst tre ganger. Meget bra båter det også.

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid, gregor! Inspirerende for oss "ståliser" å se at noen satser på å reparere stålbåter. :yesnod: Det virker som om du har lest deg opp, og lært endel om "how to do it". Men mye arbeid er det, og mer gjenstår. :giggle: Håper du kommer med flere opdateringer og bilder etterhvert, når innredningen begynner. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke skjedd super mye i det siste.. Ble syk i starten av desember og måtte vente på ekstra isolasjons materiale fra Belgia.. blei også syk igjen i jula så har ikke hatt så mye ork.. men har nå gjort endel alikevell.. fikk ferdig isolering, rivd ut det siste som var igjen av interiør og malt i bunn av halve båten sånn at det er klart for å bygge en liten sovekrok og et midlertidig kjøkken så jeg kan bo der og slippe pendling Oslo <-> Horten.. Men nå først skal jeg ha meg en måneds ferie i India så da satser jeg på full lada batterier når jeg kommer tilbake :)

 

Litt uklare og dårlige bilder, men noe er det :)

 

bilde

bilde

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Med to 3 kw elektriske byggvarmere gikk temperaturen fra 5 til 30 grader og da hadde ute temperaturen sunket ca. 10 grader også :) Har ikke isolert helt forran og helt bak heller for der skal jeg gjøre litt mere stål arbeid når jeg tar den på land neste gang.. Det trekker også godt i en stor glippe i døra hvor jeg har en enkel midlertidig løsning med en plate som bare ligger på toppen..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hadde vært artig å tatt en titt på hulda en gang :)

 

Joshua: Hvor mange fot er din? Jeg skal bytte ut rekka på båten og har vurdert å ha stål som du har.. push og pull - pit blir i hvertfall stål, men muligens rustfritt stål i mellom.. Skal ta bort den davitern som står der i rustfritt stål nå og sveise på en ny som da blir en del av pushpit bak. Lurte også på å lage en targa bøyle i stål for å ha paneler og vindturbin på.

 

Whiskey: Båtpils stiller jeg opp for :)

Ursäkta sent svar men jag såg inte frågan. 40 fot är en Joshua och jag tänkte när jag köpte båten att jag skulle byta rekka mot vanliga stöttor och vajer, det är jag glad att jag inte gjorde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...