Jump to content

Flytte båten fra Arendal selv?

gregor

Recommended Posts

Tok vhf kurs p堢atforerproven.com som del av pakketilbud sammen med b崦rerprven. Tok en helg med lesing s堤rop in eksamen p堮avy p堈vik. Gikk derfra med konsesjon og ny radio i h室en.

Men ved nd er det lov 堢ruke den uansett. Du kan jo printe ut ndprosedyre og klistre den opp i tilfelle det trengs.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Okay. vi lar nok radioen stå da ja. Jeg skal uansett få med vhf'n, men var snakk om å koble den fra og heller koble den opp igjen når jeg har ordnet sertifikat.

Ha den tilkoblet, skrudd på, og innstillt på kanal 16 hele tiden! Da har du mulighet til å høre andre som evt. får problemer. Kanskje en båt står i brann rundt neste odde og du er nærmeste båt som kan plukke opp folk fra vannet. Bruk 15 min. på å lære deg vanlig mayday-prosedyre.

Koble den for guds skyld ikke ifra, du kan jo ikke begynne å rote med å koble den til når du evt. får problemer! Ikke vent med å få papirene i orden, men før det er på plass SKAL du bruke utstyret for det det er verdt med tanke på sikkerhet.

Du kan godt minimere bruken ellers, men ikke når det gjelder sikkerhet. Dette er ekstremt viktig!

Okay. vi lar nok radioen stå da ja. Jeg skal uansett få med vhf'n, men var snakk om å koble den fra og heller koble den opp igjen når jeg har ordnet sertifikat.

Anbefaler ikke å koble den av, det er direkte ulovlig å ha apparat ombord uten å lytte. Det er også ulovlig å benytte radioen uten sertifikat og lisens, så der har man jo et dilemma, men det har vært diskutert før. VHF-sertifikat tar totalt ca. 2 timer å ta, halvannen time lesing, halvtime eksamen, om det rører seg litt mellom ørene bør man klare å bestå da.

Ville uansett hatt den med og lyttet, det kan bidra til å redde liv, og det er overordnet alle merkelige og selvmotsigende regler.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

• 2 uker senere...

VHF en kan stå. Tidligere eier kan sende inn melding til Telenor om salg. Så tar du VHF sertifikat og alle er glade. Telenor har de siste åra vært fleksible i mitt møte med dem. Og skulle du få problemer til sjøs SKAL Vhf en brukes med eller uten sertifikat.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Hehe jada det gikk fint :) Fikk med meg et parr kompiser som har seila litt tidligere. Så det blei litt seiling og litt motor.. De kunne dog ikke navigere, det måtte jeg ta meg av som tok båtførerprøven forrige onsdag.. fant ut at det var greit å sjekke hvem vei leia gikk på kartet før man valgte side for rød og grøn.. blei litt høy puls og en krapp U sving når dybdemålern gikk fort nedover :p Ellers gikk det supert.. litt knoting for å få den inn på båtplassen, men det gikk det også :) Skal sterkt vurdere å sette i baugpropell nå når jeg tar den på land.. har endel annet som skal gjøres så får se om det blir tid :)

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...