Jump to content

Hvordan finne ut om det er en lekkasje i varmtvannsberederen?

mentor70

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal finne og verifisere en lekkasje i kjølevannskretsen.

Min båt har nå vært på verkstedet for kontroll av motoren i og med at jeg kun målte minus 10 grader på kjølevæsken i motoren (Yanmar 6LP).

De kjørte motoren varm og koblet til trykkmåler på kjølevannskretsen. Da falt trykket etterhvert. Så stengte de av sløyfen som går til varmtvannsberederen og til defrosteren og satte på trykk på motoren igjen. Da fikk vi ikke noe trykkfall (motoren var kald hele tiden). Det er ikke noe vann som kommer ut i kjølsvinnet eller andre steder som er synlig, så det eneste jeg kan tenke meg er at det lekker inne i varmvannsberederen. Det er selvsagt noe jeg gjerne skulle ha fått verifisert 100% før jeg kjøper ny bereder. Er det noen som har noen tips på hvordan det kan gjøres? Eventuelt hva annet kan det være som er feil?

Litt langt fra Fredrikstad til Stord, ellers kunne eg hjelpt. Eg hadde brukt sylinderlekkasjetester til slik. Biltema selger de til rundt en lapp trur eg. Den er litt grov skala på, men du kan fint trykkteste både bereder og slanger og defroster med slik. Eg ville brukt litt forsiktig under 1bar. Lekkasje høres ganske godt når du bruker luft.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er flere måter å sjekke dette på, litt avhengig av hva du har tilgjengelig av utstyr, manometer overganger osv.

En metode du kan bruke som krever veldig lite utstyr er som følger. Koble fra begge kretsene på berederen, både kjølevannet og ferskvannet. Tøm tanken for ferskvann. Sett på en lang pvc slange (transparent) på det ene uttaket på kjølesløyfen hvor du mistenker lekkasje, og en blindplugg i det andre. Blindplugg ordner du lett med en slangebit, en glatt bolt og en slangeklemme (av prima kvalitet!). Begge uttakene på ferskvannsiden lar du stå åpne. Deretter drar du med det slangen helt fra maskinrommet og opp på flybridgen og fyller den med vann. Pass på at du får ut all luften Fest slangen i et eller annet og sett et tusjmerke der vannstanden er. Hvis du får 4 meter høydeforskjell har du da et trykk i sløyfa på 0,4 bar. Ikke rare trykket, men det burde holde til en tetthetsprøve. Synker vannstanden har du en lekkasje.

Er lekkasjen i berederen betyr det at frostvæske lekker over til drikkevannet. Hvis det har lekket så mye at frostvæsken har steget fra normal helt opp til minus 10 vil du helt sikkert kunne lukte at drikkevannet er forurenset.

Du sier ikke noe om vannstanden på motoren, da regner jeg med at den var normal? Bare at frostsikkerheten var endret?

Mange gode innspill her.

Jeg merker ikke at vannstanden på kjølevæsken endres unormalt. Nivået ligger stort sett midt imellom max og min i ekspansjonstanken.

Jeg har smakt på varmtvannet for å kjenne om jeg kan smake noe frostvæske, men jeg merker ingenting. Husk da at det antagelig har gått ca 300 liter vann igjennom berederen siden jeg fylte på ny kjølevæske og frem til nå.

Kan virkelig nivået stige på motoren når den ikke går? Jeg trodde at det var noen ventiler/spjeld som også måtte være åpne?

Kan lekkasjen være en annen plass? Evt hvor i og med at det ikke kan måles noen trykkfall når sløyfa som går til varmtvannsberederen er stengt og motoren er kald.

En skulle tro at ferskvannet går inn i motoren siden den måler -10 .

Nivået burde stige på motoren når den står og det burde være lett å sjekke.

Når motoren går og vannpumpa er avslått, vil kjølevannet gå inn i vanntanken. Når motoren er stoppet og ferskvannsystemet er under trykk, vil ferskvannet gå inn i motoren. Dette kan forklare at TS ikke merker at det blir mindre kjølevæske, den blr bare "utvannet".

Kan lekkasjen være en annen plass? Evt hvor i og med at det ikke kan måles noen trykkfall når sløyfa som går til varmtvannsberederen er stengt og motoren er kald.

Har du elektrisk coil i brederen sett den på fult og se om du da får øket nivå på motoren, når vannet blir varmt.

Og hvis så små mengde skal gå fram og til bake uten at nivået er merkbart. så skjer det når coilen i berederen utvider seg og slipper litt vann fra motoren når den går, og nok vann tilbake når motoren stoppes for å etterfylle.

Alt er mulig.

Noen som vet trykket på kjølesystemet når motoren går?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hva er det egentlig som gjør at du mistenker en lekasje i det hele tatt da ?

Hvis nivået er stabilt i ekspansjonstanken på kald motor fra dag til dag har du ingen lekasje.

Hei Mix

Jo, jeg tror det er en lekkasje.

Når frostmotstanden går ned fra -40 til -10 på ca 1 måneds bruk, så er noe galt.

På verkstedet målte de også et trykkfall på motoren når sløyfa om varmtvannsberederen var koblet inn. riktignok målte de fra motoren var varm, og jeg er usikker på om det er riktig måte å gjøre det på. Motor skal vel være kald når man starter en trykktest i og med at trykket kan endre seg med temperaturen?

På verkstedet målte de også et trykkfall på motoren når sløyfa om varmtvannsberederen var koblet inn. riktignok målte de fra motoren var varm, og jeg er usikker på om det er riktig måte å gjøre det på. Motor skal vel være kald når man starter en trykktest i og med at trykket kan endre seg med temperaturen?

Det du beskriver er ikke en trykktest, men en lekkasjetest. En trykktest er en styrketest som skal avsløre om komponentene i systemet er riktig dimensjonert. Stabil temperatur er uansett en forutsetning.

Siden du mistenker en lekkasje, ville jeg begynt med metoden jeg beskrev i mitt forrige innlegg. Gjør gjerne testen på hele sløyfa inkl. defroster først. Husk stabil temperatur. Vær nøye med alle kobliger, slangeklemmer osv. så du ikke har smålekkasjer rundt om kring. Et tips er å varme opp slangen i varmt vann før du trekker til slangeklemma. Det blir mye lettere å få det tett da, særlig på pvc slanger. Har du en lekkasje i hele kretsen kan du gjenta testen med bereder og defroster hver for seg. Husk stabil temperatur!

Hvis du er nøye og tar deg god tid kommer du til å finne lekkasjen hvis du har en. Lykke til :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...