mentor70 Startet 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2013 Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal finne og verifisere en lekkasje i kjølevannskretsen. Min båt har nå vært på verkstedet for kontroll av motoren i og med at jeg kun målte minus 10 grader på kjølevæsken i motoren (Yanmar 6LP). De kjørte motoren varm og koblet til trykkmåler på kjølevannskretsen. Da falt trykket etterhvert. Så stengte de av sløyfen som går til varmtvannsberederen og til defrosteren og satte på trykk på motoren igjen. Da fikk vi ikke noe trykkfall (motoren var kald hele tiden). Det er ikke noe vann som kommer ut i kjølsvinnet eller andre steder som er synlig, så det eneste jeg kan tenke meg er at det lekker inne i varmvannsberederen. Det er selvsagt noe jeg gjerne skulle ha fått verifisert 100% før jeg kjøper ny bereder. Er det noen som har noen tips på hvordan det kan gjøres? Eventuelt hva annet kan det være som er feil? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Koble fra ein og ein "enhet" og mål trykkfall på de med trykkluft. Det er vel ingen andre måter som eg kjem på i farten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mentor70 Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Takk Sæbø. Jeg har tenk på det, men hvor for jeg tak i slikt måleutstyr som lar seg koble til berederen? På verkstedet anvender de et spesiallokk til motoren hvor de setter trykkmåleren, men hvordan får jeg dette til når jeg skal teste de andre enhetene separat? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Litt langt fra Fredrikstad til Stord, ellers kunne eg hjelpt. Eg hadde brukt sylinderlekkasjetester til slik. Biltema selger de til rundt en lapp trur eg. Den er litt grov skala på, men du kan fint trykkteste både bereder og slanger og defroster med slik. Eg ville brukt litt forsiktig under 1bar. Lekkasje høres ganske godt når du bruker luft. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Det er flere måter å sjekke dette på, litt avhengig av hva du har tilgjengelig av utstyr, manometer overganger osv. En metode du kan bruke som krever veldig lite utstyr er som følger. Koble fra begge kretsene på berederen, både kjølevannet og ferskvannet. Tøm tanken for ferskvann. Sett på en lang pvc slange (transparent) på det ene uttaket på kjølesløyfen hvor du mistenker lekkasje, og en blindplugg i det andre. Blindplugg ordner du lett med en slangebit, en glatt bolt og en slangeklemme (av prima kvalitet!). Begge uttakene på ferskvannsiden lar du stå åpne. Deretter drar du med det slangen helt fra maskinrommet og opp på flybridgen og fyller den med vann. Pass på at du får ut all luften Fest slangen i et eller annet og sett et tusjmerke der vannstanden er. Hvis du får 4 meter høydeforskjell har du da et trykk i sløyfa på 0,4 bar. Ikke rare trykket, men det burde holde til en tetthetsprøve. Synker vannstanden har du en lekkasje. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Er lekkasjen i berederen betyr det at frostvæske lekker over til drikkevannet. Hvis det har lekket så mye at frostvæsken har steget fra normal helt opp til minus 10 vil du helt sikkert kunne lukte at drikkevannet er forurenset. Du sier ikke noe om vannstanden på motoren, da regner jeg med at den var normal? Bare at frostsikkerheten var endret? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Et normalt vannopplegg har vel 2 til 2,5 bars trykk og det er vell høyere enn kjølevannssystemet, i hvert fall når motoren står?? En skulle tro at ferskvannet går inn i motoren siden den måler -10 . Nivået burde stige på motoren når den står og det burde være lett å sjekke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mentor70 Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Mange gode innspill her. Jeg merker ikke at vannstanden på kjølevæsken endres unormalt. Nivået ligger stort sett midt imellom max og min i ekspansjonstanken. Jeg har smakt på varmtvannet for å kjenne om jeg kan smake noe frostvæske, men jeg merker ingenting. Husk da at det antagelig har gått ca 300 liter vann igjennom berederen siden jeg fylte på ny kjølevæske og frem til nå. Kan virkelig nivået stige på motoren når den ikke går? Jeg trodde at det var noen ventiler/spjeld som også måtte være åpne? Kan lekkasjen være en annen plass? Evt hvor i og med at det ikke kan måles noen trykkfall når sløyfa som går til varmtvannsberederen er stengt og motoren er kald. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 En skulle tro at ferskvannet går inn i motoren siden den måler -10 . Nivået burde stige på motoren når den står og det burde være lett å sjekke. Når motoren går og vannpumpa er avslått, vil kjølevannet gå inn i vanntanken. Når motoren er stoppet og ferskvannsystemet er under trykk, vil ferskvannet gå inn i motoren. Dette kan forklare at TS ikke merker at det blir mindre kjølevæske, den blr bare "utvannet". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Hva er det egentlig som gjør at du mistenker en lekasje i det hele tatt da ? Hvis nivået er stabilt i ekspansjonstanken på kald motor fra dag til dag har du ingen lekasje. Du får heller være litt mindre kjip på glykolen neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Kan lekkasjen være en annen plass? Evt hvor i og med at det ikke kan måles noen trykkfall når sløyfa som går til varmtvannsberederen er stengt og motoren er kald. Har du elektrisk coil i brederen sett den på fult og se om du da får øket nivå på motoren, når vannet blir varmt. Og hvis så små mengde skal gå fram og til bake uten at nivået er merkbart. så skjer det når coilen i berederen utvider seg og slipper litt vann fra motoren når den går, og nok vann tilbake når motoren stoppes for å etterfylle. Alt er mulig. Noen som vet trykket på kjølesystemet når motoren går? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mentor70 Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Hva er det egentlig som gjør at du mistenker en lekasje i det hele tatt da ? Hvis nivået er stabilt i ekspansjonstanken på kald motor fra dag til dag har du ingen lekasje. Hei Mix Jo, jeg tror det er en lekkasje. Når frostmotstanden går ned fra -40 til -10 på ca 1 måneds bruk, så er noe galt. På verkstedet målte de også et trykkfall på motoren når sløyfa om varmtvannsberederen var koblet inn. riktignok målte de fra motoren var varm, og jeg er usikker på om det er riktig måte å gjøre det på. Motor skal vel være kald når man starter en trykktest i og med at trykket kan endre seg med temperaturen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Dette høres merkelig ut. Hvis du ikke merker forandringer i ekspansjonstanken så har jeg ingen tro på noen lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Dersom det lekker fra varmtvannsbereder, vill jo pumpa slå inn av og til selv om du ikke tapper vann. Så du kan jo forsøke å slå på vannpumpa, kjøre motor varm og så sjekke om pumpa slår inn mens motoren kjøles ned. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 På verkstedet målte de også et trykkfall på motoren når sløyfa om varmtvannsberederen var koblet inn. riktignok målte de fra motoren var varm, og jeg er usikker på om det er riktig måte å gjøre det på. Motor skal vel være kald når man starter en trykktest i og med at trykket kan endre seg med temperaturen? Det du beskriver er ikke en trykktest, men en lekkasjetest. En trykktest er en styrketest som skal avsløre om komponentene i systemet er riktig dimensjonert. Stabil temperatur er uansett en forutsetning. Siden du mistenker en lekkasje, ville jeg begynt med metoden jeg beskrev i mitt forrige innlegg. Gjør gjerne testen på hele sløyfa inkl. defroster først. Husk stabil temperatur. Vær nøye med alle kobliger, slangeklemmer osv. så du ikke har smålekkasjer rundt om kring. Et tips er å varme opp slangen i varmt vann før du trekker til slangeklemma. Det blir mye lettere å få det tett da, særlig på pvc slanger. Har du en lekkasje i hele kretsen kan du gjenta testen med bereder og defroster hver for seg. Husk stabil temperatur! Hvis du er nøye og tar deg god tid kommer du til å finne lekkasjen hvis du har en. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LFLO Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Kjøp ny breder. Reparasjon av disse er ikke lønnsomt, ødela forrige sesong med det samme. Løsningen ble og stenge brederen og varme vann på gass. I år er det ny breder:) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Hvis du mistenker at det er lekkasje mellom kjølevann og varmtvannet i berederen, - hvorfor ikke bare tappe av varmtvannet i berederen og kjøre motoren? Da er det ikke vann som kan komme fra berederen og inn i kjølekretsen og nivået i ekspansjonstanken burde synke, - om det er som du mistenker..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.