Jump to content

To bensintanker til påhenger. Mulig?


joachimo

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut den gamle ståltanken i båten (STINKER bensin) og tenkte å kjøpre denne: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948.aspx

 

Så kommer spørsmålet, om jeg vil utvide rekkevidden på båten og ha to stykker, finnes det noen form for "y-kobling" slik at jeg kan skifte mellom de to løse tankene enkelt?

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post

Hva er poenget med dt i tilfellet? Det er jo bare å bytte om slangen med hurtigkobling? Ikke noe søl. Hadde to tanker i forrige båten. Ikke noe problem

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Jeg vurderer å bytte ut den gamle ståltanken i båten (STINKER bensin) og tenkte å kjøpre denne: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948.aspx

 

Så kommer spørsmålet, om jeg vil utvide rekkevidden på båten og ha to stykker, finnes det noen form for "y-kobling" slik at jeg kan skifte mellom de to løse tankene enkelt?

Jeg bruker 2 tanker i en Fjordling 17 HT, bruker ett t-stykke med like lange slanger fra stykket til tankene, suger jevnt fra begge. Har kraner ut til begge for å stenge en av dem hvis nødvendig men det fungerer ganske bra.

 

Jeg vurderer å bytte ut den gamle ståltanken i båten (STINKER bensin) og tenkte å kjøpre denne: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948.aspx

 

Så kommer spørsmålet, om jeg vil utvide rekkevidden på båten og ha to stykker, finnes det noen form for "y-kobling" slik at jeg kan skifte mellom de to løse tankene enkelt?

Jeg bruker 2 tanker i en Fjordling 17 HT, bruker ett t-stykke med like lange slanger fra stykket til tankene, suger jevnt fra begge. Har kraner ut til begge for å stenge en av dem hvis nødvendig men det fungerer ganske bra.

Link to post
  • 9 år senere...

Hvis man stenger lufteventilen i den første tanken, og den andre tanken er seriekoblet med lufteventil åpen, vil da undertrykket som skapes trekke bensinen fra den andre tanken over i den første tanken når motoren begynner å suge bensinen ut av den første tanken?

Link to post
MrOtto skrev On 10.3.2023 at 8.40:

Hvis man stenger lufteventilen i den første tanken, og den andre tanken er seriekoblet med lufteventil åpen, vil da undertrykket som skapes trekke bensinen fra den andre tanken over i den første tanken når motoren begynner å suge bensinen ut av den første tanken?

Hvordan er de koblet sammen? Er det en Y-kobling som beskrevet tidligere i tråden eller en annen form av seriekobling? 

En tank der lufteventilen er stengt (og er tett) vil det ikke være mulig å suge veldig mye bensin fra. 

Link to post

Jo, fordi tank 2 er koblet til tank 1, og luft vil da suges inn i tank 2, mens bensin suges ut av tank 1.

 

Men et mer stabilt system vil være bunnutløp mellom tankene. Finnes det løsninger for å sette inn tett utløp i bunnen av plastikktanker?

Link to post

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner opplegget. Har du noen bilder? 

For øvrig tenker jeg at den enkleste løsningen må være å bare flytte over koblingen til den tanken man vil bruke uten å koble sammen. da vil man også alltid få en påminnelse når drivstoffbeholdningen er 50%

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...