Jump to content

Prosjekt: Totalrenovering av Pero 480


joachimo

Recommended Posts

Heisann folkens!

 

Har tilbrakt mye tid her på forumet drømmende om et eget båtprosjekt å pusle med, og når sjansen bød seg til å overta min brors gamle båt var det bare å hoppe på.

 

Har ikke fjerneste anelse om hva slags merke det er, men ser ut som et relativt ok utgangspunkt å pusle med (om noen drar kjensel på meke, hyl ut). Står en 50HK Johnson av eldre modell på båten som trenger litt småservice (går litt ujevnt).

 

Siden vi er midt i Juni allerede kommer nok jobben til å begrense seg til å bytte ut styringen som er kaputt/låst, og bytte plugger/filtre på motoren, frem til høsten kommer. Da er det imidlertid nok å ta tak i.

 

Dette skal gjøres

  • Utvendig skal båten pusses ned og lakkes
  • Vurderer å bygge opp litt på baugen (synes det er for flatt foran vindskjemen, så lurer på om jeg kan klare å lage en fin bue opp til kanten av vindskjermen med skumplater og glassfiber.)
  • Om punktet over gjennomføres vurderer jeg også å sette på en pulpit
  • Vindskjermen må plukkes fra hverandre, rengjøres for silikonrester etter dårlig reperasjon og settes sammen igjen riktig
  • Motoren skal pusses, lakkes og sette nyere dekaler på
  • Innvendig skal jeg enten legge tredørk eller løst teppe, litt usikker
  • Puter og stol skal enten erstattes eller trekkes om (planen er hvit/offwhite skai)
  • Trekke en del av det innvendige området i Skai
  • Sette inn stereo og instrumenter
  • Bytte den mekaniske styringen (gjøres i sommer)Litt småflikking på detaljarbeid

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Morsomt, skal bli artig å følge. Om jeg skulle ha anbefalt deg noe, så er det å begynne med å reparere det som er defekt og deretter "shine" båten skikkelig. Bruk den og se hva du føler må forbedres. Fikse deretter en og en ting. Gjerne mens båten er i bruk så du får glede av den samtidig.

 

Å modifisere om dekk tar enormt med tid, og det er vanskelig på forhånd å si om båten blir penere eller mindre pen av jobben. Legg heller en time ekstra i rubbing og polering for å se om du kan unngå å måtte lakkere. Gamle båter kan bli fine og blanke igjen med litt innsats og en poleringsmaskin.

 

Hvis du plukker ned hele båten nå og satser på å gjøre alt på nytt er veien kort til at det blir et evighetsprosjekt som blir liggende iåresvis. Og etter noen år er behov endret og båten blir aldri fullført.

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Satser som sagt på å starte med å bytte ut styringen og ta en enkel gjennomgang av motoren og bytte tennplugger/filtere osv nå i sommer så jeg kan få den på vannet så fort som mulig og nyte resten av sommeren.

 

Lakk er helt nødvendig, noe som vil være lett å se når jeg legger ut litt detaljbilder. Er gjort elendig lakkjobb på den en eller gang i tidem som har rent og seget over alt, pluss at det er en god del sår her og der. Så det sammen med å trekke om puter og fikse vindskjerm er hovedpri når vinteren kommer. Å gjøre noe med dekket blir en vurderingssak jeg må ta etterhvert. Er bare ikke helt begeistret for andenebbet som jeg har døpt fronten :p

 

Ang fronten, er bare stueplass

 

bilde

 

Dette blir første prosjektet mitt, men skal vel nevnes at jeg er oppvokst i fabrikkhallen til Skibsplast med båre far og bestefar som båtbyggere, så støping kommer jeg nok til å hente inn den eldre gardes kompetanse til å bistå med :p

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Noen flere bilder

 

1. Bare for å gjøre det tydelig hvorfor jeg vil pusse den ned å lakke opp på nytt

 

bilde

Her er det gjort dårlig jobb en eller annen gang. Flasser av, rent over alt og en del rosetter på styrbord side under vindskjermen i tillegg.

 

 

2. Skroget. Bunnsmøring, hva er det?

 

bilde

bilde

bilde

Siden båten ikke skal ligge i sjøen, men dras opp på henger etter bruk denne sesongen regner jeg med å vente med bunnsmøring til båten uansett skal pusses ned i vinter.

 

 

3. Vindskjermen detter nesten fra hverandre

bilde

Siden det bare er topplista som er løs sater jeg på å dra denne helt av, renske bort gammel masse og feste på nytt. Så skal alt pusses og lakkes opp igjen.

 

4. Motoren er sliten

 

bilde

Trenger litt shinings... for å si det mildt. Regner med en runde med puss, sparkel og lakk gjør undeverker.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Fant denne: http://www.pedro-boat.co.uk

Men finner ikke noe på google på akkurat Pedro 16



Målte nettopp båten, har alltid gått ut fra at den er 15 fot siden det er hva fyren som solgte den til brodern påstod.

 

Viser seg at den er 480cm lang, noe som skulle tilsvare 15,74 fot, noe man vel vil runde opp til 16. Godt jeg fant t av det før jeg gikk for å kjøpe styrekabel til en 15-foter :p

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Styrekabelen kjøper du etter lengde fra motor til styreplass med ødvendige tilegg for svinger og buer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Joda, er klar over det. Regner vel egentlig med å bare måle lengden på den gamle jeg drar ut.

 

Har forøvrig sendt en mail til Pedro Boats med bilde for å se om de kan bekrefte/avkrefte at det er en av "deres"

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Tror og jeg ville løsnet kabelen du har idag for å sjekke om det virkelig er kabelen og ikke motoren som sitter fast/går tregt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gjorde det i går, motoren svinger lett som bare det når den er koblet av, mens kabelen sitter bom fast. Ser at tennene på hjulet i styresnekka også er slitt som fy, så regner med å spandere et par lapper på snekke, kabel og ratt. (Det som sitter i er ikke videre pent....

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Et par spm

 

Merker det er litt svikt i gulvet. Er nesten som om dørken ligger noen millimeter over underlaget/dobbeltbunnen slig at når man beveger seg så siger dørken ørlite før den stopper opp mot underlaget. Når jeg har vurdert tredørk var tanken at når dette skrus fast vil dette klemme hele greia sammen og svikten forsvinner, men de siste dagene har jeg også vurdert om et grått teppe som dekker både dørk og opp til sitteputene vil være enda penere, og da vil i så fall denne quickfiksen ikke lenger skje.

 

Hva ville dere gjort?

 

 

Nummer to, jeg vurderer seriøst å allerede nå i sommeren gi motoren litt shining siden jeg uansett skal gå igjennom den. Hva må jeg passe på å maskere på undervannshuset? Regner med vanninntak er en selvfølge, men andre ting jeg bør tenke på? Regner med å kjøpe hvit bil-lakk på sprayboks og la det står til.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Da er ny styresnekke og kabel innkjøpt hos Navigare her i Kristiansand. Om pøsregnet bare slutter så jeg kan få montert det....

 

Har også oppdaget nå etter noen dager med regn at det sannsynligvis er lekkasje under fenderlista. Skrudde ut bunnproppen og kom ganske mye ferskvann ut av kjølen. Mulig jeg må splitte båten når vinteren kommer og sjekke hvordan tilstanden er nedi der...

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Vel, i går fikk jeg rengjort litt og fikk ny styring på plass. Brønnen til bensintanken så ikke ut i måneskinn....

 

Fikk også renset ut gammel gugge fra topplista til vindskjermen og klarte ved hjelp av ei rørleggertang å bøye/banke den tilbake på plass. I dag blit det en tur innom å handle sikaflex for å få festet den. Det lekker som sagt en del rundt fenderlista i kraftig regnver, så jeg grubler litt på om det kan være hjelp i å bruke sikaflex langs denne og som en midlertidig tetning frem til jeg får spillet båten i vinter og gjort jobben skikkelig. Noen som har tanker om dette?

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Vært dårlig til å ta bilder, men heller ikke så mye synlige endringer enda. Har fått fikset vindskjermen sånn halvvegs, nå henger den i alle fall sammen, men ble litt grisete så må prøve å renske bort litt sikaflex. Plexien i skjermen er uansett ikke i verdens beste forfatning, så driver å leter etter en rimelig plass å få laget helt ny vindskjerm når vinteren kommer.

 

Noen som har tips om steder i nærheten av Kristiansand som gjør dette?

 

Er forøvrig også på jakt etter noen som lager kalesjer, med bøyler og alt. Ser ut som det har vært kalesje på båten en gang i tiden, men denne har jeg ikke, kun en havnepresenning. Ville være kjekt å kunne ha tak over hodet om det plutselig skulle bli vått i været mens man er på tur.

 

Tror også jeg må flytte gjennomføringen til styring litt, stanga står nå vinklet noen grader oppover, noe jeg ser for meg kan bli et problem(?) da logikken min sier at den vil dytte litt oppover (eller trekke nedover, avhengig av hvilken vei man styrer) uten å ha noe slingringsmonn i den retningen, så styringen vil butte og i værste fall bøye sylinderen om man prøver å tvinge den. Regner med det skal kunne holde å kjøpe en halvrund fil og utvide hullet litt opp og til siden da braketten har rimelig stor bakplate, så jeg kan fylle glippet som blir igjen med sikaflex som da blir liggende mellom bakplate og brakettene. (Er typen med rør og nylonkule). Er snakk om en cm eller to.

 

Det er klart, det optimale ville sikkert være å støpe igjen hullet og borre opp nytt, men det får i så fall bli når båten skal på land igjen.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

litt vinkel på kabel / styrestang er ikke noe problem så lenge den bare får bevege seg fritt i nylonkula og ikke blir liggende i knip

 

vindskjerm: har hørt at man kan prøve å polere. Husker ikke hva slags middel....?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan dog se ut som gjennomføringsrøret blit liggende helt inn i kanten på ringene/brakettene kula festes i båten med, men er mulig den vil å mer rom når de er skrudd skikkelig fast og dermed kommer litt lenger innpå kula.

 

Ang polering av skjermen er den nok i for dårlig forfatning til at dette hjelper. Spesielt skjermen på babord side er full av små centimeterlange sprekker. Aluminiumsramma er også litt bøyd og vridd her og der, så regner med helt ny skjerm vil være veien å gå, i alle fall om jeg får resten av båten så fin som jeg håper, så vil det være prikken over i'en :)

 

Har forøvring bestemt meg for at hele skroget skal få samme blåfarge som stripa, med hvit bunnsmøring og hvit topp. Puter og tepper inni båten blå/matchende skroget, og skal bytte ut den stygge sorte bordplata med en i enten mahogny eller bare beiset kryssfiner. Bordet kan gjøres nedfellbart, så planen da er å lage noen kanter plata kan hvile på og lage en ekstra pute, slik at hele bakdelen av båten kan gjøres om til solseng.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Nå er styringa skrudd fast, men føler den er litt tung. Nå kan man vel ikke forvente at en mekanisk styring som dette skal kunne opereres med lillefingeren som en bil med servo dog... Får se om det hjelper å smøre stanga litt og løsne på slangeklemma i snekka.

 

Hadde egentlig planlagt prøvetur i helga, men nå har madammen funnet ut at en brudesalong i Ski skal tømme lageret for kjoler til spottpris, så det ender vel opp med biltur fremfor båttur ser det ut til.... Hurra.

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

en slik teleflex i god stand skal det ikke være mye motstand i. Slakke litt på klemma i snekka høres ut som en god plan. Og hvis den er tyngre til en side, samt drar litt til en side så er det finna over propellen som kan trenge litt justering

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har bare testet på henger enda, planen var å teste på sjøen nå i helga som sagt :)

 

Skal også sjekke om det er noen krappe bøyer i kabelen, det kan velg også påvirke muligens? Hovedmistanken faller dog på kabler. Alt av bensinslange, strøm osv går via en sånn gummi-gjennomføring (ser ut som trekket på ei girstang... beste beskivelsen jeg kommer på), og denne er morknet i biter slik at alle kablene er "falt inn" i bensintank-brønnen og har en del friksjon når de skal dras ut når motoren svinger

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...