joachimo Startet 15.Juni.2013 Del på Facebook Startet 15.Juni.2013 (redigert) Jeg vurderer å bytte ut den gamle ståltanken i båten (STINKER bensin) og tenkte å kjøpre denne: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948.aspx Så kommer spørsmålet, om jeg vil utvide rekkevidden på båten og ha to stykker, finnes det noen form for "y-kobling" slik at jeg kan skifte mellom de to løse tankene enkelt? Redigert 15.Juni.2013 av joachimo (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
-morten- Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Hva er poenget med dt i tilfellet? Det er jo bare å bytte om slangen med hurtigkobling? Ikke noe søl. Hadde to tanker i forrige båten. Ikke noe problem Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
larss Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Hei Dette har jeg aldri hørt om, vil den suge likt fra begge tankene da ? Jeg har to tanker i min båt og ser ikke på det å måtte bytte slanger ( som morten skriver) som noe problem. larss Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 mener å ha sett et sånt y-ledd med vender på , men det er lenge siden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erik Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Jeg lette etter y ledd med vender da jeg utvidet til 2 ferskvannstanker. Fant ikke. Endte med vanlig y ledd og en kuleventil på hver slange. Hadde heller gått for to separate tanker med hurtigkobling til bensin ja .... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
gbraen Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Jeg vurderer å bytte ut den gamle ståltanken i båten (STINKER bensin) og tenkte å kjøpre denne: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948.aspx Så kommer spørsmålet, om jeg vil utvide rekkevidden på båten og ha to stykker, finnes det noen form for "y-kobling" slik at jeg kan skifte mellom de to løse tankene enkelt? Jeg bruker 2 tanker i en Fjordling 17 HT, bruker ett t-stykke med like lange slanger fra stykket til tankene, suger jevnt fra begge. Har kraner ut til begge for å stenge en av dem hvis nødvendig men det fungerer ganske bra. Jeg vurderer å bytte ut den gamle ståltanken i båten (STINKER bensin) og tenkte å kjøpre denne: http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948.aspx Så kommer spørsmålet, om jeg vil utvide rekkevidden på båten og ha to stykker, finnes det noen form for "y-kobling" slik at jeg kan skifte mellom de to løse tankene enkelt? Jeg bruker 2 tanker i en Fjordling 17 HT, bruker ett t-stykke med like lange slanger fra stykket til tankene, suger jevnt fra begge. Har kraner ut til begge for å stenge en av dem hvis nødvendig men det fungerer ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Du kan benytte en vanlig 3-veis kuleventil. Slikt får du eksempelvis hos TESS. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 (redigert) kjøp heller denne på 45liter da http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank--stor--Scepter-45-liter-101458-p0000018840.aspx Redigert 15.Juni.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 (redigert) Det er vel en slik du ser etter? http://www.marineshop.no/Styring-Motor/Drivstoffutstyr/Bensinkobling/Bensinkopl-3-veis-YAMAHA--110267-p0000112769.aspx Finnes for andre motormerker også. Eventuelt kan du kjøpe en Yamaha-plugg og bruke på "stussen" som går til motoren Redigert 15.Juni.2013 av Sunmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Perfekt. Akkurat noe slikt jeg hadde i tankene ja Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
MrOtto Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Hvis man stenger lufteventilen i den første tanken, og den andre tanken er seriekoblet med lufteventil åpen, vil da undertrykket som skapes trekke bensinen fra den andre tanken over i den første tanken når motoren begynner å suge bensinen ut av den første tanken? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 11.Mars.2023 Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Stengt lufting hindrer at noe kommer inn eller ut av tanken. Du vil da bruke bensin fra den tanken med åpen lufting. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 14.Mars.2023 Del på Facebook Svart 14.Mars.2023 Det er umulig å bruke opp den tanken, fordi den første tanken må brukes opp først. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.Mars.2023 Del på Facebook Svart 14.Mars.2023 MrOtto skrev On 10.3.2023 at 8.40: Hvis man stenger lufteventilen i den første tanken, og den andre tanken er seriekoblet med lufteventil åpen, vil da undertrykket som skapes trekke bensinen fra den andre tanken over i den første tanken når motoren begynner å suge bensinen ut av den første tanken? Hvordan er de koblet sammen? Er det en Y-kobling som beskrevet tidligere i tråden eller en annen form av seriekobling? En tank der lufteventilen er stengt (og er tett) vil det ikke være mulig å suge veldig mye bensin fra. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 14.Mars.2023 Del på Facebook Svart 14.Mars.2023 Jo, fordi tank 2 er koblet til tank 1, og luft vil da suges inn i tank 2, mens bensin suges ut av tank 1. Men et mer stabilt system vil være bunnutløp mellom tankene. Finnes det løsninger for å sette inn tett utløp i bunnen av plastikktanker? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 14.Mars.2023 Del på Facebook Svart 14.Mars.2023 Da må du ha separat innløp og utløp i tank 1. Det vanlige er vel å ha et stigerør som går nesten ned til bunnen. Da slipper du å dra med rusk og vanndråper som samles nederst. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.Mars.2023 Del på Facebook Svart 14.Mars.2023 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner opplegget. Har du noen bilder? For øvrig tenker jeg at den enkleste løsningen må være å bare flytte over koblingen til den tanken man vil bruke uten å koble sammen. da vil man også alltid få en påminnelse når drivstoffbeholdningen er 50% Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.