Jump to content

Feilmelding på Furuno radar: BP-sig-miss.


Monaco 27 Fly

Recommended Posts

Har en Furuno radar med lukket antenne/skanner på båten min.

I fjor hadde jeg problemer med at radaren bare scannet i ca 5 min., så stoppet den bare.

Da måtte den startes på nytt, og da fungerte den i nye 5 min.

Ved sesongstart i år hørte jeg brumming i radaren en liten stund, så kom feilmeldingene:

BP-sig-miss, og HD-sig-miss.

Så fikk den en kort periode der sikringen røk straks jeg slo på radaren (den holdt om jeg tok ut kontakten til antennen/scanneren).

Nå holder sikringen igjen, men radaren roterer bare en kort stund (ca.15-20 sek.), så stopper den og feilmeldingen BP-sig-miss vises.

Åpnet lokket på den, og fant ut at den roterte litt tregt. Dette ble ordnet med litt smøring, og manuell rotering av den.

Men så også at det var litt fukt inni huset, og litt irr og fukt-avleiringer på kretskortet ved kontaktene.

Har nå renset overflatene på alle kretskortene jeg kom til (sprayet rikelig med elektronikkrens), men problemet er det samme.

Noen som vet om BP-sig-miss er manglende signal fra selve scanneren, eller giveren for rotasjonen av den.

Antennen/scanneren står på targabøylen, og denne var skrudd løs, og var lagt bakover på akterdekket i vinter.

Kan ikke tenke meg at dette har hatt noen betydning.

Alt var dekket med presenning, og har ikke vært utsatt for annen fukt enn kondens fra temperaturvariasjonene i vinter.

 

Er det noe mere jeg kan sjekke selv, eller er det bare å levere den inn til rep.?

Er det f.eks. sleperinger for overføring av strøm til den roterende delen som bør sjekkes, og hvordan kommer jeg i såfall til disse?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...