Jump to content

Går bensinkanner i plast ut på dato ?

Erik

Recommended Posts

Det står stemplet i plasten på de fleste kanner hvor lenge de er godkjente beholdere til drivstoff. Regner med at etter utløpsdato så gjør du vel ikke annet enn å fylle på eget ansvar. Men jeg ville ikke tatt sjansen da de blir dårligere med alderen. UV stråler og innholdet gjør så plasten blir sprøere.

Har bensinkanner i svart plast som sikkert er over 30 år gamle, de ser ut til å være like fine. Har også en plasttank , rød plast , som er mye nyere og som er tydelig falmet

(Ser f.eks på snøscooterski , som lages i PE materiale - her er svart mye mer uv resistent enn andre farger)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Smart hun der nabokona... 5 år fra produksjonsdatoen i følge ADR 2011 4.1.1.15 hvis ikke (...masse bla bla...).

Drivstoff tankene i mange fritidsbåter er også plast. Må disse også da byttes hvert femte år? Sier dette "ADR 2011 4.1.1.15" dokumentet (eller hva det nå er) noe om hva man risikerer ved å bruke produktet lengre enn fem år etter produksjonsdato?

Drivstoff tanken i vår båt har holdt 13 år så langt, og plastkannene vi av og til bruker er sikkert for gamle til at de har blitt påført noen "utløpsdato" - 30+ år minst. Har ingen planer om å bytte ut hverken tank eller kanner.

Bensinen kan utvide seg ved oppvarming. Jeg har (hadde, den er vel kastet nå tror jeg) en av disse gamle svarte kannene. Den var full og etter en tids lagring under varierende temperaturer, så den ut som en oppblåst ballong. Jeg skjønte poenget, og fylte den aldri helt full etter at den hadde blitt ekspandert.

Hvis du ser på plastkannene, så er de formet slik at de kan øke volumet uten å sprekke. En slik "oppblåst" kanne bør deretter ikke brukes på nytt, i allefall må den ikke fylles proppfull, etter at ekspansjons-sonene er brukt opp.

Jeg antar at holdbarheten er begrenset fordi plasten blir sprø med årene (særlig ved gjentatt eksponering for sollys), og da kan en plastkanne sprekke i stedet for å ekspandere. Men en plastkanne fungerer sikkert fint i 20-30 år. Helt til den en dag fyllles proppfull og temperaturendringer sørger for at innholdet utvider seg. Da kan man risikere at sprø gammel plast i ekspansjonssonene sprekker, i stedet for å utvide seg. Da er det bare å håpe at innholdet ikke er bensin?

Dette er ting jeg har gått ut fra som "reinspikka sunn fornuft" i mange år, uten at jeg dermed vil si det er noe jeg "vet".

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

hvis kanna har stått tom og mørkt i 30 år er den sikkert like god. har den stått full i sola i 5 år ville jeg ha kassert den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå er sikkert utløpsdatoen satt med tanke på et worst case scenario mht UV stråling, dvs kanner som befinner seg i joller som brukes året rundt på sydligere breddegrader. Kanner som står i en mørk garasje mesteparten av tiden varer nok i flerfoldige tiår. Det samme gjelder fast monterte drivstofftanker i plast, de lever jo vanligvis en skyggefull tilværelse i båtens indre.

hvis kanna har stått tom og mørkt i 30 år er den sikkert like god. har den stått full i sola i 5 år ville jeg ha kassert den.

vise ord teerex, skulle ønske jeg hadde lest det for 3 uker siden... skulle ned på Sørlandet med bilen en helg og tok en tur i garasjen og hentet to Jerry kanner i rød plast som jeg stoppet for å fylle like før vi var fremme. Det går ikke bedre enn at strålen står rett ut av "sveisen" før jeg har fyllt halvfull.... :blush:

Det kunne godt mye verre :sweat:

the colonel, on 15 Jun 2013 - 22:05, said:

Drivstoff tankene i mange fritidsbåter er også plast. Må disse også da byttes hvert femte år? Sier dette "ADR 2011 4.1.1.15" dokumentet (eller hva det nå er) noe om hva man risikerer ved å bruke produktet lengre enn fem år etter produksjonsdato?

Synes det er litt morsomt at du sammenligner båten din og ei jerrykanne, men dessverre er drivstofftanker unntatt i 1.1.3.3. Hvis du er interessert så kan du jo lese 2013 versjonen på norsk: http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2012/Andre/ADR_RID_2013.pdf

Har 3 kanner i båten som blir svært utsatt for sol. Den eldste er 4-5 år nå, og har tydelig endret farge de siste månedene. Synes også at den har en tendens til å bule når den er full.

5 literskannen til jollemotoren er eldre en meg, og er like fin. Den står selvsagt trygt i naustet mesteparten av tiden.

Fikk svar fra produsent av bensinkanne jeg har stående:

Brukstiden er 5 år. Produksjonsdato står på.

Da har jeg mange kanner som er utgått på dato! Tro bare jeg har en under 5 år, og sikkert 10-12 over. De eldste er nok langt over 30 år i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Besinkanner har ei begrensa levetid, men under gode forhold kan de sikkert brukes langt utover påstempla "holdbarhetsdato". Imidlertid må vi ikke glemme at bensin er ei eksplosiv væske og en bensineksplosjon ombord i båten kan lett bli "kroken på døra" .

Jeg forstår ikke at folk gambler med sikkerheten for å spare noen få kroner. Er du det minste i tvil, kjøp ei ny kanne.

Jeg mener å ha hørt at levetiden på kannene ikke nødvendigvis er hvordan de ser ut eller om de begynner å lekke. Det at det er plastkanner gjør at egenskapene til å hindre gnist ved fylling, som vanlige plastkanner ikke har, blir redusert med årene. En gnist på grunn av statisk elektrisitet når man fyller en metallkanne som er jordet fra en plastkanne er noe dritt når det er bensin man fyller...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...