Jump to content

ICE nettet - fungerer det sånn noenlunde på svenskekysten ?

Flammingokid

Recommended Posts

Kan melde fra Lysekil at jeg har fri sikt til senderen og det er likevel elendig forbindelse. Ligger på Drevia sin gjestehavn og har dårlig eller ingen forbindelse. Plagde ICE i dag også og fikk god forbindelse i 3-4 timer men så var forbindelsen på bånn igjen.

Kan man være så konspiratorisk å si at ICE slår av og på forbindelsen til ruterne til sine kunder slik at alle skal føle at de har forbindelse ihvertfall en stund i overbelastet område? For det har de nemlig mulighet til.

Og at de som maser mest blir prioritert?

Uansett så tror jeg det er siste året jeg kjører med ICE.

Redigert av KAT (see edit history)

Dess flere som gir seg, dess bedre blir det for oss fornøyde ICE-brukere! Så nå skal jeg slutte med å fortelle hvor godt fornøyd jeg er med ICE etter mange år med dem. At jeg aldri opplever at jeg ikke har kontakt, skal jeg slutte å fortelle om. Men at hastigheten ikke alltid er helt topp til live video, ja det er sant, så bytt til noe annet dere som skal spille live og andre krevende aktiviteter. Og sett for all del ikke opp en kostbar antenne. Ha routeren eller modemet godt gjemt nede i kjelleren av båten slik at dere har noe å klage og sutre over..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dess flere som gir seg, dess bedre blir det for oss fornøyde ICE-brukere!

Ha routeren eller modemet godt gjemt nede i kjelleren av båten slik at dere har noe å klage og sutre over..

Å nei du Lars H, du slipper nok ikke unna, ihvertfall ikke iår. :)

Ikke laster vi opp noe, annet enn yr.no evt. storm.no (som melder mindre regn), nyhetaviser og kanske Facebook og ikke har vi gjemt antennen til routeren, som forresten heter R90, i kjelleren, antennen er montert på taket, av selveste Marex fabrikken med riktig kabel og antenne fra ICE.

Kanskje du, Lars H, som er regnet som en guru når det gjelder forbindelse gjennom ufta, heller kan være behjelpelig med å forklare fenomenet og rettlede oss som ikke helt forstår dette :)

Det er vel ikke så mye å forklare, annet enn at det er mobilt bredbånd en snakker om. Og så lenge jeg kommer på nett med hastigheter normalt over 1Mbps og noen ganger opp mot 4 - 5 Mbps, klager jeg ikke. Det holder for normal nettsurfing på BP, VG, NRK, lese mail osv. Men hjemme forventer jeg at GET gir meg de 70Mbps jeg betaler for. Jeg sammenlignet forresten litt sist helg med forbindelse via et USB-modem jeg har kjøpt fra Tele2 da jeg lå på Oscarsborg. Hastigheten var da 20-30% bedre med mobilmodemet fra Tele2, men forbindelsen datt ut flere ganger slik at jeg måtte starte modemet og de programmene jeg hadde gående som f.eks. streaming av AIS til Marinetraffic.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel ikke så mye å forklare, annet enn at det er mobilt bredbånd en snakker om. Og så lenge jeg kommer på nett med hastigheter normalt over 1Mbps og noen ganger opp mot 4 - 5 Mbps, klager jeg ikke.

Takk for utfyllende svar. Jeg opplever ofte at alt stopper opp med ujevne mellomrom. Det er det jeg ikke helt kan forstå og det selv om jeg kan se antennen ca. 3 km. bortenfor. Har nå fått bekreftet at det faktisk er den antennen som sender ICE signaler.

Har du tips om et godt speedometer som kan brukes på iPad?

Antenna vår er denne

http://pub.holund.no/filer/holund.no/filer/datablad/206-451.pdf

Så kjøpte jeh coacial med skru terminaler

Hele installasjonen ligger her:

https://baatplassen.no/i/topic/72342-antenne-til-ice-stoerrelse-og-plassering-paa-seilbaat/?p=1320803Side seks omtrent

Takk for det, skal forsøke å sjekke dette opp. Den ligner veldig på den jeg har, den jeg har er ca. 64 cm lang.

Det hender at jeg restarter routeren når det går tregt. Det er også er kanalvalg på routerens oppsett. Det KAN hjelpe om det er mange routere i nærheten. Kanalen velger wifi frekvens

Redigert inn.: Har restartet routeren i det vide og brede.

Men å endre kanal er nytt for meg, hvordan kan en endre kanal på routeren?

Har du tips om et godt speedometer som kan brukes på iPad?

Nix, jeg har hverken smarttelefon eller padder eller podder. Jeg bruker kun laptop i båten og desktop hjemme. For hastighetstest bruker jeg speedtest.net og bredbandsguiden.no.

Kanal endrer du ved å gå inn på oppsettet for selve routeren, der du setter passord, sikkerhetsnivå osv. Dette finner du i bruksanvisningen. Jeg tror de fleste routerne er satt opp til kanal 11, men du kan fritt velge mellom kanal 1 0g 13. For å se hvem andre som bruker trådløst nettverk, kan du laste ned inSSIDER her.

Nix, jeg har hverken smarttelefon eller padder eller podder. Jeg bruker kun laptop i båten og desktop hjemme. For hastighetstest bruker jeg speedtest.net og bredbandsguiden.no. Jeg tror de fleste routerne er satt opp til kanal 11, men du kan fritt velge mellom kanal 1 0g 13. For å se hvem andre som bruker trådløst nettverk, kan du laste ned inSSIDER her.

Se der ja.

Allerede føler jeg meg klokere på dette, (kan også skyldes ferieinntak av god vin) :-)

Dette gjelder jo ikke svenskekysten men er aktuelt i alle farvann.

Mistet kontakten med ruteren i dag morges. Hadde hatt god forbindelse i mange dager nå så jeg var riktig oppstemt :)

Ruteren ville ikke svare når iPadden skulle på lufta.

Fikk beskjed fra ICE om å resette igjen (puhhh). Kom ikke opp da heller.

Sjekket spenninga og den var nede i 11,7 V. Startet opp og spenningen krøp oppover og plutselig hadde jeg kontakt igjen.

Er det noen som vet hvor følsom R90 ruteren er for spenningsvariasjoner?

Kan det være derfor en ikke oppnår kontakt med senderne?

Adapteren til R90 routeren burde ikke, dersom den er godt konstruert ha problemer med så lav spenning i og med at den konverterer båtens 12V til 9V som routeren skal ha. Her er det mye å gå på. En avansert spenningsforsyning burde fint klare alt mellom 5 og 50V inn. Men da ville den nok hatt en annen pris enn adapteret fra ICE.

Har hatt iCE i mange år men i perioden 1-10 juli var senderen i Grebbestad håpløs. Kom sporadisk inn, men fikk i praksis ikke brukt nettet. Kontaktet ICE i norge flere ganger og fikk god se20-25 julirvice men ingenting hjalp. Fikk også 2 telefonnummer i sverige jeg kunne ringe og jeg ringte flere ganger hver dag, men en nummeret var ikke i bruk og det andre var opptatt. I lysekilområdet virket det veldig bra og noe bedre i grebbestad på returen. At masta i grebbestad feiler i 10 dager tror jeg ingenting på. Her er det antagelig alt for dårlig dekning og det bør ICE gjøre noe med. Heldigvis har jeg hotspot på mobilen, så jeg fikk med meg værmeldinger og annet, men til en pris av 6-700 Kr. Per time.hos telenor. Hadde vært artig å høre om andre sleit i samme periode.

Hadde mye problemer nedover der fra ca. 12.07 og et par uker, men det tør jeg nesten ikke si lenger for da blir jeg vel diagnostisert som hypokonder :))

Konverserte daglig i forskjellige toneleier med ICE og de innrømmet at de hadde for dårlig kapasitet på svenskekysten.

De har nå lovt (ihvertfall til meg) at det skal bli bedre dekning neste år. HURRA. Skal likevel ikke dit neste år igjen.

Er tilbake til fedrelandet nå og til min store forundring har jeg dekning overalt nå (bortsett fra noen bagatellmessige variasjoner).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...