Jump to content

Varmgang i pakkboks/aksling


Patton

Recommended Posts

Har nettopp hatt oppe båten (P330) og skiftet propeller og en aksling, herunder cutlesslager og ompakking/ut/innmontering av hele pakkboksen. Etter første tur er pakkboksen og akslingen veldig varm (tipper ca 60 gr) og det drypper ca 2 drypp pr sek. Jeg må ta vekk hånda etter noen sekunder, så varm er akslingen. Etter at alt har kjølt seg ned drypper det nesten ikke. Jeg må bruke stor skrutrekker for å få dreid rundt akslingen. Den gamle akslingen klarer jeg å dra rundt med håndmakt. Må jeg regne med at det går litt tid før dette får kjørt seg inn, eller er pakkboksen strammet for mye, evt noe annet som er feil? Reparasjonen er gjort av verksted.

 

Mvh

 

Patton



Glemte å nevne at det er en pakkboks med talgpakning.

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hadde samma problemet på min pakkboks i fjor, stripset opp utetempmåler på pakkboksen for å følge med. Fikk varmgang etter ca en time på marsfart, slakket da av og kjølte ned med dusjen så kunne jeg fortsette ytterligere en time. Dette pågikk noen timer før det prdnet seg for min del. Har mistanke om at det er presset inn for MYE fett i pakkboksen både ved montering og av meg før jeg fikk den mistanken?! Talgpakkbokser tåler uansett ganskje høy temp da dette er en vanlig applikasjon på eks sentrifugalpumper mm.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde byttet talgpakningene og sett om det var mye gamle rester som sitter igjen lenger ned i hylsa.

Disse pakkboksene er som regel vannkjølt med et uttak etter impelleren og slange til pakkboksen. Sjekk også at det er gjennomstrømning her og ut etter pakkboksen.

 

Funker alt som det skal, skal ikke disse bli spes varme.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fikk verkstedet til å se på det i dag. Så langt konkluderer de med at de må ha strammet pakkboksen for mye. Etter at pakkboksen ble løsnet ser det ut til at problemet er løst, temperaturen på pakkboksen var da ca 40 gr. Det er nå mulig å dreie akslingen med håndkraft. Håper at de nye talgpakningene har klart brasene etter den første turen.

 

Det er riktig som Nordan family 27 sier at pakkboksen på denne modellen er vannkjølt, egen slange med kjølevann fra sjøvannskretsen. Kjølingen ble sjekket og funnet i orden.

 

Takk for alle tips. Burde kanskje sjekket ut at den ikke var for stram selv, men iom at dette var en verkstedreparasjon, tenkte jeg at det måtte være noe mer alvorlig....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...