Patton Startet 16.Juni.2013 Del på Facebook Startet 16.Juni.2013 Har nettopp hatt oppe båten (P330) og skiftet propeller og en aksling, herunder cutlesslager og ompakking/ut/innmontering av hele pakkboksen. Etter første tur er pakkboksen og akslingen veldig varm (tipper ca 60 gr) og det drypper ca 2 drypp pr sek. Jeg må ta vekk hånda etter noen sekunder, så varm er akslingen. Etter at alt har kjølt seg ned drypper det nesten ikke. Jeg må bruke stor skrutrekker for å få dreid rundt akslingen. Den gamle akslingen klarer jeg å dra rundt med håndmakt. Må jeg regne med at det går litt tid før dette får kjørt seg inn, eller er pakkboksen strammet for mye, evt noe annet som er feil? Reparasjonen er gjort av verksted. Mvh Patton Glemte å nevne at det er en pakkboks med talgpakning. Patton Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Hadde samma problemet på min pakkboks i fjor, stripset opp utetempmåler på pakkboksen for å følge med. Fikk varmgang etter ca en time på marsfart, slakket da av og kjølte ned med dusjen så kunne jeg fortsette ytterligere en time. Dette pågikk noen timer før det prdnet seg for min del. Har mistanke om at det er presset inn for MYE fett i pakkboksen både ved montering og av meg før jeg fikk den mistanken?! Talgpakkbokser tåler uansett ganskje høy temp da dette er en vanlig applikasjon på eks sentrifugalpumper mm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Etter sjøsetting er det veldig lure å løsne på pakkboksen så en får ut lufta fra hylserøret. Det er normalt det som skal til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Jeg hadde byttet talgpakningene og sett om det var mye gamle rester som sitter igjen lenger ned i hylsa. Disse pakkboksene er som regel vannkjølt med et uttak etter impelleren og slange til pakkboksen. Sjekk også at det er gjennomstrømning her og ut etter pakkboksen. Funker alt som det skal, skal ikke disse bli spes varme. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 I en p330, er det ikke slik at den får kjøling via kjølevann fra motoren slik som i p35? Hvis den ikke virker går de varmt. Hos me hadde verkstedet klemt den slangen slik at det ikke kom nok vann frem til boksen, og den ble veldig varm. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Fikk verkstedet til å se på det i dag. Så langt konkluderer de med at de må ha strammet pakkboksen for mye. Etter at pakkboksen ble løsnet ser det ut til at problemet er løst, temperaturen på pakkboksen var da ca 40 gr. Det er nå mulig å dreie akslingen med håndkraft. Håper at de nye talgpakningene har klart brasene etter den første turen. Det er riktig som Nordan family 27 sier at pakkboksen på denne modellen er vannkjølt, egen slange med kjølevann fra sjøvannskretsen. Kjølingen ble sjekket og funnet i orden. Takk for alle tips. Burde kanskje sjekket ut at den ikke var for stram selv, men iom at dette var en verkstedreparasjon, tenkte jeg at det måtte være noe mer alvorlig.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.