Jump to content

Anbefalt seilbåt til nybegynner, 24-30ft, max 100k


Shipless

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en passelig stor seilbåt som kan egne seg for en nybegynner. Jeg ønsker en rask or morsom seilbåt med (enkel) overnattingsmulighet for 2-4 personer. Ser for meg at båten kommer til å bli brukt til dagsturer or korte overnattingsturer (weekend turer) i områder sør for Hvaler og Bohuslänskysten.

I og med at jeg ikke har noen seilerfaring, hadde det vært veldig fint med innspill på båter som kan være aktuelle kandidater. Jeg ønsker meg en mer regattapreget båt (60% regatta/40% tur eller der omkring), men den må likevel være grei å ta familien med på korte overnattingsturer.

 

Pris: under 100k

størrelse: 24'-30'

Må kunne håndteres/seiles av én person

 

Jeg ønsker altså en båt som er rask og morsom å segle, og det bør ikke nødvendigvis være noen typisk nybegynner båt. Jeg har ambisjoner om å lære meg å segle, så det må være en båt å "vokes inn i" samtidig som den må være håndterbar for en nybegynner (i lite til moderat vind). Det må også være en båt som kan håndteres av én person.

 

Hvilke bårer er det dere kan anbefale? Dersom dere skulle sette opp en "3 på topp" liste - hvilke båter ville det da bli?

 

 

Link to post
Share on other sites

Express er rimelig og lett å få litt fart på. Men "alle" båter er regattabåter da vi seiler på handicap. Innenfor 100.000,- får du mye å velge i. Fordelen med Express kan være at du får gode seil. Nye seil eller "nesten nye" koster heller ikke stort, da fancy materialer er bannlyst i denne klassen. Svakheter kan være sviktende dekk og litt spinkle løsninger, og ikke all verdens komfort ombord.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Kjøp så stor båt som mulig. Med det mener jeg at om du står i valget mellom stor/gammel og liten /ny - kjøp stor/gammel.

 

Store båter er lettere å seile enn små. Gammel betyr at den er solid og du trenger ikke å være så redd for alt som kan gå i stykker som på en ny....

 

Ferskvannskjølt motor er heller ikke å forakte.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ser at folk kom meg i forkjøpet med forslaget om Albin Express. First Class 8 kan muligens også være et alternativ. Den har lensetakler, men det skal visstnok gå an å stramme vantene såpass at det ikke er påkrevet å bruke dem. Fordelen med Express er at det finnes et stort miljø for den, så det skulle være lett å få hjelp og tips. First Class 8 har senkekjøl, som muligens kan være god å ha i Hvaler- og Kosterskjærgåden. Små båter gir mindre skader enn store når de seiles feil, gir kjappere tilbakemelding om hva du gjør feil og akselerer fortere når du gjør noe riktig. De klarer seg også med en liten påhenger.

 

Søk litt på forumet, og du finner mange innlegg om akkurat dette temaet.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Kjøp så stor båt som mulig. Med det mener jeg at om du står i valget mellom stor/gammel og liten /ny - kjøp stor/gammel.

 

Store båter er lettere å seile enn små. Gammel betyr at den er solid og du trenger ikke å være så redd for alt som kan gå i stykker som på en ny....

 

Ferskvannskjølt motor er heller ikke å forakte.

 

 

Nye båter til 100K "finnes ikke". Det er kun snakk om gammelt og brukt. Men trådstarter avslører lyst til å SEILE, så kvalitet på seilgarderobe er noe som bør prioriteres. Jeg tør vedde på at det er langt mellom "store" båter under 100K som leveres med bra seil... Express er ingen dum båt å starte med, og har vel en av landets mest aktive klasseklubber. Den dør ikke ut med det første. Det sagt så skal man selvsagt ikke overse alle andre båttyper og kun se på Express.

Ferskvannskjølt motor er et absoluttkrav hvis man kjøper båt med innenbordsmotor - ikke bare "kjekt å ha"! Den bør heller ikke være særlig gammel. En ny slik er dyrt det...

 

First Class 8 har senkekjøl, som muligens kan være god å ha i Hvaler- og Kosterskjærgåden.

 

Senkekjøl er kjekt å ha - hvis båten skal på en tilhenger!! Ellers er det ikke mye å vinne på det. På First 8 stikker den fremdeles et stykke ned i oppløftet stilling, men dypere enn en fastkjøl i nedsenket stilling. Men 35-foter stikker 155 cm. Det er over hodet ikke noe problem noe sted i noen skjærgård.

 

 

 

Små båter gir mindre skader enn store når de seiles feil, gir kjappere tilbakemelding om hva du gjør feil og akselerer fortere når du gjør noe riktig. De klarer seg også med en liten påhenger.

 

Hjertens enig i det!! Men i mine øyne oppstår problemene stort sett for de som er i nærheten av folk med større lommebok enn vett, og dermed større (stoooor!) båt enn de burde startet med. Seilbåter opp til 30 fot er lekende lett å håndtere for de fleste.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar :-)

 

Jeg har lest noen andre poster for å forsøke å få lit oversikt over hva som kan anbefales av båter som kan passe meg og mitt bruk. En express er nok en fin båt å starte med ser det ut til. Jeg skrev i mitt opprinnelige innlegg at jeg er ute etter en regattabåt, men det er egentlig litt feil: jeg ser ikke for meg noe veldig aktiv regattaseiling i ordets rette forstand, det blir nok mer seiling på egenhånd....

 

Hva med x79/95 og Banner 28 HR/LR? Kan dette være noen alternativer? Antar at disse er et knepp vanskeliger å seile for en rookie, men hvor mye vanskeligere egentlig?

 

Jeg er ikke redd for en utfordring, og begynner gjerne i en båt som ikke er en typisk nybegynner båt. Den må likevel ikke være så vanskelig at jeg risikerer å skade båten ved den minste feil. Jeg skal nok få med meg noen som kan hjelpe meg på de første turene, og jeg vurderer et eller annet kurs i løpet av sommeren/høsten.

 

Ser at lenselakler nevnes som noe som er lite egnet for en nybegynner. Hva er egentlig problemet/utfordringen med disse for en nybegynner?

 

Finnes det noen gode (norske) lærebøker dere kan anbefale for å lære seiling? Jeg har kjøpt noen elektroniske bøker, men det hadde vært kjekt med en i papirutgave også :-)

Redigert av Shipless (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Banneren er nok artig.. pass på å finne en som er høy rigg på..

 

Lensetakler er mer "styr" fordi en må slippe på en side og stramme på neste under slag.. ikke verre enn at en får det til.. På Banneren er det lensetakler som må brukes, det er mange båter som har bakovervendte salinger, som også har lensetakler. Disse bør bruke, men må ikke. Riggen står av seg selv på kryssen..

 

Utprega lensetakelbåter som banneren står ikke hvis en ikke har lensetaklene satt..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

God norsk lærebok i seiling: "Seilboka" av Magne Klann og Øyvind Bordal. Mange av eksemplene på manøvre er forøvrig illustrert med en Express ;-).

 

Når det gjelder X79/95 og Banner 28: Ikke båtene jeg først og fremst hadde dratt frem for en nybegynner. Doble salinger og lensetakler kompliserer ting endel. Jeg tror X79 har bakovervendte salinger, og jeg vet i hvert fall om en nybegynner som startet med den. X95 er såvidt jeg vet en IOR/halv-tonner-konstruksjon, og nokså forskjellig fra X79, som ikke er tegnet etter noen spesiell måleregel. IOR-regelen gav utslag i endel litt merkelige konstruksjonsvalg, i hvert fall utover 80-tallet. Et bedre alternativ i den størelsen er X99, men tviler på at du får tak i en sånn innenfor budsjettet ditt.

 

Banner 28 tror jeg kan bli en litt drøy håndfull for en nybegynner som seiler alene. Har hørt om at folk har greid å kullseile og senke sånne.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Express er rimelig og lett å få litt fart på. Men "alle" båter er regattabåter da vi seiler på handicap. Innenfor 100.000,- får du mye å velge i. Fordelen med Express kan være at du får gode seil. Nye seil eller "nesten nye" koster heller ikke stort, da fancy materialer er bannlyst i denne klassen. Svakheter kan være sviktende dekk og litt spinkle løsninger, og ikke all verdens komfort ombord.

 

Express stiller ofte i egen klasse fordi det er så mange av dem, f.eks. pleier Express å være den største klassen i Færdern. Fordelen med Express er i tillegg til utbudet av pent brukte seil, selvfølgelig miljøet rundt klassen, det er garantert den beste båten å lære av andre svært dyktige seilere i. Innredningen er enkel, men grei nok. Siden båten er laget for å seiles er det ekstra god plass i cockpit, og denne er også skjøvet litt framover for å få gunstigere vektfordeling. Dette gir noe mindre plass under dekk. Masta står på hyttetaket, som etterhvert kan bli mykt. Få derfor tak i et eksemplar hvor taket er avstivet, evt. hvor taket ikke er et problem, det er satt inn bunnstokker, og gjerne med optimalisering av kjølprofilen også - ihvertfall hvis regattaambisjonene er der.

 

Expressen seiler meget bra, riggen er enkel, men har likevel alle trimmingsmuligheter. Banner 28 er nok hakket vassere, men tror ikke det er mange Express-seilere som føler de går glipp av noe...

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler ned del singlehanded i min Beneteau First 26 (med samme type senkekjøl som på first class 8). Vet ikke hva de ligger på i pris, men siden de begynner å dra på åra regner jeg nesten med at man kan finne de billig. De fleste kommenterer at det er overraskende god plass inni og den seiler godt. Har hatt to ukers ferie i den med stor suksess Den hadde nok tålt en høyere mast og brøkdelsrigg dog.

 

Jeg har ordnet cockpiten min så jeg når det aller meste uten å slippe roret og gå på dekk, noe som er viktig hvis man seiler alene.

Har blitt veldig glad i autopiloten (gammel autohelm tillerpilot), som gir meg litt mer frihet ombord.

Trives veldig godt med rulleforseil som er enkelt å få inn og ut (og "reve").

Liker god havne-manøvrerbarhet. (Kan fort bli hektisk å legge til alene hvis vind og strøm er imot deg.

 

Missliker sterkt rette salingshorn og babystag.

 

 

Hvis været er bra seiler jeg gjerne solo med gennaker på spyd.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg får slå et slag for min egen båttype, Nessy 94 CR/R. Det ligger riktignok ingen ute på finn.no innenfor ditt prisnivå, men det var akkurat en som lå ute til 115 --> http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41723967. Nå har riktignok de fleste Nessy'ene rette salinger og lensetakler, men det finnes eksempler som den i lenken over som har en annen rigg. Nessy 94 er forøvrig ganske sammenlignbar med X-95, altså ikke en typisk nybegynnerbåt, men likevel en båt med mye potensiale hvor man kan lære mye.

 

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=nessy

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Banner 28 tror jeg kan bli en litt drøy håndfull for en nybegynner som seiler alene. Har hørt om at folk har greid å kullseile og senke sånne.

Banneren er grei sånn. Den synker fort, og er ikke i veien for de som kommer bak.

Det er en grunn til at Bannerpiloter seiler med luka stengt.

Link to post
Share on other sites

Express er rimelig og lett å få litt fart på. Men "alle" båter er regattabåter da vi seiler på handicap.

Tja ... jeg så litt på seilbåt sammen med min regattaorienterte kollega, men de båtene han mente var aktuelle var alt annet enn aktuelle for min litt mer komfort/tur-orienterte frue.

 

Kollegaen min mener ellers at det er en fordel med en "standard" båt - det beste med regatta (mener han) er når man seiler mot like båter under like forhold. Han ville helst hatt en IF (Internasjonal Folkebåt), og den tror jeg passer bra til beskrivelsen din (mtp størrelse og prisklasse).

 

Kjøp så stor båt som mulig.

Jeg har filosofert litt over det, samt høstet inn litt erfaringer, tanker og slikt fra andre tråder - resultatet ble dette: http://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8p_av_b%C3%A5t#St.C3.B8rrelse - det er ulemper med å ha en stor båt også, spesielt når man er alene og kanskje litt uerfaren. Skadepotensialet er blandt annet mye større dersom man mister kontroll over båten, særlig ifbm å legge til brygger der hvor det ligger mange andre dyre båter ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kollegaen min mener ellers at det er en fordel med en "standard" båt - det beste med regatta (mener han) er når man seiler mot like båter under like forhold. Han ville helst hatt en IF (Internasjonal Folkebåt), og den tror jeg passer bra til beskrivelsen din (mtp størrelse og prisklasse).

 

 

Hvis man er ute etter en langkjølet båt i denne prisklassen er IF et bra alternativ tror jeg ... har aldri vært ombord i en. Det er relativt mange IF'er i Færdern også (men flest Expresser), IF har en brøkdelsrigg akkurat som Express, og til forskjell fra f.eks. Albin Vega, og jeg vil vel tippe at komforten under dekk er omtrentlig som i Expressen. Og ikke minst er IF en utrolig pen båt å se på.

 

Jeg seiler ned del singlehanded i min Beneteau First 26 ... De fleste kommenterer at det er overraskende god plass inni og den seiler godt. Har hatt to ukers ferie i den med stor suksess Den hadde nok tålt en høyere mast og brøkdelsrigg dog.

 

Franskmennene fra denne epoken har litt mer plass under dekk, First 26 (og 24!) har både separat akterkabin og separat toalett, noe vi her i Scandinavia ikke ser ut til å ha følt behov for før langt ut på 90-tallet eller enda senere ...

 

Hadde en Rush 77 i mange år selv, god plass og litt underrigget masthead, Rush'en var dog kanskje noe mer "bollete" enn First'en. Hvis tur-egenskapene skal prioriterse minimalt opp ville jeg valgt First 26 foran både Express og IF. Spe på med en gennaker eller code0 så gjør det ikke noe om båten kunne tålt litt mer rigg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå gått til anskaffelse av et eksamplar av Seilerboka, og er i full gang med å lese denne. Det hjelper veldig å få en del begreper på plass slik at jeg skjønner litt mer av hva dere snakker om :-) Dette ser ut til å være en veldig god og informativ bok.

 

First 26 ser ut til å være en veldig fin båt, innredningen ser veldig bra ut og virker mye størren enn båten i virkeligheten er.

Alo Mikkel ser også grei ut, det er en dal av den til salgs ser det ut til.

Hvordan seileegenskapene til dissee båtene er, vet jeg ingenting om.

 

Jeg har vel skjønt såpass nå at båter med lensetakler som brukes ikke er veldig aktuelle da jeg kommer til å seile mye alene. Selv når jeg har med noen på tur regner jeg med at jeg i stor grad må håndtere båten selv, jeg må i alle fall ha dette som utgangspunkt.

Regner med at en Banner 28 dermed er utelukket. Jeg liker veldig godt X79 båtene av en eller anne grunn - har disse lensetakler som må brukes?

Ser også at det er noen Mosquito til salgs, hva kan dere si om disse båtene?

Jeg regner med at neste fase blir å reise litt rundt for å se på båter, men jeg ønsker å snevre søket inn til noen få alternative båter. Så langt har jeg Express, X79, First 26, First Class 8 og evt. Mosquito på listen over aktuelle båter. Det er nok sannsynlig at noen av disse båtene er litt for regattapreget hva komfort/utrustning angår slik at de er mindre aktuelle av den grunn. Selv om jeg prioriterer seilegenskaper, er det greit å ha et minimum av komfort ombord på overnattingsturer. Dette faller sikkert på plass når jeg får tatt aktuelle båter i øyensyn.

Jeg har ikke anledning til å bruke mye tid på båtinspeskjon på denne siden av sommerferien, så det får bli noe å sysle med etter ferien.

En båtplass er vel også en nødvendighet selv om det sansynligvis ikke blir noe kjøp før på sensommeren/tidlig høst. Jeg får ta en runde å sjekke hva som evt finnes av båtplasser i området....

Redigert av Shipless (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JSå langt har jeg Express, X79, First 26, First Class 8 og evt. Mosquito på listen over aktuelle båter. Det er nok sannsynlig at noen av disse båtene er litt for regattapreget hva komfort/utrustning angår slik at de er mindre aktuelle av den grunn. Selv om jeg prioriterer seilegenskaper, er det greit å ha et minimum av komfort ombord på overnattingsturer.

IF (Internasjonal Folkebåt) mangler på lista? Det ligger litt i navnet "folkebåt" at den skal ha et visst minimum av komfort for turbruk ... :-)

Link to post
Share on other sites

IF (Internasjonal Folkebåt) mangler på lista? Det ligger litt i navnet "folkebåt" at den skal ha et visst minimum av komfort for turbruk ... :-)

 

Jeg glemte å spørre om denne båten i mitt forrige innlegg, mer bestemt om kjølen: Hva er egentlig forskjellen (seilemessig - ikke utseendemessig :smiley: ) mellom en langkjølet båt og en med "vanlig" kjøl? Jeg har ikke fått med meg fordeler/ulemper med de forskjellige kjølmodellene. Jeg hadde for meg at langkjølede båter var mer havseilere (hva nå enn som ligger i det begrepet).

 

IF er en likandes båt, så dersom dette er en velseilende båt som passer for soloseiling, bør den inn på lista :smiley:

Link to post
Share on other sites

Angående langkjølet vs kortkjølet, så er det en fin tråd her: https://baatplassen.no/i/topic/45199-spoersmaal-om-seilbaat/

 

Langkjølet vs finnkjølet seilbåt er et fint tema for båtwiki'en ser jeg ... her kommer det en artikkel etterhvert: http://www.baatwiki.no/wiki/Langkj%C3%B8let_vs_finnkj%C3%B8let_seilb%C3%A5t

Link to post
Share on other sites

IF (Internasjonal Folkebåt) mangler på lista? Det ligger litt i navnet "folkebåt" at den skal ha et visst minimum av komfort for turbruk ... :-)

IF er nevnt allerede, tror man skal ha beskjedne forventninger til komforten, den er vel helt marginalt bedre enn i Express vil jeg tro. First 26 ligger milelangt foran i så måte. Men IF er en meget pen båt, og den har brøkdelsrigg akkurat som Express. Dog seiler den nok ikke like raskt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er LYS- tallet på båtene som anbefales her? Går ut ifra at det dere refererer til når man rangerer hvor rask en båt er...

Expressen er liksom den første båten som blir anbefalt her på forumet når noen ber om tips på båter oppunder 30 fot. Er den så suveren?

Hvordan vil dere rangere en Comfort30? Med LYS på 1.09.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...