Jump to content

Anbefalt seilbåt til nybegynner, 24-30ft, max 100k

Shipless

Recommended Posts

Før overgang til "NOR-rating", tror jeg expressen havent på LYS 1.12, First Class 8 og X-79 var 1.16 (eller hadde X-79 1.18?) og Banner 28 1.18 eller 1.19. Hva NOR-rating tallene er nå, kan du finne ut ved å søke etter båttypen på www.seiling.org.

Expressen er nok den første som blir anbefalt når noen spør etter en litt sporty båt rundt 25 fot med enkle turmuligheter som også er godt egnet for nybegynnere. Hadde han spurt etter en solid seilbåt rundt 30 fot til rundt 100k med gode sjø-egenskaper, hadde nok anbefalingene blitt annerledes.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Er den så suveren?

Expressen er laget med tanke på å seiles i regatta, uten å være komplisert eller ekstrem på noen måte, og med grei nok innredning til turbruk Det er den forsåvidt ikke alene om, men det er altså den som har blitt mest utbredt, og det henger nok litt sammen med timing og klasseregler. Du kan hoppe rett inn i et "helprofft" amatør-miljø og konkurrere mot noen av de beste seilerne i landet for "bare" 100.000", og du får fatt i pent brukt utstyr og seil for en ganske rimelig penge. De fleste seilforeninger har Express-klasse og jeg tror det ikke fins noe bedre alternativ til å lære å seile kjølbåt fort pr. krone, inklusive turmulighet, hvis det var mulig å forstå.... :o)

Fant en side med LYS tall. Ut i fra denne, ser man at båtene som er nevnt har følgende LYS tall:

Express: 1.12

X-79: 1.14

First Class 8: 1.16

Banner HR: 1.18

IF: 1.02

First 26 fant jeg ikke noe data på...

LYS tall er en ting, men minst like viktig for min del er hvordan det er å håndtere båten. For min det er det viktig at jeg kan håndtere båten alene, da faller vel de råeste regattabåtene bort tenker jeg. Båter som ha mannskap på 2 eller fler for å kunne seiles er ikke aktuelle båter for min del. Regner selvfølgelig ikke med at jeg seiler alene hele tiden, med det skal ikke være en begrensning for seilingen at jeg ikke har tilgjengelig mannskap.

Som nevnt tidligere, er jeg ikke ute etter en typisk nybegynner båt, men mer enn båt å vokse inn i ( eller sagt på an annen måte, en båt jeg ikke vokser i fra med det aller føste). Den må være håndterbar, ikke nødvendivis enkel, for én person.

I og med at båten kommer til å bli brukt på 1-2 dagers turer, må det være et minimum av komfort om bord.

Bare så det er sagt: Jeg ser ikke for meg noe aktiv regattaseiling i første omgang, men ønsker en ragattapreget (tur)båt. Så får tiden vise hvor mye regattaseiling det blir. Læringsmessig er det vel ikke noe som slår regatta tenker jeg...

.....her kom det vist to svar før jeg rakk å poste mitt innlegg :-)

Redigert av Shipless (see edit history)

Jeg har vurdet å bytte "nedover" og begynne med express seiling. Dette fordi det er mest morro for pengene. Kan stort sett kjøpe ny seilgarderobe hvert år hvis en vil.. Er jo bare lov med Dacron seil.. Det eneste som er "kiipt" og bra på en gang er porta potti dassen..

Har flere ganger hørt at en gjerne bruker 3-4 år på å få skikkelig fart på expressen.. altså har du litt å strekke deg etter i den klassen..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Det bra er at bunnen ikke har gjennomføringer.. resten er rett og slett dritt

Det ble snakket varmt om Portapotti'en i et annet innlegg ... og jeg ble nesten overbevist. Fastinstallert toalett var ett av kriteriene mine da jeg kjøpte båt, men etter å ha hatt to båter med pumpetoalett uten sisterne ser jeg klart at portapotti'en har sine fordeler.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...